مهم‌ترین رویدادهای ارز دیجیتال در این هفته (۱۹ تیر)

چکیده مطلب:

بازار ارزهای دیجیتال این هفته با رویدادهای مهمی روبروست: رأی‌گیری درباره مقررات دارایی‌های دیجیتال، احتمال تأیید ETF اسپات اتریوم، و انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا. همچنین، پروژه‌هایی مانند ژوپیتر و ولا تغییرات اساسی اعلام کرده‌اند. آزادسازی توکن‌های زای و آپتوس نیز پیش‌روست.

مهم‌ترین رویدادهای ارز دیجیتال در این هفته (۱۹ تیر)

این هفته، بازار ارزهای دیجیتال در آستانه تحولات مهمی قرار دارد. نخست، قانونگذاران آمریکایی درباره لغو بخشنامه حسابداری ۱۲۱ کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) رأی‌گیری خواهند کرد، تصمیمی که می‌تواند مقررات دارایی‌های دیجیتال را دستخوش تغییر کند. 

در همین راستا، کارشناسان با خوش‌بینی پیش‌بینی می‌کنند که صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اتریوم به زودی تأیید شده و احتمالا از هفته آینده راه‌اندازی شوند، اتفاقی که می‌تواند جریان سرمایه تازه‌ای را به این بازار وارد کند. 

همچنین، انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) آمریکا در ۲۲تیر (۱۱ژوئیه) می‌تواند با تأثیرگذاری بر سیاست‌های فدرال رزرو، کل بازار مالی از جمله ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار دهد.

رأی‌گیری قانون ارزهای دیجیتال در کنگره ایالات متحده

این هفته، قانونگذاران آمریکایی درباره قطعنامه مشترک مجلس شماره ۱۰۹ (H.J. Res. 109) رأی‌گیری خواهند کرد که هدف آن لغو بخشنامه حسابداری ۱۲۱ (SAB 121) بحث‌برانگیز کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) است. برنامه هفتگی استیو اسکالیس (Steve Scalise)، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان، نشان می‌دهد که این قطعنامه احتمالا سه‌شنبه یا چهارشنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این بخشنامه از مؤسسات مالی می‌خواهد دارایی‌های دیجیتال مشتریان خود را در ترازنامه‌هایشان ثبت کنند. منتقدان براین باورند که این قانون، دارایی‌های دیجیتال را خارج از سیستم مالی آمریکا نگه می‌دارد.

هر دو مجلس نمایندگان و سنا در اردیبهشت(مه) لغو بخشنامه ۱۲۱ را تصویب کردند. بااین‌حال، جو بایدن (Joe Biden)، رئیس جمهور، این لایحه را وتو کرد و بر تعهد دولتش به عدم حمایت از «اقداماتی که رفاه مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را به خطر می‌اندازد» تأکید داشت. بسیاری از کارشناسان صنعت و سرمایه‌گذاران معتقدند که این رأی‌گیری برای صنعت گسترده‌تر ارزهای دیجیتال بسیار مهم خواهد بود.

تأیید احتمالی ETF اسپات اتریوم؛ انتظارات و چالش‌ها

ناظران بازار با انتظارات زیادی درباره احتمال تأیید ETF اسپات اتریوم مواجه هستند. پس‌از به‌روزرسانی فرم‌های S-1 توسط چندین مدیر دارایی، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این ETF‌ها به زودی راه‌اندازی شوند.

جیمز سیفارت (James Seyffart) و اریک بالچوناس (Eric Balchunas)، تحلیلگران ETF در بلومبرگ اینتلیجنس (Bloomberg Intelligence)، معتقدند که این ETF‌ها «می‌توانند در اواخر هفته آینده یا ۲۶تیر (۱۵ ژوئیه) فهرست شوند». علاوه‌براین، نیت گراسی (Nate Geraci)، رئیس فروشگاه ETF، این نظر را تأیید می‌کند.

او خاطرنشان کرد: 

انتظار داریم ETF‌های اسپات اتریوم طی دو هفته آینده معامله شوند. احتمالا اواخر هفته آینده یا نهایتاً ۲۵تیر (۱۵ ژوئیه) شاهد راه‌اندازی آن‌ها خواهیم بود.

فرآیند تأیید کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) برای شروع معاملات این ETF‌ها همچنان حیاتی است. درحالی‌که SEC فرم‌های 19b-4 را تأیید کرده است، صادرکنندگان هنوز نیاز دارند که فرم‌های S-1 خود را برای ادامه کار تأیید کنند.

همچننی، علی‌رغم خوش‌بینی نسبت به تایید نهایی این ETF‌ها، قیمت اتریوم از زمان تأیید فرم‌های 19b-4 در اواخر اردیبهشت (مه) به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. طبق داده‌های بلن کریپتو، اتریوم اکنون با قیمت ۲,۸۸۷دلار معامله می‌شود که نشان‌دهنده کاهش حدود ۲۶درصدی از تاریخ تأیید اولیه است.

عملکرد قیمت اتریوم

انتشار داده‌های CPI آمریکا و پیامدهای آن برای بازار

رویداد مهم دیگر این هفته، انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) آمریکا است که برای ۲۱تیر (۱۱ژوئیه) برنامه‌ریزی شد. داده‌های CPI قبلی برای اردیبهشت (مه) هیچ افزایشی را از ماه‌به‌ماه نشان نداد که تا حدودی نگرانی‌های تورمی را کاهش می‌دهد.

پیش‌بینی‌های بانک فدرال رزرو کلیولند نشان می‌دهد که افزایش ماهانه تورم CPI اصلی برای خرداد (ژوئن) ۰.۰۸درصد خواهد بود، درحالی‌که تورم CPI پایه، به‌استثنای غذا و انرژی، به ۰.۲۸درصد می‌رسد. اگرچه این تخمین‌ها همیشه دقیق نیستند، اما معمولا در نشان‌دادن جهت احتمالی ارقام تورم ماهانه دقیق هستند.

بااین‌حال، فدرال رزرو به‌دقت ارقام آینده را برای ارزیابی روندهای تورمی و اتخاذ تصمیمات سیاستی آگاهانه زیر نظر خواهد داشت. این داده‌ها در جلسه سیاستی بعدی بانک مرکزی در ۹-۱۰مرداد (۳۰-۳۱ ژوئیه) مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نرخ تورم پایین‌تر می‌تواند نشانه ثبات اقتصادی باشد و اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش دهد، که احتمالا به نفع دارایی‌های پرریسک مانند ارزهای دیجیتال خواهد بود. اما اگر تورم بالاتر از حد انتظار باشد، فدرال رزرو ممکن است نرخ‌های بهره را افزایش دهد.

باتوجه به حساسیت ارزهای دیجیتال به این شاخص‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران باید داده‌های CPI و تصمیمات فدرال رزرو را به دقت زیر نظر داشته باشند تا بتوانند استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود را متناسب با شرایط بازار تنظیم کنند.

پیشنهاد کاهش عرضه ژوپیتر (Jupiter)

ژوپیتر (Jupiter)، یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) مبتنی بر سولانا (Solana)، قصد دارد با پیشنهادی برای کاهش ۳۰درصدی کل عرضه توکن بومی خود، ژوپ (JUP)، تغییر زیادی در اقتصاد توکن خود ایجاد کند. 

این پیشنهاد که توسط یکی از بنیانگذاران مستعار به نام میو (Meow) به اشتراک گذاشته شده، شامل کاهش داوطلبانه ۳۰درصدی توکن‌های تخصیص یافته به تیم و کاهش متناظر در انتشار توکن‌های ژوپیتر (Jupuary) است. رأی‌گیری حاکمیتی درباره این پیشنهاد در تیر (ژوئیه) انجام خواهد شد.

میو، بنیانگذار ژوپیتر، اعلام کرد که عدم وجود سرمایه‌گذاران مستقیم به تیم اجازه می‌دهد تغییرات اساسی در اقتصاد توکن پلتفرم ایجاد کند. این اصلاحات شامل کاهش سطح انتشار توکن، ساده‌سازی ساختار مالی و افزایش مشارکت جامعه در آینده پروژه است. این اصلاحات به دنبال ارتقای عملکرد پلتفرم و خلق ارزش ماندگار برای کاربران و دارندگان توکن در افق بلندمدت هستند.

راه‌اندازی ولا نسخه ۲ (Vela V2) و به‌روز‌رسانی‌ها

ولا (Vela)، یک صرافی غیرمتمرکز معاملات دائمی بومی آربیتروم (Arbitrum)، قصد دارد نسخه۲ خود را در ۱۸تیر (۸ ژوئیه) راه‌اندازی کند. این نسخه جدید شامل اقتصاد توکن ارتقاء یافته، یک مسابقه معاملاتی جدید و ویژگی‌های پیشرفته برای پلتفرم است.

ولا نسخه۲ گزینه‌های انعطاف‌پذیر آزادسازی توکن، رأی‌گیری حاکمیتی و یک صفحه ساده‌شده سهام‌گذاری را ارائه می‌دهد. علاوه‌براین،  ولا نسخه۲ برای تشویق مشارکت و پاداش دادن به کاربران فعال، یک جایزه ۵۰۰,۰۰۰ توکن آرب (ARB) را در فصل۳ گرندپری معرفی خواهد کرد.

آزادسازی توکن‌های زای (Xai) و سایر پروژه‌های مهم در این هفته

زای (XAI)، یک راهکار لایه ۳ (L3) طراحی‌شده برای بازی‌های AAA، در تاریخ ۱۹تیر ۱۴۰۳ (۹ ژوئیه) نزدیک به ۲۰میلیون توکن زای را آزاد خواهد کرد. این مقدار که ارزشی حدود ۵۵.۱۸میلیون دلار دارد، ۷۱.۵۹درصد از عرضه در گردش آن را تشکیل می‌دهد. به‌همین‌دلیل، این آزادسازی توکن بحث‌هایی را در جامعه ارزهای دیجیتال درباره تأثیر احتمالی آن بر قیمت XAI برانگیخته است.

همچنین، آپتوس (Aptos) مقدار زیادی از توکن بومی خود، آپت (APT) را آزاد خواهد کرد. داده‌های توکن آنلاک (TokenUnlocks) نشان می‌دهد که این بلاکچین لایه ۱ (L1) در تاریخ ۲۲تیر (۱۲ژوئیه)، ۱۱.۳میلیون توکن آپت را بین اعضای جامعه، مشارکت‌کنندگان اصلی و سرمایه‌گذاران توزیع خواهد کرد. این رقم ۲.۴۹درصد از عرضه در گردش آن را تشکیل می‌دهد که براساس قیمت فعلی بازار، ارزشی حدود ۶۲.۸۸میلیون دلار دارد.

پروژه‌های دیگری مانند ایمیوتبل (Immutable) با نماد آی‌ام‌ایکس (IMX) نیز در همین دوره آزادسازی، توکن خواهند داشت.

آزادسازی توکن زای

این رویدادها می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر بازار ارزهای دیجیتال داشته باشند. آزادسازی توکن‌ها معمولاً باعث افزایش عرضه در بازار می‌شود که ممکن است بر قیمت‌ها فشار نزولی وارد کند. از سوی دیگر، ارتقاء پلتفرم‌هایی مانند ولا می‌تواند با جذب کاربران جدید و افزایش فعالیت، تأثیر مثبتی بر اکوسیستم داشته باشد.

منبع: بی‌این‌کریپتو
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *