شرکت‌­های بزرگ دنیا چه اقداماتی در مورد ارزهای دیجیتال انجام داده‌­اند؟

شرکت‌­های بزرگ دنیا چه اقداماتی در مورد ارزهای دیجیتال انجام داده‌­اند؟ | همتاپی

بسیاری از شرکت‌­های مهم در سال 2021 وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌­اند. از این رو ما در اینجا حرکت‌­های بزرگی که این سرمایه‌­گذاران بزرگ در دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد کرده­‌اند را بررسی می‌­کنیم.

وقتی بیت ­کوین (BTC)، اولین رمزارز جهان، در سال 2009 آغاز به کار کرد، هنوز هیچ کس آن را به عنوان یک ارز واقعی نپذیرفته بود. عدم اعتقاد به پتانسیل ارزهای دیجیتال به حدی بود که مردی به نام لاسلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) تعداد 10,000 بیت ­کوین بدست آورد و آن را به قیمت دو پیتزا فروخت! داستان او افسانه شد و امروزه تاریخ این معامله (22 مه) هر ساله به عنوان روز پیتزای بیت ­کوین، توسط علاقه­‌مندان ارزهای دیجیتال جشن گرفته می‌­شود.ریال

داستان هانیچ منحصر به ­­­­فرد نیست، زیرا بسیاری از مردم در آن زمان فکر می‌­کردند که ارزهای دیجیتال ارزشی ندارند و بعید است که هرگز جدی گرفته شوند. با این حال، قیمت بیت ­کوین و سایر ارزهای دیجیتال به سرعت رشد کرد و اکنون، در سال 2021، همه در مورد سرمایه‌­گذاری، خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال صحبت می‌­کنند.

تمام این هیجان‌­ها با هدفِ گرفتن سهم عمده بازار و کنترل آن در دراز مدت، عوامل اصلی تجارت را متقاعد به سرمایه‌­گذاری و خرید وفروش ارزهای دیجیتال کرده است.

در ادامه، لیست برخی از برترین فعالان دنیای تجارت امروز، که در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته شده هستند را ارائه می‌دهیم:

خرید بیت کوین توسط تسلا

ایلان ماسک (Elon Musk)، موسس کمپانی تسلا (Tesla)، شاید یکی از موثرترین شخصیت‌­ها در دنیای ارزهای دیجیتال باشد. نفوذ او به حدی است که یک توییت از طرف این مولتی میلیاردر، باعث ایجاد تغییرات شدید در بازار رمزارزها می‌­شود.

به عنوان مثال، در ماه ژوئن پس از اینکه ایلان ماسک، یک میم (meme) در مورد بیت ­کوین به اشتراک گذاشت، قیمت بیت ­کوین بیش از 7 درصد کاهش یافت.

تسلا در اوایل فوریه 2021، یک و نیم میلیارد دلار دارایی بیت ­­کوین خریداری کرد و اظهار داشت که بیت ­کوین را به منظور دستیابی به انعطاف ­پذیری بیشتر برای تنوع بیشتر و به حداکثر رساندن بازده سرمایه خود خریداری کرده است. پس از اعلام این خبر، قیمت بیت ­کوین نزدیک به 50 درصد افزایش یافت. این شرکت همچنین آن زمان اعلام کرد که قصد دارد به زودی پرداخت­‌های بیت ­کوین را با توجه به قوانین اجرایی و در ابتدا به صورت محدود، بپذیرد.

با این حال، در ماه مه 2021، ماسک اعلام کرد تسلا به دلیل نگرانی از تاثیرات منفی استخراج بیت ­کوین بر روی محیط زیست، پذیرش بیت ­کوین را برای پرداخت متوقف کرده است. این خبر باعث شد قیمت بیت کوین و ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال سقوط کند و رقم عظیم 365.85 میلیارد دلار از کل بازار ارزهای دیجیتال خارج شد!

پس از آن، در جولای 2021، ایلان ماسک اشاره کرد که اگر ماینینگ (Mining) این ارز دیجیتال 50 درصد از توان مصرفی خود را از انرژی­‌های تجدیدپذیر بگیرد، تسلا به احتمال زیاد مجدداً بیت ­کوین را به عنوان یک ابزار پرداخت می‌­پذیرد. این اعلام آمادگی باعث افزایش قیمت بیت ­کوین و دیگر رمزارزهای موجود در بازار گردید.

به احتمال زیاد رابطه دوستانه ماسک با ارزهای دیجیتال ادامه خواهد داشت. برخی حدس می‌­زنند که پذیرش مجدد پرداخت‌­های بیت ­کوین توسط تسلا می‌­تواند باعث شود قیمت بیت‌­کوین رکورد بالاترین قیمت خود (که در حال حاضر 64,804.72 دلار است) را بشکند.

حرکت مایکروسافت به سمت رمزارزها

وقتی بیل گیتس، رئیس سابق مایکروسافت، فاش کرد که در بیت ­کوین سرمایه‌­گذاری نکرده است، بسیاری از این خبر متعجب شدند. این میلیاردر گفت سرمایه­‌گذاری­‌های او بر اساس چیزهایی که مردم به آن ارزش می‌دهند نیست. همچنین، این بنیان‌گذار سیستم عامل محبوب ویندوز اظهار داشت که علاقه اصلی وی سرمایه‌­گذاری در شرکت‌­هایی است که واکسن مالاریا و سرخک را تولید می‌­کنند.

با این وجود، شرکت مایکروسافت در حال حرکت مداوم به سمت ارزهای دیجیتال می‌­باشد. مایکروسافت در ایالات متحده دارای گواهی ثبت اختراع برای نرم افزاری است که ادعا می‌­کند می‌تواند با ایجاد راحت‌تر توکن‌­های ارز دیجیتال برای دفاتر کل توزیع شده، می‌­تواند به کاربران در توسعه اپلیکیشن‌­های بلاکچین کمک کند. به دلیل عدم یکنواختی در بلاکچین‌­ها، تولید و مدیریت توکن‌­ها می‌­تواند پیچیده و سنگین باشد. بنابراین نرم ­افزار ثبت شده مایکروسافت، یک متود غیر وابسته به دفترکل را تشخیص می‌­دهد که می‌­تواند به کاربران در ایجاد توکن و نگهداری آن­ها در چندین شبکه کمک کند.

در جولای 2021، وایرکس (Wirex)، فین­تک (شرکت‌های امور مالی بر بستر تکنولوژی) مستقر در لندن از Microsoft Azure برای ایجاد پلتفرم پرداخت ارز دیجیتال خود استفاده کرد. از طریق Microsoft Azure، وایرکس 10 تا یکپارچه سازی بین ارائه ­دهندگان ارز، صرافی‌­های ارز دیجیتال و کارگزاران انجام داده است. دیمیتری لازاریچف (Dmitry Lazarichev)، بنیان‌گذار و مدیرعامل وایرکس گفته است:

هدف شرکت دستیابی به 15 میلیون مشتری در 5 سال آینده است و ما معتقدیم که می‌­توانیم با مایکروسافت به این هدف برسیم.

استخدام متخصص ارزهای دیجیتال در آمازون

در جولای 2021، شایعاتی مبنی بر اینکه آمازون به زودی پذیرش پرداخت بیت ­کوین را آغاز می‌­کند، بالا گرفت. با این حال، سخنگوی شرکت این ادعاها را رد کرد، در حالی که تأیید کرد که آمازون از دنیای ارزهای دیجیتال الهام گرفته است و قصد دارد به بررسی بیشتر آن بپردازد.

گمانه زنی در مورد حرکت بزرگ آمازون به سمت ارزهای دیجیتال زمانی شدت گرفت که غول تجارت الکترونیک اعلام کرد به دنبال استخدام یک متخصص ارزهای دیجیتال و بلاکچین است.

آمازون اکنون بیش از 70 فرصت شغلی برای متخصصان بلاک­چین دارد، که نشان می‌­دهد این شرکت ممکن است در حال توسعه یک کسب و کار مبتنی بر بلاکچین برای مشتریان خدمات وب آمازون (AWS) باشد.

این خبر همچنین می‌­تواند نشان ­دهنده این موضوع باشد که ممکن است در آینده ارزهای دیجیتال در این سایت پذیرفته شوند. این غول خرده فروشی همچنین آمازون کوینز (Amazon Coins) را نیز ایجاد کرده است که در حال حاضر در آمازون با قیمت فعلی 4.75 دلار به مقدار 500 سکه موجود است. همانطور که در سایت مشخص است، می‌­توان از این کوین برای خریدهای درون برنامه‌­ای اقلام مختلف در پلتفرم آمازون استفاده کرد. نکته دیگری که نشان می‌­دهد آمازون در نهایت دنیای ارزهای دیجیتال را می‌­پذیرد این واقعیت است که این غول تجارت سه وب سایت مرتبط با ارزهای دیجیتال را در سال 2017 خریداری کرده است.

توصیه ما برای دارندگان رمزارزها این است که آمازون کوینز را نیز در نظر داشته باشند، زیرا این شانس وجود دارد که این غول تجارت الکترونیک در آینده با استفاده از این محصول موجود، وارد بازار ارزهای دیجیتال شود.

لغو ممنوعیت تبلیغات ارزهای دیجیتال در گوگل

گوگل در ژوئن 2021، هنگامی که ممنوعیت کلی تبلیغات ارزهای دیجیتال را برای پلتفرم­‌های تبلیغاتی خود لغو کرد، بسیار خبرساز شد (حرکتی که در دنیای بلاکچین بسیار مورد استقبال قرار گرفت.) با این حال، این ممنوعیت هنوز برای بسیاری از شرکت‌­ها برقرار است، زیرا تنها چند شرکت منتخب مجاز به تبلیغ در بزرگترین موتور جستجوی جهان هستند. طبق بیانیه رسمی گوگل:

Google Pay از کارت کوین ­بیس (Coinbase) پشتیبانی خواهد کرد که به عنوان یک کیف پول ارز دیجیتال برای ذخیره و استفاده از ارزهای دیجیتال عمل می‌­کند. کوین ­بیس، رمزارزهای کاربران خود را به ارزهای فیات تبدیل می­‌کند و به آن­ها اجازه می‌­دهد تا معاملات خود را به طور معمول با کارت اعتباری یا کارت­های دبیت (Debit) انجام دهند.

تغییر اخیر در سیاست تبلیغات گوگل به عنوان نشانه‌ه­ایی از احتمال حرکت این غول فناوری به سمت ارزهای دیجیتال، احتمالا تا پایان سال 2021، مطرح شده است.

احتمال پذیرش بیت کوین و ارزهای دیجیتال توسط شرکت اپل

مانند Google Pay، کاربران همچنین می­‌توانند از Apple Pay نیز برای پرداخت هزینه محصولات و خدمات با ارزهای دیجیتال، از کارت Coinbase خود، استفاده کنند.

اگرچه اپل استخراج ارز دیجیتال بر روی آیفون را ممنوع کرده است و همچنین به کاربران اجازه نمی‌­دهد با استفاده از اپل کارت رمزارزها را خریداری کنند، اما برخی انتظار دارند که این روند در سال 2021 تغییر کند، زیرا بلاکچین همچنان در حال گسترش و تلاش برای پذیرش جهانی است.

جالب اینجاست که پرونده قضایی اخیر بین اپیک گیمز، (Epic Games) شرکت توسعه دهنده­ بازی محبوبِ فورتنایت (Fortnite) و اپل روزنه‌­ای را باز کرده است که ممکن است به کاربران امکان خرید بیت کوین و ارزهای دیجیتال را در اکوسیستم iOS بدهد.

در این پرونده، اپیک ادعا کرد که اپل انحصار خود را در App Store حفظ کرده است و این به اپل اجازه می‌­دهد تا به شیوه‌ای ضد رقابتی پیش برود؛ همه خریدهای درون بازی باید از طریق سیستم داخلی اپل انجام شود، و کارمزد قابل توجه 30 درصدی دریافت می‌­شود. با این حال، این محدودیت اکنون توسط یک قاضی ناحیه‌­ای در کالیفرنیا لغو شده است و اپل باید به کاربران خود این اختیار را بدهد که کالاهای دیجیتالی را یا در برنامه خود بخرند یا آن را از جاهای دیگر به طور مثال مستقیماً از توسعه ­دهندگان اپلیکیشن­‌ها تهیه کنند. کاربران برای صرفه­ جویی در کمیسیون، باید یک مرورگر جداگانه باز کرده و به وب سایت رسمی برنامه بروند و آن را دانلود کنند. اگر اپل نخواهد کیفیت تجربه کاربران خود را به خطر بیندازد، باید اجازه خرید با ارزهای دیجیتال را بدهد، که این می‌­تواند به عنوان انگیزه‌­ای برای کاربران باشد تا برنامه­‌های خود را از App Store خریداری کنند.

همچنین لازم به ذکر است که اگر اپل به ممنوعیت خود ادامه دهد، رقبای آن مانند سامسونگ ممکن است پشتیبانی از رمزارزها را معرفی کرده و پیش قدم شوند. البته بعید است این اتفاق بیفتد، زیرا معمولاً اپل زودتر از رقبای خود راهی برای رفع نیازهای کاربران خود پیدا می‌کند. اگر اپل بخواهد سلطه خود را حفظ کند، ناچار است که در نهایت رمزارزها را بپذیرد.

راه‌اندازی ارز دیجیتال دیم (Diem) توسط فیسبوک

مراحل راه‌اندازی دیم (Diem)، یک رمزارز مطرح شده توسط فیسبوک، آماده شده است که تا قبل از پایان سال 2021 نمایش داده شود. هدف فیسبوک ایجاد یک انقلاب جدید در صنعت مالی است و دیم را گامی مهم در جهت رسیدن به این هدف می‌­داند. دیم که قبلاً با نام لیبرا (Libra) شناخته می‌شد، با مخالفت بسیاری از سوی نهادهای نظارتی روبرو شد و دو حامی اصلی آن، یعنی ویزا (Visa) و مسترکارت (Mastercard)، از پروژه عقب نشینی کردند.

با این حال، علیرغم از دست دادن چند حامی کلیدی، دیم در حال حاضر در حال بازسازی کامل است و در تلاش است تا مجوز پرداخت را از قانون‌گذاران مالی سوئیس دریافت کند. علاوه بر رمزارز دیم، فیسبوک همچنین قصد دارد کیف پول Novi را معرفی کند که مانند سایر کیف پول­‌های ارزهای دیجیتال در بازار خواهد بود. هنگامی که دیم بین کاربران ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌­شود، این کیف پول با هدف کاهش زمان انتقال و هزینه تراکنش راه اندازی می‌­گردد.

اگرچه پروژه دیم تا به امروز با مشکلاتی روبرو شده است، اما مشتاقان دیم می‌­توانند انتظار اخبار خوبی را تا پایان سال 2021 داشته باشند. در صورت تأیید دیم، فیسبوک قادر خواهد بود محصولات خود را در اختیار میلیاردها کاربر در سراسر جهان قرار دهد و این احتمال وجود دارد که دیم به دلیل قدرت تبلیغات فیسبوک و این واقعیت که بسیاری از افراد از فیسبوک استفاده می‌­کنند، رقیب جدیدی برای بیت ­کوین شود.

حمایت قوی آرک اینوست از رمزارزها و بیت کوین

کتی وود (Cathie Wood)، مدیرعامل Ark Invest معتقد است که قیمت بیت کوین در پنج سال آینده به 500,000 دلار می‌­رسد. وود در رأس شرکتی با بیش از 60 میلیارد دلار دارایی، همیشه حامی قوی ارزهای دیجیتال به ویژه بیت ­کوین بوده است.

حتی وقتی چین در ماه ژوئن بیت ­کوین را ممنوع کرد، وود موضع­ گیری کرد و برخلاف دیگران بیان کرد که ممنوعیت رمزارزها توسط چین در بلند مدت حرکت خوبی است. او همچنین با موضع مشهور ایلان ماسک در مورد تأثیر منفی بیت ­کوین بر محیط زیست مخالفت کرد و مدعی شد که بیت ­کوین یک ارزدیجیتال آگاه به مسائل زیست ­محیطی است. دیدگاه­‌های قوی او در مورد بیت ­کوین دلیل مهمی است که شرکت او، Ark Invest، در زمینه سرمایه‌­گذاری در ارزهای دیجیتال مشاوره می­‌دهد. علاوه بر این Ark Invest قصد دارد یک صندوق قابل معامله­ (ETF) بیت ­کوین نیز راه‌­اندازی کند.

اخیراً، Ark Invest گزینه‌­ای برای صندوق‌های قابل معامله بورس مستقر در کانادا را در فرم افشای اطلاعات خود قرار داده است، و این موضوع یکی دیگر از نشانه­‌های تعهد این شرکت به بیت ­کوین و دنیای رمزارزها می‌­باشد.

خرید بیت کوین توسط شرکت مایکرواستراتژی

مایکل جی سیلور (Micheal Saylor)، مدیر عامل مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، همیشه در صدر اخبار است و معمولاً به یک دلیل: خرید مقدار زیادی بیت ­کوین! در سپتامبر 2021، مایکرواستراتژی در مجموع 5,050 بیت کوین به ارزش 243 میلیون دلار خریداری کرد و کل دارایی بیت ­کوین این شرکت، 5.1 میلیارد دلار اعلام شد.

این مقدارِ بسیار زیادی است که مایکرواستراتژی را به یکی از رهبران برتر بازار بیت ­کوین تبدیل کرده است و بدان معناست که هر حرکت قابل توجهی از سوی این شرکت می‌­تواند به طور بالقوه حرکت بازار ارزهای دیجیتال را در هر جهتی تغییر دهد.

علاوه بر این، سیلور، که بیش از 1.5 میلیون نفر در توییتر او را دنبال می‌­کنند، در هر توییت خود بیت ­کوین را تأیید می‌­کند و حتی عکس پروفایل او نیز تبلیغی برای بیت کوین می‌­باشد.

درخواست راه‌اندازی ETF بیت کوین از طرف هولدینگ گلکسی دیجیتال

هولدینگ گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) یک موسسه بانکی تجاری است که علاقه خود را به سمت بلاکچین و دنیای ارزهای دیجیتال سوق داده است. مایکل نووگراتز (Mike Novogratz)، بنیان‌گذار گلکسی دیجیتال، می‌­گوید که قیمت بیت‌­کوین تا پایان سال 2021 به مرز 100,000 دلار می‌­رسد و اغلب او را وارن بافت ارزهای دیجیتال می‌­نامند.

اخیراً، هولدینگ گلکسی دیجیتال به منظور تامین تقاضای روزافزون مصرف ­کنندگان در دنیای رمزارزها، درخواست خود را جهت راه­‌اندازی یک ETF آتی بیت­ کوین به کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده، ارائه داده است.

پذیرش بیتکوین و ارز‌های دیجیتال توسط شرکت اسکویر

جک دورسی، رئیس توییتر و مدیرعامل اسکویر (Square)، اخیراً برنامه‌­های خود را برای ایجاد یک پلتفرم خدمات مالی غیرمتمرکز در اسکویر که بر بیت ­کوین تمرکز دارد، اعلام کرد.

اسکویر همچنین از کسب و کار جدید بیت ­کوین خود که TBD نام دارد، رونمایی کرده است. این که آیا آنها نام TBD را حفظ می‌­کنند یا نه، باید در آینده مشخص شود. اما یک چیز قطعی است که اسکویر ورود خود را به بازار رمزارز اعلام کرده است.

اسکویر همچنین امکان خرید ارزهای دیجیتال از طریق Cash App را در اختیار کاربران خود قرار می‌­دهد. رمزارزها در کیف پول دیجیتال اسکویر ذخیره می‌­شوند که هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین در دسترس هستند. اشکال این کیف پول این است که به دلایل امنیتی همیشه از انتقال بیت ­کوین به کیف­ پول‌­های خارجی پشتیبانی نمی‌­کند. به منظور رفع این محدودیت، کاربران باید یک بررسی و احراز هویت از سوی تیم اسکویر انجام دهند.

به طور خلاصه، در بحث پذیرش تغییرات، اسکویر دقیقاً در کنار غول‌­های فناوری قرار دارد و می‌­تواند به عنوان یک بازیگر پیشرو در زمینه پرداخت‌­های رمزارزی شناخته شود، مگر اینکه سایر شرکت­های فناوری جایگزین رقابتی ­تری را ارائه دهند.

آینده ارزهای دیجیتال روشن است

با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال در سال 2021، بسیاری از شرکت‌­های برتر جهان در حال حاضر زمینه­ سازی­‌های اولیه را ایجاد کرده‌­اند و می‌­توانند به راحتی وارد فضای بلاکچین شوند. اسامی بزرگی مانند آمازون، گوگل و دیگران کاملا تحت نظر هستند، زیرا اگر آن­ها رمزارزها را راه اندازی کنند، به احتمال زیاد باعث ایجاد یک بازار گاوی می‌­شود. در همین حال، کاربران باید از این فرصت برای آموزش خود و کشف دنیای رمزارز استفاده کنند تا بتوانند از تحولات بازار در دراز مدت بهره ببرند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *