۴ نشانه‌ای که از بازار نزولی بیت کوین خبر می‌دهد

4 نشانه‌ای که از بازار نزولی بیت کوین خبر می‌دهد

با ورود بیت کوین به یک روند صعودی سهمی‌وار، چهار عامل نزولی می‌تواند قیمت‌ بیت کوین را در ماه‌های آینده تحت تأثیر قرار دهد.

بیتکوین (Bitcoin) در طی سال 2021 افزایش چشمگیری را تجربه کرده است، به طوری که این ارز دیجیتال سال گذشته را با قیمت 29,112 دلار به پایان رساند و تاکنون به بالاترین قیمت 58,332 دلار رسیده است. یکی از مهمترین عوامل رشد قیمت، تمایل روز افزون موسسات و سرمایه‌گذاری در بیت کوین بوده است، از جمله شرکت تسلا اعلام کرد که به عنوان بخشی از سیاست سرمایه‌گذاری جدید خود، بیش از 1.5 میلیارد دلار بیتکوین خریداری نموده است. همچنین، ظهور اخیر دو صندوق قابل معامله (ETF) بیتکوین تمایلات زیادی را به سمت این رمزارز جلب کرده است، زیرا سرمایه‌گذاران بیشتری می‌توانند از این طریق وارد سرمایه‌گذاری در بیت کوین شوند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در حالی که این فاندامنتال‌ها برای چشم‌انداز بلند مدت بیتکوین بسیار امیدوارکننده هستند، اما احتمالاً نشانه‌های متعددی وجود دارد که مانع از این روند صعودی فعلی می‌شود. این لزوماً به معنای سقوط قیمت نیست، اما نشانه‌هایی از لغو خرید است.

  1. کاهش حجم معاملات بیت کوین

نمودار قیمت بیتکوین/دلار

نمودار قیمت بیت کوین/دلار. منبع: تریدینگ‌ویو

در نمودار هفتگی جفت ارز بیت کوین به دلار (BTC/USD) صرافی کوین‌بیس، با اینکه حدوداً 16,000 دلار قیمت بیت کوین افزایش یافته، اما حجم معاملات از بالاترین قیمت 42,000 دلار در 4 ژانویه کاهش پیدا کرده است. این اختلاف میان حجم و قیمت، واگرایی در حجم عنوان شده و معمولاً نشان می‌دهد که سرمایه جدیدی وارد بازار نشده و خرید بیت کوین رو به کاهش است.

واگرایی در حجم گاهی اوقات به این معنی است که خریداران قبل از خرید بیشتر این رمزارز، عملکرد دارندگان بیتکوین را در نظر گرفته و یا منتظر ثبات بیشتر در بازار هستند. در این موارد، نوسانات قیمت کاهش می‌یابند.

  1. واگرایی RSI

نمودار قیمت btc/usd

نمودار قیمت بیت کوین به دلار. منبع: TradingView

در حال حاضر، حجم (Volume) تنها شاخص نمایش‌دهنده واگرایی زیاد در نمودار معاملات بیت کوین نیست. همچنین در شاخص قدرت نسبی هفتگی (RSI) یک انحراف محسوس وجود دارد. این اندیکاتور مومنتوم پیشرو (a leading momentum indicator)، وضعیت اشباع خرید (احتمال سقوط) و اشباع فروش (احتمال افزایش) یک دارایی را با محاسبه میانگین سود و زیان 14 روزه نشان می‌دهد. این اندیکاتور بین صفر تا صد در نوسان است. براساس یک قاعده کلی، بالاتر از 70 وضعیت اشباع خرید و پایین‌تر از 30 وضعیت اشباع فروش را نشان می‌هد.

در حال حاضر، این شاخص عدد 73 را در نمودار هفتگی نشان می‌دهد که حاکی از وضعیت اشباع خرید این دارایی و اصلاح قیمت آن است. در حالی که واگرایی‌های RSI معمولاً از واگرایی‌های حجمی برای مشخص کردن بازگشت روند احتمالی قابل اطمینان‌ترند، اما چندان دقیق نیستند. این وضعیت به ویژه در بازارهایی که سرمایه گذاران تمایل زیادی به خرید دارند، مشهود است.

  1. شکاف CME بیت کوین 

نمودار قیمت بیت کوین

نمودار قیمت بیت کوین. منبع: تریدینگ ویو

شکاف‌های CME بیت کوین، میان بسته شدن بازار و باز شدن مجدد آن در زمان نوسانات بازار رمزارز اتفاق می‌افتد. این شکاف‌ها بر روی نمودار معاملات آتی بیتکوین CME ظاهر می‌شوند. دلیل این امر آن است که بازارهای رمزارز در طول هفته و بصورت 24 ساعته باز هستند، اما بازار سهام ایالات متحده در آخر هفته تعطیل بوده و معاملات در ساعت 4 بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (Eastern Time) بسته می‌شوند. بنابراین، معاملات در روزهای دوشنبه تا جمعه انجام می‌شوند.

قیمت‌ها بر روی نمودار قراردادهای آتی CME در ساعات توقف معاملات در بازار سنتی ثابت هستند. بنابراین، چنانچه قیمت بیت کوین در زمان بسته شدن CME پنجاه هزار دلار باشد، قیمت آن تا زمان بازگشایی این صرافی تغییر نخواهد کرد. با این حال، از آنجا که قراردادهای آتی بیت کوین، قیمت آن را که بطور مداوم در صرافی‌های رمزارز دنبال می‌کنند، با بازگشایی CME قیمت مطابق با ارزش بازار رمزارزها تغییر می‌کند. چنانچه قیمت در آخر هفته تغییرات اساسی داشته باشد، شکاف‌های زیادی در نمودار CME ایجاد می‌شود.

در تاریخ 25 دسامبر سال 2020، بازار سهام ایالات متحده برای کریسمس تعطیل و دوشنبه بعد در تاریخ 28 دسامبر بازگشایی شد. در طول جشن کریسمس، قیمت بیت کوین از 23,795 دلار به 26,353 دلار افزایش یافت و گپ 2,740 دلاری را در نمودار قراردادهای آتی بیت کوین CME ایجاد نمود. این گپ تاکنون پر نشده است.

چرا این شکاف‌ها مهم هستند؟ شکاف‌های CME، بدون دلیل اثبات شده، مانند آهن‌ربا عمل کرده و نسبت به حرکت قیمت‌ها واکنش نشان می‌دهند و از نظر آماری تمایل زیادی به پر کردن شکاف‌ها دارند. به عبارت دیگر، قیمت بازار معمولاً به سطح اولیه خود باز می‌گردد. در دسامبر سال گذشته سطح اولیه 23,795 دلار است. مطالعات انجام شده در سال 2019 نشان داد که بیش از 95 درصد از گپ‌های CME پر می‌شوند.

این موضوع نشان می‌دهد که قیمت‌ها می‌توانند به کمتر از 20 هزار دلار برسند، اما لازم به ذکر است که سه شکاف دیگر در نمودار بیت کوین وجود داشته که هنوز پر نشده‌اند، از جمله می‌توان به سطح 9,665 دلار اشاره کرد.

  1. ماه مارس نزدیک است

بیتکوین از زمان ظهورش تاکنون بدترین عملکرد را در ماه مارس داشته است. از سال 2017 که بازار روند صعودی پیدا کرد، متوسط افت آن 14.725 درصد بوده است. بیتکوین در ماه سپتامبر نیز با میانگین افت 9.05 درصدی، بدترین عملکرد را به ثبت رسانده است.

نمودار بازدهی بیت کوین از سال 2010

نمودار بازدهی بیتکوین از سال 2010. منبع: کوین متریکس

در حالی که عملکرد گذشته ضامن نتایج آینده نیست، اما تاریخ نشان داده است که احساسات در بازار بیتکوین در زمان‌های مختلف متغیر بوده است. این رفتار را می‌توان به سال مالیاتی ایالات متحده در 15 آوریل و معامله‌گرانی نسبت داد که بیتکوین‌هایشان را برای پرداخت صورتحساب مالیاتی خود می‌فروشند.

ترجمه و جمع‌آوری: واحد تیم خرید و فروش بیت‌ کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *