تجزیه و تحلیل قیمت اولانچ، اتریوم و بیت کوین در هفته چهارم آبان

تجزیه و تحلیل قیمت بیت کوین، اتریوم و اولانچ در هفته چهارم آبان | همتاپی

در این مقاله از همتاپی قصد داریم روند تغییرات قیمت، سطح حمایت و سطح مقاومت کلیدی ارزهای دیجیتال اولانچ، اتریوم و بیت کوین در هفته آخر آبان ماه بررسی کنیم.
سطح حمایت کلیدی: 78 دلار

سطح مقاومت کلیدی: 100 دلار (ATH)، 102 دلار

قیمت AVAX، ارز دیجیتال شبکه اولانچ، مدتی است که روند صعودی شفافی داشته و امروز بالاترین رکورد خود را در کمتر از 100 دلار ثبت کرده است. با این حال، تاکنون، مومنتوم صعودی آن نتوانسته است از نقطه عطف فراتر رود و کندل امروز ممکن است به یک فتیله بلند رو به بالا منتهی شود.

سطح مقاومت کلیدی در محدوده 100 تا 102 دلار قرار دارد. اگر خریداران موفق به بستن کندل قیمت بالاتر از این سطح مقاومت نشوند، بازگشت به سطح حمایت کلیدی در حدود 78 دلار دور از انتظار نیست.

نمودار قیمت اولانچ (AVAX) به دلار | همتاپی

نمودار قیمت اولانچ (AVAX) به دلار. منبع: تردینگ ویو

علیرغم دستیابی به رکورد جدید، اولین علائم از تضعیف روند صعودی مطابق با نکات فنی زیر وجود دارد.

شاخص‌های فنی قیمت اولانچ

حجم معاملات: حجم معاملات در آخرین مرحله روند صعودی اخیر بالا بود. با این حال، هنوز هم کمتر از حجم ثبت شده در ماه سپتامبر است. کاهش حجم در یک روند صعودی نشانه احتمالی تضعیف روند است.

RSI: شاخص قدرت نسبی (RSI) یک واگرایی نزولی بزرگ داشته است. در محدوده ماه‌های آگوست تا نوامبر، هر بالای بالاتر (higher-high) در قیمت با بالای پایین‌تر (lower high) در شاخص RSI همراه بود. اگر این واگرایی ادامه یابد، AVAX ممکن است اصلاح قیمت قابل توجهی را تجربه کند.

MACD: اندیکاتور مکدی (MACD) مخفف عبارت واگرایی همگرایی میانگین متحرک است. این اندیکاتور، در زمان نگارش این مقاله، در بازه زمانی روزانه صعودی بوده است، اما هیستوگرام MACD ،مشابه RSI، علائمی از واگرایی نزولی قیمت اولانچ را نشان می‌دهد. دقت کنید که آیا MACD در میانگین متحرک خود از یک تلاقی نزولی عبور می‌کند.

نمودار قیمت (AVAX) به دلار | همتاپی

نمودار قیمت اولانچ (AVAX) به دلار. منبع: تردینگ ویو

سوگیری: در حال حاضر قیمت AVAX در وضعیت صعودی قرار دارد، با این حال، چنانچه این سطح حمایت حفظ نشود، می‌تواند به سرعت با روند نزولی کوتاه مدت مواجه شود.

پیش بینی کوتاه مدت قیمت برای AVAX

در حالی که بالاترین رکورد 3 رقمی قیمت، خبر خوشی برای دارندگان اولانچ است، اما از قدرت آخرین مرحله در مقایسه با گذشته کاسته می‌شود.

به همین دلیل باید پرایس اکشن و کندل روزانه و هفتگی آن با دقت بیشتری بررسی شود. قیمت AVAX در پی یک رالی بزرگ، ممکن است پیش از تلاش برای شکستن 100 دلار، نیاز به کمی تنفس و آزمایش مجدد این سطح حمایت کلیدی در 78 دلار داشته باشد.

اتریوم به سطح حمایتی بازگشته است

 همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، اتریوم اخیراً به زیر الگوی کنج صعودی (ascending wedge) سقوط کرده است و از آن زمان، حرکت صعودیِ کوتاه مدت خود را از دست داده است. اتریوم در حال حاضر به سطح حمایتی خود رسیده است که در ادامه توضیح داده می‌­شود.

مقاله پیشنهادی: اتریوم چیست

سطوح حمایتی کلیدی: 4,354 دلار، 4 هزار دلار

سطوح مقاومت کلیدی: 4,689 دلار، 5,075 دلار

طی هفته گذشته، در میانه­ یک اوج قیمت (ATH) جدید برای اتریوم، خریداران نتوانستند قیمت اتریوم را به بالای مرز 5,000 دلاری برسانند و اوج قیمت فعلی در 4,878 دلار باقی ماند (در روز چهارشنبه 10 نوامبر). از آن زمان، قیمت نوسانی بوده و به نظر می‌رسد در بالای سطح حمایتی 4,354 دلاری تثبیت شود.

حالت صعودی این است که اتریوم قبل از اینکه بتواند روند صعودی چند ماهه خود را از سر بگیرد، این سطح حمایتی را مجددا تکرار کند.

نمودار قیمت اتر به دلار | همتاپی

نمودار قیمت اتریوم (ETH) به دلار. منبع: تردینگ ویو

این کاهش مومنتوم تا زمانی که اتریوم از سطح حمایت کلیدی پایین‌­تر نیاید چندان نگران‌کننده نیست و می‌تواند به عنوان یک شکست سالم در روند صعودی تفسیر شود.

شاخص‌های فنی قیمت اتریوم

حجم معاملات: حجم معاملات در این پولبک کاهش خواهد یافت. این مسئله نشان می‌­دهد که خرس‌ها هیچ اعتقادی به پایین آوردن قیمت اتریوم نسبت به قیمت فعلی ندارند.

RSI: این شاخص در حال کاهش است و با توجه به اینکه چندی پیش در حدود 70 پوینت بود، جای زیادی برای پایین آمدن وجود دارد. به همین دلیل، احتمال اینکه اتریوم در آینده نزدیک مسیر خود را معکوس کند کم می‌باشد.

MACD: هیستوگرام MACD در بازه زمانی روزانه، از یک تقاطع نزولی عبور کرده است. البته این یک خبر صعودی نیست، اما با این حال، این افت تا کنون با حجم کم و بدون قاطعیت زیاد دنبال گردیده است. اگر سطح حمایت قطعی حفظ شود، اتریوم می‌تواند به سرعت بهبود یابد و به اوج قیمت خود بازگردد. توصیه می‌شود منتظر تغییر قیمت روزهای آتی بمانید.

نمودار قیمت ETH به دلار | همتاپی

نمودار قیمت اتریوم (ETH) به دلار. منبع: تردینگ ویو

 سوگیری: سوگیری کوتاه مدت اتریوم نزولی است، زیرا احتمال بالایی وجود دارد که اتریوم سطح حمایتی کلیدی 4,300 دلاری را مجدداً تکرار کند. اگر این سطح حفظ شود، قیمت اتریوم می‌تواند به روند صعودی بازگردد و سوگیری را به سمت صعودی برگرداند. البته اتریوم در میان مدت و بلندمدت، هنوز در مسیر صعودی قرار دارد.

پیش‌بینی کوتاه‌مدت قیمت اتریوم

اتریوم در آخر هفته گذشته با قرار گرفتن زیر الگوی کنج صعودی (ascending wedge)، مومنتوم خود را از دست داد و این مسئله نشان می‌­دهد که اتریوم احتمالاً در آینده نزدیک به سطح حمایتی 4,354 دلار باز خواهد گشت.

همانطور که در بالا ذکر شد، اتریوم نباید به کمتر از این سطح برسد، در این صورت، ممکن است خرس‌ها جسارت پیدا کنند و اتریوم را به 4 هزار دلار کاهش دهند.

لحظه بحرانی برای بیت کوین در میان بسته شدن قیمت هفتگی

از زمان افت قیمت بیت کوین در روز چهارشنبه، پادشاه ارزهای دیجیتال جهان عمدتاً در همان محدوده 64 هزار دلار خرید و فروش می‌شود. امروز آخرین روز هفته است؛ این بدان معنی است که در نیمه شب به وقت جهانی (UTC) شاهد بسته شدن کندل هفتگی خواهیم بود؛ امری که برای روند حرکتی کوتاه مدت بعدی بسیار حیاتی است.

خریداران بازار برای تحلیل و پیش بینی قیمت اتریوم باید منتظر بمانند تا بیت کوین اولین قدم را برای شکستن مقاومت 64,800 دلاری بردارد و قیمت خود را بالاتر از آن تثبیت کند. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، شکست الگوی فنجانی و دسته فنجانی صعودی با بک‌تست (back-test) مقاومت قبلی در 64,800 دلار تکمیل شده است.

در صورت بسته شدن شاخص صعودی هفتگی در بالای 64,800 دلار، نمودار بیت کوین ممکن است به یک سیگنال بسیار صعودی تبدیل شود و احتمال صعود به 70 تا 80 هزار دلار در کوتاه مدت را افزایش دهد.

علی‌رغم موارد فوق، دارندگان کوتاه‌مدت باید به توزیع بیت کوین در صرافی مت گاکس (Mt.Gox) توجه داشته باشند.

نمودار هفتگی قیمت بیتکوین | همتاپی

نمودار هفتگی قیمت بیت کوین. منبع TradingView

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

به طور کلی، شاخص‌های تکنیکال برای بازه زمانی بالاتر بسیار صعودی هستند.

در کوتاه مدت، نمودار 4 ساعته به آرامی روند صعودی را طی کرده است و اگر این روند ادامه پیدا کند، این می‌تواند به افزایش قیمت بیت کوین در کوتاه مدت کمک کند.

بیت کوین احتمالاً در وسط موج بزرگتر 5 به سمت بالا قرار دارد. (در وسط امواج زیر تکانه ویژه بالایی)

در کوتاه مدت، عقب‌نشینی‌ها به سمت قیمت‌های پایین‌تر برای پامپ جذاب به نظر می‌رسند. (اگر شیب صورت بگیرد)

سطوح پشتیبانی کوتاه‌مدت در بازه‌های 62.5 هزار دلار، 61.8 هزار دلار، 61.5 هزار دلار، 60 هزار دلار قرار دارند.

پشتیبانی قوی‌تر در بازه 58.3 تا 57.1 هزار دلار در صورت نقدینگی بیشتر، در حال حاضر، همانطور که در بالا ذکر شد، باید منتظر بسته شدن قیمت هفتگی باشیم.

نمودار هفتگی بیتکوین | همتاپی

نمودار هفتگی بیت کوین. منبع TradingView

تحلیل درون زنجیره‌ای (Onchain) قیمت بیت کوین

نرخ بهره باز 15.3 میلیارد دلار با نرخ سرمایه خنثی و نسبت اهرمی 0.19

با وجود عقب نشینی کوتاه‌مدت، ذخایر اسپات صرافی‌های ارز دیجیتال در پایین‌ترین حد چند ساله باقی می‌ماند.

ماینرها با ذخایر 1.855 میلیون بیت کوین کماکان تمایلی برای فروش ندارند.

علیرغم موارد فوق، احتمال توزیع بخشی از بیت کوین‌‌های استخراج شده از گروه 18 میلیونی ماینرها ظرف 2 سال آینده وجود دارد. با این حال، ماینرهای کهنه‌کار هنوز به حفظ بیت کوین‌های خود ادامه می‌دهند.

با رسیدن بیت کوین به رکوردهای جدید، شاهد توزیع ملایم بیت کوین از سوی برخی از ماینرهای قدیمی هستیم. تا زمانی که قیمت به صعود خود ادامه می‌دهد، ماینرها به حفظ بیت کوین‌های خود ادامه می‌دهند.

ما هنوز شاهد توزیع سراسیمه از سوی تمام ماینرها و دارندگان قدیمی نیستیم. این بدان معناست که آن‌ها منتظر قیمت‌های بالاتر هستند.

شاخص متوسط سن کوین (Mean Coin Age) به بالاترین حد خود رسیده است، اما در شتاب کاهش یافته و به طور بالقوه یک روند نزولی را آغاز می‌کند، که از لحاظ تاریخی منجر به رقم خوردن نیمه دوم بازار صعودی شده است، به این معنی که توزیع تهاجمی‌تر آغاز می‌شود.

پیگیری نرخ توزیع (rate of distribution) بسیار مهم است. گاوها باید با افزایش قیمت بیت کوین نرخ توزیع تدریجی را ببینند تا به پایداری بازار گاوی کمک کنند.

نمودار درون زنجیره‌ای بیتکوین | همتاپی

نمودار درون زنجیره‌ای بیت کوین. منبع TradingView

جمع‌بندی

اگر بیت کوین بتواند در شاخص صعودی هفتگی بالاتر از 64.8 هزار دلار بسته شود و این محدوده به عنوان نقطه پشتیبانی تلقی شود و بیت کوین بتواند بالاتر از آن باشد، تحلیل‌های تکنیکال همگی روند صعودی را نشان خواهند داد. روند کلی در فاندامنتال، تحلیل درون زنجیره‌ای و تکنیکال صعودی باقی می‌ماند که این نشان از یک صعود قابل توجه برای بازار صعودی دارد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *