کاهش قیمت اتریوم به زیر ۳۸۰۰ دلار و عدم تمایل معامله گران به فروش

کاهش قیمت اتریوم به زیر 3800 دلار و عدم تمایل معامله گران به فروش در سطوح فعلی | همتاپی

علی رغم افزایش 9 برابری سپرده‌های قراردادهای هوشمند (smart contract deposits) شبکه اتریوم، قیمت این ارز دیجیتال همچنان تحت فشار یک کانال نزولی می‌باشد.

با وجود اینکه اتریوم (ETH) در 10 نوامبر 2020 توانست اوج قیمتی خود را با رقم 4870 به ثبت برساند، اما در حال حاضر شرایط چندان مطابق میل خریداران اتریوم پیش نمی‌رود. 

سود 290 درصدی اتریوم از ابتدای سال تاکنون تحت الشعاع افت قیمت 18 درصدی ماه دسامبر قرار گرفته است. با این حال، ارزش شبکه اتریوم قفل شده در قراردادهای هوشمند 9 برابر شده و به 155 میلیارد دلار رسیده است.

نگاهی به نمودار تحلیل و پیش بینی قیمت اتریوم در دو ماه گذشته کل واقعیت را بازگو نمی‌کند. در حال حاضر، ارزش بازار اتریوم 450 میلیارد دلار است که آن را به یکی از 20 دارایی برتر قابل خرید و فروش در جهان تبدیل نموده است؛ در این لیست ارز دیجیتال اتریوم پس از شرکت جانسون و جانسون (Johnson & Johnson) با دو قرن قدمت قرار دارد.

قیمت اتر/دلار در FTX | iljhd

قیمت اتر/دلار در FTX. منبع: تریدینگ ویو 

سال 2021 را باید با رشد بسیار زیاد صرافی‌های غیرمتمرکز به یاد آورد، چرا که در این سال حجم روزانه این صرافی‌ها به 3 میلیارد دلار رسید و رشد 340 درصدی را در مقایسه با سه ماهه آخر سال 2020 تجربه کردند.

بازارهای مشتقه فروش عجولانه را منعکس نمی‌کنند

برای درک اینکه آیا بازار اتریوم روند نزولی دارد یا خیر، بایستی نرخ سرمایه گذاری (funding rate) آتی را تجزیه و تحلیل نماییم. قراردادهای دائمی که به عنوان سواپ‌ها (inverse swaps) نیز شناخته می‌شوند، نرخ تثبیت شده‌ای دارند که معمولاً هر هشت ساعت یک بار شارژ می‌شوند. این اقدامات برای جلوگیری از ناهماهنگی‌های ریسک ارزی (exchange risk) ایجاد شده است. نرخ سرمایه گذاری مثبت نشان می‌دهد که خریداران طولانی مدت، اهرم (leverage) بیشتری را طلب می‌کنند.

با این حال، زمانی که فروشندگان به اهرم اضافی نیاز داشته باشند، وضعیت برعکس و نرخ سرمایه گذاری مالی منفی می‌شود.

نرخ سرمایه گذاری 8 ساعته آتی اتریوم. قراردادهای دائمی | همتاپی

نرخ سرمایه گذاری 8 ساعته آتی اتریوم. قراردادهای دائمی. منبع: Coinglass.com

همانطور که در نمودار بالا نشان داده شد، کارمزد هشت ساعته در ماه دسامبر نزدیک به صفر بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که تقاضای اهرمی خریداران و فروشندگان متعادل بوده است. چنانچه فروش از روی ترس (panic selling) صورت می‌گرفت، شاخص های مشتقات آن را منعکس می‌کردند.

افزایش احتمال روند صعودی در میان معامله گران برتر

داده‌های ارائه شده از سوی صرافی‌های ارز دیجیتال، موقعیت خالص خرید به فروش (net position) معامله گران را مورد تاکید قرار می‌دهد. برای آن که بدانیم تمایلات معامله گران حرفه‌ای صعودی است یا نزولی، بایستی موقعیت هر مشتری را در معاملات نقدی (spot)، قراردادهای دائمی و آتی، تجزیه و تحلیل کنیم.

گاهی اختلافاتی در روش‌ کار صرافی‌های مختلف وجود دارد؛ بنابراین باید تغییرات مد نظر قرار بگیرند، نه صرفاً ارقام ارائه شده است.

افزایش احتمال روند صعودی در میان معامله گران برتر

نسبت خرید به فروش معامله گران برتر بایننس/ هوبی/ او کی اکس/ نسبت خرید به فروش معامله گران برتر بیت کوین در صرافی‌ها.

منبع: کوین گلس (Coinglass)

علیرغم اصلاح 9 درصدی اتریوم از 24 دسامبر، معامله گران برتر بایننس (Binance)، هوبی (Huobi) و اوکِی اکس (OKEx) خرید سهام خود را افزایش داده‌اند. به بیان دقیق تر، بایننس تنها صرافی بود که با کاهش اندک نسبت خرید به فروش معامله گران مواجه شد. و رقم آن از 0.98 به 0.92 تغییر کرد. با این حال، معامله‌گران OKEx، شرط‌بندی‌های صعودی خود را در یک هفته از 1.67 به 3.20 افزایش دادند و کاهش صورت گرفته را جبران کردند.

در حال حاضر، روند نزولی در بازار مشاهده نمی‌شود. بر اساس داده‌ها، معامله گران حرفه‌ای در حال خرید اتریوم در کف قیمت (buy the dip) هستند، در حالی که تقاضای خالص سرمایه گذاران خرده فروشی برای فروش در طول ماه گذشته، به شدت تغییر کرده است. البته، هیچ‌کدام از اینها نمی‌تواند پیش بینی کند که کانال نزولی فعلی اتریوم چه زمانی تغییر خواهد کرد، اما شواهد حاکی از آن است که کاهش قیمت بیشتری صورت نخواهد گرفت.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *