رمز ارزهای با پشتوانه طلا، در دوران رکود اقتصادی، استیبل‌کوین‌های بهتری می‌باشند

رمز ارزهای با پشتوانه طلا، در دوران رکود اقتصادی، استیبل‌کوین‌های بهتری می‌باشند | همتاپی

با رشد حوزه رمز‌ارزها، محبوبیت استیبل کوین‌ها، هم به عنوان وسیله‌ای برای مبادله و هم به عنوان وسیله‌ای برای ذخیره ارزش افزایش یافته است. از ماه سپتامبر، برخی از استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز فیات شاهد رشد سه رقمی در سال ۲۰۲۰ بودند. میزان تقاضا از طرف سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نیز گویای همین موضوع است.

با این حال، با رشد استیبل‌کوین‌ها، بسیاری از چالش‌هایی که با آن روبرو هستند بیش از پیش آشکار می‌شوند. تتر به عنوان بزرگترین استیبل‌کوینی که با ارز فیات پشتیبانی می‌شود، اعتراف کرده است که تنها با نگه داشتن بخشی از ارز منتشر شده خود به صورت دلار آمریکا در حساب پس انداز و مابقی به صورت وام، کاربران خود را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

استیبل‌کوین‌های با پشتوانه رمز‌ارزها مثل Maker’s DAI نیز محبوبیت رو به رشدی دارند. با این وجود، این ارز اوایل سال جاری هنگام سقوط بازار ارزهای دیجیتال در جمعه سیاه، یک وجه آسیب‌پذیر جدی از خود نشان داد. با سقوط چشمگیر قیمت اتریوم، ناگهان میلیون‌ها دلار با ارز DAI تحت ضمانت قرار گرفتند. در نتیجه، قراردادهای هوشمند زیربنایی Maker’s وام‌هایی را که توکن منتشر می‌کردند را منحل کرد. 

در دوران رکود اقتصادی دلار آمریکا زیاد پایدار نیست

غیر از این مسائل، ویروس کرونا مشکلی جدی را در استیبل‌کوین‌هایی که به ارزهای فیات وابسته هستند، آشکار ساخت. تأثیر اقتصادی این همه‌گیری باعث شده است تا دولت‌های سراسر جهان در نتیجه بسته‌های محرک مالی که باید ایجاد کنند، بیش از پیش در بدهی فرو روند. در میان ارقام سرسام‌آور آمریکا، دلار اولین علائم ضعف و آسیب‌پذیری خود را از سال ۲۰۱۸ نشان داد و بیش از ۷ درصد در مقابل یورو سقوط کرد.

در پس زمینه این رکود اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران همان کاری را کردند که همیشه در زمان تهدید نوسانات قیمت انجام می‌دهند؛ یعنی سرمایه خود را برای جلوگیری از ضررهای احتمالی تبدیل به طلا کردند که عاملی پایدار در مقابل این گونه تهدیدات است. و طلا هم جواب داد، و در ماه اوت به بالاترین قیمت خود یعنی ۲,۰۰۰ دلار در هر اونس رسید.

بنابراین با کشمکش دلار، بازار سهام بی‌ثبات و نبود نشانه‌هایی از پایان زود هنگام مشکلات این همه‌گیری جهانی، این پرسش مطرح می‌شود که آیا زمان درخشش استیبل‌کوین‌های با پشتوانه طلا فرا نرسیده است؟

اگر می‌خواهید روی طلا سرمایه‌گذاری کنید، رمز ارزهای با پشتوانه طلا، راهی بسیار عالی برای انجام  این کار هستند. سرمایه‌گذاری ‌روی طلای فیزیکی دست و پا‌گیر است و نیاز به گاوصندوق‌های امنی برای نگهداری دارد. آینده طلا، هزینه‌های صرافی، یافتن کارگزار و هزینه‌های آن را نیز باید در نظر گرفت.

وراوان (VeraOne) یا به اختصار VRO یک توکن استاندارد ERC-20 است که هر واحد آن با نسبت یک به یک، توسط یک گرم طلا خالص پشتیبانی می‌شود. شرکت ارائه‌دهنده این توکن با اتحادیه بازار شمش‌های لندن (London Bullion Market Association) همکاری می‌کند تا از یکپارچگی فعالیت خود در زمینه خرید و تولید طلا اطمینان حاصل کند.

همچنین، این شرکت، شرکت دیگری به نام ALS Global را نیز وارد کار کرده است. ALS Global شرکتی متخصص در حسابرسی شرکت‌های فعال در بخش فلزات گرانبها می‌باشد. این شرکت حسابرس، از طلایی که VeraOne ادعا می‌کند در اختیار دارد، اطمینان حاصل کرده و مقدار مربوطه را با توکن‌های VRO در بلاکچین اتریوم مطابقت می‌دهد. VeraOne کاملاً توسط Lloyds بیمه شده است و این یعنی که نسبتاً انتخاب مطمئن‌تری نسبت به بسیاری از منتشر‌کنندگان استیبل کوین‌های با پشتوانه ارزهای فیات است.

این فقط یک شرکت رمز‌ارزی نیست

این شرکت از مدت‌ها قبل از آغاز به کار در زمینه ایجاد استیبل‌کوین‌هایی با پشتوانه طلا، در این حوزه فعال بوده و بعد از توسعه چندین برنامه، این طرح را اجرا کرده است تا دسترسی به طلا را راحت‌تر و قابلیت نقدشوندگی آن را برای کاربرانی که روزانه از این سیستم استفاده می‌کنند، فراهم کند. این شرکت در فرانسه و به عنوان متخصص فلزات گرانبها با نام AuCOFFRE.com در سال ۲۰۰۹ تأسیس گردید و اندکی پس از آن شروع به انتشار طیف وسیعی از سکه‌های فیزیکی خود با عنوان VereValor کرد. پس از آن کارت‌های اعتباری خود با نام VeraCash راه‌اندازی نمود که به افراد امکان پرداخت هزینه کالا را با استفاده از دارایی‌های طلای خود می‌داد و سیستم مالی را کاملاً دور می‌زد.

انقلاب بعدی این شرکت ارائه توکنی با پشتوانه طلا به نام VeraOne بود که از سال ۲۰۰۹ تاکنون در حال گردش است. توسعه این شرکت در تضاد کامل با بسیاری از استارتاپ‌های فعال در زمینه ارزهای دیجیتال می‌باشد که امروزه در صحنه این تکنولوژی ظهور می‌کنند.

در حال حاضر، کاربران می‌توانند توکن‌های VRO را به وسیله بیت کوین یا اتریوم خریداری کنند. همچنین دارای یک برنامه زیر مجموعه‌گیری برای کاربرانی است که افراد دیگر را به استفاده از کارت‌های اعتباری VeraCash معرفی می‌کنند. کاربران می‌توانند در ازای آن VRC رایگان دریافت کنند. پاداشی که ارزش آن به معنای واقعی کلمه، طلاست. 

آیا این بازتابی واقعی از رویای ساتوشی است؟

اصل وایت پیپر بیت کوین به نیاز برای یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری به جای اعتماد اشاره دارد که به هر دو طرف معامله اجازه می‌دهد بدون نیاز به شخص ثالث مورد اعتماد، به طور مستقیم تراکنش‌های خود را با یکدیگر انجام دهند.

تکامل رمز‌ارزها یا دارایی‌هایی که ابزارهای وابسته به ارزهای فیات باشند، چیزی نیست که ساتوشی ناکاموتو در ذهن خود داشت. اصل جنبش طرفداران رمزنگاری (cypherpunk)، آینده بیت کوین را به عنوان نوعی سیستم پرداخت که مستقل از کنترل بانک‌های مرکزی می‌باشد، تصور می‌کرد. این بدان معناست که استیبل‌کوین‌های با پشتوانه طلا، بازتاب واقعی‌تری از قدرت‌های بازار ایده آل هستند که استفاده‌کنندگان اولیه بیت کوین در ذهن داشتند. از این گذشته هیچ بانک مرکزی و یا مرجع دیگری بر قیمت طلا کنترلی ندارد. این امر همانند بیت کوین صرفاً توسط نیروهای عرضه و تقاضا انجام می‌شود.

بنابراین، طرفداران واقعی تمرکززدایی و بازار آزاد این فرصت را دارند که با از بین بردن رمز‌ارزهای با پشتوانه فیات این ارزش‌ها را حفظ کنند. در عوض، باعث ایجاد یک بازار پر‌رونق در حوزه توکن‌های با پشتوانه طلا و در نهایت تجارت آزاد سایر کالاها شوند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *