تعداد کاربران فعال روزانه تون کوین از اتریوم پیشی گرفت

تعداد کاربران فعال روزانه تون کوین از اتریوم پیشی گرفت

شبکه تون (TON) که در ابتدا برای ارتقا اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب تلگرام توسعه یافته بود، در طول ماه ژوئن (خرداد) آدرس فعال روزانه بیشتری نسبت به اتریوم (ETH) داشت.

تلگرام به دلیل مسائل قانونی و نظارتی کمی عقب‌نشینی کرده است، اما با این حال، جامعه مستقل تون  سوخت اصلی حرکت این شبکه بود. در واقع، شبکه تون از پایگاه ۹۰۰ میلیونی کاربران تلگرام و کیف پول رمز ارز تعبیه‌شده برای رشد بیشتر استفاده کرد.

دلفی دیجیتال در اخرین پست خود در پلتفرم اکس ( توییتر قبلی)، اشاره‌ای به رشد چشمگیر تون داشت و اشاره کرد که تعداد آدرس‌های فعال روزانه این شبکه از اتریوم پیشی گرفته است. آن‌ها این دستاورد را ناشی از پایگاه کاربری عظیم تلگرام می‌دانند اما پرسش اصلی اینجاست که آیا رشد تون می‌تواند در بلندمدت نیز پایدار می‌ماند و از اتریوم پیشی بگیرد یا خیر.

رقابت تون و اتریوم در آدرس‌های فعال

 طبق تعریف آرتمیس، آدرس‌های فعال روزانه (DAA)، تعداد کیف پول‌های منحصر به فردی است که در هر روز در یک بلاکچین تراکنش دارند.

تعداد آدرس‌های فعال و تراکنش‌های روزانه در شبکه‌های تون و اتریوم

تون و اتریوم از ۱۷مه (۲۸اردیبهشت) به بعد، رقابت نزدیکی داشته‌اند. اما تون در ابتدای ژوئن (خرداد) پیشتاز شد و در ۱۰روز از ۱۱ روز نخست ماه، اتریوم را پشت سر گذاشت. تون در  ۳ژوئن (۱۴خرداد)، با ۵۶۸,۳۰۰ آدرس فعال روزانه رکورد زد؛ سطحی که اتریوم از ۱۳سپتامبر۲۰۲۳ (۲۳شهریور۱۴۰۲) تاکنون به آن نرسیده بود.

علی‌رغم این ارقام چشمگیر، اتریوم مشغول انتقال تراکنش‌ها به راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم بود و توانست میزان فعالیت کاربران را در طول شبکه به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. سه راه‌حل برتر لایه دوم اتریوم – آربیتروم (ARB)، بیس و اپتیمیسم (OP) –  تنها در ۱۱ژوئن (۲۲خرداد) ، در مجموع ۱.۳ میلیون نشانی فعال روزانه را به خود اختصاص دادند.

دلایل رشد شبکه تون

جهش اخیر در فعالیت تون را می‌توان به اکوسیستمی از مینی‌اپلیکیشن‌ها، شامل ربات‌های گفتگو و بازی‌ها نسبت داد.

بازی رایگان نات کوین در تلگرام با بیش از ۳۵میلیون کاربر، در ماه مه (اردیبهشت) توکن نات (NOT) را عرضه کرد که ارزش بازار آن به ۲.۱ میلیارد دلار رسید. بازی‌های محبوب دیگری مانند همستر کمبت با ۳۳.۶میلیون و کتیزن با ۳.۶میلیون کاربر نیز در این شبکه غوغا به‌پا کردند.

تلگرام همچنین میزبان ربات‌های معامله‌گری مبتنی بر تون مانند اس‌تونکس (sTONks) است که انتظار می‌رود تجربه کاربری را برای معامله‌گران تا حد زیادی بهتر کند. علاوه‌براین، معرفی ” تلگرام استارز”، ارز درون‌برنامه‌ای برای خریدهای دیجیتال، باعث شد که تعامل کاربران افزایش چشمگیری داشته باشد.

آینده تون و وب ۳

کل ارزش قفل شده (TVL) در تون از ۲۲.۹میلیون دلار در ماه مارس (اسفند) به بیش از ۵۰۰میلیون دلار در ژوئن افزایش یافت و این افزایش نشان‌دهنده رشد چشمگیر این شبکه در عرض سه ماه است.

تعداد کیف پول‌های فعال تون کوین ابتدای سال ۱.۲۸میلیون بود اما درحال‌حاضر به بیش از ۸میلیون رسیده است. افزایش تعداد کیف پول‌های فعال شبکه تون نشان‌ می‌دهد که پایگاه کاربری و استفاده گسترده از این رمز ارز برای فعالیت‌های مالی بیشتر شده است.

کریپتو کینگ، اینفلوئنسر حوزه رمزارزها، به‌تازگی تون کوین را به سرمایه‌گذاران تازه‌کار توصیه کرد و تاکید زیادی روی اعتبار تیم توسعه‌دهنده آن داشت. او پیش‌بینی کرد که تیم قوی و جامعه پرشور شبکه تون می‌تواند منجر به جهش قیمتی تون کوین تا ۱۰دلار، در آینده نزدیک شود.

همچنین تحلیلگر «علی مارتینز» اذعان داشت که یک الگوی احتمالی ۴۰درصد افزایش قیمت برای تون وجود دارد که باعث می‌شود تارگت بعدی این کوین مبلغ ۱۱دلار باشد.

در زمان نگارش این خبر، تون کوین با قیمت ۸.۰۳دلار معامله می‌شود که ۶.۶۳درصد افزایش را در ۲۴ساعت گذشته نشان می‌دهد.

صعود قیمت تون، تنها یک نمونه‌ هزاران صعود‌های قیمت در اکوسیستم رمزارزها است؛ جایی که پلتفرم‌هایی که بتوانند فناوری بلاکچین را با پایگاه کاربری موجود خود تلفیق کنند، می‌توانند رشد سریعی نیز داشته باشند.

اگرچه اتریوم همچنان یک بازیگر اصلی با راه‌حل‌های لایه دوم خود است، اما موفقیت تون، ماهیت پویا و رقابتی بازار رمزارزها را به نمایش می‌گذارد.

این رقابت سالم می‌تواند منجر به نوآوری‌ها و پیشرفت‌های بیشتر در حوزه وب ۳ شود. کاربران و فعالان این عرصه باید توسعه این پلتفرم‌ها را از نزدیک دنبال کنند تا بتوانند از مزایا و فرصت‌های آن‌ها بهره‌مند شوند.

در نهایت، آینده وب ۳ به میزان پذیرش و استفاده گسترده از این فناوری‌های نوظهور بستگی خواهد داشت. آیا تون می‌تواند جایگاه خود را تثبیت کند یا پلتفرم‌های دیگری ظهور خواهند کرد؟ این پرسشی است که تنها زمان می‌تواند پاسخ آن را بدهد.

منبع: فین‌بولد
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *