چه عواملی باعث اصلاح قیمت بیتکوین شد؟

تحلیل قیمت بیت کوین: چه عواملی باعث اصلاح قیمت بیتکوین شد | همتاپی

عوامل مختلفی از جمله موضع چین در برابر بیت کوین، ارتقاء پروتکل تپ روت (Taproot) و … قیمت بیت کوین را برای چندین هفته‌ به نقطه تعیین‌کننده‌ای رساندند.

رالی قیمت بیتکوین از هفته‌ی گذشته شروع شد، اما این صعود یکدفعه اتفاق نیفتاد. در حالی که برخی افزایش قیمت بیتکوین را به اخبار جعلی در مورد آمازون برای پذیرش بیت کوین نسبت می‌دهند، اما نمودارها هنگامی که بیتکوین و کل بازار رمز ارزها به مدت چند هفته در نقطه‌ی سرنوشت‌سازی نزدیک می‌شدند، نشان دادند که صعود قیمت بیت کوین اتفاق خواهد افتاد. 

از نظر برخی کارشناسان این اصلاح قیمتی سه علت دارد که تا قبل از قطعی شدنشان، باعث ریزش بازار شدند. این علل تاثیراتی در رفتار تریدرهای خرد، ماینرها، توسعه‌دهندگان و حتی نهنگ‌ها داشت.

هر یک از این سه فاکتور به تنهایی می‌تواند باعث ریزش شود، اما این‌بار هر سه با هم اتفاق افتاد.

نمودار قیمت بیت کوین به دلار | همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین به دلار

  • ممنوعیت‌های جدید چین برای استخراج

با ممنوعیت ماینینگ در چین، نرخ هش استخراج سقوط کرد و همین امر باعث شد صنعت ماینینگ وارونه شود (که در بالا با ستون رنگ قرمز مشخص شده است). در حالی که ماینرها با کمبود تراشه روبرو بودند، این خبر هم به لیست اتفاقات بد ماینرها اضافه شد و شرایط آنها نامساعدتر شد. خرده‌فروشان و تریدرها نیز تحت تأثیر این تحول قرار گرفتند و هفته‌ها با عناوین منفی بمباران شدند.

نرخ هش ( یا هش ریت (hash rate) که به سرعت تجمیعی کامپیوترها برای استخراج بلوک بعدی گفته می‌شود) شبکه بیت کوین درست قبل از ممنوعیت چین، در 9 مه به اوج خود رسیده بود. این زمانی است که مزارع چینی کم کم درگیر شایعات منفی شدند. بیانیه رسمی عمومی حزب کمونیست چین مبنی بر ممنوعیت استخراج در 21 مه منتشر شد. در چهار هفته بعد، نرخ هش از 190 اگزاهش بر ثانیه (Eh/s) به 58 Eh/s کاهش یافت.

این امر بدون شک یک نگرانی بزرگ برای بسیاری از سرمایه گذاران مقطعی ارزهای دیجیتال بود. آیا شبکه ظرفیت چنین ضربه‌ای را داشت؟ با این حال، کسانی که شدیدا عاشق بیت کوین شده بودند، نگران این وضعیت نبودند. بیت کوین منعطف است. بلوک‌ها کمی کندتر یافت می‌شدند، اما همچنان سرعت کار بالا بود. خوشبختانه سختی شبکه چندین بار مطابق پروتکل بلاک چین تعدیل شد و خود شبکه هیچ آسیب دائمی نداشت. نرخ هش سرانجام در 27 ژوئن افزایش یافت و اکنون، 98 درصد از پایین‌ترین کف خود بالاتر است.

به مرور با فروش تجهیزات ماینینگ، شبکه از این ضربه بهبود پیدا می‌کند و در آینده، استخراج ارزهای دیجیتال در حوزه‌های قضایی نیز مثبت‌تر جلوه خواهد کرد و در نتیجه صنعت ماینینگ قوی‌تری ایجاد می‌شود. عدم اطمینان سرمایه گذاران به سرعت با افزایش نرخ هش در ماه ژوئیه کاهش یافت. امروز، شبکه پایدار و قوی است.

  • اتفاقات صندوق گری اسکیل (GrayScale)

دومین علت اصلی اصلاح قیمت بیت کوین، رویداد بزرگترین صندوق سرمایه گذاری بیت کوین بود که با رنگ خاکستری در عکس مشخص شده است. در اینجا نهنگ‌های بزرگ بازار کریپتو تحت تاثیر قرار گرفتند، زیرا باور نسبتاً قوی در بین نهنگ‌ها وجود داشت که دیگر نهنگ‌ها بلافاصله پس از آزاد شدن سهام صندوق گری اسکیل، از معاملات آربیتراژ استفاده خواهند کرد.

نمودار صندوق تراست بیت کوین گری اسکیل | همتاپی

نمودار صندوق تراست بیت کوین گری اسکیل

صندوق تراست بیت کوین گری اسکیل (GBTC) چیست؟

صندوق تراست بیت کوین گری اسکیل یا به اختصار GBTC یک صندوق بسته است به این معنی که سرمایه‌گذاران به دارایی صندوق (بیت کوین) دسترسی دارند، بدون آنکه شخصا آن دارایی را نگهداری کنند، که دقیقا مشابه صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) می‌باشد.

سرمایه گذاران حقیقی می‌توانند سهام را مستقیماً از گری اسکیل به قیمت ارزش خالص دارایی (معادل قیمت لحظه‌ای) خریداری کرده و تقاضای سهام را افزایش دهند، سپس پس از یک دوره شش ماهه، می‌توانند سهام را در بازار ثانویه به هر نوع سرمایه گذاری بفروشند. خرید سهام جدید از گری اسکیل مستلزم ورود گری اسکیل به بازار و خرید بیت کوین است که باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.

همچنین یک جنبه حلقه بازخوردی نیز وجود دارد. با افزایش قیمت بیت کوین، تقاضای بیشتری برای بازار ثانویه و حق بیمه به وجد می‌آید. در نتیجه تقاضای بیشتر برای سهام جدید GBTC و خرید از طریق گری اسکیل افزایش می‌یابد.

تا زمانی که حق بیمه در بازار ثانویه وجود داشته باشد، نقدینگی مناسب است. به عنوان مثال، اگر حق بیمه 20 درصد باشد، سرمایه گذاران می‌توانند سهم GBTC را با قیمت ارزش خالص دارایی خریداری کرده و شش ماه بعد، آن را با سود 20 درصد بفروشند. (این روند ممکن است کمی پیچیده باشد ولی کلیت آن همین است.)

صندوق تراست بیت کوین گری اسکیل در عمر کوتاه خود همیشه از حق بیمه برخوردار بود، اما در 23 فوریه، قیمت در بازار ثانویه کاهش یافت، به این معنی که قیمت در بازار ثانویه به زیر قیمت ارزش خالص بیت کوین رسید. این رویداد حلقه بازخورد را قطع کرد و تقاضای سرمایه گذاران حقیقی برای خرید سهام‌های جدید ناگهان متوقف شد. در نتیجه، خرید بیت کوین گری اسکیل نیز قطع شد.

به طور خلاصه، معامله گران بازار، دوره‌های شش ماهه غیرقابل برداشت سهام را تحلیل می‌کنند. برخی تحلیلگران انتظار داشتند که کاهش قیمت همزمان با آخرین و بزرگترین دوره شش ماهه غیرقابل برداشت در 17 ژوئیه اتفاق بیفتد. هنگامی که افت قیمت اتفاق نیفتاد، دید منفی در مورد صندوق تراست بیت کوین گری اسکیل نیز از بین رفت.

مطالب بیشتر: کیف پول تراست والت

اختلاف قیمتی گری اسکیل با ارزش خالص بازار از 15% تا 6% کاهش یافت و با سرعت به 0% نزدیک می‌شود.

  • تکنولوژی تپ روت بیتکوین

سومین علت اصلاح قیمت بیت کوین تکنولوژی تپ روت (Taproot) بود که در نمودار با رنگ نارنجی مشخص شده است. این مورد بیشتر بر روی دارندگان طولانی مدت و توسعه‌دهندگان تاثیر گذاشت.

آنها از سابقه بد ارتقا بیتکوین دل‌خوشی ندارند و می‌دانستند که این ارتقا می‌تواند باعث یک سری اتفاقات بد شود. گذشته از اینها، تپ روت اولین سافت فورک برای بیت کوین از زمان بروزرسانی داغ سگویت (segwit) در سال 2017 است. به طور کلی،  از ابتدا نگرانی بسیار کمی در مورد این ارتقا وجود داشت و مردم هنوز در مورد نحوه عملکرد آن مطمئن نبودند.

ارتقاء بیت کوین معمولا آهسته و وسواس‌گونه است، زیرا گروه مشخصی برای انجام اینکار تعیین نشده‌اند. گروه‌های مختلفی اینکار را انجام می‌دهند و سختی کار اینجاست که باید تمام توسعه‌دهندگان به اتفاق نظر برسند.

سافت فورک‌های بیت کوین این روند را کمی ساده‌تر می‌کند. سافت فورک تغییری است که با نسخه‌های قبلی سازگار است و ویژگی‌های جدید را که مخرب هستند فعال نمی‌کند. البته مطالب دیگری هم وجود دارد، ولی این کلیت کار است.

تکنیک‌های هماهنگی که بین توسعه‌دهندگان آلت کوین‌های متمرکز استفاده می‌شود در بیت کوین قابل انجام نیست. بنابراین، توسعه بیت کوین به یک فرآیند طولانی و پایان باز پر از بحث عمومی و علنی تبدیل می‌شود.

با این وجود، یک اتفاق نظر کوچک حاصل شد و در 1ام ماه مه دو مکانیسم همزمان شروع به کار کرد. نام یکی از آنها Speedy Trial و نام دیگری فقط تاریخ شروع بکار رسمی‌اش بود. اگر Speedy Trial تا 11 اوت از حمایت مناسبی برخوردار باشد، این دو مکانیسم در هم ادغام می‌شوند. در غیر این صورت، برنامه اصلی بیت کوین به گذشته برمی‌گردد و ممکن است منجر به ایجاد باگ در شبکه شود.

نیازی نبود جامعه بیت کوین مدت زیادی صبر کند، زیرا Speedy Trial عملکرد خوبی داشت و در 12ام ماه ژوئن به سرعت فعال شد. کل این فرآیند نسبتاً بدون باگ و شفاف بود، زیرا علت این تاخیر سال‌ها بحث، برنامه‌ریزی و تغییرات بود. تپ روت در ماه نوامبر به طور کامل فعال می‌شود.

این ارتقای بیت کوین، تابستان امسال تا حدی زیر ذره‌بین قرار گرفت، اما وقتی تایید شد، بسیاری از طرفداران بیت کوین و افرادی که عمیقا عاشق بیت کوین‌اند، نفس راحتی کشیدند، زیرا هیچ باگی مانند سال 2017 در شبکه وجود نخواهد داشت.

اما نیمه دوم سال 2021 برای قیمت بیت کوین چگونه خواهد بود؟

این سه فاکتور منفی مهم عمدتا به پایان رسیده‌اند، اما هنوز برخی مسائل جزئی باقی‌مانده است. چندین عرضه نه چندان مهم سهام GBTC برای ماه اوت باقی مانده است. ماینرها هنوز دوران نقاهت خود را به پایان نرسانده‌اند، اما در روند خوبی هستند. انتظار می‌رود، تا پایان سال، نرخ هش به عدد کامل خود بازگردد و سرعت محاسباتی به بالاترین حد خود برسد. تپ روت تایید شده است، اما هنوز فعال نشده و تا نوامبر عرضه نخواهد شد.

نکته مهم این است که اکنون چه می‌شود؟ زمانی که قیمت GBTC به حق بیمه تبدیل شود، انگیزه‌ای قوی را برای سرمایه گذاران برای خرید سهام جدید از گری اسکیل ایجاد می‌کند و در نتیجه گری اسکیل مجبور به خرید بیت کوین در بازار آزاد می‌شود. بنابراین، تأثیر GBTC بر قیمت بیت کوین در روزهای باقی مانده سال احتمالاً مثبت خواهد بود.

ماینرها کمتر مورد توجه دولت مستبد متزلزلی مانند چین قرار خواهند گرفت. شاید اگر در حوزه قضایی اثبات شود که فسادی وجود نخواهد داشت و در هزینه‌ها نیز صرفه جویی می‌شود، ضربه‌ی وارد شده به نرخ هش بهبود پیدا کند.

در نهایت، تپ روت بسیاری از ویژگی‌های جدید با قدرت بالا را در پروتکل بیت کوین فعال می‌کند. این امر فرصت‌های بسیاری را برای خدمات مالی و مشاغل از هر نوع به وجود می‌آورد.

نیمه دوم این بازار صعودی، خیلی شدید خواهد بود.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *