آموزش نحوه رهگیری تراکنش بیت کوین در بلاکچین

آموزش نحوه رهگیری تراکنش بیت کوین در بلاکچین | همتاپی

شبکه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارای یک بلاکچین شفاف بوده که کلیه تراکنش ها در آن قابل ردیابی و پیگیری می‌باشد. بنابراین هر کسی می‌تواند سابقه تراکنش های ارزهای دیجیتال را از مبدا تا مقصد رهگیری کند. اما چگونه؟ برای این کار از بلاکچین اکسپلوررها (blockchain explorer) استفاده می‌کنیم.  ساده بگوییم، خرید و فروش بیت کوین در سرتاسر دنیا در جستجوگر بلاکچین یک سایت یا اپلیکیشن برای مرور و جستجو در بلاکچین مهیاست و برای مشاهده جزییات بلاک‌ها، تراکنش‌ها، آدرس‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر ارز دیجیتال، بلاکچین اکسپلورر مربوط به خودش را دارد و شما نمی توانید از یک مرورگر بلاکچین برای بلاکچینی استفاده کنید که با آن مطابقت ندارد.

به‌عنوان مثال، شما نمی‌توانید تراکنش‌های اتریوم را با یک مرورگر بلاکچین بیت‌کوین پیگیری و ردیابی کنید.

در این ویدئو قصد داریم نحوه رهگیری یک تراکنش بیت کوین در بلاکچین آن را به شما آموزش دهیم.

برای این کار ابتدا در گوگل عبارت Bitcoin Explorer را سرچ می‌کنیم. با سرچ این عبارت، نتایج زیادی نمایش داده می‌شود که همه این‌ها نقش بیت‌کوین اکسپلورر را ایفا می‌کنند. ما معروف‌ترین بلاکچین اکسپلورر را برای بیت‌کوین و البته چندین ارز دیگر که Blockchain.com هست انتخاب می‌کنیم. با کلیک بر روی اولین نتیجه، قسمت اکسپلورر سایت Blockchain.com باز می‌شود. در این وب سایت علاوه بر این که می‌توانید یک تراکنش مشخص که در ذهن خودتان هست را پیگیری کنید، می‌توانید اطلاعات خیلی زیادی را بدست آورید.

آموزش نحوه رهگیری تراکنش بیت کوین در بلاکچین

  • نمودار Price: جدول قیمت بیت کوین را در طول زمان با مقیاس‌های مختلف مشاهده می‌کنید.
  • نمودار Mempool Size: مجموع تراکنش‌هایی که در حال حاضر هنوز در شبکه کانفرم یا تأیید نشده‌اند نمایش داده می‌شود.
  • Latest Blocks: آخرین بلاک‌هایی که ماین شده‌اند را همراه با زمان ماین شدن آن‌ها، نام ماینر و سایز آن می‌توانید مشاهده نمایید.
  • Latest Transactions: می‌توانید اطلاعات آخرین تراکنش‌هایی را که هنوز در شبکه کانفرم نشده‌اند ملاحظه نمایید.

در ادامه، تبلیغی برای خرید ارزهای دیجیتال از یک صرافی (Trade Crypto at the Exchange) نمایش داده می‌شود.

در بخش بعدی چند نمودار وجود دارد که هر کدام یک سری اطلاعات در مورد شبکه بیت‌کوین ارائه می‌دهند. از جمله:

تبلیغی برای خرید ارزهای دیجیتال از یک صرافی (Trade Crypto at the Exchange) نمایش داده می‌شود.

  • Daily Active Addresses: آدرس‌هایی که بصورت روزانه فعال هستند. آدرس‌های جدید و آدرس‌هایی با موجودی صفر نیز در این نمودار مشخص می‌باشد.
  • Total Addresses: مجموع تعداد آدرس‌های بیت کوین
  • Number of Large Transactions: تعداد تراکنش‌های بزرگ (بالای 100 هزار دلار)
  • East vs West: مقایسه تراکنش‌هایی که در نیمه شرقی و غربی زمین اتفاق می‌افتند.
  • Ownership by Time Held: تعداد مالکان بیت‌کوین به تفکیک Hodlers (نگهداری بیت کوین بیش از یک سال)، Cruisers (نگهداری بین 1 تا 12 ماه) و Traders (نگهداری کمتر از یک ماه)
  • Concentration: تمرکز بیت کوین در دسته‌های مختلف Investors (سرمایه‌گذاران)، Whales (نهنگ‌ها) و Retail (خرده‌فروش‌ها)

روش اول: استفاده از آدرس والت برای رهگیری تراکنش بیت کوین

قسمت مهم این صفحه باکس جستجو می‌باشد که می‌توان از طریق آن یک آدرس، تراکنش یا بلاک را سرچ کرد.

زمانی از این باکس می‌توانیم استفاده کنیم که یک تراکنش انجام  داده‌ایم و می‌خواهیم وضعیت آن در بلاکچین را بررسی کنیم. مثلا آیا این تراکنش تایید شده است؟ آیا به مقصد رسیده است یا خیر؟ علاوه بر این با سرچ کردن یک آدرس والت، به موجودی آن، لیست ورودی/خروجی‌های آن از ابتدای بوجود آمدن و غیره دست یابیم.

بطور مثال یک آدرس بیت کوین را در این باکس سرچ می‌کنیم. سپس یک متن مبنی بر این که دو بلاکچین با این آدرس منطبق هستند، نمایش داده می‌شود؛ بلاکچین BTC (بیت کوین) و بلاکچین BCH (بیت کوین کش).

همان طور که می‌دانید، ارز بیت کوین کش، فورکی از بیت کوین می‌باشد و ممکن است این آدرس متعلق به بلاکچین بیت کوین کش هم باشد. باید گزینه BTC را انتخاب کنیم. در صفحه‌ای که باز می‌شود، مشخصات آدرس ما نمایش داده می‌شود.

نگذار دارایی هات از دست بره

در قسمت اول با عنوان Address، خلاصه‌ای درباره این آدرس نوشته شده است. مثلا، این آدرس تا به حال 47 بار روی بلاکچین بیت کوین تراکنش داشته است، مجموعا تاکنون 2.6 بیت کوین دریافت کرده است، مجموعا 1.6 بیت کوین از آن ارسال شده است و موجودی فعلی این آدرس 0.95 بیت کوین (معادل 43 هزار دلار) می‌باشد.

در سایت اکسپلورر یک بلاکچین شما می‌توانید اطلاعات تخصصی زیادی بدست آورید، اما در این آموزش قصد داریم اطلاعاتی که برای کاربران بلاکچین در هر سطحی کاربرد دارند را بیان کنیم.

در سمت چپ تصویر QR code این آدرس نمایش داده شده که با اسکن کردن آن، دقیقا همین آدرس برای شما تولید گشته و می‌توانید آن را کپی نمایید.

در سمت راست، اطلاعاتی از قبیل آدرس والت، فرمت آن (BASE58)، تعداد تراکنش‌ها، مجموع بیت کوین‌های دریافتی، مجموع بیت‌کوین‌های ارسالی و موجودی فعلی آن را نمایش می‌دهد.

کمی پایین‌تر در قسمت Transactions لیست تمام تراکنش‌هایی که شامل این آدرس می‌باشد، ثبت شده است. هر کادر رنگی مخصوص یک تراکنش است. مهم‌ترین ویژگی هر تراکنش، هش (Hash) آن می‌باشد که هویت تراکنش است. در زیر هش، سمت چپ، لیست آدرس‌هایی که بیت کوین از آن ارسال شده

و در سمت راست لیست آدرس‌هایی که بیت کوین دریافت کرده‌اند، نوشته شده است. آدرسی که مدنظر ما هست و سرچ کرده‌ایم، با رنگ مشکی و بدون لینک مشخص می‌باشد. مقدار بیت‌کوین انتقالی نیز در سمت راست در روبروی هر آدرس نوشته شده است.

همچنین تاریخ، ساعت و فی تراکنش نیز نکات مهمی می‌باشند که در این کادر مشخص هستند.

با اسکرول کردن به سمت پایین، می‌توانیم لیست تراکنش‌های این آدرس والت را مشاهده کنیم. تراکنش‌هایی که مقدار بیت‌کوین با رنگ قرمز و با علامت منفی نوشته شده، به این معناست که یک تراکنش خروجی از آدرس والت ما می‌باشد و آدرس ما در لیست ارسال کننده‌ها نوشته شده است. در پایین با انتخاب شماره صفحات بعدی، می‌توانیم در نهایت به اولین تراکنش این آدرس والت برسیم.

تمام تراکنش‌هایی که مشاهده کردید، در شبکه کانفرم شده‌اند. یک تراکنش کانفرم نشده را برای شما در نظر گرفتیم. همانطور که مشخص است در زیر مقدار تراکنش، کلمه Uncorfirmed به معنای تاییدنشده، نوشته شده است. زمانی که یک تراکنش به این شکل است، یعنی مقدار بیت کوینی که از آدرس موردنظر شما منتقل شده، هنوز به مقصد نرسیده است و باید همچنان منتظر بمانید تا در شبکه تایید شود. تا به این جا آموختیم که چگونه با یک آدرس والت، تراکنش‌های آن را رهگیری کنیم.


روش دوم: استفاده از هش یا TXID برای رهگیری تراکنش بیت کوین


یک راه دیگر برای رهگیری تراکنش بیت کوین وجود دارد. به این صورت که با هش یا TXID (Transaction Id) تراکنش، آن را رهگیری می‌کنیم. این روش زمانی کاربرد دارد که شما از کسی خواستید که برایتان بیت کوین ارسال کند و هنوز به والت شما نرسیده است. برای این که متوجه شوید این تراکنش در چه وضعیتی هست، می‌بایست txid یا هش تراکنش را از طرف مقابل دریافت و کپی کرده و مثل روال قبلی، در باکس سرچ سایت Blockchain.com وارد کنید. مثلا با سرچ txid همان تراکنش کانفرم نشده قبلی، تراکنش نمایش داده می‌شود. نکته قابل توجه این است که بعد گذشت این مدت زمان، این تراکنش در شبکه 3 تایید گرفته است و در حال کامل شدن می‌باشد.

بنابراین شما می‌توانید اطلاعات مربوط به یک تراکنش بخصوص را با استفاده از هش آن تراکنش به این صورت بدست آورید.

تا این جا تمام روش‌هایی که شما می‌توانید یک تراکنش را در شبکه بلاکچین مخصوص به خود رهگیری کنید، آموزش داده شد. شما می‌توانید برای رهگیری هر ارز دیگر این روش‌ها را انجام بدهید. فقط می‌بایست به روش سرچ در گوگل که در ابتدای ویدئو گفته شد (مثلا ETH explorer)، بلاکچین اکسپلورر مربوط به ارز موردنظر خود را پیدا کنید و با دو روش بیان شده، تراکنش را رهگیری نمایید.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *