بررسی و نحوه راه‌اندازی کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

کیف پول لجر نانو اکس | صرافی همتاپی

لجر نانو ایکس جدیدترین کیف پول سخت افزاری است که توسط شرکت لجر (Ledger) ارائه شده است. در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها، نحوه راه‌اندازی، ارسال و دریافت رمزارزها از طریق لجر نانو ایکس می‌پردازیم.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

در میان تمام والت‌ها، کیف پول‌های سخت‌افزاری از ایمن‌ترین کیف‌پول‌ها برای نگهداری، ارسال و دریافت ارز دیجیتال می‌باشند. کیف پول نانو ایکس مجهز به جدیدترین و پیشرفته‌ترین ویژگی‌های امنیتی بوده و به عنوان امن‌­ترین و سازگارترین کیف پول‌ سخت‌­افزاری در دنیای رمزارزها شناخته شده است. حتی پیش از راه‌­اندازی رسمی، این دستگاه با دریافت جایزه معتبر CES Innovation Honoree مورد توجه کل جامعه رمزارزها قرار گرفت.

کیف پول لجر نانو ایکس، همانند ورژن قبلی خود (لجر نانو S) دارای صفحه‌­ نمایشگر می‌باشد که برای نمایش تمام اطلاعات مربوط به معاملات شما استفاده می‌­شود. شما با استفاده از این صفحه نمایشگر و تنها دو دکمه، می‌­توانید همه عملیات‌­های کیف پول را مدیریت و نظارت کنید.

مقایسه کیف پول لجر نانو ایکس با سایر کیف پول­‌های رمزارز

لجر نانو ایکس، با استفاده از تراشه­‌ای بسیار ایمن و با آخرین فناوری روز ساخته شده است. در نتیجه، سرقت کوین‌ها از این کیف پول سخت‌افزاری برای هکرها تقریباً غیرممکن است. دستگاه به طور یکپارچه هم با تلفن همراه و هم با کامپیوتر با استفاده از برنامه لجر لایو (Ledger Live) مربوطه، کار می‌­کند.

مقایسه کیف پول لجر نانو اکس با سایر کیف پول­‌های رمزارز | همتاپی

کیف پول لجر نانو ایکس: چه مزایای جدیدی دارد؟

لجر نانو ایکس از نظر ظاهری و ویژگی‌­ تقریباً مشابه لجر نانو اس می‌باشد. بارزترین ویژگی لجر نانو ایکس اتصال بلوتوثی آن است که این کیف پول را کاربرپسندتر، قابل دسترس‌تر و متحرک­ می‌­کند. هنگامی که لجر نانو X را با استفاده از بلوتوث گوشی‌ iPhone یا Android خود جفت کردید، می‌­توانید موجودی خود را بررسی کرده، دارایی‌­هاتان را ارسال و دریافت کنید، برنامه‌­ها را نصب و اکانت‌های خود را اضافه کنید. همه این کارها را می‌­توانید تنها در چند مرحله بر روی تلفن هوشمند خود انجام دهید.

ابتدا، باید برنامه تلفن همراه Ledger Live را دانلود و نصب کنید. مانند سایر محصولات شرکت لجر، احراز هویت نهایی برای معامله شما باید از کیف پول نانو ایکس شما انجام شود.

لازم به ذکر است که برای آن دسته از کاربرانی که به بلوتوث اعتماد ندارند، لجر گزینه‌­ای را برای غیرفعال کردن آن از قسمت control center در نظر گرفته است. در صورتی که تمایل دارید این ویژگی را غیرفعال کنید، می‌­توانید دستگاه خود را با کابل USB به رایانه متصل کنید.

کیف پول نانو X مجهز به باتری قابل شارژ داخلی می‌باشد که حمل دستگاه‌­ را بسیار راحت کرده است. کاربرانی که اتصال بلوتوث را انتخاب می‌­کنند نیاز به حمل کابل USB ندارند. دارندگان لجر نانو ایکس حتی به اتصال Wi-Fi نیازی ندارند زیرا می‌­توانند از اینترنت 3، 4 یا  5G  تلفن همراه برای انجام معاملات امن استفاده نمایند.

کیف پول نانو ایکس به دلیل افزایش فضای ذخیره‌­سازی خود، برای ذخیره حداکثر 100 برنامه همزمان طراحی شده است. این ویژگی برای کاربرانی که می‌­خواهند صدها دارایی را در یک دستگاه ذخیره کنند، بسیار مفید است و به آن­ها این امکان را می‌­دهد تا در چند حرکت ساده به همه دارایی‌­های خود دسترسی پیدا کنند.

آیا لجر نانو ایکس جایگزینی برای نانو S است؟

اگر بخواهیم به صورت کوتاه و مختصر جواب بدهیم، باید بگوییم نه! لجر به وضوح اعلام کرده است که پشتیبانی خود را از کیف پول لجر نانو اس نیز ادامه خواهد داد؛ زیرا هر دو مدل ویژگی‌­های خاص خود را دارند. شما می‌توانید برای مدیریت دارایی‌­های رمزارزتان هنگامی که در حرکت هستید از مدل نانو ایکس استفاده کنید، اما مدل نانو S می‌­تواند به عنوان پشتیبان مورد استفاده قرار گیرد و در خانه در گاوصندوق یا محلی امن نگهداری شود. با توجه به قیمت رقابتی آن، نانو S همچنان گزینه محبوب معامله‌­گران تازه‌کار می‌باشد در حالی که نانو X برای معامله‌­گران حرفه­‌ای که می­‌خواهند دارایی­‌های دیجیتالی خود را در هر زمان و هر مکان مدیریت کنند ایده آل است.

از این رو، می­‌توان کیف پول نانو ایکس را لجر نانو اس دارای بلوتوث و با قابلیت حرکت نامید.

خبر خوب برای کسانی که از قبل لجر نانو اس را دارند این است که آن­ها می‌­توانند با استفاده از برنامه Ledger Live مربوطه دارایی­‌های خود را به راحتی به لجر نانو ایکس منتقل کنند.

در کیف پول لجر نانو ایکس چه رمز ارزهایی پشتیبانی می‌شود؟

کیف پول لجر نانو ایکس، بیش از 1100 ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌­کند، و دارایی­‌های جدید به طور مداوم اضافه می‌­شوند. لیست برترین کوین­‌ها و توکن‌­ها شامل موارد زیر است:

Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH), Bitcoin Cash (BCH), Bitcoin Gold (BTG), Ethereum Classic (ETC), Litecoin (LTC), Dogecoin (DOGE), XRP (XRP), Zcash (ZEC), Dash (DASH), Stellar (XLM), Qtum (QTUM), Bitcoin Private (BTCP), Tron (TRX), Waves (WAVES), EOS (EOS), IOTA (IOTA), Stratis (STRAT), Komodo (KMD), Ubiq (UBQ), Viacoin (VIA), Ark (ARK), Expanse (EXP), Neo (NEO), Stealth (XST), Digibyte (DGB), Horizen (ZEN).

تمام کوین‌­های پشتیبانی شده در لجر نانو S ، در مدل لجر نانو X نیز پشتیبانی می‌­­شوند.

نحوه قابلیت اتصال در کیف پول نانو ایکس 

لجر نانو ایکس دارای دو نوع اتصال است: بلوتوث و USB. این کیف پول می‌­تواند به هر رایانه رومیزی یا لپ تاپ 64 بیتی (از طریق USB) دارای Windows (8+) ،Linux (10.8) یا MacOS وصل شود. علاوه بر این، کاربران می‌توانند با استفاده از بلوتوث دستگاه را به گوشی‌های اندرویدی (با اندروید 5 یا بالاتر)  یا ‌آیفون (iOS9 و بالاتر) متصل کنند.

تنظیمات و راه‌اندازی لجر نانو ایکس

هنگامی که بسته کیف پول لجر نانو ایکس را از فروشنده دریافت کردید، مطمئن شوید که جعبه تمامی حاوی موارد زیر می‌باشد:

محتویات جعبه کیف پول لجر نانو ایکس | همتاپی

  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس (یک عدد)
  • کابل USB (یک عدد)
  • بروشور مربوط به شروع کار (یک عدد)
  • برگه­‌های بازیابی (3 عدد)
  • بند جاکلیدی (1 عدد)

تنطیمات اولیه

قبل از استفاده از لجر نانو ایکس برای اولین بار باید سه کار مهم را انجام دهید:

  • تنظیم پین (PIN)
  • یادداشت عبارت‌های بازیابی در برگه‌های بازیابی. این یک مرحله بسیار حیاتی است؛ زیرا در صورت از دست دادن دستگاه به هر دلیلی، برگه‌های بازیابی تنها راه بازگردانی دارایی شما می‌باشند.
  • تنظیم رمز ورود برنامه لجر لایو (Ledger Live)

نحوه تنظیم پین کد

1- دستگاه لجر نانو ایکس خود را به کامپیوتر متصل نمایید.

2- هر دو کلید آن را برای انتخاب راه‌اندازی دستگاه جدید فشار دهید.

3- یکی از کلید‌ها را فشار داده تا به رقم مورد نظر برسید.

4- برای تایید پین کد خود علامت تیک را انتخاب کنید. در صورتی که می‌خواهید رقمی را حذف کنید علامت را انتخاب نمایید.

نحوه تنظیم پین کد | همتاپی

هنگام تنظیم پین کد به نکات زیر توجه داشته باشید: 

  • برای خودتان پین کد اختصاصی انتخاب کنید.
  • برای افزایش امنیت رمز ۸ رقمی انتخاب کنید.
  • هیچ‌گاه از دستگاهی که دارای پین کد و عبارات بازیابی می‌باشد استفاده نکنید.

پس از تنظیم و تأیید عبارت 24 کلمه‌­ای خود، تنها می‌بایست دستگاه خود را متصل نگه دارید. به برنامه لجر لایو (Ledger Live) بروید و برنامه­‌هایی مانند Bitcoin cash ،Ethereum ،Bitcoin و غیره را دانلود کنید.

نصب لجر

پس از تنظیم پین کد مورد نظر خود به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • ۲۴ کلمه بازیابی را کاملا دور از دسترس دیگران در جایی امن قرار دهید.
  • فقط خودتان باید کلمات بازیابی را بدانید.
  • شرکت لجر هیچ گونه نسخه پشتیبانی/ بک‌آپی از عبارات بازیابی شما ندارد.
  • هیچ‌گاه از دستگاهی که دارای پین کد و عبارات بازیابی می‌باشد استفاده نکنید.

پس از دانلود برنامه‌­های مورد نظر در لجر نانو ایکس، می­‌توانید اقدام به ارسال و برداشت وجه از طریق دستگاه جدید و ایمن خود نمایید.

نصب برنامه لجر لایو (Ledger Live)

برای ارسال و دریافت دارایی‌­های رمزنگاری با استفاده از لجر نانو ایکس، ابتدا باید نرم افزار لجر لایو (Ledger Live) را روی رایانه یا تلفن هوشمند خود نصب کنید.

برای دانلود لجر لایو بر روی موبایل‌تان می‌توانید به Google Play Store (برای گوشی‌های اندورید) و iTunes (برای گوشی‌های آی‌او‌اس) مراجعه نمایید.

دانلود برنامه‌­ها

برای ارسال یا دریافت دارایی­‌های رمزنگاری‌شده، کاربران باید برنامه مربوط به ارزهای دیجیتال مورد نظر را از Ledger Live دانلود کنند.

شما با استفاده از روش زیر می‌توانید برنامه بیت کوین (BTC) را برای ارسال،دریافت و خرید بیت کوین دانلود کنید. برای انتقال هر ارز دیجیتال پشتیبانی شده، می‌­توانید از همین روش استفاده نمایید.

  1. برنامه Ledger Live را روی تلفن هوشمند خود راه‌اندازی کنید. بر روی گزینه Manager بزنید.
  2. با دنبال کردن دستورالعمل­‌های روی صفحه، لجر نانو ایکس خود را از طریق بلوتوث متصل کرده و قفل آن را باز کنید.
  3. برای نصب برنامه مورد نظر (به عنوان مثال BTC) را از فهرست برنامه‌­ها (App Catalog) جستجو و انتخاب کنید.
  4. بر روی گزینه Install کلیک کنید.

برنامه ظرف چند ثانیه نصب می‌شود.

افزودن حساب

با فرض اینکه شما از قبل برنامه تلفن همراه Ledger Live و برنامه‌­های دارایی‌های رمزنگاری را نصب کرده‌اید، برای افزودن حساب می‌بایست مراحل زیر انجام دهید:

  1. به قسمت Accounts در برنامه Ledger Live بروید.
  2. روی آیکون + واقع در بالا سمت راست کلیک کنید و به گزینه Add accounts را انتخاب نمایید.
  3. نام رمز ارز خود را برای افزودن انتخاب کنیدبه عنوان مثال (BTC)
  4. دستگاه لجر نانو ایکس را متصل کنید، قفل آن را باز کرده و برنامه دارایی رمزارز مورد نظر را باز کنید.
  5. برای افزودن حساب جدید یا وارد کردن حساب موجود، دستورالعمل­‌های روی صفحه را دنبال کنید.
  6. برای افزودن حساب به پرتفولیو خود، بر روی گزینه Continue  کلیک نمایید.

ارسال دارایی‌­های دیجیتال با استفاده از لجر نانو ایکس

برای ارسال دارایی رمزنگاری شده خود از طریق لجر نانو X می‌بایست مراحل زیر را دنبال کنید. طبیعتاً شما فقط می‌­توانید دارایی‌­های دیجیتالی که در دستگاه خود ذخیره کرده­‌ا‌ید، ارسال کنید. برای ارسال دارایی مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید:

  1.  در پایین برنامه Ledger Live، بر روی گزینه Transact کلیک کنید.
  2. گزینه Send را بزنید.
  3. حسابی را انتخاب کنید که دارایی رمزنگاری‌شده باید از آن ارسال شود.
  4. آدرس گیرنده را به صورت دستی یا با اسکن کد QR وارد کنید.
  5. مقدار رمزارز مورد نظر را وارد کرده و بر روی گزینه Continue کلیک نمایید.
  6. برای اطمینان از درست بودن همه چیز، جزئیات تراکنش را دوباره بررسی کنید (در صورتی که مایل هستید تراکنش شما سریع­تر انجام شود، گزینه Edit را زده و کارمزد شبکه را بیشتر در نظر بگیرید)
  7. اکنون، مطمئن شوید که کیف پول نانو ایکس شما روشن و باز است. برنامه دارایی رمزارز صحیح را باز کنید و جزئیات تراکنش را در دستگاه تأیید کنید.
  8. اگر همه چیز کاملا درست است، برای تأیید تراکنش، هر دو دکمهِ‌ی روی دستگاه را با هم فشار دهید. 

تبریک می‌­گوییم! شما با استفاده از لجر نانو ایکس ارز دیجیتالی خود را ارسال کردید

دریافت دارایی‌­های دیجیتال با استفاده از لجر نانو ایکس

برای دریافت ارزهای دیجیتال در لجر نانو ایکس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در برنامه موبایلی Ledger Live، روی Transact در پایین صفحه بزنید.
  2. گزینه Receive را انتخاب کنید.
  3. حسابی را که نیاز است رمزارزها بر روی آن دریافت شود، انتخاب کنید.
  4. سپس، قفل لجر نانو ایکس خود را باز کرده و برنامه دارایی رمزارز مربوطه را باز کنید.
  5. دستورالعمل­‌های روی صفحه را دنبال کنید و Verify را بزنید تا آدرس دریافت در دستگاه نانو X نمایش داده شود.
  6. حتما مطمئن شوید که آدرس نشان داده شده در برنامه Ledger Live با آدرس نمایش داده شده در دستگاه مطابقت داشته باشد.
  7. اگر هر دو آدرس یکسان هستند، برای انتخاب Approve، دکمه سمت راست دستگاه را فشار دهید. برای تأیید آدرس، هر دو دکمه را با هم فشار دهید.
  8. در ‌آخر، گزینه Copy یا Share را بزنید، تا بتوانید آدرس را با فرستنده به اشتراک گذارید. 

هنگامی که فرستنده تراکنش را به پایان رساند، کوین‌­ها در کیف پول شما دریافت می‌­شوند.

عبارت بازیابی در کیف پول لجر نانو ایکس

لجر نانو ایکس به شما این امکان را می‌­دهد کیف پول خود را با استفاده از عبارت بازیابی (recovery phrase)، بازیابی کنید. این مسئله بخصوص در صورت فراموش شدن پین کد ورود به سیستم یا در صورت سرقت یا خرابی دستگاه بسیار مهم است. بدون عبارت بازیابی، امکان بازیابی کیف پول وجود ندارد. همچنین می‌­توانید برای انتقال دارایی‌­های خود از لجر نانو اس به نانو ایکس از این روش استفاده کنید. برای روشن کردن دستگاه دکمه کنار پورت USB را 3 ثانیه فشار داده و نگه دارید.

هر دو دکمه را به طور همزمان فشار دهید تا گزینه Restore from Recovery Phrase انتخاب شود.

برای محافظت از دارایی‌­های خود یک پین کد قوی تنظیم کنید. حتی اگر طول پین کد بتواند از 4 تا 8 رقم متفاوت باشد، برای امنیت بیشتر توصیه می‌­شود یک پین 8 رقمی تنظیم کنید. برای تغییر ارقام، از دکمه­‌های چپ یا راست استفاده کرده و هر دو دکمه را فشار دهید تا رقم تأیید شود.

پین کد خود را تأیید کنید.

طول عبارت بازیابی خود را انتخاب کنید (12 ، 18 یا 24 کلمه). برای تأیید انتخاب خود، هر دو دکمه را فشار دهید.

با استفاده از دکمه­‌های چپ و راست، اطمینان حاصل کنید که تمام کلمات عبارت بازیابی شما به درستی وارد شده­‌اند. پس از نوشتن کلمه (یا با استفاده از پیشنهاد خودکار)، هر کلمه باید با فشار دادن هم‌زمان هر دو دکمه تأیید شود. فقط در این صورت است که می‌­توانید به کلمه بعدی بروید. این فرایند را تکرار کنید تا تمام کلمات عبارت بازیابی خود را وارد کنید.

تفاوت لجر نانو ایکس با لجر نانو اس

مقایسه مستقیم نانو ایکس و نانو اس :

ذخیره­‌سازی: فضای ذخیره­‌سازی در لجر نانو X، ده برابر بیشتر از لجر نانو S است. از این رو، کاربران می‌­توانند تا حداکثر 100 برنامه را همزمان ذخیره کنند. یک جای امن واقعی برای معامله­‌گران آلتکوین‌ها.

تفاوت در عملکرد: از آن‌جا که تراشه امنیتی (ST33J2M0) به کار رفته در لجر نانو ایکس قدرتمندتر از نمونه مورد استفاده در نانو اس است، انتظار می‌رود نانو ایکس سریع‌تر و پاسخگوتر از مدل قبلی باشد.

باتری: از آن‌جا که لجر نانو ایکس دارای یک باتری 100 میلی آمپری قابل شارژ است، کیف پول سخت‌افزاری می‌­تواند ساعت­‌ها با شارژ کامل استفاده شود. اگر دستگاه بیکار بماند، باتری حداقل برای چند ماه دوام می‌­آورد. با اتصال دستگاه به کامپیوتر با استفاده از کابل USB-C  می‌­توانید باتری را به راحتی شارژ کنید. (متأسفانه باتری موجود در این کیف پول قابل تعویض نیست). نانو S باتری ندارد، کاربران برای تغذیه آن باید از پورت USB رایانه خود انرژی بگیرند.

امنیت: هر دو کیف پول محافظت ناگسستنی از وجوه مشتری را ایجاد می‌­کنند. نانو ایکس با استفاده از یک عنصر بسیار امن ساخته شده است که بیشتر در کارت­‌های اعتباری مبتنی بر شبکه استفاده می‌­شود.

اتصال: نانو ایکس دارای دو حالت اتصال USB و Bluetooth است، در حالی که نانو S فقط از اتصال مبتنی بر USB پشتیبانی می‌­کند.

اندازه: اگرچه تفاوت زیادی بین اندازه این کیف پول‌­ها وجود ندارد، اما نانو ایکس با وزن 34 گرم، نسبت به نانو S با وزن 16 گرم، کمی سنگین‌­تر است و این به دلیل باتری آن است.

برنامه­‌ها: تمام برنامه­‌های پشتیبانی شده توسط لجر نانو S، روی لجر نانو ایکس نیز اجرا می‌­شوند.

نمایشگر: نانو ایکس در مقایسه با نانو اس (128×32) دارای نمایشگر بزرگتری است (128×64)، که خوانایی بهتری برای کاربران فراهم می‌­کند.

هزینه: با توجه به فناوری بلوتوث و سازگاری با موبایل، نانو ایکس 119 یورو قیمت دارد، تقریبا دو برابر نانو اس با قیمت 59 یورو.

برنامه لجر لایو (Ledger Live): نانو ایکس را می‌­توان با دو نسخه برنامه مطابق هم در موبایل و دسکتاپ استفاده کرد. با استفاده از کیت کابل OTG می‌­توان نانو اس را به نسخه موبایل اندرویدی لجر لایو متصل کرد. کاربران آیفون در حال حاضر چندان خوش شانس نیستند، بنابراین باید از نانو ایکس برای مدیریت رمزارزهای خود در زمانی که در حرکت هستند، استفاده کنند.

پشتیبانی از رمزارز: هر دو دستگاه از رمزارزهای یکسانی پشتیبانی می‌­کنند.

رنگ دستگاه: نانو ایکس  در حال حاضر فقط در رنگ مشکی موجود است، در حالی که نانو اس در 6 رنگ مختلف ارائه می‌­شود.

لجر نانو اس و لجر نانو ایکس، کدام را بخریم؟

از آنجا که عملکرد اصلی هر دو کیف پول یکسان است، این انتخاب در درجه اول به میزان استفاده دستگاه شما بستگی دارد. برای سرمایه­‌گذاران جدی که مرتباً معامله می­‌کنند، لجر نانو ایکس بهترین خرید است. چرا؟ زیرا به شما امکان می‌­دهد دارایی‌­های دیجیتال خود را در هر مکان، هر زمان و بدون کامپیوتر و بدون کابل USB مدیریت کنید.

برای هولدرها، لجر نانو اس به خوبی محافظت از کوین­‌ها و توکن­‌ها را انجام می‌­دهد. قیمت آن تقریبا نصف قیمت نانو X است بنابراین در هزینه نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

اگر اولین کیف پول سخت افزاری خود را خریداری می­کنید، توصیه می­کنیم نانو ایکس را تهیه کنید. فناوری آن سریع­تر است، و به شما امکان می­دهد کوین­های بیشتری را ذخیره کنید و همچنین برای مدت زمان طولانی­تری سازگار خواهد بود.

برای خرید این کیف پول می توانید به فروشگاه اینترنتی ترب در این لینک مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. اگر نخام از بلوتوث استفاده نکنم پس عملا کیف پول نانو ایکس بدرد نمیخوره؟

  2. باسلام و خسته نباشید
    سوالم اینه که ایا تمام ارزهای دیجیتالیکه کیف پول لجر نانو اس پشتیبانی میکند لجر نانو ایکس هم پشتیبانی میکند؟

    1. سلام دوست عزیز

      بله کیف پول‌ لجر نانو ایکس از کلیه ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده در لجر نانو اس پشتیبانی می‌کند.

    1. سلام دوست عزیز
      برای خرید کیف پول لجر می‌تونید از طریق راه‌های ارتباطی ما با تیم پشتیبانی همتاپی ارتباط برقرار کنید و اقدامات لازم جهت خرید کیف پول را انجام دهید.