منتقد دیروز بیت کوین، سرمایه‌گذار امروز بیت کوین شده است

منتقد دیروز بیت کوین، سرمایه‌گذار امروز بیت کوین شده است

یک میلیاردر نروژی که شدیداً مخالفت خود را با رمزارزها اعلام کرده بود، اکنون بیت کوین خریده است.

اسپتالن (Spetalen) که قبلا در یک کنفرانس اظهار داشته بود بیت کوین و ارزهای دیجیتال شدیداً به محیط زیست آسیب می‌رسانند، اما اکنون لحن خود را تغییر داده است. همچنین وی به هیئت مدیره بزرگترین صرافی رمزارز نروژ پیوسته است.

نه روز پیش، سرمایه‌گذار میلیاردر نروژی به نام اویستن استری اسپتالن (Øystein Stray Spetalen) در کنفرانس DNB Invest بیتکوین را یک ارز مزخرف خواند. اما اکنون بر اساس نشریه نروژی فایننساویسن (Finansavisen)، وی علاوه بر خرید بیت کوین، در بزرگترین صرافی MiraiEx در نروژ سرمایه‌گذاری نموده است.

اسپتالن در مصاحبه ویدیویی از پیش ضبط شده در کنفرانس DNB که در تاریخ 18 مارس برگزار شد، از تاثیرات مخرب زیست محیطی بیتکوین ابراز نگرانی‌ کرد. وی اظهار داشت: 

بیت کوین امروز به اندازه تمام نروژ انرژی مصرف می‌کند که این فعالیت دشمن محیط زیست است. مقامات و اتحادیه اروپا باید فوراً آن را ممنوع کنند. با این کار می‌توان میزان انتشار CO2 را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 وی همچنین افزود: 

بیتکوین یک ارز مزخرف است و سیستم‌های پرداختی فعلی نسبت به آن ارجح هستند.

با این حال، اسپتالن در مصاحبه با Finansavisen اعلام کرد که در حال حاضر مالک بخشی از صرافی رمزارز MiraiEx در نروژ است و این خبر مانند بمب صدا کرد. وی اظهار داشت:

من خود را با شرایط تطبیق می‌دهم. اوایل مارس، یک روز پس از ضبط پادکست، با Thuc و Øyvind بنیان‌گذاران صرافی MiraiEx آشنا شدم و به اشتباهم پی بردم. همچنین، هنگامی که متوجه شدم Kjell Inge Røkke، میلیاردر نروژی و شخص با نفوذ در حوزه صنعت  نیز وارد بیتکوین شده است، تصمیم نهایی‌ام را در خرید بیت کوین گرفتم. زیرا، نمی‌خواستم از او عقب بمانم.

شرایط رقابتی در خرید بیت کوین

در ابتدای ماه مارس، Kjell Inge Røkke، پس از خرید سهام قابل توجهی از آکر آسا (Aker ASA) که یک شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی بوده و در حوزه ماهیگیری فعالیت دارد، به بزرگترین سهامدار این شرکت تبدیل شد و به شهرتش افزود. سپس، وی شرکت Seetee را به عنوان یک شرکت تابعه تجارت ارزهای دیجیتال Aker ASA راه‌اندازی و 500 میلیون کرون نروژ بیت کوین خریده است.

اسپتالن در گفتگو با فایننساویسن (Finansavisen) اعلام کرد که بیت کوین خریداری نموده، اما دارایی بیتکوین وی کمتر از Røkke است. اسپتالن اکنون به عضویت هیئت مدیره صرافی رمزارزی MiraiEx در آمده است. در ماه دسامبر، این صرافی  در طی دوره سرمایه‌گذاری 5 میلیون NOK (واحد پول نروژ) جمع آوری کرد.

نروژ نیز مانند اسپتالن مواضع مختلفی در مورد بیتکوین اتخاذ کرده است. در روز سه شنبه، اوستین اولسن (Oystein Olsen)، رئیس بانک نروژ، اظهارات اولیه اسپتالن را تکرار کرد و بیتکوین را برای جایگزینی پول نقد در این کشور بسیار پرهزینه خواند.

برعکس، هر شهروند نروژی به سبب سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی دولت در شرکت‌هایی مانند تسلا، مایکرواستراتژی و اسکوئر، مقادیر ناچیز 26,720 ساتوشی (حدودا 15 دلار) بیت کوین دارند.

اسپتالن نخستین فردی است که سریعاً در قبال بیتکوین تغییر موضع داده است. پیش از وی، این جایگاه به ایلان ماسک اختصاص داشت.

به نظر شما منتقد بعدی که بیت کوین می‌خرد، چه کسی خواهد بود؟

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *