تاریخچه قیمت بیت کوین نشان می‌دهد، ۶۹ هزار دلار اوج قیمت بیتکوین نیست

بررسی تاریخچه قیمت بیت کوین نشان می‌دهد، 69 هزار دلار اوج قیمت بیتکوین نیست | همتاپی


پلن بی برای توضیح این که چرا تصور می‌کند قیمت 69,000 دلاری، اوج قیمت بیت کوین در طی این چرخه هاوینگ نبوده، به داده‌های گذشته استناد کرد.

قیمت بیت کوین در طی چند هفته گذشته با افت زیادی همراه بوده است و نسبت به آخرین اوج قیمت 69,000 دلاری خود در ماه نوامبر، 20,000 دلار کاهش قیمت داشته است. این اتفاق باعث گمانه‌زنی‌های زیادی در میان جامعه ارزهای دیجیتال شده و این سؤال را بوجود آورده است که آیا دوباره ورق برگشته؟ و خرس‌ها کنترل کامل بازار را به دست گرفته‌اند؟

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

با این حال، پلن بی معتقد است که این طور نیست و قیمت 69,000 دلاری، اوج این چرخه هاوینگ نبوده است.

 پلن بی: 69,000 دلار، اوج قیمت نیست

اگر به نمودارهای تحلیل قیمت بیت کوین در گذشته نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که ماه نوامبر یکی از بهترین ماه‌های بیت کوین بوده و در ابتدای ماه نوامبر سال 2021 نیز چنین روندی را شاهد بودیم. این دارایی ماه نوامبر را با قیمتی حدود 60,000 دلار آغاز کرد و کمتر از دو هفته بعد، رکورد قبلی خود را شکست و به قیمت 69,000 دلار رسید و رکورد جدیدی را ثبت کرد. این یعنی قیمت بیتکوین از ابتدای سال، 140 درصد افزایش داشته است.

همین جا بود که وضعیت به سرعت شروع به تغییر کرد و قیمت بیتکوین در پایان ماه نوامبر به زیر 60,000 دلار رسید. این وضعیت در هفته گذشته و زمانی بدتر شد که قیمت بیت کوین با کاهشی 16,000 دلاری در عرض چند ساعت، به قیمت 42,000 دلار رسید. در حال حاضر، قیمت آن حدود 49,000 دلار است، که این قیمت تقریبا 30٪ کمتر از بالاترین میزان قیمتی می‌باشد که در گذشته برای بیت کوین ثبت شده است.

البته چنین وضعیتی چندان دور از انتظار نبود، چنین تغییر قابل توجهی، آن هم در کمتر از یک ماه، به منتقدان این جسارت را داد که خط 69,000 دلاری را به عنوان نقطه اول چرخه در نظر گرفته و یک بازار نزولی قریب‌الوقوع را پیش‌ بینی کنند.

با این حال پلن بی چنین تصوری ندارد. این تحلیلگر ناشناس و محبوب، که شاید بیشتر به عنوان خالق مدل انباشت به جریان (stock-to-flow) شناخته می‌شود، اخیراً اظهار داشت که یک بازار نزولی معمولی، به معنای اصلاحی 80 درصدی است. به عبارت دیگر، چنین اصلاحی، قیمت بیتکوین را به 14,000 دلار می‌رساند که کمتر از بالاترین میزان قیمت 20,000 دلاری آن در سال 2017 و مهم‌تر از آن زیر میانگین متحرک هفتگی 200 می‌باشد.

همانطور که نمودار زیر نشان می‌دهد، بیت‌ کوین هرگز به زیر خط میانگین متحرک وزنی (WMA) 200 نیامده است و پلن بی نیز معتقد است که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

پذیرش رو به رشد بیت کوین

در سال 2017 و به ویژه سال 2018، در واقع بیتکوین وارد بازار نزولی یک ساله‌ای شد که در طی آن قیمت تقریباً 80 درصد کاهش یافت. با این حال، به ویژه از نظر پذیرش بیت کوین، تفاوت‌های بسیار مهمی بین زمان حال و آن زمان وجود دارد.

در آن زمان هیچ شرکت بزرگی مانند تسلا (Tesla)، اسکوئر (Square) و مایکرواستراتژی (Microtrategy)، میلیاردها دلار را به بازار سرازیر نکرده و بیت کوین را در ترازنامه خود جای نداده بود. هیچ کالای قابل معامله در بورس، اعم از اسپات (Spot) و فیوچرز (Futures)، در هیچ کجا وجود نداشت.

مؤسسات بسیار کمی بودند که بیت کوین را می‌پذیرفتند، در حالی که امروزه تعداد آن‌ها مرتباً رو به افزایش است. هیچ کشوری نبود که بیت‌ کوین را قانونی کرده باشد. هیچ بانکی وجود نداشت که این ارز دیجیتال را تأیید کند یا اصلاً بخواهد با آن کاری انجام دهد، چه برسد به اینکه خودشان برای ETFهای بیت کوین، اقدام کنند.

جدا از این‌ها، روند قیمت در سال 2017 عمدتاً توسط سرمایه‌ گذاران کوچک هدایت می‌شد که نمی‌خواستند هیچ سود کوتاه‌مدتی را از بازار داغ این دارایی جدید به نام بیتکوین، از دست بدهند. اما اکنون به نظر می‌رسد سرمایه‌ گذاران کوچک به مراتب از سرمایه‌ گذارن سازمانی، عقب افتاده باشند و در حال حاضر مؤسسات فوق‌الذکر، شرکت‌های بزرگ یا حتی بانک‌ها از نیروهای محرک اصلی این بازار به شمار می‌آیند.

اکنون، بیت کوین به عنوان روشی برای پرداخت، در بین کسب‌وکارهای بی‌شماری پذیرفته شده است. در حالی که هنوز مشخص نیست که چه تعداد از مردم واقعاً ترجیح می‌دهند که به جای هودل کردن، کوین‌های خود را خرج کنند. با وجود همه این‌ها، پذیرش رو به رشد بیت کوین را نمی‌توان انکار کرد.

همه موارد فوق به ادعای پلن بی مبنی بر این که این کاهش 80 درصدی از بالاترین رکورد اخیر قیمت بیت کوین برای خرس‌ها چالش‌برانگیزتر است، اعتبار بیشتری می‌دهد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *