اتریوم نزدیک به اوج قیمت خود قرار دارد؛ آیا برای خرید اتر دیر شده است؟

اتریوم نزدیک به اوج قیمت خود قرار دارد؛ آیا برای خرید اتریوم دیر شده است؟ | همتاپی

افزایش تسلط (dominance) اتریوم بر بازار و ارتقای شبکه آن، اتر (ETH) را حتی در این سطح قیمتی بی‌سابقه نیز، به سرمایه گذاری جذابی تبدیل کرده است.

شاید اتریو‌م پرمخاطب‌ترین ارز دیجیتال جهان نباشد، اما این دارایی دیجیتال، خیلی بی سروصدا در روز جمعه به بالاترین قیمت تاریخی (ATH) خود یعنی 4,400 دلار رسید. در دنیایی که ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین و شیبا اینو بحث محافل هستند، اتر آهسته و پیوسته محبوبیت خود را به دست آورده است. از ابتدای ماه ژانویه تا 29 ماه اکتبر سال 2021، اتریوم از 700 دلار به 4,400 دلار رسید و با سرمایه بازار (market cap) نزدیک به 520 میلیارد دلار، اکنون دومین دارایی رمزارزی در جهان است.

پس از تکمیل ارتقاء شبکه اتریوم (ETH 2.0)، ساز و کار شبکه از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) فعلی، به شبکه کارآمدتری با سیستم اثبات سهام (Proof of Stake) تغییر خواهد یافت. جامعه اتریوم تاکنون بیش از 8 میلیون اتریوم به ارزش بیش از 35 میلیارد دلار را در قالب سپرده‌گذاری در قرارداد اتریوم 2.0، استیک کرده‌اند. از سوی دیگر، تسلط اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال رو به افزایش است. اما آیا می‌توان این عوامل را برای توجیه حرکت صعودی اخیر و پیش بینی قیمت اتریوم در آینده کافی دانست؟ سایت فایننس مگنیتس (Finance Magnates) درباره نظرات تحلیلگران برجسته در اکوسیستم کریپتو در خصوص تحولات اخیر در سراسر شبکه اتریوم، سؤالاتی کرده است.

خرید اتریوم به عنوان یک سرمایه گذاری

ماریا استانکویچ (Maria Stankevich)، مدیر ارشد توسعه کسب و کار در شرکت اکسمو (EXMO) انگلستان، معتقد است که با وجود بازار صعودی اخیر اتریوم، قیمت این ارز دیجیتال هنوز هم گران نیست.

وی گفت:

اگر بخواهیم در مورد اتریوم به عنوان یک سرمایه گذاری صحبت کنیم، قطعا چنین سرمایه گذاری‌ای را توصیه خواهم کرد، زیرا تصور نمی‌کنم قیمت این کوین گران باشد و هنوز جای رشد دارد. معمولاً، زمانی که مردم پولی را که برای خرید ماشین یا خانه کافی نیست برای ارزهای دیجیتال هزینه می‌کنند، قیمت بواسطه افزایش عرضه پول، افزایش می‌یابد. فکر می‌کنم که جریان‌های نقدینگی فعلی که باعث بالا رفتن قیمت می‌شوند، توسط سرمایه‌گذاران نهادی‌ای که در حال تنوع بخشیدن به پرتفوی خود هستند، ایجاد می‌شوند.

ماریا درباره بروزرسانی‌های اخیر شبکه اتریوم گفت: 

در مورد بروزرسانی جدید اتریوم، می‌خواهم به یک تغییر مهم اشاره ‌کنم: آن‌ها در این تغییرات، قوانین مربوط به جریمه‌ها را تشدید کردند. مدت زمان زیادی است که در این مورد صحبت می‌کنند. از نظر من این اقدام کمی غیرمعقول و بی‌رحمانه است، اما این تنها نظر من است. در ابتدا، آن‌ها بواسطه احتمال وقوع باگ‌های احتمالی در نرم‌افزار که ناشی از برخی اقدامات مخرب تأییدکنندگان بود، دست پایین را داشتند. اما همین اتفاق‌ها از آنان آن چیزی که امروز هستند را ساخت.

برای مثال، جریمه عدم فعالیت (Inactivity Leak)، جریمه‌ای آفلاین است که هر دوره افزایش می‌یابد و بواسطه صرف زمان اضافی و به سرانجام نرسیدن فرآیند پردازش بلوک (مثلاً در زمان‌هایی که اگر یک سوم یا بیشتر تأیید کنندگان آفلاین باشند یا روی زنجیره استاندارد فعالیت نکنند)، برای تأییدکنندگان اعمال می‌شود. چنین اقدامی تضمین می‌کند که حتی در شرایط بسیار بحرانی نیز زنجیره بتواند فرآیند را به سرانجام برساند.

برخورد شدید(Slashing)، این جریمه‌ برای تأیید کنندگانی که پیام‌هایی را که مخرب بودن آنها واضح است را امضا کنند که می‌تواند منجر به ایجاد و نهایی شدن دو زنجیره متضاد(مثلاً دو بلوک ایجاد شود و یا هردوی آنها در یک جایگاه تأیید شوند) شود، اعمال خواهد شد. و نکته سوم، این به‌روزرسانی تغییراتی را در پارامترهای جریمه ایجاد می‌کند که باعث می‌شود جریمه‌های عدم فعالیت و برخورد شدید بیشتر از دوره قبل از ارتقای شبکه موسوم به Altair باشد.

روند رو به رشد تقاضا برای اتریوم

به گفته جانی مک کملی (Johnny McCamley)، بنیان‌گذار سایت کریپتو کلیر (CryptoClear)، تقاضا برای اتریوم به شدت در حال افزایش است. وی افزود:

با شروع موفقیت‌آمیز به‌روزرسانی Ethereum 2.0 Beacon Altair، که در آن 98.7 درصد از نودها (node) ارتقا یافتند، اوقات هیجان‌انگیزی در پیش است. همچنین واضح است که تقاضا برای اتر سر به ثریا گذاشته، و درخواست‌های اعضای سایت ما در مورد خرید اتریوم افزایش یافته است. اتر هنوز هم یک خرید فوق‌العاده می‌باشد و یکی از ۱۵ پروژه‌ای است که ما در سایت کریپتو کلیر به دلیل تیم آن، بلوغ فنی و قابلیت استفاده از آن در شرایط واقعی، در برنامه سرمایه گذاری منظم (Dollar Cost Average – DCA) خود در بلند مدت گنجانده‌ایم.

اتر انتظارات را برآورده کرده و اتریوم 2.0 (اثبات سهام) نشان خواهد داد که چگونه مصرف انرژی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد (کریپتوی سبز همیشه بهترین رویکرد است). همچنین، تمام متاورس‌ها (Metaverse) یا فقط Meta، به اتریوم برای توکن‌های غیرمثلی (NFT) خود نیاز دارند. جواکیم ماتینرو تور (Joaquim Matinero Tor) که در زمینه امور بانکی، مالی و بلاکچین در شرکت حقوقی روکا (Roca Junyent) فعالیت می‌کند، به سایت فایننس مگنیتس گفت: پس، می‌توانیم در طی چند هفته آتی، شاهد افزایش سرسام آور قیمت اتر باشیم.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *