بررسی جامع تحلیل احساسات بازار در ارزهای دیجیتال

بررسی جامع تحلیل احساسات بازار در ارزهای دیجیتال

احساسات بازار یا احساسات سرمایه‌گذاران در واقع رفتار و نگرش کلی معامله‌گران نسبت به بازارهای مالی مانند ارزهای دیجیتال می‌باشد. بسیاری از تریدرها در کنار استفاده از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، تحلیل احساسات را برای پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال بکار می‌گیرند.

منظور از احساسات بازار چیست؟

دیدگاه و حس تریدرها درباره روند تغییرات قیمت بازار ارزهای دیجیتال در آینده، تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری آنها هنگام معامله دارد. هریک از معامله‌گران بازار ارز دیجیتال، ممکن است حس متفاوتی درباره روند کلی بازار داشته باشند. به طور کلی بسیاری از معامله‌گران احساسات بازار را در دو قالب بازار گاوی و بازار خرسی تقسیم‌بندی می‌کنند. این احساسات در کوتاه مدت می‌تواند قیمت‌ها را به حرکت درآورد. .

همچنین سرمایه‌ گذاران بلند مدت می‌توانند با تحلیل این احساسات نقاط ورود مناسب را پیدا کرده و از فرصت‌های سرمایه‌ گذاری استفاده نمایند. در ادامه این مقاله قصد داریم به زبان ساده تحلیل احساسات بازار را توضیح دهیم.

نگذار دارایی هات از دست بره

منظور از تحلیل احساسات بازار چیست؟

تحلیل احساسات بازار (Analyze market sentiment) فرآیندی است که طی آن تمامی احساسات مثبت، منفی و خنثی موجود در یک متن یا جمله را مشخص کرده و با بررسی این احساسات، آینده را پیش‌ بینی می‌کنند. 

بازار ارزهای دیجیتال مملوء از احساس حرص، ترس و نگرانی است، این احساسات نتیجه تفکرات افرادی است که در بازار حضور دارند و به بازارهای مالی جهت می‌دهند. تحلیل احساسات به معامله‌گران کمک می‌کند تا بتوانند در مورد روند تغییرات قیمت در بازار تصمیم‌گیری کنند. اگر احساسات اکثر مردم در مورد وضعیت فعلی بازار یک ارز دیجیتال مثبت باشد، در این صورت می‌توان منتظر افزایش قیمت‌ ارزهای دیجیتال باشیم. بدین ترتیب اگر احساسات اکثر معامله‌گران در مورد بازار یک ارز دیجیتال منفی باشد، ممکن است شاهد سقوط قیمت‌ها باشیم.

خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تاثیر زیادی بر روی احساسات بازار دارند؛ مثلا انتشار اخبار خوب درباره بیت کوین (Bitcoin) یا اتریوم می‌تواند  خرید بیت کوین و خرید اتریوم را معقولانه تر کند.  در مقابل انتشار اخبار منفی نیز می‌تواند موجب کاهش قیمت آنها شود. این موضوع برای تمام ارزهای دیجیتال صدق می‌کند. 

کار تحلیل احساسات بازار این است که داده‌های متنی را بررسی کرده و احساسات خوب، بد و خنثی موجود در داده‌های مکتوب را در اختیار معامله‌گران قرار دهد تا با کمک این اطلاعات در مورد آینده قیمت‌ها تصمیم‌گیری کنند. 

لازم به ذکر است تحلیل احساسات بازار تنها منحصر به حوزه‌های مالی نیست. بلکه محققین و دانشمندان، توسعه‌دهندگان و… نیز از تحلیل احساسات بازار استفاده می‌کنند تا بتوانند تصمیمات بهتری در حوزه تخصصی کسب و کار خود بگیرند.

 چگونه می‌توان احساسات بازار را در ارزهای دیجیتال تحلیل کرد؟

تحلیل‌گران برای تحلیل احساسات بازار چند کلیدواژه خاص مرتبط به حوزه مورد نظر (مثل بیت کوین) را در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، تلگرام و رسانه‌های خبری دنبال می‌کنند. این تحلیل‌گران برای جمع‌آوری داده‌ها از برنامه‌نویسی‌های مختلفی مانند پایتون (Python) و کتابخانه‌های مربوط به توییتر استفاده می‌کنند. سپس به کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشین یا یک الگوریتم معمولی که دارای فرهنگ لغت می‌باشد، داده‌های بدست آمده را در دسته مثبت، منفی و خنثی دسته‌بندی می‌کنند.

تحلیل‌گران می‌توانند با استفاده از این اطلاعات در مورد روند آینده قیمت بازار ارز دیجیتال تصمیم‌گیری کنند.  برخی از تحلیل‌گران بین الگوریتم‌های تحلیل احساسات خود با ربات‌های معامله‌گر اتصال برقرار می‌کنند تا در صورت انتشار خبر مثبت یا منفی سریعا سفارش معاملات خود را ثبت نمایند.

به عنوان مثال ۱ آوریل ۲۰۱۹ خبر دروغین تایید ETF بیت کوین توسط نشریه‌‌ی فایننس مگنتز (Finance Magnates) منتشر شد. این خبر که به دروغ آوریل معروف است باعث شد تا ربات‌های معامله‌گر با توجه به این خبر و تحلیل احساسات بازار اقدام به خرید گسترده بیت کوین کنند. به دنبال این اقدامات قیمت بیتکوین حدود 30 درصد افزایش یافت.

برای تحلیل احساسات بازار از کدام شاخص‌ها استفاده می‌کنند؟

معامله‌گران معمولا برای تحلیل روانشناسی بازار از چند شاخص مختلف استفاده می‌کنند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده ایم.

  • شاخص ترس (VIX)

شاخص ترس یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بازار معامله است که با استفاده از قیمت‌های اختیار معامله (Option) مشخص می‌شود. افزایش این شاخص به معنای این است که بازار نیاز به بیمه و اطمینان دارد. اگر معامله‌گران احساس کنند که باید دارایی خود را در مقابل ریسک‌های احتمالی محافظت کنند، این احساس در قالب افزایش این شاخص نشان داده می‌شود. شاخص میانگین متحرک (Moving Average) معیاری است که از آن برای تشخیص بالا یا پایین بودن این شاخص استفاده می‌شود.

  • شاخص BPI

شاخص Bullish Pervcent Index (BPI) تعداد ارزهای دیجیتالی که الگوی صعودی یا گاوی دارند را نمایش می‌دهد. این شاخص، در بازار خنثی حدود 50% را نشان می‌دهد و زمانی که این شاخص از 80 درصد بیشتر باشد در واقع نشان‌دهنده این است که سرمایه‌ گذاران به شدت به بازار خوش‌بین هستند. در این حالت ارزهای دیجیتال معمولا با بهایی بیشتر از بهای اصلی خریداری شده و اصطلاحا بیش خرید (Overbought) می‌شوند.

اگر شاخص BPI کمتر از 20 درصد باشد در این صورت احساسات بازار منفی است و احتمال بیش فروش (Oversold) ارزهای دیجیتال در آن وجود دارد.

  • میانگین متحرک (Moving Average)

معامله‌گران در بازار ارزهای دیجیتال معمولا از میانگین متحرک ساده (SMA) 50 روزه و 200 روزه برای تشخیص احساسات آن استفاده می‌کنند. زمانی که میانگین متحرک ساده 50 روزه، میانگین متحرک ساده 200 روزه را به سمت بالا قطع کند، به آن تقاطع طلایی (Golden Cross) اتفاق می‌افتد و بازار در این موقعیت گاوی است. حال اگر این پدیده برعکس باشد و در آن میانگین متحرک ساده 50 روزه، میانگین متحرک 200 روزه را به سمت پایین قطع کند، تقاطع مرگ (death cross) اتفاق می‌افتد. در این وضعیت، احساس ترس بر بازار ارزهای دیجیتال غلبه کرده و روند خرسی به زودی شروع خواهد شد.

  • تحلیل کریپتو (Crypto Sentiment)

تحلیل کریپتو مجموعه جامع‌تری از ابزارهای تجزیه و تحلیل است که از آن برای بررسی احساسات بازار استفاده می‌کنند. این ابزارها شامل شاخص تعادل استراتژیک و شاخص اطمینان بیش از حد است. این شاخص‌ها نشان می‌دهند قدرت ریسکی که برای سرمایه‌ گذاران در شرایط پر خطر وجود دارند، چقدر است. آن‌ها معمولا این ریسک‌ها را بر اساس رفتار ارزهای دیجیتال خود بررسی می‌کنند. در این میان تریدرهای خوب از تجزیه و تحلیل احساسات بازار برای ورود و خرج به جامعه کریپتو استفاده می‌کنند. در حال حاضر ابزارهای جدید دیگری مانند ابزارهای خودکار، ربات‌ها و شاخص‌های مختلف جهت تحلیل بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند که کاربرد آن‌ها زیاد شده است.

چگونه به هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال احساسات خود را کنترل کنیم؟

سرمایه‌ گذاران و معامله‌گران زیادی بر این باورند که احساسات افراد هنگام انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال در تصمیم گیری آنها نقش بسزایی دارد. مهار این احساسات هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال کار ساده‌ای نیست. در نظر داشته باشید که اگر بر احساسات خود به هنگام انجام معامله غلبه نکنید با شکست‌های پی‌درپی مواجه خواهید شد. بدین ترتیب سرمایه خود را از دست داده و انگیزه‌ای برای ادامه کار نخواهید داشت. این چرخه معیوب هم چنان در زندگی شما وجود خواهد داشت. یکی از روش‌هایی که به معامله گران کمک می‌کند هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال بر احساسات خود تسلط داشته باشند انجام تجارت خودکار است. با استفاده از تجارت خودکار افراد می‌توانند خرید و فروش‌های ارز دیجیتال خود را بدون در نظر گرفتن احساسات شخصی با کمک ربات‌ها، برنامه‌های افزودنی کروم و غیره انجام دهید. Super order یکی از ابزارهایی است که کاربران می‌توانند برای انجام تجارت خودکار در ارزهای دیجیتال از آن استفاده کنند.

اگر بتوانید با کمک مهارت‌های مختلفی بر احساسات خود مسلط باشید معامله موفقی خواهید داشت و در آن علاوه بر کسب ثروت و سرمایه، اعتمادبه‌نفس بالایی خواهید داشت.

با تتر کمر تورم رو بشکن

سرمایه‌گذاران چگونه از احساسات بازار استفاده می‌کنند؟

اگر تئوری‌های احساسات بازار معتبر باشند. سرمایه‌گذاران با استفاده از این تحلیل می‌توانند بهترین زمان ورود به معاملات و خروج از آنها را پیدا کنند و بهترین تصمیم را اخذ کنند.

در بازار معاملات ارزهای دیجیتال استفاد از استراتژی‌های ضد تولید یا ضد حمله دور از انتظار نیست. برای مثال زمانی که فضای  بازار همراه با ترس و ناامیدی بوده و قیمت ارزهای دیجیتال رو به کاهش باشد، فرصت مناسب برای خرید فراهم شده است.

معامله گران و سرمایه گذاران با مطالعه احساسات بازار تلاش می‌کنند در زمان ترس و وحشت اقدام به خرید ارز دیجیتال و در زمان خوش‌بینی شروع به فروش ارز دیجیتال کنند. انجام این کار به همین آسانی که گفته می‌شود نیست، برای مثال ممکن است یک تحلیل گر سطح حمایت را اشتباه تشخیص دهد و اقدام به خرید ارز دیجیتال کند اما قیمت از نقطه ورود او نیز پایین‌تر بیاید.

احساسات مخرب بازار ارزهای دیجیتال کدام هستند؟

معمولا در بازار ارزهای دیجیتال چند احساس مخرب وجود دارد که معامله‌گران را دچار شک و تردید می‌کند. این احساسات مخرب بازار ارزهای دیجیتال به صورت زیر هستند:

  • نگرانی

معامله گران بازار ارزهای دیجیتال نباید از پیچیدگی بازار نگرانی داشته باشند. انتظارات بیجا از بازار ارزهای دیجیتال برای تریدرها نگرانی ایجاد می‌کند. برای مهار این احساسات باید از بازار به اندازه توان سیستم تریدتان انتظار داشته باشید و نه بیشتر.

  • ترس

دومین عاملی که باعث شکست تریدر در بازار ارزهای دیجیتال می‌شود احساس ترس است. هنگامی که میزان ضرر معاملات بیشتر از زیرساخت‌های روانی معامله گر باشد احساس ترس در او بوجود می‌آید. برای مقابله با این احساس همواره باید به اندازه توان خود و سیستم تریدتان ریسک کنید و برای معاملات خود حد ضرر تعیین کنید. 

  • خوشحالی

خوب است بدانید که خوشحالی غیر منطقی هم یکی از احساسات مخرب در بازار ارزهای دیجیتال است. اغلب معامله‌گران با انجام چند معامله سودآور احساس غرور و نابغه بودن می‌کنند. این احساس غرور و خوشحالی در نهایت باعث بوجود آمدن حس طمع در او می‌شود. این احساس می‌تواند معامله‌گر را به سمت ضرر بکشاند؛ بنابراین اگر در بازار ارز دیجیتالی سود خوبی را کسب کردید، زیاد خوشحال نباشید. زمانی خوشحال باشید که ترید منطقی و براساس اصول انجام داده‌اید. هر چند که این ترید به ضرر شما تمام شده باشد؛ زیرا منطق، در معاملات ارزهای دیجیتال زیرساخت سوددهی را فراهم می‌کند.

  • ناراحتی

احساس ناراحتی زمانی ایجاد می‌شود که معامله‌گر در یک معامله ضرر کند. در این حالت حس انتقام را در فرد به وجود می‌آید؛ این احساس می‌تواند معامله گر را وارد یک معامله غیر منطقی کند و ضرر و زیان او را افزایش دهد. شما برای مقابله با چنین احساسات مخربی بهتر است استاپ و استراتژی معاملاتی خود را دوست داشته باشید و قبول کنید که در بهترین استراتژی‌ها نیز امکان شکست و ناراحتی وجود دارد. هم‌چنین باید قبول کنید که بازار ارزهای دیجیتال از شما قدرتمندتر است؛ بنابراین برای موفقیت در آن باید بجنگید تا بتوانید قوی‌تر و با تجربه تر شوید.

  • خیال‌پردازی

خیال‌پردازی یکی از احساسات مخربی است که انسان را از واقعیت دور می‌کند؛ بنابراین واقع‌بین باشید و بدانید که هیچ سیستم تریدی کاملا درست و صحیح نیست. افراد موفق در ممکن است باهوش باشند اما لزوما نابغه نیستند. همه آن‌ها عوامل موفقیت در بازار را با آموزش، تمرین و قرار گرفتن در میدان معاملات بدست آورده‌اند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. تو این بازار ارز دیجیتال گاو و خرس کم نداریم باید اشنا باشیم ، مرسی از مقاله خوبتون

  2. یکی از شاخصه های مهم در ارزدیجیتال یا هر بازار معاملاتی دیگه دونستن روانشناسی بازار هست چه بسا که برای ندونستن این ها ضرر های زیادی کردند

  3. قبول دارم الان من احساس ترس میکنم نمیتونم خودمو کنترل کنم میرم میفروشم و بجای اینکه سود اور باشه بیشتر ضرر میکنم

  4. تگ یا همون ممو که موقع انتقال بعضی از ارزهای دیجیتال لازم هست و صرافی ها ازمون میخان یعنی چی؟

    1. تگ یا ممو مقصد یک عدد ۹ رقمی منحصر به فرد است و یک ویژگی اضافی برای آدرس والت‌ها می‌باشد که برای شناسایی گیرنده تراکنش لازم است.