مدیرعامل پیشین پی‌پل: بیت‌کوین دیگر شاهد رشد چشمگیر قیمت نخواهد بود

چکیده مطلب:

 پیتر تیل، مدیرعامل سابق پی‌پال، معتقد است بیت‌کوین به اهداف اولیه‌اش نرسیده و رشد چشمگیر قیمت آن بعید است. او می‌گوید پس از عرضه ETF، تقاضای جدیدی برای بیت‌کوین وجود ندارد.

مدیرعامل پیشین پی‌پل: بیت‌کوین دیگر شاهد رشد چشمگیر قیمت نخواهد بود

پیتر تیل (Peter Thiel)، کارآفرین برجسته و مدیرعامل سابق پی‌پال (PayPal)، نظرات جالبی درباره آینده بیت‌کوین مطرح کرد. او معتقد است که بیت‌کوین نتوانسته به اهداف اولیه خود برسد. تیل می‌گوید این ارز دیجیتال قرار بود ابزاری برای آزادی مالی و مقابله با کنترل دولت‌ها باشد، اما درعمل این‌طور نشده است. 

این میلیاردر که خودش هم مقداری بیت‌کوین دارد (هرچند می‌گوید به اندازه کافی نخریده)، نسبت به افزایش چشمگیر قیمت بیت‌کوین در آینده نزدیک تردید دارد. او می‌گوید که با عرضه ETF بیت‌کوین، بخش بزرگی از تقاضا برآورده شده و مشخص نیست خریداران بعدی از کجا خواهند آمد.

پیتر تیل که یکی از بنیانگذاران صندوق سرمایه‌گذاری «فاندرز فاند» (Founders Fund) نیز هست، دیدگاه‌های خود را درباره آینده بیت‌کوین در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) در تاریخ ۹تیر (۲۸ ژوئن ۲۰۲۴) بیان کرد. 

او با صراحت گفت: 

من مطمئن نیستم که قیمت از اینجا به‌بعد، به‌طور چشمگیری افزایش یابد. ما نسخه ETF را داشتیم و نمی‌دانم چه کسی دیگر آن را می‌خرد. 

تیل افزود:

احتمالا قیمت بیت‌کوین هنوز می‌تواند کمی افزایش یابد، اما این روند پرنوسان و ناهموار خواهد بود.

جالب است که تیل درگذشته، زمانی که بیت‌کوین به سمت رکورد ۶۹،۰۰۰دلاری خود پیش می‌رفت، اعتراف کرده بود که در این ارز دیجیتال کم سرمایه‌گذاری کرده است. بااین‌حال، صندوق او تاریخچه موفقی در سرمایه‌گذاری بیت‌کوین دارد. آن‌ها از سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) وارد این بازار شدند و در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲)، درست قبل از سقوط بازار، توانستند ۱.۸میلیارد دلار سود کسب کنند.

صندوق بنیانگذاران سپس در سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) زمانی که بیت‌کوین زیر ۳۰،۰۰۰دلار معامله می‌شد، ۱۰۰میلیون دلار دیگر بیت‌کوین خرید.

بیت‌کوین از آرمان‌های اولیه خود دور شده است

پیتر تیل در بخش دیگری از سخنانش، به‌تفاوت بین تصورات اولیه و واقعیت امروز بیت‌کوین پرداخت. او با صراحت اعلام کرد که بیت‌کوین آن‌طور که درابتدا تصور می‌کرد، محقق نشده است. تیل گفت: 

من دیگر مطمئن نیستم که بیت‌کوین به اهداف اولیه‌اش رسیده باشد. در ابتدا، ما فکر می‌کردیم بیت‌کوین قرار است یک ابزار برای آزادی مالی، مقابله با کنترل دولت‌ها و ایجاد یک سیستم اقتصادی مستقل باشد. اما حالا من نسبت‌به این موضوع تردید دارم.

او به یاد آورد که وقتی برای اولین‌بار با بیت‌کوین آشنا شد، با شوروشوق فکر می‌کرد: 

این چیزی بود که من فکر می‌کردم فوق‌العاده است. 

اما حالا به نظر می‌رسد که تیل در مورد توانایی بیت‌کوین برای تحقق این آرمان‌های اولیه تردید دارد. این دیدگاه نشان می‌دهد که حتی حامیان اولیه بیت‌کوین نیز درحال بازنگری درمورد ماهیت و کارکرد واقعی این ارز دیجیتال هستند. او اکنون معتقد است که بیت‌کوین «واقعاً اینطور کار نمی‌کند.

تیل افزود:

وقتی افرادی در اف‌بی‌آی (FBI) به من می‌گویند که ترجیح می‌دهند مجرمان از بیت‌کوین استفاده کنند تا اسکناس‌های ۱۰۰دلاری، این نشان می‌دهد که شاید آنطور که قرار بود کار نمی‌کند.

با وجود نظرات تیل، باید توجه داشت که بیت‌کوین از ابتدا باهدف خاصی طراحی شده بود. این ارز دیجیتال برای ایجاد یک‌سیستم مالی شفاف، باز و غیرمتمرکز به وجود آمد. برخلاف ارزهایی مانند مونرو (Monero) که بر حفظ کامل حریم خصوصی تمرکز دارند، بیت‌کوین هرگز قرار نبود تراکنش‌های کاملا ناشناس را ممکن سازد.

درزمان انتشار این گزارش، هر واحد بیت‌کوین با قیمت ۶۰،۴۵۰دلار معامله می‌شود. این رقم نشان‌دهنده کاهشی ۱.۸درصدی در ۲۴ساعت گذشته است. نوسان قیمت بیت‌کوین، بخشی از ماهیت پویای بازار ارزهای دیجیتال است و می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله اظهارنظرهای افراد تاثیر گذاری مانند پیتر تیل قرار گیرد.

منبع: کوین تلگراف
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *