دلایل پیشرفت چشمگیر چین لینک (Chainlink) در سال ۲۰۲۰

دلایل پیشرفت چشمگیر چین لینک (Chainlink) در سال ۲۰۲۰

سرگئی نظروف (Sergey Nazarof) بنیان‌گذار چین لینک (Chainlink) توضیح می‌دهد که چگونه این ارائه‌دهنده اوراکل غیرمتمرکز، در سال ۲۰۲۰ خدمات خود را با انجام بیش از ۳۰۰ پروژه، ارائه داده است.

 به گفته سرگئی نظروف، چین‌لینک امنیت میلیاردها دلار را تأمین و ثابت کرد که انگیزه‌های آن، قابل اطمینان است. بیش از ۳۰۰ پروژه از این ارائه‌دهنده اوراکل غیرمتمرکز بهره بردند و اکنون چین لینک اطلاعات بیش از ۷۰ منبع خبری را در ارائه لحظه‌ای قیمت تأمین می‌کند. همچنین در سال ۲۰۲۰، چین‌لینک علاوه بر ایجاد کاربردهای جدیدی در صنعت بازی و بیمه، تیم کاری خود را دو برابر کرد و یک برنامه تأمین بودجه را راه اندازی نمود.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

توکن اوراکل غیرمتمرکز چین‌لینک، با نام LINK، یکی از بهترین عملکردها را میان رمزارزها در سال ۲۰۲۰ داشته است. در این سال توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند، به دلیل متصل کردن بلاکچین‌ها به دنیای واقعی با ایمنی بالا، شهرت فوق‌العاده‌ای را به ارمغان آوردند.

مدیرعامل این قرارداد هوشمند، سرگئی نظروف به خبرگزاری دکریپت گفت:

فکر می‌کنم منصفانه است که بگویم ما مکانیزم اوراکل را به صورت گسترده ارائه‌ داده‌ایم…. ما با موفقیت توانستیم امنیت میلیاردها دلار را در دیفای (DeFi) برقرار کنیم. شبکه ما در مقابل اتفاقات غیرمترقبه و وحشتناک مقاومت کرد و توانست در طول آن دوران با موفقیت به فعالیت خود ادامه دهد.

همچنین، دستاوردهای چین‌لینک در سال جاری از دید مجمع جهانی اقتصاد پنهان نماند، به طوری که در میان لیست صدتایی پیشگامان تکنولوژی خوش آتیه در سال ۲۰۲۰ از این استارآپ نیز ( در کنار راهکار مقیاس‌پذیری بیتکوین یعنی Lighting و شرکت بلاکچینی Elliptic) نام برده شد.

هرچه به پایان سال ۲۰۲۰ نزدیک می‌شویم، Chainlink تقریباً هر روز شاهد استفاده‌های جدیدی از این تکنولوژی اوراکل غیرمتمرکز می‌باشد، از اپراتورهای مالی، نظیر Nexo گرفته تا کیف پول‌های ارز دیجیتال مانند Crypto.com و همچنین تعداد بی‌شماری از پروژه‌های دیفای از این اوراکل استفاده کرده‌اند. اکنون بیش از ۳۰۰ پروژه از چین‌لینک بهره می‌برند. 

چین لینک، تأمین امنیت میلیون‌ها دلار

نظروف گفت:

ما امسال توانستیم برای مقادیر زیادی بیش از انتظارمان امنیت فراهم کنیم.

وی با توجه روزهای مختلف این رقم را چیزی بین 2 تا 5 میلیارد اعلام کرد. 

نمودار درصد عرضه توکن چین لینک در قراردادهای هوشمند و قیمت آن | همتاپی

نمودار درصد عرضه توکن چین لینک در قراردادهای هوشمند و قیمت آن

نظروف اظهار داشت:

چین لینک، انواع حوادث وحشتناک زیرساختی را دفع کرد، از جمله افزایش شدید قیمت گس (gas) و حتی هاردفورک اتریوم که باعث از کار افتادن سایر سیستم‌ها گردید. 

منظور وی از کار افتادن بخش بزرگی از زیرساخت‌های اتریوم است که در ماه گذشته اتفاق افتاد. و در نهایت یاد‌‌آور شد:

اما سیستم ما همچنان به کار خود ادامه می‌داد.

این مسائل در صرافی‌های رمزارزی مشکل ایجاد کرد و باعث شد صرافی‌هایی نظیر بایننس بطور موقت برداشت توکن‌های ERC-20 خود را به حالت تعلیق درآورند، اما پروژه‌هایی که با چین‌لینک کار می‌کردند به طور عادی به فعالیت خود ادامه دادند. نظروف گفت:

این امر قابل اطمینان بودن شبکه‌های غیرمتمرکز را نشان می‌دهد. نه تنها می‌توانیم امنیت ارزش‌هایی به مبلغ میلیون‌ها دلار را تأمین کنیم بلکه باور انجام خدمات قابل اطمینان را ایجاد می‌کنیم.

ایجاد داده‌های غنی که بصورت درون زنجیره‌ای قابل دسترسی می‌باشند

امسال، رویکرد بزرگ چین لینک، ایجاد داده‌های مختلف، بیشتر و قابل دسترس‌تر به صورت درون زنجیره‌ای بود. اکنون بیش از ۷۰ منبع خبری قیمت‌ لحظه‌‌ای از 25 ژانویه از این مکانیزم استفاده می‌کنند. اما برای داده‌های مربوط به انتخابات از ماه نوامبر برای پیش‌بینی تأثیر آن بر بازار از این مکانیزم استفاده شد. همچنین مکانیزم تأیید تصادفی چین لینک که هدف آن ایجاد اطمینان بیشتر برای بازی‌های بلاکچینی است و مبتنی بر ذخیره اتریوم و سیستم‌های PoolTogether هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به علاوه، از چین لینک در استیبل‌کوین‌هایی نظیر tUSD برای مکانیزم قابل تأیید گواه اثبات اندوخته و اخیراً نیز در داده‌های هواشناسی برای اهداف صنعت بیمه، استفاده شده است.

نظروف مخصوصا به همکاری‌ چین لینک با ارائه‌دهندگان خدمات بیمه از جمله Arbol ،ACRE Africa و پروتکل غیرمتمرکز بیمه‌ای به نام Etherisc افتخار می‌کند. چین لینک داده‌های قابل تأیید مربوط به هواشناسی را در محصولات خود ارائه خواهد داد که از طریق قراردادهای هوشمند بیمه شرکتی ارزان قیمت را برای کشاورزان آمریکایی، کاستاریکایی، کلمبیایی و اخیراً آفریقایی عرضه می‌کند.

نظروف گفت تمامی این داده‌ها نیز یک چرخه سالم و درست را تشکیل می‌دهند. داده‌های بازار به ایجاد محصولات بیشتر در دیفای منجر می‌شوند، و داده‌های بازی برای بازی‌های بلاکچینی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و همین طور موارد دیگری که هر بخش به تغذیه اطلاعاتی بخش بعدی می‌پردازد.

چین لینک فراتر از اتریوم گام برمی‌دارد

چین لینک ارائه‌دهنده برتر اوراکل غیرمتمرکز در محیط دیفای اتریوم است که همراه با رونق دیفای در سال 2020، رشد کرد.

اما رشد چین لینک باعث نشد که سایر بلاکچین‌ها بویژه تزوس (Tezos) و پولکادات (Polkadot) از پذیرش تکنولوژی چین‌لینک عقب بمانند.

امسال پولکادات با چین لینک ادغام‌هایی داشت و اعلام کرد که کنار پیشرفت‌های خود این روند را در سراسر شبکه اعمال خواهد کرد. همچنین، تزوس که به ماموریت مهم بلاکچین خود افتخار می‌کند، اعلام کرد که اپلیکیشن‌های مالی را گسترش خواهد داد که بتوانند خدمات همسو با این ادغام را ارائه دهند. 

توسعه بودجه از طریق کمک‌های مالی

همانطور که چین لینک برای یکپارچه‌سازی تکنولوژی خود به جمع‌آوری سرمایه مشغول است، با برنامه‌های کمک هزینه‌ای که در ماه نوامبر راه‌اندازی شد، در کنار نیز جامعه قرار می‌گیرد.

محققان دانشگاهی، توسعه‌دهندگان دیفای و دیگر پروژه‌های مبتنی بر اتریوم و همچنین دیگر موارد می‌توانند از این کمک هزینه‌ها استفاده نمایند.

کمک هزینه‌های چین لینک رشد این اکوسیستم را افزایش می‌دهد. منبع: چین لینک | همتاپی

کمک هزینه‌های چین لینک رشد این اکوسیستم را افزایش می‌دهد. منبع: چین لینک

یکی از این کمک‌های مالی به ACRE Africa و Etherisc تعلق گرفت که پروژه‌های بیمه‌ای مبتنی بر بلاکچین هستند. این شرکت‌ها بیمه‌های کم هزینه‌ای را برای کشاورزان فراهم می‌آورند. برنامه آزمایشی که در کنییا اجرا شد این بیمه توانست به 250,000 کاربر، خدمات ارائه دهد.

نظروف گفت:

این جریان چیزی بود که مردم فکر می‌کردند سالها به طول خواهد انجامید، این تولد گروه تازه‌ای از قراردادهای هوشمند است که عملاً قبلاً وجود نداشته است.

در این میان، شرکت گارتنر (Gartner) برای بیمه‌های غیرمتمرکز، اعلام نیاز کرده است. نظروف گفت: بسیاری از قراردادهای مالی و ابزارهای محافظتی برای حل مشکلات کشاورزان بوجود آمده است. در واقع باید به کاربردها اشاره کنیم و بدانیم که کاربرد اصلی برخی از قراردادهای هوشمند، ایجاد توکن‌ نیست.

تیم چین لینک در حال گسترش است

امسال چین دو شخصیت برجسته را به تیم خود اضافه کرد.

اَری جولز (Ari Jules)، دانشمند سابق یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین شرکت‌های امنیتی در جهان (RSA)، به عنوان دانشمند ارشد قرارداد هوشمند به تیم چین لینک پیوست. جولز مکانیزم گواه اثبات کار را که اکنون توسط بیت کوین، اتریوم و سایر رمزارزها استفاده می‌شود، در دهه نود به صورت رسمی بیان کرد. وی همچنین اثبات بازیابی (proof of retrievability) را ابداع کرد که در راهکارهای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز نظیر Storj، از آن استفاده می‌شود.

دومین استخدام بزرگ چین لینک فردی به نام بن چان (Ben Chan) بود. وی مدیر ارشد سابق شرکت BitGo بود که به عنوان معاون بخش مهندسی منصوب شده است. نظروف اظهار داشت که 15 درصد تراکنش‌های بیتکوین از طریق BitGo انجام می‌شود و طی پنج سال هیچ نفوذی در آن اتفاق نیفتاده است.

نظروف گفت بیش از یک میلیون دلار برای نظارت‌های امنیتی هزینه کرده است، چرا که این مسئله در اولویت‌ اول این استارت‌آپ می‌باشد. با اطمینان خاطر از وجود این مسئله، خواهید دید که ما به سرعت با استفاده از این امنیت و انواع مختلف داده‌ها قابل اطمینان، اکنون می‌توانیم اکوسیستم‌هایی را بسازیم که توسعه‌دهندگان پیش از این قادر به ساخت آنها نبودند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *