پیش‌بینی کاهش ۳۰درصدی قیمت اتریوم پس از عرضه ETFهای اسپات

چکیده مطلب:

اندرو کانگ پیش‌بینی می‌کند که قیمت اتریوم پس از عرضه ETF تا ۳۰درصد کاهش یابد. او معتقد است جریان سرمایه به ETF اتریوم کمتر از بیت‌کوین خواهد بود و ارزش‌گذاری فعلی اتریوم را غیرمنطقی می‌داند.

به گفته اندرو کانگ (Andrew Kang)، قیمت اتریوم ممکن است پس از عرضه ETFهای اسپات تا ۳۰درصد کاهش یابد. او که یکی از مدیران ارشد شرکت سرمایه‌گذاری مکانیسم کپیتال است، باور دارد که عرضه ETFهای اسپات اتریوم، تاثیر چندانی بر افزایش قیمت این ارز دیجیتال نخواهد داشت. کانگ معتقد است تنها در صورتی می‌توان انتظار رشد قابل‌توجه قیمت اتریوم را داشت که این پروژه بتواند راه‌های بهتری برای بهبود سازوکار ‌‌‌‌‌‌اقتصادی خود پیدا کند.

بر اساس اطلاعات وبسایت کوین‌گکو (CoinGecko)، درحال‌حاضر برای خرید اتریوم با قیمتی در حدود ۳٬۳۷۰دلار پرداخت کنید. طبق پیش‌بینی اندرو کانگ، اگر قیمت این ارز دیجیتال به ۲,۴۰۰دلار سقوط کند، این به معنای از دست‌رفتن نزدیک به ۳۰درصد از ارزش فعلی آن خواهد بود که رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

نمودار ۴ ساعته قیمت اتریوم

اندرو کانگ در ۲۳ژوئن (۳تیر) در شبکه اجتماعی اکس نوشت:

اتریوم برخلاف بیت‌کوین، جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاران نهادی دارد. همچنین انگیزه چندانی برای تبدیل اتریوم بازار اسپات به ETF اسپات اتریوم وجود ندارد و جریان نقدینگی و ورودی سرمایه در شبکه اتریوم نیز قابل توجه نیست.

او در ادامه افزود: 

به‌نظر من، عرضه ETF‌‌های اسپات اتریوم، تاثیر چشمگیری بر رشد قیمت این ارز دیجیتال نخواهد داشت. پیش‌بینی من این است که پس از راه‌اندازی ETF اتریوم، قیمت هر واحد اتر بین ۲,۴۰۰ تا ۳,۰۰۰دلار باشد.

چنین قیمتی در مقایسه با رکوردهای قبلی اتریوم، کاهش قابل‌ملاحظه‌ای محسوب می‌شود. این ارز دیجیتال در ماه مارس (اسفند)، همزمان با ثبت رکورد قیمت بیت‌کوین، توانست از مرز ۴,۰۰۰دلار عبور کند. همچنین چندروز قبل از موافقت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) با عرضه ETFهای اسپات اتریوم، قیمت این ارز دیجیتال مجددا به‌نزدیکی همین سطح قیمتی رسید.

حجم سرمایه ورودی به ETFهای اتریوم در مقایسه با بیت‌کوین 

به‌باور کانگ، میزان سرمایه‌ای که وارد صندوق‌های قابل معامله اتریوم خواهد شد، تنها ۱۵درصد از جریان ورودی به صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین خواهد بود. این درحالی است که اریک بالچوناس و جیمز سیفارت، تحلیلگران صندوق‌های قابل معامله در بلومبرگ، حجم سرمایه ورودی به صندوق‌های بیت‌کوین را بین ۱۰ تا ۲۰درصد برآورد کرده‌اند.

کانگ بر این نکته تأکید کرد که در ۶ماه ابتدایی، صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین تنها موفق به جذب ۵میلیارد دلار سرمایه جدید شده‌اند. این رقم، تنها سرمایه‌های تازه‌ای را نشان می‌دهد که برای اولین‌بار وارد صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین شده‌اند. 

به‌عبارت‌دیگر، دارایی‌هایی که پیش از این به‌صورت اسپات بیت‌کوین نقد نگهداری می‌شدند و صرفا تبدیل به واحدهای صندوق‌های قابل معامله شده‌اند، در این آمار لحاظ نشده‌اند. بنابراین، ۵میلیارد دلار مذکور، فقط بیانگر حجم پول‌های جدیدی است که برای نخستین بار، جذب صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت‌کوین شده‌اند.

با تعمیم این ارقام به اتریوم، پیش‌بینی می‌شود که صندوق‌های اسپات قابل معامله اتریوم در دوره زمانی مشابه، تنها ۸۴۰میلیون دلار سرمایه واقعی جذب کنند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که علاقه سرمایه‌گذاران به صندوق‌های قابل معامله اتریوم، به مراتب کمتر از جذابیت صندوق‌های مشابه برای بیت‌کوین است و نمی‌توان انتظار داشت که عرضه این صندوق‌ها، تاثیر چشمگیری بر قیمت اتریوم داشته باشد.

تاثیر ETF‌های اسپات بر قیمت اتریوم 

ETFهای بیت‌کوین، فرصتی فراهم کردند تا طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران جدید بتوانند بیت‌کوین را در پرتفوی خود بگنجانند. اما در مورد تأثیر صندوق‌های قابل معامله اتریوم، وضعیت به این شفافی نیست. کنگ گفت: 

زمانی که درخواست صندوق قابل معامله بلک‌راک مطرح شد و قیمت بیت‌کوین حدود ۲۵هزار دلار بود، من نسبت به آینده این ارز دیجیتال بسیار خوش‌بین بودم. از آن زمان تاکنون، بیت‌کوین بازدهی ۲.۶برابری و اتریوم بازدهی ۲.۱برابری داشته است. هر دو ارز دیجیتال بیت‌کوین و اتریوم، از پایین‌ترین قیمت چرخه فعلی، رشدی ۴برابری را تجربه کرده‌اند. حال سوال اینجاست که عرضه صندوق قابل معامله اتریوم، چه تاثیری بر قیمت این ارز دیجیتال خواهد داشت؟ به‌باور من، مگر آنکه اتریوم بتواند مسیر جذابی برای بهبود اقتصاد خود ترسیم کند، در غیر این‌صورت، نمی‌توان انتظار رشد چشمگیری در قیمت اتر داشت.

به گفته کانگ، انتظارات طرفداران ارزهای دیجیتال، فراتر از واقعیت بوده و با ترجیحات واقعی سرمایه‌گذاران سنتی فاصله دارد. ازنظر او، این بدان معناست که صندوق‌های قابل معامله اتریوم، بیش از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شده‌اند.

البته نظر همه کارشناسان درباره قیمت آتی اتریوم، مشابه دیدگاه کانگ نیست. پاتریک اسکات، تحلیلگر شناخته شده صنعت رمز ارزها که بیشتر با نام مستعار «دینامو دیفای» شهرت دارد، اخیرا در گفتگو با کوین‌تلگراف اظهار داشت که انتظار دارد روند صندوق‌های قابل معامله اتریوم، مشابه صندوق‌های بیت‌کوین باشد، هرچند احتمال دوبرابرشدن قیمت اتر را بعید می‌داند.

درعین‌حال، شرکت مدیریت سرمایه «ون‌اِک» بر این باور است که صندوق‌های قابل معامله اتریوم، می‌توانند قیمت هرواحد از این ارز دیجیتال را تا سال ۲۰۳۰میلادی (۱۴۰۹خورشیدی) به ۲۲هزار دلار برسانند. 

بنابراین، با توجه به دیدگاه‌های متفاوت کارشناسان و فعالان بازار، هنوز نمی‌توان به طور قطع در مورد تأثیر نهایی عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اتریوم بر آینده قیمت این ارز دیجیتال اظهار نظر کرد.

اتریوم؛ سهام فناوری بیش‌از‌حد گران قیمت؟

اندرو کانگ بر این باور است که معرفی اتریوم به سرمایه‌گذاران به عنوان یک بستر مالی غیرمتمرکز، یک ابررایانه جهانی یا یک فروشگاه برنامه‌های کاربردی وب۳، ممکن است تا حدودی جذاب به نظر برسد؛ اما با نگاهی دقیق‌تر به داده‌ها، متقاعدکردن سرمایه‌گذاران برای خرید این ارز دیجیتال، چندان ساده نخواهد بود.

آینده اتریوم به عنوان یک ماشین پول‌ساز، زمانی نویدبخش‌تر به نظر می‌رسید که کارمزدهای شبکه به دلیل رونق بازار امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، در چرخه قبلی قیمت افزایش چشمگیری داشتند. اما این روند ادامه پیدا نکرد و اکنون قیمت اتریوم همچون سهام بسیاری از شرکت‌های فناوری، ممکن است بیش‌از‌حد گران به نظر برسد.

کانگ در این باره می‌گوید: 

«اتریوم با وجود درآمد سالانه قابل توجه ۱.۵میلیارد دلاری در ۳۰روز اخیر، نسبت قیمت‌به‌فروش (P/S) حدود ۳۰۰ و نسبت منفی سودبه‌قیمت سهام (P/E)، پس از احتساب تورم را نشان می‌دهد. این امر سبب می‌شود تا توجیه سرمایه‌گذاری در اتریوم با قیمت فعلی برای مشاوران سرمایه‌گذاری و تحلیلگران، به ویژه برای مشتریان نهادی مانند دفاتر سرمایه‌گذاری خانوادگی و مدیران صندوق‌های کلان، چالش‌برانگیز باشد.»

این سخنان نشان می‌دهد که برخی کارشناسان، ارزش‌گذاری فعلی اتریوم را غیرمنطقی و ناپایدار می‌دانند. آنها معتقدند نسبت‌های مالی اتریوم تناسبی با قیمت کنونی آن ندارد و جذب سرمایه از کانال سرمایه‌گذاران نهادی، با توجه به چنین ارقامی چندان محتمل نیست.

چالش‌های فروش ETFهای اتریوم به سرمایه‌گذاران نهادی

به گفته کانگ، تأیید ناگهانی و زودهنگام صندوق‌های قابل معامله اتریوم، فرصت کمتری را در اختیار ناشران این صندوق‌ها قرار داده تا بتوانند پیشنهادهای بازاریابی خود را به سرمایه‌گذاران نهادی ارائه دهند. البته شرکت‌هایی مانند بیت‌وایز (Bitwise) و ون‌اِک (VanEck) که از معدود متقاضیان موفق در کسب مجوز راه‌اندازی ETFهای اتریوم بوده‌اند، پیش از این تبلیغاتی را در رابطه با اتریوم منتشر کرده‌اند.

نکته دیگری که کانگ به آن اشاره می‌کند، این است که حذف قابلیت استیکینگ (Staking) از صندوق‌های قابل معامله اتریوم، ممکن است برخی سرمایه‌گذاران را از تبدیل دارایی خود از اتر به واحدهای ETF منصرف کند.

کانگ تصدیق می‌کند که غول‌های مالی همچون بلک‌راک و دیگر نهادهای سرمایه‌گذاری، به‌تدریج به‌سمت مشارکت در فرآیند توکنیزه‌کردن دارایی‌های دنیای واقعی بر بستر اتریوم حرکت کرده‌اند، اما در مورد تأثیر این موضوع بر قیمت اتر، با قطعیت نمی‌توان اظهار نظر کرد.

این مدیر سرمایه‌گذاری از شرکت مکانیسم کپیتال دو پیش‌بینی مهم درباره آینده اتریوم و بیت‌کوین ارائه می‌دهد. 

اول، او انتظار دارد نسبت قیمت اتریوم به بیت‌کوین که اکنون حدود ۰.۰۵۴ است، طی سال آینده به ۰.۰۳۵ کاهش یابد. این یعنی او معتقد است ارزش اتریوم نسبت به بیت‌کوین کمتر خواهد شد. 

اما در عین حال، او پیش‌بینی می‌کند اگر قیمت بیت‌کوین در ۶ تا ۹ماه آینده به ۱۰۰هزار دلار برسد، اتریوم هم احتمالا به بالاترین قیمت تاریخی خود خواهد رسید. در یک کلام، او فکر می‌کند هر دو ارز دیجیتال رشد خواهند کرد، اما رشد بیت‌کوین احتمالا بیشتر خواهد بود. با این حال، این رشد کلی بازار می‌تواند برای هر دو ارز مثبت باشد.

منبع: کوین تلگراف
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *