آیا واریزی نهنگ‌ها به صرافی‌ها می‌تواند عاملی برای پیش بینی قیمت بیت کوین باشد؟

آیا واریزی نهنگ‌ها به صرافی‌ها می‌تواند عاملی برای پیش بینی قیمت بیت کوین باشد؟ | همتاپی

واریزی‌های بیت کوین به صرافی‌ها یکی از اطلاعات محبوبی است که از طریق داده‌های دورن زنجیره‌ای بدست می‌آید، اما برخی بر این عقیده هستند که این معیار می‌تواند گمراه‌کننده باشد. 

معامله‌گران به طور فزاینده‌ای در حال بررسی داده‌های درون زنجیره‌ای هستند تا روند کوتاه مدت و بلند مدت قیمت بیت کوین را با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند گلس‌نود (Glassnode)، کریپتوکوانت (CryptoQuant) و ویل‌آلارت (WhaleAlert) پیش‌بینی کنند.

مخصوصاً، داده‌هایی مانند جریان ورودی و خروجی ارز بیت‌ کوین به صرافی‌ها و همینطور جریان ورودی استیبل کوین‌ها را بطور مستمر چک می‌کنند تا بتوانند روند قیمتی بیت کوین را در آینده پیش بینی کنند.

نمونه‌ای از پیام‌های ویل‌آلات در 14 مارس | همتاپی

نمونه‌ای از پیام‌های ویل‌آلات در 14 مارس

اما، درست یا غلط بودن این نوع داده‌ها بایستی مشخص شود، زیرا دارندگان سرمایه‌های کلان نیز متوجه هستند که معامله‌گران زیادی در استراتژی‌های معاملاتی خود از این اطلاعات استفاده می‌کنند. از این رو، نهنگ‌هایی که میزان دارایی خالص آنها زیاد است، می‌توانند با استفاده از این داده‌ها بازار را به سمت منافع خود هدایت کنند. اما چگونه؟

از داده‌های درون زنجیره‌ای بیت کوین، می‌توان برای فعالیت‌های روانی (psyops) استفاده کرد

دست کم از لحاظ تئوری، وقتی مقادیر زیادی بیت کوین به یک صرافی ارز دیجیتال واریز می‌شود، معمولاً نشان‌دهنده این است که یک نهنگ یا یک سرمایه‌گذار با میزان دارایی خالص زیاد، قصد دارد بیت‌ کوین خود را بفروشد.

جریان ورودی بیت کوین صرافی Gemini | همتاپی

جریان ورودی بیت کوین صرافی Gemini. منبع: CryptoQuant

 سرمایه‌گذارانی که مقدار زیادی بیت کوین در اختیار دارند، به دلایل امنیتی و حفظ حریم خصوصی، معمولاً سرمایه خود را در کیف پول‌هایی نگهداری می‌کنند که توسط مرجع یا نهادی کنترل نمی‌شوند (noncustodial) یا به عبارتی همه چیز در کنترل خود فرد (self-hosted) می‌باشد.

از این رو، هنگامی که این دارایی‌ها سر از صرافی‌ها درمی آورند، باعث می‌شود اینطور به نظر برسد که نهنگ‌ها در حال ایجاد فشار فروش گسترده‌ای به بازار هستند.

با این حال، نهنگ‌ها می‌دانند که سرمایه‌گذاران می‌توانند واریزی‌ها را از طریق پلتفرم‌های ردیابی داده‌های درون زنجیره‌ای ردیابی کنند، همین جریان باعث می‌شود که زمینه برای ایجاد یک شرایط جعلی و غیرواقعی فراهم شود.

جعل (fakeout)، یکی از اصطلاحات تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال  می‌باشد. این اصطلاح در شرایطی استفاده می‌شود که در آن معامله‌گر با انتظار سیگنال تراکنش در آینده یا حرکت قیمت وارد یک موقعیت می‌شود، اما سیگنال یا حرکت هرگز اتفاق نمی‌افتد و قیمت دارایی در جهت مخالف حرکت می‌کند.

به عنوان مثال، نهنگ‌ها می‌توانند مقادیر زیادی بیت کوین را به صرافی‌های مختلف واریز کنند. همین امر باعث می‌شود که تصور شود آنها در حال فروش مقادیر زیادی از بیت‌ کوین هستند. و بدین ترتیب، باعث ایجاد ترس در بازار می‌شوند و قیمت بیت کوین را پایین می‌آورند.

در واقع شاید نهنگ‌ها اصلاً اقدام به فروش بیت کوین ارسال شده به صرافی‌ها نکنند. به عنوان مثال، در عوض، می‌توانند از این شرایط جعلی و غیر واقعی برای خرید دارایی با قیمت پایین‌تر استفاده کنند.

معامله‌گر معروفی با نام مستعار (Cantering Clark) توضیح داد:

منصفانه است که بگوییم در حال حاضر داده‌های درون زنجیره‌ای و جابجایی بیت کوین از کیف پول ارز دیجیتال به صرافی‌ها و برعکس، و سایر روش‌های این چنینی، به عنوان ترفندی برای سواستفاده، بکار گرفته شده است. فکر می‌کنید نهنگ بزرگی قصد دارد به طور واضح اعلام کند که آنها قصد فروش بیت‌ کوین دارند؟ حدس می‌زنم که بسیاری هنوز فریب این ترفند ساده را می‌خورند؟

مدیرعامل CryptoQuant، کی یانگ ژو (Ki Young Jo)، نکته مشابهی را نیز مطرح کرد، فارغ از آنچه که وی از آن با عنوان فعالیت‌های روانی (psychological operations- psyops) در داده‌های درون زنجیره‌ای یاد می‌کند.

ژو خاطرنشان کرد که نهنگ‌ها ممکن است به صرافی‌ها بیت کوین واریز کنند تا احساسات بازار را از طمع، به ترس تغییر دهند.

احساسات منفی در بازار به تنهایی می‌تواند برای پایین آوردن قیمت کافی باشد، که در صورت شلوغی بازار معاملات آتی، ممکن است منجر به افت شدید جریان‌های نقدینگی نیز شود.

ژو گفت:

این تنها یک حدس است، نهنگ‌ها ممکن است مقدار زیادی بیت کوین را به صرافی‌ها واریز کنند تا مردم را بترساند، زیرا که مردم نهنگ‌ها را دنبال می‌کنند.

 به عنوان مثال، در گزارش‌ها آمده است که صرافی جمینی (Gemini) در 15 مارس قبل از سقوط بیت کوین به قیمت 54,500 دلار، واریزی‌های بیت کوینی بزرگی را مشاهده کرده است.

در آن زمان، ژو تأکید داشت اگر چه ممکن است سفارشاتی برای فروش وجود داشته باشد، اما همچنین می‌تواند فعالیت‌های روانی باشد تا بازار را به این تفکر برساند که فشار فروش در حال نزدیک شدن است.

وی توضیح داد:

این جریان ممکن است یکی از این سه مورد باشد: 1. فعالیت‌ روانی 2. اینکه صرافی جمینی با اداره یک کارگزاری خصوصی، سفارشات فروش را به صرافی‌های دیگر می‌دهد. 3. برخی از خدمات کارگزاری تحت لوای Gemini، به سایر صرافی‌ها سفارشات فروش می‌‌دهند.

به گفته فیلیپ سوئیفت (Philip Swift)، تحلیلگر و بنیانگذار Decentrader:

بها دادن بیش از حد به تراکنش‌های بین کیف پول‌های بلاک چین بیت کوین، می‌تواند برای معامله‌گران خطرناک باشد. همانطور که امروزه شاهد آن هستیم، غالباً دانستن اینکه چه کسی صاحب واقعی یک کیف پول خاص است، سردرگمی  بوجود می‌آید.

سوئیفت در ادامه توضیح داد: 

واضح است که این فرصت برای افرادی که فعالیت‌های روانی انجام می‌دهند وجود دارد. کاربران بزرگ، چشمان حریصی را که حرکات کیف پول را تحت نظر دارند، فریب می‌دهند تا فکر کنند که انتقال این وجوه برای این است که در بازار به فروش برسند.

سوئیفت همچنین در مورد انتقال‌های این کیف پول‌ها، گفت:

هدف اصلی این است که به سادگی مردم را فریب دهند تا مردم فکر کنند که این مقدار بیت کوین قرار است به فروش برسد. حتما به خاطر داشته باشید که کاربران بزرگ، راه‌های زیادی برای خرید یا فروش بیت کوین دارند، مانند OTC، باز کردن موقعیت در معاملات آتی، و غیره. نهنگ‌ها مجبور نیستند که همیشه قبل از خرید یا فروش، وجوه خود را بصورت درون زنجیره‌ای درآورند.

 کاملاً دقیق است، اما راه حلی قطعی نیست

با این وجود، واریزی‌های بیت کوین به صرافی‌ها، سابقه این را داشته‌اند که یک روش پیش بینی نسبتاً دقیق برای جهت حرکت قیمت بیت کوین بوده باشند.

جریان خالص بیت کوین در صرافی‌ جمینی | همتاپی

جریان خالص بیت کوین در صرافی‌ جمینی. منبع: CryptoQuant

به عنوان مثال، تنها در سه هفته گذشته، دو جهش عمده در جریان ورودی بیت کوین به صرافی جمینی در تاریخ‌های 22 فوریه و 15 مارس، ثبت شده است.

بنابراین، بسیاری از معیارهای درون زنجیره‌ای، از جمله انتقال‌های بیت‌ کوین به صرافی‌ها و بالعکس، ثابت کرده‌اند که در پیش بینی رفتار قیمتی بیت کوین بسیار مفید هستند. اما معامله‌گران باید آگاه باشند که دسترسی به این اطلاعات برای همه آزاد است و بنابراین نمی‌تواند در بین معیارها، راه حل قطعی باشد. افزایش محبوبیت این معیار می‌تواند توسط نهنگ‌ها، رسانه‌ها و سایر نهادهای تأثیرگذار، هدایت شود. این جریان در نهایت می‌تواند معامله‌گران را گمراه کند و احساسات را تغییر دهد و تصویری نادرست از شرایط بازار، به ویژه در کوتاه مدت ارائه دهد.

ترجمه و جمع‌آوری: واحد تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *