دوج کوین (Dogecoin) چیست؟ از مفاهیم پایه تا معامله ‌دوج کوین

دوج کوین (Dogecoin) چیست؟ از مفاهیم پایه تا خرید و فروش ‌دوج کوین | همتاپی

دوج کوین (Dogecoin)، یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین می‌باشد که در ابتدا با هدف سرگرمی و شوخی ساخته شده بود، اما در حال حاضر ارزش بازار آن به چند میلیون دلار می‌رسد.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

نماد اختصاری دوج کوین، DOGE است. ارز دیجیتال دوج‌کوین طرفداران زیادی در ایران و جهان دارد که روزانه میلیون‌ها دلار روی آن سرمایه‌ گذاری می‌کنند؛ اما چه چیزی باعث شد تا رمز ارزی که تنها با هدف شوخی تولید شده بود این چنین محبوب شود؟ در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل این ارز دیجیتال بپردازیم.


تاریخچه ارز دیجیتال دوج کوین


ارز دیجیتال دوج کوین در اواخر سال 2013 توسط بیلی مارکوس (Billy markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer)، مدیر محصول و تحلیل‌گر داده در شرکت ادوبی (Adobe)، اختراع شد. این رمز ارز براساس هاردفورک لایت کوین (Litecoin) به نام Luckycoin ساخته شده است و ویژگی‌های فنی این رمز ارز را دارد. مارکوس در ابتدا به دنبال بازاریابی و پذیرش دوج‌کوین از جانب کاربران نبود و تنها با هدف شوخی و سرگرمی این میم کوین را معرفی کرد. در حال حاضر خالق ارز دیجیتال دوج کوین با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto) برگرفته از اسم خالق بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) معرفی می شود.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

نام و ایده لوگوی دوج‌کوین برگرفته از نژاد سگی به نام شیبا اینو (Shiba Inu) می‌باشد. قبل از ایجاد رمز ارز دوج‌کوین کلمه دوج (Doge) و تصویر سگ شیبا اینو به عنوان یک طنز اینترنتی معروف بود که کاربران از آن برای نوشتن متن‌های خنده‌دار استفاده می‌کردند. همانطور که در ابتدا نیز گفتیم دوج‌کوین در ابتدا تنها برای شوخی و سرگرمی ساخته شده بود اما چند ماه پس از معرفی، محبوبیت زیادی پیدا کرد. حامیان اولیه از این ارز دیجیتال برای پرداخت انعام به ازای خدمات فعالان اینترنتی و کمک‌ مالی به خیریه‌ها استفاده می‌کردند. دوستانه بودن طرفداران دوج کوین، نام جالب آن و استفاده از این ارز دیجیتال برای کارهای بشردوستانه طرفداران آن را روز به‌ روز افزایش داد.

مانند سایر ارزهای دیجیتال از دوج‌کوین نیز می ‌توان برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش به امید کسب درآمد استفاده کرد. طرفداران دوج‌کوین با استفاده از این ارز دیجیتال می‌توانند از مزایایی مانند کارمزد تراکنش پایین، سرعت تراکنش‌های بالا و پلتفرم (Platform) آسان بهره ببرند. بسیاری از طرفداران این میم کوین را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کرده و استفاده از دوج کوین را برای آن دسته از افرادی که قصد ورود به دنیای کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) را دارند بسیار مناسب می‌دانند.


مزایا و معایب دوج کوین


اکنون که با ارز دیجیتال دوج کوین آشنا شدید در ادامه برخی از مزایا و معایب این ارز دیجیتال پرطرفدار را بررسی خواهیم کرد.

مزایا

  • هزینه کارمزد تراکنش‌های دوج‌کوین بسیار پایین و در حد 0.01 دلار است.
  • به علت فرآیند استخراج ساده و آسان دوج‌‎کوین، سرعت پردازش تراکنش‌ها در شبکه این ارز دیجیتال بالا است.
  • جامعه دوج‌کوین از این ارز دیجیتال برای فعالیت‌های خیرخواهانه زیادی استفاده می‌کنند.
  • گروهی از افراد معتبر و معروف مانند ایلان ماسک (Elon Musk) حامی دوج‌کوین هستند

معایب

  • دوج کوین رمز ارزی است که شبکه بلاک چین مستقلی ندارد.
  • با وجود اینکه افراد زیادی از این ارز دیجیتال حمایت کرده‌اند اما از سال 2015 تاکنون هیچ‌گونه بروز رسانی در آن انجام نشده است.
  • نوسانات دوج‌کوین به نظرات افراد زیادی مانند ایلان ماسک وابسته است. این میزان وابستگی قیمت دوج کوین به افراد خاص سرنوشت خوبی را برایش رقم نخواهد زد و آن را به ارز دیجیتال غیر قابل اعتمادی تبدیل خواهد کرد.

روش‌های بدست آوردن دوج کوین


شما می‌توانید به چند روش زیر دوج کوین به دست بیاورید.

  • انعام گرفتن

وقتی کاربری در رسانه‌های اجتماعی محتوای منحصربه‌فردی تولید کند، با این ارز دیجیتال انعام دریافت می‌کند. این انعام‌ها به کیف‌پول آن‌ها واریز می‌شوند و کاربر می‌تواند از آن‌ها برای خرید کالا و خدمات استفاده کند.

  • خرید و فروش دوج کوین

افراد می‌توانند ارز دیجیتال دوج کوین را از طریق صرافی‌های داخلی و خارجی خریداری نمایند و انتظار افزایش قیمت آن را داشته باشد.

  • دریافت دوج کوین در ازای خرید و فروش محصولات و خدمات

شما در ازای معامله کالا و خدمات خود می‌توانید از طرف مقابلتان به جای پول فیات (Fiat money)، دوج کوین دریافت کنید.

  • استخراج دوج کوین

همانطور که پیشتر گفتیم دوج‌کوین براساس الگوریتم اثبات کار بنا شده است و از آنجایی این ارز دیجیتال از لایت کوین ریشه گرفته است، ماینر‌های لایت کوین می‌توانند از اسکریپت اسیک (Scrypt ASIC) جهت استخراج دوج کوین استفاده کنند. البته با GPU نیز می‌توان دوج کوین استخراج کرد که در حال حاضر به صرفه نیست.

  • شرکت در بازی‌های رایانه‌ای

یکی از روش‌های به دست آوردن دوج کوین رایگان شرکت در مسابقات و بازی‌های رایانه‌ای است که در آن به برنده بازی دوج کوین هدیه می‌دهند. لذا بازیکنان برای دریافت دوج کوین خود یک کیف‌پول (wallet) در محیط بازی داشته باشند.


چگونگی استخراج دوج کوین


رمز ارزها راهی برای تبادل پول به صورت همتا به همتا به شمار می‌روند. به عبارت دیگر با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و یا دوج کوین، افراد قادر خواهند بود تا پول را صورت مستقیم و بدون واسطه بانک‌ها و موسسات مالی دیگر جابه‌جا کنند.

ارزهای دیجیتال کاملا غیرمتمرکز هستند به آن معنا که هیچ نهاد، موسسه و دولتی و قدرتی برای اداره آن وجود ندارد و مجموعه‌ای از کامپیوترها و یا در اصطلاح نودهای فعال در شبکه آن را مدیریت می‌کنند. تمام تراکنش‌ها و یا جابه‌جایی و خرید و فروش ارزهای دیجیتال در یک پایگاه داده بزرگ به نام بلاک چین ذخیره می‌شود.

این پایگاه داده امنیت بالا و ساختار پیشرفته‌تر و شفاف‌تری از دیگر دیتابیس‌های معمولی دارد. این دیتابیس در هزاران کامپیوتر و یا نود ذخیره می‌شود. نودها این تراکنش‌های عظیم را دسته‌بندی کرده و در بلاک چین ذخیره می‌کنند. هر کدام از این دسته‌بندی‌هایی که روی تراکنش‌ها انجام می‌شود، یک بلاک خواند می‌شود.

چگونگی استخراج دوج کوین | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

هر یک تراکنش برای اضافه شدن به بلاک چین باید توسط نودها مورد بررسی قرار بگیرد و تایید شود تا دارایی‌های غیر مجاز و یا تراکنش‌های فیک، وارد شبکه نشوند. تایید و بررسی تراکنش‌ها فرآیندی پیچیده و  زمان‌بر است و قدرت پردازشی بالایی را طلب می‌کند. به همین علت مصرف برق بالایی نیز دارد.

برای تشویق کاربران و صاحبان نودها به کار روی بلاک چین، به هر نودی که موفق به اضافه کردن بلاک جدید شود، پاداشی تعلق می‌گیرد. در واقع این پاداش، جایزه‌ای برای تایید تراکنش‌ها محسوب می‌شود. اما فرآیند استخراج برای همه ارزهای دیجیتال، یکسان نیست و در ادامه با این فرآیند در مورد ارز دیجیتال دوج کوین بیشتر آشنا خواهیم شد.

توسعه دهندگان دوج کوین شبکه این ارز دیجیتال را با استفاده از کدهای شبکه‌ای با نام لاکی کوین (Luckycoin) توسعه داده‌اند. در واقع دوج‌کوین فورکی (انشعاب) از لاکی کوین می‌باشد، خود لاکی کوین نیز فورکی از لایت کوین است. از آنجایی که لایت کوین نیز فورکی از بیت کوین می‌باشد عجیب نیست که شبکه این سه ارز دیجیتال دوج‌کوین، لایت کوین و بیت کوین شباهت‌های زیادی با هم داشته باشند. اما با وجود شباهت‌های بیشمار تفاوت‌های اساسی نیز وجود دارد.

مثلا اگرچه الگوریتم اجماع در شبکه دوج‌کوین نیز مانند بیت کوین اثبات کار یا همان ماینینگ می‌باشد و در این شبکه نیز مانند بیت کوین وظیفه تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه بر عهده ماینرها می‌باشد، اما برخلاف شبکه بیت کوین در شبکه دوج کوین از الگوریتم رمزنگاری Scrypt استفاده شده است که مصرف برق استخراج دوج کوین را تا حد زیادی کاهش داده است.

علاوه بر این، در ابتدای معرفی دوج‌کوین تعداد واحدهای قابل استخراج این ارز دیجیتال به 100 میلیارد واحد محدود شده بود اما پس از مدتی توسعه دهندگان این ارز دیجیتال تصمیم گرفتند خاصیت ضدتورمی دوج کوین را حذف کنند تا بتواند کاربرانی که از آن به عنوان روش پرداخت استفاده می‌کنند را حفظ کند. ماینرهای دوج‌کوین به ازای استخراج هر بلاک 10000 واحد دوج پاداش دریافت می‌کنند و این مقدار برخلاف بیت کوین همواره ثابت می‌باشد.

استخراج دوج کوین چگونه انجام می‌شود؟

فرآیند استخراج این ارز دیجیتال به این ترتیب است که کاربر در مقابل بررسی تراکنش‌های بلاک چین DogeCoin، ارز دیجیتال جدید صادر شده در شبکه را به عنوان پاداش دریافت می‌کند. شما برای بررسی و تایید تراکنش‌های در حال انجام در این شبکه نیاز به یک کامپیوتر دارید که «نود» نامیده می‌شود. کامپیوترهای بسیار زیادی به صورت همزمان مشغول بررسی و رسیدگی به تراکنش‌های شبکه هستند.

اما فقط نودی که موفق به اضافه کردن بلاک جدید به شبکه شود، پاداش را دریافت می‌کند. این کار به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارد و با حل کردن معادلات پیچیده ریاضی توسط نودها است که بلاک جدیدی به شبکه اضافه می‌شود.

 ماینینگ یا استخراج همه ارزهای دیجیتال به صورت کلی با همین روش انجام می‌شود اما الگوریتم و یا قوانینی که برای استخراج در هر بلاکچین در نظر گرفته می‌شود و همچنین زمان مورد نیاز برای استخراج هر واحد از هر رمز ارز با شبکه‌های دیگر متفاوت است.

به علاوه پاداش داده شده برای ماینینگ و نیز درجه سختی استخراج نیز در هر شبکه با شبکه دیگر، متفاوت خواهد بود. معمولا استخراج کنندگان با در نظر گرفتن همه این موارد و نیز هزینه‌هایی که باید برای سخت افزار و نیز انرژی برق دستگاه‌های خود مورد استفاده قرار دهند، برای وارد شدن به این عرصه تصمیم‌گیری می‌کنند.


دستگاه‌های استخراج دوج کوین 


در ابتدای ورود ارزهای دیجیتال و در زمانی که هنوز استخراج این ارزها، رقیب زیادی پیدا نکرده بود و به صورت یک فعالیت اقتصادی حرفه‌ای درنیامده بود، کاربران از کامپیوترهای معمولی و یا لپتاپ‌های عادی برای انجام این کار استفاده می‌کردند. اما با زیاد شدن تعداد رقبا و نیز تغییر قوانین بلاک چین برای استخراج دوج کوین، کاربران و ماینرها برای ماندن در این رقابت، توان پردازشی دستگاه‌های استخراج خود را در این زمینه ارتقا دادند.

ماینرها خیلی زود متوجه شدند که قدرت پردازشی پردازنده‌های گرافیکی یا GPU در این زمینه و حل معادلات پیچیده ریاضی، بسیار سریع‌تر از CPU یا پردازنده مرکزی کامپیوترها کار می‌کند و سرعت بالاتر و چند برابری در این مورد به کاربر ارائه می‌کند. اما رقابت در عرصه استخراج ارزهای دیجیتال مانند دوج کوین امروزه به یک صنعت تبدیل شده است و حتی قدرت چند پردازنده گرافیکی نیز، برای آن چندان فایده‌ای ندارد.

امروزه برای استخراج انواع ارزهای دیجیتال از دستگاه‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود که «اسیک ماینر» نامیده می‌شوند. «اسیک» میکروچیپی است که تنها و مخصوص استخراج ارزهای دیجیتال ساخته شده است و سرعت بسیار بالایی برای این منظور دارد. هش ریت (HashRate) یا سرعت پردازش و حل مسائل در این دستگاه‌ها، تا ۱۰0 برابر پردازنده‌های معمولی و حتی سطح بالا است. مصرف برق این دستگاه‌ها نیز در مقایسه با تکنولوژی‌های قبل ماینرها، پایین‌تر است.

در حال حاضر هش ریت بلاک چین در ارزهای دیجیتالی که مورد توجه قرار گرفته‌اند مانند دوج کوین آنقدر بالا رفته است که توان پردازشی گوشی‌های موبایل و یا حتی پرقدرت‌ترین کامپیوترهای خانگی آن برنمی‌آید. به همین دلیل بهترین کار برای شروع استخراج دوج کوین، خرید یک یا چند دستگاه اسیک ماینر با الگوریتم Scrypt است که می‌تواند سرعت و قدرت پردازشی مورد نیاز برای ماینینگ دوج کوین را برای کاربر فراهم کند.

البته این نکته را نباید فراموش کنید که همه دستگاه اسیک ماینر که مخصوص استخراج بیت کوین طراحی و ساخته شده است، دیگر قادر به استخراج دوج کوین نیست. یکی از بهترین مدل‌های این دستگاه‌های ماینر، انت ماینر ال 3 پلاس است که می‌تواند برای استخراج دوج کوین بسیار خوب عمل نماید.


روش‌های استخراج دوج کوین


در حال حاضر، استخراج این ارز دیجیتال به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود که در ادامه این روش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

1.       سولو ماینینگ یا استخراج انفرادی

در این روش، شما به صورت انفرادی و تنها با تکیه بر قدرت پردازشی دستگاه‌های ماینینگ خود، استخراج دوج کوین را انجام می‌دهید. در سولو ماینینگ تمام پردازش‌های حل معادلات یک بلاک و تایید تراکنش‌ها را به تنهایی انجام خواهید داد. با اطمینان می‌توان گفت که باید راه سختی را طی کنید و شاید روزها و هفته‌ها موفق به به دست آوردن هیچ پاداشی نشوید، اما پاداشی که بدست می‌آورید نیز تنها به خود شما تعلق داشته و لازم نیست آن را با کسی شریک شوید. این روش بیشتر برای افرادی مناسب است که تعداد زیادی ماینر در اختیار داشته دارند.

2.      ماینینگ پول یا استخر استخراج

ماینینگ پول و یا استخر استخراج روشی است که در آن قدرت پردازشی ماینرهای مختلف با هم تجمیع می‌شود تا از آن به عنوان یک مجموعه برای استخراج موثرتر، استفاده شود. در این روش، دستگاه‌های ماینر گوناگون در همکاری با هم، پاسخ مناسب برای مسائل پیچیده بلاک چین را پیدا می‌کنند و پس از دریافت پاداش، آن را متناسب با قدرت پردازشی، بین خود تقسیم می‌کنند.

در استخراج ارزهای دیجیتال رقابت با مزارع بزرگ و یا استخرهای غول پیکر ماینینگ دوج کوین، ممکن نیست. بهتر است در صورتی که توان پردازشی کمی در اختیار دارید، عضو یک استخر استخراج شوید.

3.     کلاد ماینینگ یا استخراج ابری

 در این روش کاربر از یک دیتاسنتر بزرگ، توان پردازشی برای استخراج دوج کوین را اجاره می‌کند. یعنی با پرداخت به میزان مشخصی برای یک مدت مشخص، دیتا سنتر را برای پردازش‌های بلاک چین به خدمت می‌گیرد. در این مراکز داده، استخراج انجام می‌شود و سهم هر کاربر برای او به کیف پولش ارسال می‌شود. شرکت‌های کلاد ماینینگ زیادی برای ماینینگ DogeCoin و یا سایر ارزهای دیجیتال، در حال فعالیت هستند که مهم‌ترین آنها، نایس هش (Nice Hash)، جنسیس ماینینگ (Genesis Mining) و ایوبات (Eobot) به شمار می‌روند. اما استفاده از این روش استخراج ارزهای دیجیتال، مزایا و معایبی نیز دارد:

مزایا

  •         نیازی به هزینه کردن برای خرید دستگاه‌های ماینر نخواهید داشت.
  •         از سر و صدای زیاد دستگاه‌های ماینر به دور خواهید بود.
  •         لازم نیست پول زیادی را خرج برق مصرفی در این روش کنید.
  •         نیازی به فراگیری مباحث فنی مربوط به دستگاه‌های ماینر نخواهید داشت.

معایب

  •         شرکت‌های کلاد ماینینگ اطلاعات کافی درباره قراردادها با مشتریان خود به اشتراک نمی‌گذارند. به علاوه این قراردادها کاملا ثابت هستند و اگر در این مدت در صورتی که قیمت دوج کوین کاهش پیدا کند تغییری در قرارداد رخ نخواهد داد و شما ممکن است متضرر شوید
  •         در این نوع از قرارداد راهی برای راستی آزمایی توان پردازشی که توسط شرکت در اختیار شما قرار داده می‌شود، وجود ندارد. ممکن است توان پردازشی کمتری از آنچه مشخص شده است در اختیار شما قرار گیرد و راهی برای اطمینان در این زمینه وجود ندارد.

استخراج دوج کوین با کامپیوتر چگونه انجام می‌شود؟


اگر قصد دارید فرآیند استخراج این ارز دیجیتال را با کامپیوتر شروع کنید، ابتدا به یک سیستم قوی کامپیوتری با سیتم عامل ویندوز، لینوکس و یا مک نیاز دارید که به اینترنت نیز متصل باشد. در مرحله بعد باید دوج کوینی را که قرار است استخراج نمایید را در جایی ذخیره کنید.

برای این منظور شما به یک کیف پول ارز دیجیتال یا «والت»، نیاز دارید. والت، نرم افزاری است که برای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال به کار می‌رود. والت دارای یک کلید عمومی برای ارسال ارز دیجیتال و یک کلید خصوصی است که مانند پسورد عمل می‌کند. کلید خصوصی را هیچ گاه نباید در اختیار کسی و یا سایتی قرار دهید. شما می‌توانید از کیف پول‌های نرم افزاری و یا سخت افزاری برای ذخیره کردن DogeCoin، استفاده کنید.

سخت افزار مورد نیاز برای استخراج دوج کوین

  •         پردازنده‌های قدیمی و یا معمولی که در کامپیوترهای امروزی به کار می‌روند، به طور معمول توانایی چندانی برای ماینیگ و یا استخراج ارزهای دیجیتال در شرایط کنونی را ندارند. اگر از پردازنده‌های قدیمی استفاده می‌کنید، اقدام به استخراج دوج کوین نکنید چون ممکن است بیش از حد داغ شود و آسیب ببیند.
  •         پردازنده‌های گرافیکی و یا کارت‌های گرافیک (GPU) ابزار مناسب‌تری برای استخراج ارزهای دیجیتال هستند. به طور مثال پردازنده گرافیکی RX 580 شرکت AMD و یا کارت گرافیک RTX 3080 شرکت انویدیا، برای این منظور مناسب‌تر از مدل‌های دیگر عمل می‌کنند.
  •         به یاد داشته باشید در حال حاضر و با شدیدتر شدن رقابت در عرصه استخراج ارزهای دیجیتال، استفاده از دستگاه‌های ماینر ASIC برای استخراج دوج کوین از همه گزینه‌های دیگر بهتر هستند و نتیجه بهتری خواهند داشت. با این که دستگاه‌های ماینرها پرسرو صدا هستند، برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند و یا بسیار داغ می‌شوند اما باز هم بهتر از گزینه‌های دیگر عمل می‌کنند.

برای استخراج دوج کوین، به چه نرم افزاری نیاز است؟


برای استخراج دوج با استفاده از پردازنده، کارت گرافیک و یا دستگاه‌های ماینرها، شما نیاز به نرم افزارهای مخصوص در این زمینه نیز دارید که باید روی این دستگاه‌ها نصب شوند. اگر با استفاده از پردازنده کامپیوتر شخصی استخراج می‌کنید، تنها یک گزینه یعنی cpuminer برای نرم افزار، در دسترس است. اما اگر با استفاده از پردازنده‌های گرافیکی قصد استخراج دارید، می‌توانید از نرم افزارهای CudaMiner که بهترین انتخاب برای کارت‌های گرافیکی انویدیا است، CGminer،  MultiMiner و یا EasyMiner استفاده کنید.

بهترین نرم افزار استخراج دوج کوین

نرم افزار MultiMiner را شاید بتوان بهترین نرم افزار برای استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر الگوریتم Scrypt یعنی دوج کوین و لایت کوین دانست. این نرم افزار همچنین از استخراج بیت کوین نیز پشتیبانی می‌کند. به علاوه نرم افزارهای CGminer و EasyMiner نیز برای استفاده از ماینرهای اسیک، مناسب هستند.


بهترین کیف‌پول‌های دوج کوین


در حال حاضر کیف‌پول‌های زیادی در بازار وجود دارند که رمز ارز دوج‌کوین را پشتیبانی می‌کنند که در زیر بهترین آن‌ها را برای شما جمع‌آوری کردیم:

  • لجر نانو اس (Ledger Nano s)

این والت (کیف‌پول) یکی از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری دوج کوین است که ارزهای دیجیتال را به صورت آفلاین ذخیره‌سازی می‌کند. کیف‌پول لجر نانو اس امنیت فوق‌العاده‌ای دارد و طریق نصب و راه‌اندازی آن نیز بسیار آسان می‌باشد. این کیف‌پول از رمز ارزهای زیادی پشتیبانی می‌کند.

  • تروز (Trezor)

تروز یکی از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری است که در دو مدل T و ONE عرضه می‌شود. در حال حاضر کیف‌پول تروز جزو مورد اعتمادترین والت‌های بازار است و از ارز دیجیتال دوج‌کوین نیز پشتیبانی می‌کند.

  • تراست والت (Trust Wallet)

این کیف‌پول در گوشی‌های موبایل اندروید و iOS نصب و اجرا می‌شوند. تراست والت متن‌باز و کاربر پسند است و استفاده از آن بسیار ساده می‌باشد؛ بنابراین شما به راحتی می‌توانید از آن جهت ذخیره، ارسال و دریافت دوج کوین استفاده کنید. این کیف‌پول رسمی صرافی بایننس (Binance) است و طرفداران زیادی دارد.

  • کیف‌پول اکسودوس (Exodus)

والت اکسودوس در دو نسخه موبایل و دسکتاپ قابل نصب و اجرا می‌باشد و از ارزهای زیادی مانند دوج کوین پشتیبانی می‌کند. این کیف پول یکی از بهترین کیف‌پول‌های گرم (Hot) دوج‌کوین به شمار می‌آید. این والت دارای کلمه بازیابی است که شما در صورت خرابی دستگاه می‌توانید آن را در دستگاه دیگری بازیابی کنید.

اتمیک والت یکی از بهترین کیف‌پول‌های گرم برای موبایل و دسکتاپ می‌باشد. این دستگاه فرآیند غیرمتمرکزی دارد که امنیت و اعتبار را به کاربران خود هدیه می‌دهد. کیف‌پول اتمیک علاوه بر دوج‌کوین از رمز ارزهای دیگری مانند بیت‌کوین، بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash)، بیت‌کوین اس وی (Bitcoin SV) و غیره پشتیبانی می‌کند.

خوب است بدانید که علاوه بر موارد ذکر شده بالا، کیف‌پول‌های زیادی مانند کوینومی (Coinomi)، گواردا والت (Guarda) و جکس (Jaxx) نیز برای واریز و برداشت و نگهداری دوج کوین استفاده می‌کنند؛ دو کیف‌پول مالتی‌دوج (Multidoge) و دوج‌کوین کور (Dogecoin Core) مخصوص رمز ارز DOGE هستند که در حال حاضر نسخه‌های دسکتاپ آن‌ها برای ویندوز، مک و لینوکس و نسخه موبایل آن‌ها برای اندروید در دسترس می‌باشد.

 

سوالات متداول

 

  • مزایا و معایب دوج کوین چیست؟

مزایا:

هزینه کارمزد تراکنش‌های دوج‌کوین بسیار پایین و در حد 0.01 دلار است.

به علت فرآیند استخراج ساده و آسان دوج‌‎کوین، سرعت پردازش تراکنش‌ها در شبکه این ارز دیجیتال بالا است.

جامعه دوج‌کوین از این ارز دیجیتال برای فعالیت‌های خیرخواهانه زیادی استفاده می‌کنند.

گروهی از افراد معتبر و معروف مانند ایلان ماسک (Elon Musk) حامی دوج‌کوین هستند

معایب:

دوج کوین رمز ارزی است که شبکه بلاک چین مستقلی ندارد.

با وجود اینکه افراد زیادی از این ارز دیجیتال حمایت کرده‌اند اما از سال 2015 تاکنون هیچ‌گونه بروز رسانی در آن انجام نشده است.

نوسانات دوج‌کوین به نظرات افراد زیادی مانند ایلان ماسک وابسته است. این میزان وابستگی قیمت دوج کوین به افراد خاص سرنوشت خوبی را برایش رقم نخواهد زد و آن را به ارز دیجیتال غیر قابل اعتمادی تبدیل خواهد کرد.

  • استخراج دوج کوین چگونه انجام می‌شود؟

فرآیند استخراج این ارز دیجیتال به این ترتیب است که کاربر در مقابل بررسی تراکنش‌های بلاک چین DogeCoin، ارز دیجیتال جدید صادر شده در شبکه را به عنوان پاداش دریافت می‌کند. شما برای بررسی و تایید تراکنش‌های در حال انجام در این شبکه نیاز به یک کامپیوتر دارید که «نود» نامیده می‌شود. کامپیوترهای بسیار زیادی به صورت همزمان مشغول بررسی و رسیدگی به تراکنش‌های شبکه هستند.

اما فقط نودی که موفق به اضافه کردن بلاک جدید به شبکه شود، پاداش را دریافت می‌کند. این کار به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارد و با حل کردن معادلات پیچیده ریاضی توسط نودها است که بلاک جدیدی به شبکه اضافه می‌شود.

ماینینگ یا استخراج همه ارزهای دیجیتال به صورت کلی با همین روش انجام می‌شود اما الگوریتم و یا قوانینی که برای استخراج در هر بلاکچین در نظر گرفته می‌شود و همچنین زمان مورد نیاز برای استخراج هر واحد از هر رمز ارز با شبکه‌های دیگر متفاوت است.

به علاوه پاداش داده شده برای ماینینگ و نیز درجه سختی استخراج نیز در هر شبکه با شبکه دیگر، متفاوت خواهد بود. معمولا استخراج کنندگان با در نظر گرفتن همه این موارد و نیز هزینه‌هایی که باید برای سخت افزار و نیز انرژی برق دستگاه‌های خود مورد استفاده قرار دهند، برای وارد شدن به این عرصه تصمیم‌گیری می‌کنند.

  • روش‌های استخراج دوج کوین چیست؟
  1. سولو ماینینگ یا استخراج انفرادی
  2. ماینینگ پول یا استخر استخراج
  3. کلاد ماینینگ یا استخراج ابری
  • برای استخراج دوج کوین، به چه نرم افزاری نیاز است؟

برای استخراج دوج با استفاده از پردازنده، کارت گرافیک و یا دستگاه‌های ماینرها، شما نیاز به نرم افزارهای مخصوص در این زمینه نیز دارید که باید روی این دستگاه‌ها نصب شوند. اگر با استفاده از پردازنده کامپیوتر شخصی استخراج می‌کنید، تنها یک گزینه یعنی cpuminer برای نرم افزار، در دسترس است. اما اگر با استفاده از پردازنده‌های گرافیکی قصد استخراج دارید، می‌توانید از نرم افزارهای CudaMiner که بهترین انتخاب برای کارت‌های گرافیکی انویدیا است، CGminer، MultiMiner و یا EasyMiner استفاده کنید.

 

 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    میتونم از کیف پولم دوج ارسال کنم به همتاپی؟صرافی همتاپی از دوج کوین پشتیبانی میکنه؟

    1. سلام دوست عزیز

      در حال حاضر صرافی ارز دیجیتال همتاپی از بیت کوین، اتریوم، تتر، لایت کوین، بیت کوین کش، ترون، شیبا، یونی، مانا، پکسوس و چین لینک پشتیبانی می‌کند.

  2. من میخوام کیف پول کوینومی نصب کنم میتونم رمز ارز دوج رو توی این کیف نگه داری کنم؟

    1. سلام دوست عزیز

      بله کیف پول کوینومی از ارز دیجیتال دوج کوین پشتبانی می‌کند.