وایت پیپر چیست؟ دلایل اهمیت وایت پیپر برای ارزهای دیجیتال

وایت پیپر چیست؟ دلایل اهمیت وایت پیپر برای ارزهای دیجیتال | همتاپی

وایت پیپر یا اوراق سفید، در حقیقت یک معرفی نامه یا گزارشی کاملی درباره تمام ابعاد یک پروژه  و مشکلی که حل می‌کند می‌باشد. احتمالا این اصطلاح را در بازار ارزهای دیجیتال زیاد شنیده‌اید، اما باید گفت که وایت پیپر فقط در حوزه بلاک‌چین و ارز دیجیتال استفاده نمی‌شود و در حوزه‌های دیگر نیز کاربرد دارد.

وایت پیپر (white paper) ارزهای دیجیتال به شما کمک می‌کند که مسئله‌ و پیچیدگی پروژه را درک کنید و با ‌راه‌های موجود در این پروژه برای حل مشکلات آشنا شوید.

 

منظور از وایت پیپر ارزهای دیجیتال چیست؟

وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال گزارشی است که به معرفی کامل یک پروژه غیرمتمرکز می‌پردازد و درخصوص مشکلاتی که قرار است پروژه آنها را حل کند توضیح می‌دهد. بنابراین زمانی که با یک ارز دیجیتال جدید روبرو هستید، مخصوصا زمانی که این پروژه در مرحله عرضه اولیه (ICO) قرار دارد؛ قبل از هر اقدامی وایت پیپر ارائه شده بر آن را بصورت کامل مطالعه نمایید.

کاربرد وایت پیپر در ارزهای دیجیتال 

نوشتن و تهیه وایت پیپر‌ ارزهای دیجیتال به منظور مشخص کردن دقیق آینده، مسیر و برنامه‌ی ارزهای جدید است. بنابراین می‌توان گفت که کاربرد این وایت پیپرها در این حوزه برای آشنایی کاربران با این موارد است:

  •         محصول و ارز دیجیتال به طور کامل معرفی می‌شود و شما با ابعاد مختلف آن آشنا خواهید شد.
  •         با زمان عرضه ارز دیجیتال و نحوه سرمایه‌گذاری در آن آشنا می‌شوید.
  •         آشنایی با فناوری و هدفی که در آینده برای تولید و عرضه‌ی این ارز دیجیتال درنظر گرفته شده است.
  •         توضیح مشکلاتی که قرار است این محصول آنها را برطرف کند.
  •         توضیحاتی درباره توکن دیجیتال آن به شما داده می‌شود.
  •         تیم توسعه‌دهنده و بنیان‌گذار این ارز در وایت پیپرها معرفی می‌شوند.
  •         به نقشه مسیری که تیم توسعه‌دهنده برای این پروژه در نظر گرفته‌اند، اشاره می‌شود.

یک وایت پیپر شامل چه بخش‌هایی است؟

وایت پیپر ارزهای دیجیتال باید به صورت استاندارد نوشته شوند و به همین دلیل در ادامه هر یک از بخش‌های یک وایت پیپر کامل نوشته شده است:

  • چکیده وایت پیپر

چکیده اولین بخش از وایت پیپر است و شامل توضیح کوتاه از پروژه و بخش‌های وایت پیپر‌ بوده که شما را برای آشنایی با پروژه کنجکاو و ترغیب می‌کند. بنابراین این بخش به صورتی نوشته می‌شود که کاربر متقاعد شود که این وایت پیپر را تا انتها مطالعه کند.

  • مقدمه

در این بخش توضیحاتی درباره بلاک‌چین، ارز دیجیتال نوشته شده است و ویژگی و مزیت‌های آن‌ها بررسی می‌شود. در قسمت مقدمه شما با بازاری که برای ورود و عرضه این ارز دیجیتال انتخاب شده است نیز آشنا خواهید شد.

  • تعریف مشکل

بخش تعریف مشکل در وایت پیپر، شما را با جزئیات بازار هدف و مشکلات موجود در بازار ارزهای دیجیتال آشنا می‌کند. مشکلاتی که بررسی می‌شود شامل چالش‌های فنی یا مدیریت‌های مختلف در این حوزه است. همچنین در این بخش، تیم توسعه‌دهنده به شما خواهند گفت که راه‌حل‌هایی را مدنظر دارند و چرا راه‌حل‌هایی که اکنون در این بازار وجود دارد، کامل و کافی نیست نیز توضیح داده می‌شود.

  • توضیح محصول

همانطور که از نام آن نیز مشخص است، شما در این بخش به طور کامل با ارز دیجیتال و عملکرد و کاربرد آن آشنا می‌شوید. همچنین توضیحات کامل‌تری درباره نحوه برطرف کردن مشکلات موجود نیز نوشته شده است.

  • جزئیات فنی

این بخش از وایت پیپر ارزهای دیجیتال شامل جزئیات فنی محصول، توسعه‌ی آن، نحوه عرضه کوین یا توکن و… است.

  • توکن

اگر می‌خواهید بدانید که کوین یا توکن دیجیتال دقیقا چه کاربردی دارد و علمکرد و سازوکار آن‌ها به چه صورت است، باید این بخش را مطالعه کنید. همچنین در این بخش به شما خواهند گفت که این محصول برای کاربر یا بازار ارزهای دیجیتال چه سودی خواهد داشت.

  • جزئیات مربوط به عرضه عمومی

اگر وایت پیپر برای یک توکن دیجیتال خاص نوشته شده باشد، در این بخش به نحوه ارائه آن اشاره می‌شود. برخی از این توضیحات شامل این موارد است: زمانی که برای عرضه عمومی انتخاب شده است، افرادی که می‌توانند برای این ارز سرمایه گذاری کنند، افرادی که شرایط سرمایه‌گذاری را نخواهند داشت و توضیحاتی که نیاز است درباره مسیر پروژه و… بدانید.

  • معرفی تیم توسعه‌دهنده

در این قسمت شما با توسعه‌دهنده و بنیان‌گذار این ارز دیجیتال آشنا خواهید شد. همانطور که می‌دانید یک تیم توسعه‌دهنده قوی می‌تواند باعث موفقیت یک پروژه شود و به همین دلیل سابقه هریک از آن‌ها در تخصص خود و تاثیری که در این پروژه ارز دیجیتالی داشته‌اند، در این بخش از وایت پیپر ارزهای دیجیتال نوشته شده است.

  • جمع‌بندی

در بخش انتهایی از وایت پیپر نیز به بررسی نکات مهم و اصلی پرداخته می‌شود و همچنین زمان عرضه‌ عمومی ارز دیجیتال نیز در این بخش نوشته شده است تا کاربران بتوانند در زمان مشخص شده برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

بهترین ویژگی‌های یک وایت پیپر ارزهای دیجیتال چیست؟

در قسمت قبل با بخش‌های اصلی یک وایت پیپر‌ آشنا شدید، اکنون باید بدانید که یک وایت پیپر معتبر دارای چه ویژگی‌هایی است:

  • یک وایت پیپر‌ باکیفیت و معتبر باید حدود ۶ تا ۵۰ صفحه بوده و نمودار، تصاویر و منابع قابل اطمینان نیز در آن درج شده باشد.
  • ساختار و نظم وایت پیپر‌ باید با توجه به توضیحات گفته شده در بخش قبل و به ترتیب عنوان، فهرست، مقدمه و… نوشته شود.
  • وایت پیپرها باید تراکم خوبی داشته باشند تا کاربران بتوانند آن را چندین بار مطالعه کنند و نکات آن را به طور کامل متوجه شده و استخراج کنند.
  • قالبی که برای وایت پیپر‌ انتخاب می‌شود باید به صورت PDF و عمودی باشد.
  • ویژگی آخر یک وایت پیپر معتبر، سبک آن است که باید جدی، با طراحی خوب و حرفه‌ای و… باشد.

وایت پیپر ارزهای دیجیتال

در این بخش با تعدادی از وایت پیپر ارزهای دیجیتال مختلف آشنا خواهید شد. به عنوان مثال وایت پیپر بیت کوین در سال ۲۰۰۸ با عنوان بیت کوین: یک سیستم پرداخت نقدی الکترونیک و همتابه‌همتا توسط ساتوشی ناکاماتو نوشته شده است که هیچ کس نمی‌داند این خالق ناآشنا کیست. این وایت پیپر‌ شامل کاربرد و راه‌حل‌هایی است که این ارز دیجیتالی برای شفافیت مالی، مقاومت در برابر سانسور و… خواهد داشت.

مثال بعدی، وایت پیپر اتریوم است، این وایت پیپر‌ در سال ۲۰۱۵ توسط ویتالیک بوترین منتشر شده است و شامل برنامه‌های کاربردی و قراردادهای هوشمند و… است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که به دلیل توسعه و بهبود مداوم اتریوم و برای توضیح فنی این ارز دیجیتال، همراه با وایت پیپر، کتاب زرد نوشته‌ی گوین وود و کتاب یاس بنفش نوشته‌ی ویتالیک بوترین نیز ارائه می‌شود. کتاب زرد شامل توضیح فنی و دقیق اتریوم و کتاب یاس بنفش شامل توضیح نسخه جدید از اتریوم و بررسی ضعف مکانیسم اثبات کار (POW) است.

دلایل اهمیت وایت پیپر‌ ارزهای دیجیتال

اگر می‌خواهید بدانید که چرا باید وایت پیپر ارزهای دیجیتال را مطالعه کرد، پس این دلایل را بخوانید:

  • شما با مطالعه‌ی وایت پیپر‌ متوجه خواهید شد که پروژه چه هدفی دارد، برای چه کاربردی عرضه می‌شود و درنتیجه به طور کامل آن را درک خواهید کرد.
  • در قدم بعدی شما می‌توانید با مشکلی که این پروژه می‌خواهد برای آن راه‌حل ارائه دهد، آشنا شوید و تحلیل کنید که آیا این پروژه می‌تواند آن را حل کند و یا فقط یک راه‌حل رویایی و غیرواقعی است.
  • شما با مطالعه وایت پیپر‌ می‌توانید اعتبار توکن را که در اختیار شما قرار گرفته است را بسنجید و سپس برای سرمایه‌گذاری در آن تصمیم درست و منطقی بگیرید.

البته در آخر باید به این موضوع نیز اشاره کرد که این وایت پیپرها توسط تیم توسعه‌دهنده و بنیان‌گذار نوشته شده است و بنابراین برای استخراج نکات منفی، ضعف، کلاهبرداری احتمالی و… که در پروژه وجود دارد باید به طور دقیق و چند بار وایت پیپر را بررسی کنید و حتما درباره‌ی آن تحقیق کنید.

سخن پایانی

در این متن با وایت پیپر ارزهای دیجیتال، کاربرد آن‌ها، بخش‌های مختلف آن، اهمیت مطالعه‌ی وایت پیپر‌ و… آشنا شدید. بنابراین اکنون می‌دانید که یک وایت پیپر‌ استاندارد باید شما را با هدف پروژه، راه‌حل‌های آن برای مشکلات، زمان و نحوه عرضه در بازار، نوع سرمایه‌گذاری، نوع خدمات و بسیاری از اطلاعات کامل دیگری درباره ارز دیجیتال جدید آشنا کند. البته همانطور که گفته شد بهتر است علاوه بر وایت پیپر، چند مقاله و سند دیگر نیز در یک پروژه را مطالعه کنید تا با نکات ضعف پروژه به طور کامل آشنا شوید و به درستی سرمایه‌گذاری کنید؛ زیرا نویسندگان این وایت پیپرها معمولا تیم توسعه‌دهنده‌ی آن هستند و درنتیجه مقاله را با تعریفی از مزایا و شگفتی‌های پروژه می‌نویسند.

آیا شما تاکنون وایت پیپر‌ ارز دیجیتال را مطالعه کرده‌اید؟ برای ما از تجربیات و نظرات خود بنویسید و بگویید چه نکات و اطلاعاتی را توانسته‌اید از وایت پیپرها متوجه شوید و همچنین بنویسید که وایت پیپر کدام ارز دیجیتال را مطالعه کرده‌اید و آن سند چه ویژگی‌هایی داشته است؟

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام دوست عزیز

      توصیه می‌شود برای شناخت تیم توسعه دهنده، برنامه‌های آینده، شناخت اهداف، اعتبار ارز دیجیتال وایت پیپر آن را به دقت مطالعه نمایید. بررسی وایت پیپر ارزهای دیجیتال می‌تواند به شما برای سرمایه گذاری مکم زیادی کند.