منظور از قراردادهای آتی در ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارند؟

منظور از قراردادهای آتی در ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارند؟ | همتاپی

در بازار ارزهای دیجیتال نیز مانند هر بازار مالی دیگری اصطلاحات پیچیده و گاها عجیب مانند قراردادهای آتی، بازار گاوی و خرسی و… کم نیست. در این مقاله با همتاپی همراه باشید تا با مفهوم قراردادهای آتی آشنا شوید.

فهرست مطالب

 قراردادهای آتی

قرارداد آتی (Future Contracts) نوعی معامله است که از آن در بازارهای مالی استفاده می‌شود و به تریدرها، سرمایه‌ گذاران و تولیدکنندگان اجازه می‌دهد درباره قیمت آینده ارزهای دیجیتال گمانه‌زی کنند. قراردادهای آتی بین دو نفر منعقد می‌شود و در آن دو طرف با هم توافق می‌کنند در تاریخ مشخص (تاریخ انقضا یا Expiration Date) مقدار خاصی از کالا را با قیمت تعیین‌شده خرید و فروش کنند. براساس تعریف ارائه شده برای قرارداد‎‌های آتی در وب سایت اینوستوپدیا: در یک قرارداد آتی طرفین معامله می‌بایست تا زمان سر رسید، مفاد ارائه شده در قرارداد را محقق کنند و با رسیدن به این تاریخ دارایی مورد نظر را با قیمت تعیین شده در قرارداد خرید یا فروش کنند.

نگذار دارایی هات از دست بره

به طور دقیق‌تر قراردادهای آتی به شکل موقعیت‌های خرید (Long) و فروش (Short) بسته می‌شوند. در موقعیت خرید (پوزیشن لانگ)، خریدار قبول می کند دارایی مورد نظر را با قیمت مشخص در تاریخ ذکر شده در قرارداد بخرد. در موقعیت فروش (پوزیشن شورت) نیز فروشنده متعهد می‌شود کالای مشخص شده را در تاریخ سررسید قرارداد با قیمت تعیین شده بفروشد. نکته بسیار مهم در قراردادهای آتی قانون‌گذاری‌هایی مانند حجم قرارداد و نرخ سود روزانه در آن می‌باشد که در قرارداد‌های آتی ارز دیجیتال طبق توافق طرفین ایجاد می‌شوند.

آیا قرارداد آتی همان پیمان آتی است؟

بسیاری بر این باورند که قراردادهای آتی (future contract) همان پیمان آتی (forward contract) می‌باشند؛ اگرچه این دو ماهیت یکسانی دارند و در مواردی مانند تعیین قیمت و زمان تحویل دارایی بصورت مشابه عمل می‌کنند اما تفاوت‌های زیادی دارند. در واقع پیمان آتی یک نمونه غیراستاندارد از قراردادهای آتی است؛ بنابراین ریسک آن بیشتر از قرارداد‌های آتی می‌باشد.

  • نوع بازار این قراردادها با هم فرق دارد. در بازار بورس از قرارداد‌های آتی و در فرا بورس از پیمان آتی استفاده می‌شود. شفافیت قیمتی قراردادهای آتی بیشتر از پیمان‌ آتی است.
  • در معاملات قراردادهای آتی بین خریداران و فروشندگان واسطه‌ای تحت عنوان اتاق پایاپای وجود دارد. این اتاق وجه تضمین معامله را از دو طرف دریافت می‌کند. در پیمان آتی چنین چیزی وجود ندارد و پرداخت و عدم پرداخت وجه تضمین و مبلغ آن براساس توافق طرفین قرارداد تعیین می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که قراردادهای آتی از پشتوانه قابل اعتمادتری برخوردار می‌باشند.
  • معمولا در پیمان آتی در تاریخ تسویه و تنها یکبار انجام می‌شود؛ اما در قراردادهای آتی این کار به صورت روزانه و براساس سازوکار تسویه حساب روزانه انجام می‌شود.
  • پیمان آتی یک قرارداد توافقی بین طرفین است اما در قرارداد آتی باید قرارداد مراحل خاص و تعیین‌شده‌ خود را پشت سر بگذارد.

هدف از بستن قرارداد آتی چیست؟

قراردادهای آتی معمولا با دو هدف پوشش ریسک (Hedging) و سفته‌بازی (Speculation) بسته می‌شوند که در ادامه این دو هدف را بررسی می کنیم:

  • مصونیت از ریسک

قراردادهای آتی این امکان را برای خریدار و فروشنده فراهم می کنند که از شر خطرهایی که امکان دارد گریبان کالای مورد نظر آن‌ها را در آینده بگیرند، خلاص شوند. به عنوان مثال فرض کنید قیمت بیت کوین در حال حاضر 10,000 دلار باشد و شخص الف پیش‌ بینی می‌کند که قیمت بیت کوین طی ماه‌های آینده رشد خواهد کرد. در این میان شخص الف به عنوان خریدار یک قرارداد آتی با تاریخ تسویه شش ماهه برای یک بیت کوین و با ارزش 20,000 دلار امضا می‌کند. براساس این قرارداد شخص خریدار پول یک بیت کوین را پرداخت کرده و بیت کوین مورد نظر را در تاریخ سر رسید دریافت خواهد کرد.

این مسئله برای فروش یک ارز دیجیتال نیز صدق می‌کند؛ فروشنده نیز با تکیه بر پیش بینی خود از بازار و قیمت ارز دیجیتال در آینده می‌تواند وارد این حوزه شود و با اطمینان از ثابت بودن یا کاهش قیمت ارز دیجیتال چنین قراردادهایی را امضا کند. 

عدم اطمینان از اتفاقات پیشرو یکی از مهم ترین دلایلی است که افراد و شرکت‌ها از قراردادهای آتی در معاملات خود استفاده می‌کنند. در واقع آنها با استفاده از قراردادهای آتی ریسک نوسانات قیمت را کاهش می‌دهند.

  • سفته‌بازی

استفاده از قراردادهای آتی این امکان را برای خریداران فراهم می‌کند که با تکیه بر تحلیل و پیش بینی‌های افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در آینده، سود بدست آورند. در مقابل یک فروشنده نیز می‌تواند با فرض اینکه قیمت ارز دیجیتال مورد نظرش در آینده کاهش می‌یابد، با عقد یک قرارداد آتی دارایی دیجیتال خود را با قیمت بالاتری به فروش برساند و با کاهش قیمت دوباره آن را خریداری نماید.

ساز و کار توافق قرارداد آتی چیست؟

زمان اتمام یک قرارداد آتی، آخرین روزی است که فعالیت‌های مبادله مرتبط با این قرار داد انجام می‌شوند. این بدان معناست که تریدها متوقف شده و قراردادها تسویه خواهند شد. برای تسویه قراردادهای آتی دو سازوکار اصلی وجود دارد:

  • تسویه فیزیکی

روشی است که در آن دارایی مورد نظر طرفین قرارداد در تاریخ سررسید و با قیمت از پیش توافق شده بصورت مستقیم مبادله می‌شود. فروشنده می‌بایست دارایی را به خریدار تحویل دهد.

  • تسویه نقدی 

روشی است که در آن دارایی مورد نظر به صورت مستقیم مبادله نمی‌شود. در مقابل، یکی از طرفین قرارداد مبلغی که برابر با ارزش دارایی مورد نظر می‌باشد را به دیگری پرداخت می‌کند. برای مثال در قراردادهای آتی فروش نفت، به جای رد و بدل شدن بشکه‌های نفتی پول نقد بین طرفین مبادله می‌شود.

قراردادهای آتی که بصورت نقدی تسویه می‌شوند نسبت به قراردادهایی که بطور فیزیکی تسویه می‌شوند دردسر کمتری دارند، به همین دلیل از محبوبیت بیشتری برخوردارند. در عین حال در قراردادهایی که نقدی مبادله می‌شوند امکان دستکاری در قیمت دارایی مورد نظر وجود دارد. این نوع دستکاری در بازار با عنوان انفجار قیمت نهایی شناخته می‌شود. عبارت انفجار قیمت نهایی فعالیت‌های تریدینگ غیرمعمول را بیان می کند، که در آن وقتی قراردادهای آتی به تاریخ سررسید خود نزدیک می‌شوند، عمدا دفترهای سفارش را از هم گسیخته و مختل می‌کنند.

  استراتژی‌های خروج از قراردادهای آتی 

بعد از بسته شدن قراردادهای آتی سه اقدام مهم وجود دارد که تریدرهای آتی می‌توانند انجام دهند: 

  • موازنه کردن (Offsetting)

این اقدام بدان معناست که تریدر آتی یک تراکنش در جهت مخالف و به اندازه ارزش تراکنش قبلی خود ایجاد می‌کند. بنابراین اگر یک تریدر دارایی خود را با پنجاه قرارداد آتی فروخته باشد، آنگاه با ایجاد یک موضع طولانی مدت می‌تواند موضع اولیه خود را خنثی کند.  تنها کافی است که ارزش هر دو قرارداد یکسان باشند. استراتژی موازنه کردن به تریدرها این امکان را می‌دهد که قبل از رسیدن به تاریخ  سررسید متوجه سود و زیان آن شوند و در نهایت اقدامات لازمه را انجام دهند.

  • تمدید قرارداد (Rollover)

این روش زمانی استفاده می شود که یک معامله گر قصد دارد بعد از موازنه موضع قرارداد آتی اولیه خود، یک موضع قرارداد آتی جدید را باز کرده و تاریخ انقضا آن را طولانی‌تر کند.

  • تسویه (Settlement)

در صورتی که هر کدام از تریدرهای آتی موضع خود را موزانه یا تمدید نکنند، قرارداد در تاریخ سررسید تسویه می‌شود که در این صورت طرفین قرارداد می‌بایست دارایی خود را براساس موضع خود مبادله کنند.

قرارداد آتی بیت کوین و ارزهای دیجیتال

تا به اینجا با قراردادهای آتی و نحوه کار آنها آشنا شدید. یکی از ویژگی‌هایی که در اکثر قراردادهای آتی دیده می‌شود، استفاده از آنها در حوزه کالاهای فیزیکی می‌باشد. با بیان این مطلب شاید از خودتان بپرسید چگونه می‌توان از این قراردادها در ارتباط با بیت کوین استفاده کرد؟ 

قراردادهای آتی بیت کوین، همان قراردادهایی هستند که در آن به جای کالاهای مختلف از بیت کوین و ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. در قرارداد آتی بیت کوین، حتما لازم نیست ارز بیت کوین داشته باشید. با پیش‌ بینی روند بازار و نوسانات قیمت بیت کوین در چند ماه آینده می‌توانید قرارداد آتی مدنظر خود را منعقد کنید. در واقع قراردادهای آتی بیت کوین بر سفته‌بازی متکی هستند و جزو معاملات پر ریسک به شمار می‌آیند.

در قراردادهای آتی بیت کوین نیز مانند هر قرارداد دیگری قیمت بصورت توافقی تنظیم می‌شود. بنابراین خریدار با پیش‌ بینی صعودی بودن روند قیمت و فروشنده با تکیه بر تحلیل خود مبنی بر نزولی بودن قیمت این قرارداد را امضا می‌کنند. تغییرات قیمت در آینده می‌تواند باعث سود یک طرف و ضرر دیگری شود. 

دسته دیگری از قراردادهای آتی وجود دارد که در آنها سرمایه‌ گذاران در ابتدا و زمانی که قیمت پایین است، قرارداد آتی را امضا می‌کنند، سپس با افزایش قیمت کالا در اواسط دوره قرارداد، تصمیم می‌گیرند قرارداد آتی خود را به قیمت بالاتری به خریداری دیگر بفروشد؛ در واقع  یک سرمایه‌ گذار ابتدا یک قرارداد خرید (لانگ) و بعد از آن قرارداد آتی فروش (لانگ) امضا کرده و از این طریق کسب درآمد می‌کند.

قرارداد‌های آتی در بازارهایی مانند ارزهای دیجیتال که نوسان قیمت بسیار زیاد است می‌تواند بسیار سودمند باشد. سرمایه‌ گذاران با استفاده درست از این قراردادها و آگاهی از بازار می‌توانند خطرات سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند و با حفظ سرمایه خود سود کسب کنند.

قراردادهای بدون سررسید (Perpetual Contracts) بیتکوین 

قراردادهای بدون سررسید یا قراردادهای دائمی اگرچه مفهومی شبیه به قراردادهای آتی دارند اما در جزئیات متفاوت می‌باشند:

  • تاریخ سررسید یا تسویه قرارداد در آنها وجود ندارد.
  • در چنین قراردادهایی می‌توانید از اهرم‌هایی تا 100 برابر استفاده کرد.

در قراردادهای بدون سررسید بیت کوین و ارزهای دیجیتال، تاریخ انقضای قرارداد ذکر نشده است. به همین دلیل قیمت پایه و خصیصه‌های مرتبط با تسویه آن نیز تعریف نشده است. در این قراردادها مفهومی تحت عنوان تامین وجه تعریف می‌شود. قراردادهای بدون سررسید تامین وجه بر مبنای 8 ساعت تعریف می‌شود. اگر قیمت صعودی باشد خریداران می‌بایست تامین وجه فروشندگان را انجام دهند و اگر قیمت روند نزولی داشته باشد این فروشندگان هستند که وظیفه تامین وجه خریداران را  باید انجام دهند.

قراردادهای آتی بیت کوین و ارزهای دیجیتال چه مزایایی برای بازار دارند؟

قراردادهای آتی مزایای زیادی برای بازار ارزهای دیجیتال دارد و به یکی از ابزارهای مناسب برای سرمایه‌ گذاری در این حوزه تبدیل شده است. در ادامه برخی از مزایا این ابزار سرمایه‌ گذاری را بررسی می‌کنیم:

  • ریسک دست‌کاری بازار را به حداقل می‌رسانند

بازار قراردادهای آتی برخلاف خرید بیت کوین ارزش برابری برای دارایی‌ها موردنظر تعیین می‌کند که به آن قیمت نشانه‌گذاری شده می‌گویند. این قیمت، معمولا براساس شاخص قیمت‌ها در چندین صرافی مختلف تعیین می‌شود. به همین دلیل می‌تواند از ایجاد نقدینگی ناعادلانه در بازار و دست‌کاری قیمت جلوگیری کند.

  • نیازی به ذخیره و جابجایی ارز دیجیتال ندارید

یکی از مهم‌ترین موانع پیشروی افراد برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال پیچیدگی‌های موجود در این حوزه می‌باشد. مفاهیمی مانند  والت ارز دیجیتال، ذخیره سرد و گرم ارزهای دیجیتال و کلید خصوصی و عمومی از جمله مواردی است که اغلب برای تازه واردان به این حوزه پیچیده است. این مشکلات با استفاده از قراردادهای آتی که تقریبا مشابه قراردادهای سنتی انجام می‌شوند تا حد زیادی برطرف می‌شوند. 

  • وجود آپشن‌های دائمی فراوان

برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال مانند اوکی اکس (OKEx) امکان انجام قراردادهای دائمی را برای کاربران خود امکانپذیر می‌سازند. برای این دسته از قراردادهای آتی، تاریخ انقضا تعیین نمی‌شود. این بدان معناست که قرارداد به صورت دائمی فعال است و معامله‌کننده می‌تواند وضعیت معاملات خود را تغییر دهد. 

  • کارمزدهای کمتری نسبت به معاملات خود دریافت می‌کنند

کارمزد ناشی از معاملات روزانه ارزهای دیجیتال اغلب به مقادیر قابل توجهی می‌رسد و معمولا از کارمزد افتتاح قراردادهای آتی بیشتر است. 

  • امکان کسب درآمد در بازارهای نزولی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که قرارداد‌های آتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند، فروش استقراضی ارزهای دیجیتال می‌باشد. از آنجایی که قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارند، معامله‌کنندگان با استفاده از قراردادهای آتی می‌توانند در بازار نزولی به فروش استقراضی بپردازند و در بازار نزولی نیز کسب سود کنند.

تاثیر قراردادهای آتی بر قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال

از آنجایی که میزان سودی که سرمایه‌ گذاران ارزهای دیجیتال با استفاده از قرارداد‌‌های آتی بدست می‌آورند بیشتر است، بدیهی است که با عرضه این قراردادها در کوتاه مدت قیمت بیت کوین افزایش خواهد یافت. برای مثال عرضه قرارداد آتی بیت کوین توسط CBOE، قیمت این ارز دیجیتال افزایش یافت. به طور کلی می‌توان گفت عرضه قراردادهای آتی برای بیت کوین می‌تواند تسهیل کننده افزایش قیمت این ارز دیجیتال باشد. این موضوع می‌تواند برای هر ارز دیجیتال دیگری نیز صادق باشد.

قراردادهای آتی در بهبود وضعیت قانونی بیتکوین و ارزهای دیجیتال چه نقشی دارند؟

عرضه قراردادهای آتی بیت کوین را می‌توان اولین مرحله ورود گسترده موسسات مالی بزرگ به حوزه بیت کوین دانست. زیرا این قراردادها در بستر قانون گذاری شده به سرمایه گذاران عرضه می‌شوند. بنابراین موسسات مالی می‌توانند با خیال آسوده این قراردادها را معامله نمایند. علاوه بر این کسب مجوز پلتفرم‌های مختلف برای عرضه قراردادهای آتی بیت‌کوین نیز می‌تواند راه را برای ETFهای بیت کوین هموار سازد. 

کمیسیون بورس و اوراق بهادار تاکنون چندین بار درخواست‌‌های ETF بیت کوین را به دلیل نبود نقدینگی کافی در حوزه بازارهای آتی رد کرده است. می‌توان دریافت که فراگیر شدن قرارداد‌های آتی بیتکوین می‌تواند به بازار ارزهای دیجیتال وجه قانونی ببخشد.

اهرم در قرارداد آتی 

اهرم یا لوریج (Leverage) یکی از قابلیت‌هایی است که بصورت معمول در قراردادهای آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از اهرم در قراردادهای آتی به این معناست که معامله‌گر ملزم به پر کردن صد در صد ارزش قرارداد آتی مورد نظر خود نمی‌باشد.

مفهوم اهرم در قرارداد‎‌های آتی مانند مفهوم آن در فیزیک است. همان گونه که در علم فیزیک از اهرم برای انجام آسان‌تر کارها استفاده می‌شود، در علم اقتصاد هم از آن برای کسب درآمد بیشتر با بازدهی بالاتر استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است استفاده از اهرم همان گونه که می‌تواند برای معامله‌گر سود چند برابری داشته باشد در هنگام ضرر نیز باعث از بین رفتن سرمایه بیشتری می‌شود.

وقتی معامله‌گر در قراردادهای آتی خود از اهرم استفاده می‌کند، مبلغی را به عنوان مارجین اولیه (Initial Margin) در اختیار کارگزار قرار می‌دهد. مارجین در واقع مبلغی از ارزش کل قرارداد است که معامله‌گر همزمان با خرید قرارداد آن را پرداخت می‌کند. این مقدار می‌تواند با توجه به اندازه قرارداد، ریسک اعتباری سرمایه‌ گذار و شرایط و قوانین کارگزار متغیر باشد. در صورتی که قرارداد زمان سررسید خود برسد، آنگاه سرمایه‌ گذار موظف است این مبلغ را به کارگزار تحویل دهد.

عملکردهای قراردادهای آتی چیست؟

قراردادهای آتی در صنعت مالی برخی از عملکردهایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد را ارائه می دهند:

  • امکان مدیریت ریسک و کنترل شرایط اقتصادی

قراردادهای آتی می‌توانند برای کاهش ریسک‌های ناشی از نوسانات اقتصادی جوامع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. مثلا اگر کشاورزی محصولات کشاورزی خود را با قرارداد‌های آتی بفروشد، آنگاه می‌تواند مطمئن شود حتی اگر اوضاع اقتصادی نابسامان شود باز هم در آینده مبلغی پول به او می‌رسد.

  • امکان لورج قراردادهای آتی

استفاده از قراردادهای آتی به سرمایه‌ گذاران این امکان را می‌دهد که موقعیت‌های لورج شده ایجاد نمایند. زیرا قراردادهای آتی تاریخ انقضا دارند و سرمایه‌ گذار براساس آن‌ها می‌تواند موقعیت خود را لورج کند و تراز حساب‌های خود را چند برابر کند.

  • امکان ریسک کوتاه مدت (Short Exposure)

قراردادهای آتی به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد که بر روی دارایی‌های خود ریسک کوتاه مدت انجام دهند. هنگامی که سرمایه‌ گذاران بدون اینکه صاحب یک دارای باشد طی قراردادهای آتی آنها را به فروش برساند، به چنین حالتی وضعیت عریان می‌گویند.

  • استفاده از دارایی‌های متنوع (Asset Variety)

استفاده از قرارداد‌های آتی به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد بر روی دارایی‌هایی که فروش آنها در بازار نقدی مشکل است ریسک کوتاه مدت انجام دهد. برای مثال تحویل و نگهداری کالایی مانند نفت بسیار بالا است؛ در چنین شرایطی سرمایه گذار می‌تواند با استفاده از قراردادهای آتی بر روی قسمت کالاهای بسیاری بدون اینکه به طور فیزیکی آنها را مبادله کند به حدس و گمان بپدازد.

  • کشف قیمت (Price Discovery)

بازارهای آتی شرایطی را برای خریدارها و فروشنده‌ها ایجاد کرده‌ است که در آن عرضه و تقاضا مانند یک فروشگاه بزرگ کفاف یکدیگر را می‌دهند.

بزرگترین پلتفرم‌های قراردادهای آتی بیتکوین و ارزهای دیجیتال

اگر یکی از علاقه‌مندان به قراردادهای آتی بیت کوین و ارزهای دیجیتال هستید می‌توانید این قراردادها را در پلتفرم‌هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، منعقد کنید:

  •       بایننس (Binance)

بایننس یکی از صرافی‌های ارز دیجیتالی است که قرارداد‌‌های آتی ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد. براساس ادعای این صرافی با جهش صعودی بازار ارزهای دیجیتال، حدود 370 هزار بیت کوین به ارزش 2.7 میلیارد دلار در بستر قرار دادهای آتی معامله شده است. این صرافی برای کاربران خود استفاده از اهرم‌هایی تا حداکثر 125 برابر را فراهم کرده است. صد البته استفاده از این اهرم‌ها بسیار پرخطر می‌باشد و ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

  •       بیت مکس (BitMEX)

بیت مکس یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان با حجم تبادل روزانه 35,000 بیت کوین است. این صرافی در حال حاضر امکان معامله قراردادهای آتی بیت‌کوین را برای کاربران خود فراهم کرده است. اما به دلیل قوانین سختگیرانه‌ای که در آمریکا وجود دارد استفاده از این قراردادها در این کشور ممنوع اعلام شده است. تسویه قراردادهای آتی بیت مکس مانند سایر پلتفرم‌ها به صورت نقدی و با دلار آمریکا است. برای منعقد کردن قرارداد آتی ارز دیجیتال در بیت مکس به وجه تضمین 100 درصد نیاز نیست. بنابراین می‌توان از اهرم‌های 100 برابری برای برخی از قرارداد‌های آتی استفاده کرد.

  •       بکت (Bakkt)

بکت به عنوان اولین پلتفرم ارائه دهنده قرارداد آتی فیزیکی بیت کوین شناخته می‌شود. این شرکت پس از تلاش‌های مداوم توانست مجوز فعالیت خود را از مراجع حوزه اوراق بهادار آمریکا در سال 2019 دریافت کند. این پلتفرم قرارداد‌های آتی فیزیکی بیت کوین را با سررسید یک روزه و یک ماه عرضه می‌کند. در تاریخ سررسید قرارداد تسویه و پردازش آن توسط Bakkt Warehouse انجام می‌شود. تفاوت بکت با سایر پلتفرم‌های فعال در این حوزه نحوه تسویه قراردادهای آتی می‌باشد. در این پلتفرم قراردادها بصورت بیت کوین تسویه می‌شوند.

  •       بورس اختیار معامله شیکاگو (CBOE)

CBOE، یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های معامله قراردادهای آتی بیت کوین است. بورس اختیار معامله شیکاگو در دسامبر سال 2017 (دی ماه 1397) فعالیت خود را در زمینه قرارداد‌های آتی آغاز کرد. CBOE نقش بسیار مهمی را در ورود موسسات مالی و بازارهای بورس به قراردادهای آتی بیت کوین دارد. در این پلتفرم تسویه قراردادها به صورت ارز رایج انجام می‌شود و دلار آمریکا به عنوان مرجع تبادلات می‌باشد. هر واحد قرارداد آتی بیت کوین در این پلتفرم، معادل یک واحد بیت کوین می‌باشد. 

  •       گروه صرافی شیکاگو مرکانتایل (CME)

CME یکی از قدیمی ترین پلتفرم‌های عرضه قراردادهای آتی بیت کوین است. این پلتفرم یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌هایی است که قراردادهای آتی بیت کوین را عرضه می‌کند. به طوری که در سال 2018 عرضه قراردادهای آن رشد 119 درصدی داشته است. CME قراردادهای آتی خود را در واحدهای 5 بیت‌ کوینی عرضه می‌کند و برای سرمایه‌ گذاران خود امکان مارجین تا 35 درصد را فراهم کرده است. این پلتفرم مانند CBOE، قرارداد‌های آتی خود را با سر رسید 16 روزه به صورت نقدی تسویه می‌کند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. باتشکر از شما مفید بود. من فقط برای خرید بیت کوین باید چکاری انجام بدم؟

    1. برای خرید ارزهای دیجیتال میتونی تو هر صرافی داخلی ثبتنام کنی و بنظرم الان که توصرافی همتاپی هستی همنیجا هم ثبتنام کن. خیالت راحت باشه معتبره:)