روایت‌های برتر درباره اتریوم و ادغام آن با اثبات سهام زنجیره بیکن

اتریوم و ادغام آن با اثبات سهام زنجیره بیکن | همتاپی

اتریوم (ETH) شبکه کلین (Kiln) را راه‌اندازی کرده است؛ کلین، آخرین شبکه آزمایشی است که جامعه توسعه‌دهنده آن، پیش از انتقال شبکه بلاکچین به مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) از آن استفاده خواهد کرد.

با راه‌اندازی کلین، اتریو‌م ادغام خود با زنجیره بیکن (beacon chain) اثبات سهام را که قرار است در سه‌ماهه دوم سال 2022 انجام شود، تکمیل خواهد کرد.

مقاله پیشنهادی: اتریوم چیست

این ادغام، که لایه اجرایی/ پرداخت اصلی اتریو‌م را با لایه اجماع جدید زنجیره بیکن ادغام می‌کند، احتمالاً یکی از بزرگترین رویدادهای حوزه ارزهای دیجیتال در سال 2022 خواهد بود. اگرچه این رویداد برای اتریوم و جوامع گسترده‌تر ارزهای دیجیتال هیجان‌انگیز خواهد بود، اما مشاجره و تصورات غلطی را در پی خواهد داشت و احتمالاً رقابت مداوم میان طرفداران الگوریتم اثبات سهام (PoS) اتریوم و اثبات کار (PoW) بیت کوین را دوباره شعله‌ور خواهد کرد.

کریپتونیوز (Cryptonews.com) انتظاراتی که توسعه‌دهندگان و اعضای جامعه اتریو‌م و فعالان صنعت خارج از جامعه اتریوم، از انتقال داشته باشند را مشخص کرده است.

  • بحث تمرکززدایی، امنیت و عدالت

ماریوس ون در ویدن (Marius van der Wijden)، توسعه‌دهنده اتریوم، می‌گوید:

به عقیده من تصورات غلط زیادی در مورد ادغام وجود دارد، که تنها از جانب بیت‌کوینر‌ها نیست و بزرگ‌ترین‌ آن‌ها احتمالاً مربوط به تمرکززدایی، امنیت و انصاف هستند.

در واقع، در ماه‌های پیش از ادغام، اختلافات زیادی در مورد اثبات سهام وجود داشته است. یک بحث خاص این است که PoS واقعاً غیرمتمرکز نیست، زیرا به سادگی به ثروتمندان اجازه می‌دهد تا سهام بزرگی را خریداری کنند و عملاً شبکه را کنترل نمایند که این امر یکپارچگی را در پی دارد.

البته، این دیدگاه توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویس‌هایی که روی نسخه خاص PoS اتریوم کار می‌کنند، نیست و به گفته ون در ویدن (van der Wijden) نمی‌توان آن را به سادگی براساس نمونه‌های قبلی مکانیسم اجماع قضاوت کرد.

در واقع، از نظر وی، پیاده‌سازی الگوریتم اثبات سهام اتریو‌م با توجه به مقوله‌های تمرکززدایی، امنیت و انصاف، برتری دارد.

وی در گفتگو با Cryptonews.com گفت:

این اطمینان وجود دارد که کاربران عادی می‌توانند از طریق موبایل یا کامپیوترهای معمولی خود، بلاکچین را دنبال کرده و بلاک ایجاد کنند. سرمایه مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک سهامدار، 32 اتریوم است که نسبتاً پایین است (این سرمایه در ابتدای زنجیره بیکن حدوداً 5,000 دلار بود)؛ در اینجا صرفه به مقیاس (economy of scale) زیادی وجود ندارد.

در زمان نگارش این مقاله، 32 اتریوم تقریباً 109,000 دلار ارزش دارد.

ون در ویدن در پاسخ به این تصور که نخبگان کوچک و فوق‌العاده ثروتمند می‌توانند به طور موثر شبکه را در انحصار خود درآورند، اظهار می‌دارد که اجرای 10 اعتبارسنج یا ولیدیتور (Validator) تنها کمی کارآمدتر از اجرای یکی است، زیرا بیشتر هزینه‌ها نیازمند سرمایه هستند. به عقیده وی، این موضوع با ماهیت دارایی‌های دیجیتال PoW، نظیر بیت کوین، در تضاد است.

در اثبات کار (proof-of-work)، شرکت‌های بزرگِ ماینینگ، سخت‌افزار را مستقیماً از تولیدکننده به صورت عمده و با قیمت‌های بسیار بهتری نسبت به یک کاربر معمولی خریداری می‌کنند، گفته می‌شود که در PoS تنها ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند، اما به عقیده من این موضوع در اثبات کار بیشتر است، زیرا شرکت‌های ماینینگ می‌توانند روش صرفه به مقیاس را بهتر از هر ماینر خانگی به کار گیرند.

طرفداران بیت کوین طبیعتاً اثبات سهام را برتر از اثبات کار نمی‌دانند. جیمی سانگ (Jimmy Song)، مربی، مؤلف و برنامه‌نویس بیت کوین، یکی از این افراد است. وی در گفتگو با Cryptonews.com اظهار داشت اکثر بحث‌های پیرامون انتقال اتریوم یک واقعیت بسیار مهم را نادیده می‌گیرند.

به عقیده وی:

اثبات سهام مساله فرماندهان بیزانسی (Byzantine Generals) را حل نمی‌کند. بنابراین، اجماع غیرمتمرکز ایجاد نمی‌کند.

این بدان معناست که ادغام اتریوم باعث می‌شود که دیگر در برابر حملات احتمالی شامل بازیگران منفی مقاوم نباشد. با این حال، موافق بودن توسعه‌دهندگان اتریوم با آن اهمیتی ندارد، به گفته ماریوس ون در ویدن، اتریو‌م راه حل‌هایی را برای جلوگیری از حملات رایج مانند nothing at stake و long range attacks ارائه خواهد داد.

وی اظهار داشت:

عبارت Nothing at Stake، یعنی طرح دو بلاک هم ارتفاع برای یک اعتباردهنده بیهوده است. در صورت شناسایی چنین موردی، سهام آن‌ها کاهش می‌یابد.

همچنین، ون در ویدن معتقد است که حملات long range با ایجاد نقاط بازرسی که از طریق نرم‌افزار مشتری توزیع می‌شوند، برطرف می‌گردند. وی همچنین بیان می‌کند که اثبات سهام به جامعه اجازه می‌دهد تا مهاجمان را مجازات کند، چنین چیزی در مورد اثبات کار وجود ندارد.

وی افزود:

چنانچه یک شبکه اثبات کار مورد حمله 51 درصد قرار گیرد، هیچ راهی برای دور کردن پردازنده‌های گرافیکی (GPs) از مهاجم وجود ندارد. در یک سیستم اثبات سهام، جامعه می‌تواند به اتفاق نظر برسد و با مهاجم، بدون تأثیرگذاری بر سهامداران صادق، مقابله کند.

  • کارمزدهای گس و مقیاس‌بندی

برخی ادعا می‌کنند که  اثبات سهام اتریو‌م واقعاً غیرمتمرکز نیست و در معرض سوء استفاده قرار دارد. ون در ویدن از اثبات سهام اتریوم در برابر این ادعاها دفاع می‌کند و اذعان می‌دارد که احتمالاً برخی افراد از ادغام اولیه انتظار زیادی دارند. این شامل افرادی در خود جامعه اتریو‌م نیز می‌شود. برخی از آن‌ها انتظار دارند که ادغام، کارمزدهای گس را که در طول سالیان گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته‌اند، کاهش دهد.

ادغام، به خودی خود توان عملیاتی بلاکچین را اندکی افزایش خواهد داد (از 13 ثانیه به زمان‌های بلاک 12 ثانیه‌ای خواهد رسید). این تغییر آن قدر ناچیز است که تأثیر محسوسی بر کارمزد گس نخواهد داشت.

این توسعه‌دهنده همچنین توضیح می‌دهد که ادغام اولیه صرفاً نخستین گام در یک فرآیند نسبتاً طولانی است و تأثیر فوری آن این نیست که اتریوم را بسیار کارآمد‌تر و مقیاس‌پذیرتر کند. با این حال، مقیاس‌پذیری بیشتر، نقطه پایانی اتریوم به عنوان یک شبکه بلاک‌چین اثبات سهام خواهد بود.

وی افزود:

مقیاس‌گذاری روی اتریوم، مانند بیت کوین، با استفاده از راه حل‌های لایه 2 نظیر کانال‌های پرداخت یا رول آپ‌ها (rollups) به دست می‌آید. با این حال، آنچه اثبات سهام را فعال می‌کند، اشتراک‌گذاری است: اشتراک‌گذاری روی اثبات سهام بسیار آسان‌تر از اثبات کار است.

  • روایت‌های کلان اقتصادی

برای لکس ساکالین (Lex Sokolin)، رئیس مشترک فین‌تک جهانی در مرکز کانسن سیس (ConsenSys) که یک شرکت بلاک‌چین مبتنی بر اتریوم است، واضح‌ترین تصور نادرست در مورد ادغام و اتریوم، موقعیت کلان اقتصادی اتریوم در بازار و اکوسیستم ارزهای دیجیتال است. در این بخش بیت کوین اغلب یک ذخیره ارزش و اتریوم صرفاً یک توکن کاربردی به حساب می‌آید، اما به عقیده ساکالین این طرز تلقی تا حدودی نادرست است.

وی در گفتگو با Cryptonews.com گفت:

در حال حاضر گزینه‌هایی برای محاسبات غیرمتمرکز وجود دارد، چه در پالی‌گان (Polygon) یا رول آپ‌ها یا در زنجیره‌های دیگری مانند سولانا. اما اتریوم با توجه به مقیاس، تاریخچه و عملکردش و همچنین اتصال به راه حل‌های مقیاس‌بندی، مطمئن‌ترین لایه محاسباتی است.

به گفته ساکالین، وضعیت اتریوم به عنوان بزرگ‌ترین شبکه بلاک‌چین مبتنی بر قرارداد هوشمند، نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال یک کالای ارزشمند است، زیرا استفاده از اتریوم را تقویت می‌کند. علاوه بر این، هنگامی که ادغام اتفاق می‌افتد، انگیزه‌های تورمی در شبکه کاهش می‌یابد و منجر به نسخه اولتراسوند پول وب 3 (Web3) می‌شود.

ساکالین افزود:

این پایه اصلی ذخیره‌سازی ارزش در اقتصاد وب 3 است که تنها با مسائل اقتصادی پس از ادغام ارتقا می‌یابد. به این معنی که اتریوم، مانند بیت کوین، به نوعی ذخیره‌کننده ارزش تبدیل خواهد شد.

  • بیت کوین ابدی در مقابل اتریوم

ادغام، جدای از تغییر اتریوم و نحوه عملکرد آن، به احتمال زیاد جنگ به ظاهر بی پایان میان طرفدارهای بیت کوین و اتریو‌م که احتمالاً به قدمت خود اتریوم است را تشدید خواهد کرد.

ون در ویدن اظهار داشت:

به عقیده من خصومت بیشتری میان جوامع به وجود خواهد آمد، زیرا حامیان بیتکوین استدلال دیگری برای عدم تمایل به اتریو‌م (متمرکز بودن محسوس و ناامنی PoS) خواهند داشت و حامیان اتریوم ممکن است مصرف انرژی بیت‌ کوین را زیر سوال ببرند. فکر می‌کنم این دو جامعه در حال حاضر تقریباً از هم جدا شده‌اند؛ حداقل جامعه طرفداران افراطی.

به اعتقاد برخی از مفسران، رقابت میان این دو شبکه آنقدرها که به نظر می‌رسد هم داغ نیست، به این معنی که ادغام کمک چندانی به تغییر این موضوع نخواهد کرد.

رقابت میان بیت کوین و اتریوم بیشتر جنبه نمایشی دارد، زیرا آن‌ها نقش‌های متفاوتی در حوزه ارزهای دیجیتال دارند. آلن چیو (Alan Chiu)، بنیانگذار شبکه بوبا (Boba)، گفت:

بیت کوین طلای دیجیتال بلامنازع است؛ ارز ذخیره‌ای مشابه طلا در رمزارزها. در حالی که ETH ارزی است که اقتصاد اتریوم را تقویت می‌کند.

در حالی که گزارش رقابت بیت کوین و اتریوم ممکن است گاهی اوقات این موضوع را اغراق‌آمیز کند، اما انتظار می‌روند که این ادغام، پویایی میان دو شبکه و ارزش‌های اکوسیستم ارزهای دیجیتال گسترده‌تر و کاربران آن را تغییر دهد.

ون در ویدن (van der Wijden ) افزود:

امیدوارم که انتقال به PoS کاربران بیشتری که به محیط زیست آگاهی دارند را جذب اتریوم کند تا در آن سرمایه‌ گذاری نمایند. ما شاهد نفرت زیادی، به‌ویژه علیه پروژه‌های NFT به دلیل تأثیرات محیطی‌شان، بوده‌ایم.

برای اطلاع از اخرین اخبار اتریوم، به مقاله تحلیل و پیش بینی قیمت اتریوم مراجعه نمایید. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *