از دیدگاه بیت کوینرها، دلایل ارزش بیت کوین در سال ۲۰۲۱ چیست؟

از دیدگاه بیت کوینرها، دلیل ارزشمند بودن بیت کوین در سال 2021 چیست؟ | همتاپی

ارزش بیت کوین یک موضوع پیچیده بوده که شامل جنبه‌های مختلفی است. با این حال، ارزش آن را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد.

رکودهای پیاپی اخیر قیمت بیت کوین، این رمز ارز را در کانون توجه قرار داده است. بیت‌ کوین (BTC) که با تمایل روزافزون شرکت‌های عمده روبرو شده است، به عنوان پوشش ریسک (hedge)، از سایر کلاس‌های دارایی متمایز شده است. با این همه، چه چیزی بیت‌ کوین را ارزشمند می‌کند؟

مارک کوبان (Mark Cuban) در سال 2019 بیان کرد که شاید یکی از ساده‌ترین پاسخ‌ها در مورد ارزش بیت‌ کوین این باشد که این دارایی، ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. با این حال، مولفه‌های دیگری نیز در این زمینه نقش دارند. اگرچه، بیت کوین در مقایسه با دارایی‌هایی از قبیل طلا و سهام هنوز نوپا است، لذا برای جلب اعتماد هنوز راه طولانی در پیش دارد. این دارایی هنوز ضعف‌هایی داشته و همچنین در معرض نوسان قیمت است.

تاریخچه و کاربرد اساسی بیت کوین

ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamoto) نام مستعار خالق بیت‌ کوین می‌باشد که در سال 2008 این رمزارز را معرفی کرد. سپس، این دارایی در اوایل سال 2009 به بازار عرضه شد که ارزش خاصی نداشت. بیت‌ کوین که سال‌ها در محیط‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گرفت، به مرور به عنوان یک روش پرداخت آنلاین و بدون نیاز به اطلاعات خاص کاربر، ارزش پیدا کرد. صرف نظر از افزایش قیمت بیت کوین، این رمز ارز در حال حاضر به عنوان ذخیره ارزش تلقی شده و دارای ویژگی‌های ارزشمندی است.

مردم می‌توانند بیت کوین را از طریق صرافی‌های رمزارز خریداری کرده و آن را به کیف پولی که شخصاً به صورت آنلاین یا آفلاین کنترل می‌کنند، ارسال نمایند. همچنین، کاربران می‌توانند این دارایی را بدون درج اطلاعات شخصی، در هر زمان و به سرعت به سراسر جهان ارسال نموده و دارایی‌های خود را نیز شخصاً کنترل نمایند.

بزرگترین خریداران بیت‌ کوین

طی سالیان گذشته، چندین شرکت مطرح به سمت بیت‌‌ کوین گرایش پیدا کرده‌اند. براساس گزارش سایت AssetDash که در 8 فوریه 2021 منتشر گردید، شرکت تسلا که یکی از 10 شرکت بزرگ به لحاظ ارزش بازار می‌باشد، 1.5 میلیارد دلار بیت‌ کوین خریداری نموده است. همچنین، شرکت اسکوئر (Square) نیز از سرمایه‌گذاری 50 میلیون دلاری خود در بیت‌ کوین، در اکتبر 2020 خبر داد.

شرکت مایکرواستراتژی بیش از 1 میلیارد دلار کو‌ین خریداری نموده که کنترل آن در اختیار مایکل سیلور، مدیر عامل این شرکت است. سیلور که پیشتر نظر مساعدی در مورد بیت‌ کوین نداشت، اکنون یکی از بزرگترین طرفداران این دارایی به حساب می‌آید. وی همچنین از زمان توئیت خود از اکتبر 2020، شخصاً مالک بیش از 17,000 بیت کوین است.

ظاهراً خریدهای اخیر بیت کوین،به دلیل ناآرامی‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید 19 در اوایل سال 2020، به وجود آمده است. دولت ایالات متحده انتشار پول نقد خود را پس از آغاز همه‌گیری، از طریق تسهیل کمی افزایش داد که این امر ارزش آتی دلار این کشور را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

اساس ارزش بیت‌‌ کوین

بیت کوین به عنوان یک دارایی گسترده و غیرمتمرکز، توسط شبکه‌ای از رایانه‌ها (به نام ماینرها) در سراسر جهان اداره می‌شود، این دارایی به لحاظ فنی به هیچ دولت، بازار یا ارزی وابسته نیست. گاهی، قیمت بیت کوین همسو با سایر بازارها نوسان پیدا کرده و گاهی نیز ارزش این دارایی بطور مستقل تغییر می‌کند. برخی از رهبران صنعت رمزارز، نظیر آنتونی پمپلیانو (Anthony Pompliano) بنیان‌گذار شرکت مورگان کریک دیجیتال (Digital Morgan Creek)، بیت کوین را به عنوان یک دارایی غیرهمبسته معرفی می‌کنند.

شرکت دارایی‌های دیجیتال فیدلییتی (Fidelity Digital Assets) در اکتبر 2020 گزارشی را در مورد بیت‌ کوین منتشر کرد که نشان می‌دهد از آغاز سال 2015 تا سپتامبر 2020 تقریبا هیچ رابطه‌ای میان بازدهی بیت کوین و بازدهی سایر دارایی‌ها وجود نداشته است.

در سال 2021، سیلور که در لیست کوین تلگراف جایگاه چهارم را در میان 100 نفر برتر حوزه بلاک چین، به خود اختصاص داده است، از زمان ورودش به عرصه بیت کوین، در مصاحبه‌های متعدد به جنبه‌های ارزشمند این رمزارز اشاره کرده است. به گزارش کوین تلگراف، سیلور در مصاحبه‌ای در فوریه 2021 اظهار داشت:

به عقیده من، آنچه بیش از همه حائز اهمیت بوده این است که بیت‌‌ کوین یک شاهکار مهندسی پول است.

سیلور پس از اشاره به جنبه‌های علوم و مهندسی و همچنین تحصیلات خود در انستیتوی فناوری ماساچوست افزود: 

بیت کوین، اولین شبکه پولی سازمان یافته و موفق در طول تاریخ است.

سیلور در مصاحبه‌ای با هایپرچنج (HyperChange) در دسامبر 2020 اظهار داشت: 

براساس یک دیدگاه اولیه، بیت کوین دارایی خطرپذیر (speculative asset) غیر همبسته‌ است که توسط بازرگانان خرده فروش در صرافی‌های فرامرزی معامله می‌شود.

وی افزود:

امروزه، بیت کوین بهترین دارایی خزانه‌ها در جهان بوده که یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت و مطمئن تلقی می‌شود.

سیلور به پتانسیل طولانی مدت بیت کوین به عنوان ابزار ذخیره ثروت که تحت کنترل دولت نبوده، اشاره کرد. همچنین، این موضوع سبب شده است که کاربران بیت کوین‌هایشان را به مدت طولانی نگه دارند و آنها را برای دستیابی به سود کوتاه مدت، نفروشند.

استدلال‌های بیشتر در خصوص ارزش بیت کوین

بیت کوین برخلاف پول‌های ملی، طلا یا سایر دارایی‌ها، عرضه محدودی دارد. بر اساس کد بیت کوین، تنها 21 میلیون بیت کوین وجود دارد. در زمان انتشار این مقاله، تعداد 18.6 میلیون بیت کوین در گردش است. کد این رمزارز از طریق استخراج، کوین‌های بیشتری به دارایی در گردش می‌افزاید و حداکثر عرضه این رمزارز نیز قابل تغییر نمی‌باشد.

امکان ذخیره و انتقال بیت کوین برای دارندگان آن، بسیار راحت‌تر از دارایی‌هایی نظیر طلا یا املاک و مستغلات است. طی سال‌های گذشته، بیت کوین به لحاظ ارزش با طلا مقایسه شده و گاهی اوقات طلای دیجیتال نیز نام گرفته است.

سیلور در ژانویه 2021 طی مصاحبه‌ای با Nomad Capitalist درباره بیت کوین اظهار داشت: 

این دارایی از مشتقات فیات مانند اوراق قرضه یا سهام نیست.

وی توضیح داد: 

اگر به دنبال چشم انداز بلند مدت 10 ساله، 20 ساله و 30 ساله هستید، پس مالکیت بیت کوین گزینه مناسبی است، زیرا ارزش آن در بلند مدت تنزل نخواهد کرد.

سرمایه‌گذاران می‌توانند کسری از بیت کوین مانند 0.001 BTC را خریداری کنند. به گفته تایلر وینکلووس (Tyler Winklevoss)، بنیان‌گذار صرافی رمزارز جمینی (Gemini)، بیت کوین می‌تواند یک صنعت یا اکوسیستم فعال باشد و نیز توسعه یابد، زیرا همانند اینترنت در دهه‌های گذشته، خرید بیت کوین نیز می‌تواند سرمایه‌گذار را با آن اکوسیستم مواجهه کند.

وینکلووس در مصاحبه با کیسی آدامز (Casey Adams)، پادکستر و کارآفرین یوتیوب در دسامبر 2020 اظهار داشت: 

این امر به نحوی مانند مالکیت بخشی از پیست اسب دوانی است، بدون اینکه شرط بندی کنید که کدام اسب برنده خواهد شد. […] مادامی که مسابقات انجام شوند، شما سود خواهید کرد.

نقطه نظرات مخالف علیه ارزش بیت کوین

طی دهه‌های گذشته، مباحثات زیادی علیه بیت کوین صورت گرفته است. این دارایی دیجیتال نوسانات متعددی را پشت سر گذاشته که به افزایش چشمگیر قیمت آن منجر شده است. اما این روند صعودی قیمت در دوره‌های بعدی اصلاح گردیده است. به طوری که گاهی اوقات بیت کوین پیش از شروع روند صعودی، کاهش قیمت 80 درصد یا بیشتر را تجربه کرده است، ولی مجددا توانسته است بیشتر از قبل سیر صعودی خود را در پیش گیرد.

پیتر شیف، مدافع طلا و مفسر مالی، مکرراً موضع تردیدآمیز خود را در قبال بیت کوین متذکر شده است. شیف در توئیتی در فوریه 2021 اظهار داشت: 

اکنون که بیت کوین به 50,000 دلار رسیده، باید اعتراف کنم که قیمت 100,000 دلار دور از انتظار نیست.

 وی افزود:

با این حال، کاهش قیمت بیت کوین اجتناب ناپذیر است. در حالی که احتمال افزایش قیمت تا 100 هزار دلار وجود دارد، کاهش قیمت این دارایی نیز منتفی نیست. اگر نمی‌خواهید ریسک کنید، طلا بخرید.

برخی دیگر نیز بیت کوین را به حباب تشبیه کرده‌اند، از جمله آنها می‌توان به سیاستمدار روسی آناتولی آکساکوف (Anatoly Aksakov) در اوایل سال 2021 اشاره کرد. به علاوه، کنت روگوف (Kenneth Rogoff)، استاد دانشگاه هاروارد، در ژانویه 2020 در مورد بیت کوین مردد بود. وی خطاب به بلومبرگ اظهار داشت:

من به بیت کوین و خصوصاً به افزایش قیمت این ارز دیجیتال بدبین هستم، اما در اینجا یک پرسش اساسی مطرح است که بیت کوین چه کاربردی دارد. آیا ارزشمند بودن بیت کوین صرفاً به این دلیل است که افراد چنین نظری در مورد آن دارند؟ این حبابی است که منفجر خواهد شد.

با این حال، اگرچه بیت کوین از نظر تکنیکال حمایت نمی‌شود، اما به هیچ کشور خاصی نیز وابسته نیست. این دارایی توسط افراد اداره شده، بی حد و مرز بوده و این امکان را فراهم می‌آورد که کاربران شخصاً وجوه‌شان را نگهداری کرده و آن‌ها را کنترل کنند. همچنین امکان انجام سریع معاملات را در سراسر جهان فراهم آورده است. این دارایی از زمان ایجاد خود، فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

در حال حاضر، با اینکه بیت کوین در هفته گذشته توانسته بود اوج قیمت 58,000 دلاری را به ثبت برساند، اما دو روز اخیر اصلاح شدیدی راتجربه کرده و تا 44,900 دلار افت قیمت داشته است. با این حال عده زیادی معتقدند که بیت کوین پس از این اصلاح قیمت سیر صعودی خود را ادامه خواهد داد و تا انتهای سال 2021 از مرز 100,000 دلار عبور خواهد کرد. 

ترجمه و جمع‌آوری: واحد تیم خرید و فروش بیت‌ کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *