کاهش عرضه بیت کوین در بازار با افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری بلندمدت

چکیده مطلب:

در شرایطی کنونی بازار سرمایه‌گذاران به جای تمرکز بر سودهای کوتاه‌مدت از طریق معاملات مکرر، به دنبال حفظ و افزایش ارزش سرمایه خود در بلندمدت هستند و این کار را با خارج کردن بیت‌کوین‌های خود از چرخه معاملات روزانه و نگهداری آن‌ها در کیف پول‌های شخصی انجام می‌دهند.

روند نگهداری بلندمدت بیت‌کوین، منجر به کاهش عرضه این ارز دیجیتال در بازار شده است. داده‌های اخیر نشان می‌دهد که از ماه مه (اردیبهشت )، میزان بیت‌کوین‌های دیر نقد به دلیل تمایل سرمایه‌گذاران به ذخیره‌سازی بلندمدت، رو به افزایش است. این موضوع اعتماد فزاینده به ارزش آتی بیت‌کوین و تغییر نگرش سرمایه‌گذاران از معامله‌گری کوتاه‌مدت به سرمایه‌گذاری بلندمدت را نشان می‌دهد. کاهش عرضه بیت‌کوین در گردش، می‌تواند زمینه‌ساز افزایش قیمت در آینده باشد.

عرضه دیرنقد بیت‌کوین (Bitcoin Illiquid Supply) به معنای تفاوت بین میزان بیت‌کوینی است که در یک بازه ۳۰ روزه (یک ماه) توسط نهادها و افرادی که قصد فروش و معامله آن را ندارند، نگهداری می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، این شاخص نشان می‌دهد که در یک‌ماه گذشته، چه مقدار بیت‌کوین از بازار خارج شده و به صورت سرمایه‌گذاری بلندمدت در کیف پول‌های سرمایه‌گذاران قفل شده است.

احتمالا عرضه یا موجودی دیرنقد بیت‌کوین در یک نقطه عطف قرار گرفته باشد که نشان‌دهنده تغییرات عمده‌ای در بازار است. آمارهای جدید از گلس‌نود (Glassnode) نشان می‌دهد که از اردیبهشت امسال، میزان بیت‌کوین‌های دیرنقد دوباره رو به افزایش است. این موضوع، گرایش قوی سرمایه‌گذاران به خود‌امانی (self-custody)، یعنی نگهداری بیت‌کوین در کیف پول‌های شخصی به جای صرافی‌ها را نشان می‌دهد. چنین تغییری بیانگر آن است که سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای ترجیح می‌دهند بیت‌کوین خود را برای مدت طولانی‌تری نگه دارند، به جای آنکه به طور مداوم آن را معامله کنند.

تغییر عرضه دیرنقد بیت کوین

عرضه دیرنقد بیت‌کوین بیانگر خروج بیت‌کوین‌ها از صرافی‌ها و انتقال آن‌ها به کیف پول‌های غیرحضانتی (non-custodial wallets) است. این عرضه در سال ۲۰۲۴ نوسانات چشمگیری را تجربه کرد که این نوسانات با تحولات گسترده‌تر بازار و تغییر در احساسات سرمایه‌گذاران مرتبط است. 

چنین روندی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران، به‌ویژه پس از آشفتگی‌های اخیر بازار و ورشکستگی‌های پرسروصدای برخی صرافی‌ها، اهمیت نگهداری ایمن دارایی‌های خود را بیش از پیش درک کرده‌اند.

علاوه‌براین، وبسایت کریپتو اسلیت (CryptoSlate) گزارش داد که میزان عرضه دیرنقد بیت‌کوین در دسامبر (آذر) به بالاترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسیده است. 

افزایش عرضه دیرنقد معمولا با صعود قیمت‌ها همراه است. به این معنی که وقتی حجم بیشتری از بیت‌کوین‌ها با هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت نگهداری می‌شوند، میزان عرضه در دسترس برای معامله در بازار کاهش می‌یابد و همین امر موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

عرضه دیرنقد در سراسر سال ۲۰۲۴، از اواسط فوریه (بهمن) به افزایش خود ادامه داد. اگرچه نرخ تغییر در ماه می (اردیبهشت) کاهش یافت، اما مجدداً شروع به افزایش کرده است.

تغییر عرضه دیرنقد

در مجموع، روند رو به رشد عرضه دیرنقد بیت‌کوین، نشان‌دهنده اعتماد روزافزون سرمایه‌گذاران به ارزش بلندمدت این ارز دیجیتال است. همچنین، این موضوع بیانگر تغییر در استراتژی سرمایه‌گذاران است که تلاش می‌کنند با نگهداری طولانی‌مدت بیت‌کوین، خود را تا حد ممکن از نوسانات و ریسک‌های کوتاه‌مدت بازار دور نگه دارند. 

منبع: کریپتو اسلیت
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *