نسبت ریسک به پاداش (Risk/Reward) و چگونگی استفاده از آن

نسبت ریسک به پاداش (Risk/Reward) و چگونگی استفاده از آن | همتاپی

نسبت ریسک به ریوارد به شما می‌گوید که برای چه مقدار پاداش بالقوه ریسک می‌کنید. اگر علاقمند به محاسبه نسبت این مقدار هستید در این مقاله با ما همراه باشید.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای شرط‌های خود را با دقت انتخاب می‌کنند. آنها به دنبال بالاترین پتانسیل حرکت صعودی با کمترین افت هستند. هر سرمایه‌‌گذاری که بتواند با ریسک کمتر بازدهی مشابهی را حاصل کند انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

فرقی نمی‌کند که استراتژی معامله‌گری شما چیست، معاملات روزانه انجام می‌دهید و یا معاملات نوسانی، در کل چند مفهوم اساسی درباره ریسک وجود دارد که باید آنها را یاد بگیرید. این مفاهیم پایه و اساس درک شما را از بازار تشکیل داده و فعالیت‌های تریدینگ، معامله‌گری و تصمیمات سرمایه‌ گذاری شما را جهت می‌دهند. در غیر این صورت، نمی‌توانید سرمایه خود را حفظ کرده و یا افزایش دهید.

قبلاً درباره مدیریت ریسک، اندازه موقعیت و تعیین حد ضرر صحبت کرده‌ایم. با این حال، اگر به طور فعال معامله یا ترید می‌کنید، یک نکته مهم و ضروری را باید در نظر بگیرید. برای کسب چه مقداری از پاداش یا ریوارد حاضرید ریسک کنید؟ چطور پتانسیل روند صعودی را نسبت به روند نزولی مقایسه می‌کنید؟ به عبارت دیگر میزان ریسک به پاداش شما چند است؟

در ادامه، به نحوه محاسبه نسبت ریسک به پاداش در معاملات می‌پردازیم.


نسبت ریسک به پاد‌اش چیست؟


نسبت ریسک به پاداش (نسبت R / R یا R ) نشان می‌دهد که یک معامله‌گر چه مقدار ریسک برای چه میزان پاداش در نظر گرفته است. به عبارت دیگر، این عدد نشان می‌دهد که برای هر 1 دلار که در یک سرمایه‌ گذاری ریسک می‌کنید، چه پاداش بالقوه‌ای را کسب خواهید کرد.

محاسبه نسبت ریسک به پاداش بسیار ساده می‌باشد. کافی است حداکثر میزان ریسک خود را بر سود خالص هدف خود تقسیم کنید. چطور این کار انجام می‌شود؟ ابتدا باید ببینید که در چه قیمتی می‌خواهید وارد معامله شوید و سپس در چه قیمتی می‌توانید سود خود را برداشت کنید (البته در صورتی که آن معامله با موفقیت انجام شود) و اینکه حد ضرر شما در چه قیمتی می‌تواند باشد (در صورتی که معامله با شکست مواجهه شود). اگر می‌خواهید ریسک را به درستی مدیریت کنید این نکات بسیار مهم هستند. معامله‌گران حرفه‌ای قبل از ورود به معامله، اهداف سود‌دهی و حد ضرر خود را مشخص می‌کنند.

بدین ترتیب، شما نیز باید اهداف ورودی و خروجی خود را در هر معامله در نظر بگیرید. به عبارتی، باید نسبت ریسک به پاداش را محاسبه کنید. برای این کار باید میزان ریسک را بر میزان پاداش تقسیم کنید. هر چه مقدار این نسبت کمتر باشد، به این معناست که پاداش بالقوه‌ای که برای هر ‌واحد بدست می‌آورید بیشتر از ریسک‌تان خواهد بود. البته باید ببینیم که این کار در عمل چگونه خواهد بود.


نحوه محاسبه نسبت ریسک به پاد‌ا‌ش


تصور کنید که بر روی بیت کوین قصد ورود به یک موقعیت خرید را دارید. ابتدا تجزیه و تحلیل خود را انجام می‌دهید و تعیین می‌کنید که سود شما باید 15٪ بیشتر از قیمت ورودی باشد. در عین حال، سؤال زیر را نیز باید مطرح کنید که این اگر ایده معامله‌گری شما به درستی عمل نکرد، در چه قیمتی باید حد ضرر خود را تعیین کنید. در این حالت، نقطه عدم اعتبار و ناتوانی این معامله را 5% کمتر از نقطه شروع مشخص می‌کنید.

به یاد داشته باشید که درصدهای تعیین شده نباید براساس میزان درصد دلخواه باشد. می‌بایست براساس تجزیه و تحلیل بازار، نقطه سود‌دهی و حد ضرر را تعیین کنید. شاخص‌های تجزیه و تحلیل تکنیکال در این زمینه می‌توانند بسیار مفید باشند.

بنابراین، اگر هدف سود ما 15٪ و حد ضرر 5٪ باشد، با یک تقسیم ساده نسبت ریسک به پاداش برابر است با 0.33. 

0.33 = 1:3 = 15/5

به همین سادگی نسبت ریسک به پاداش محاسبه می‌شود. این عدد بدین معناست که برای هر واحد از ریسک، به طور بالقوه سه برابر پاداش خواهیم داشت. به ازای هر دلار می‌توانیم انتظار کسب 3 دلار داشته باشیم. بنابراین، اگر موقعیتی به ارزش 100 دلار داشته باشیم، احتمال ریسک ما 5 دلار و میزان پاداش ما می‌تواند 15 دلار باشد. 

همچنین اگر حد ضرر را به نقطه ورود خود نزدیک‌تر کنیم، این نسبت کاهش می‌یابد. با این حال‌، همانطور که گفتیم‌، نباید نقاط ورود و خروج بر اساس اعداد دلخواه محاسبه شوند. بلکه باید بر اساس تجزیه و تحلیل تعیین شوند. اگر معامله مورد نظر نسبت ریسک به پاداش بالایی داشته باشد ارزش انجام دادن نخواهد داشت. شاید بهتر باشد که به دنبال یک معامله متفاوت با نسبت ریسک به پاداش بهتر باشید.

توجه داشته باشید که موقعیت‌های خرید به هر میزانی که باشد، نسبت ریسک به ریوارد یکسان خواهد بود. به عنوان مثال، اگر ما یک موقعیت خرید به ارزش 10,000 دلار داشته باشیم، برای پاداش 1,500 دلاری 500 دلار ریسک می‌کنیم (نسبت همچنان 0.33 است). این نسبت تنها در صورتی تغییر خواهد کرد که موقعیت نسبی هدف و حد ضرر تغییر کند.


نسبت پادا‌ش به ریسک


باید بگوییم که بسیاری از معامله‌گران این محاسبه را برعکس انجام می‌دهند و در عوض نسبت پاداش به ریسک را محاسبه می‌کنند. اما چرا؟ خب این موضوع فقط به اختلاف سلیقه مربوط می‌شود. ممکن است درک موضوع بدین صورت برای بعضی‌ها راحت‌تر باشد. این میزان دقیقا برعکس فرمول قبلی خواهد بود. بنابراین، در مثال قبل میزان پاداش به ریسک ما برابر 3 می‌باشد (15/5). همان‌طور که انتظار داشتید نسبت پاداش به ریسک بالا بهتر از نسبت پاداش به ریسک کمتر است.

ریسک به ریوراد در بازار

تنظیم یک معامله با نسبت پاداش به ریسک 3.28


 توضیحاتی درباره ریسک و پاداش


تصور کنید که در یک باغ وحش قرار داریم و شرطی را می‌بندیم. اگر به داخل خانه پرنده بروید و با دستان خود به طوطی غذا بدهید، به شما 1 بیت کوین می‌دهیم. در اینجا خطر بالقوه چیست؟ خوب، از آنجا که شما کاری را انجام می‌دهید که اجازه آن را ندارید، ممکن است توسط پلیس دستگیر شوید. از طرف دیگر، اگر موفق شوید، 1 بیت کوین دریافت خواهید کرد.

در همان زمان، ما یک پیشنهاد دیگر هم می‌دهیم. اگر به قفس ببر بروید و با دست خود به او گوشت بدهید به شما 1.1 بیت‌ کوین می‌دهیم. خطر بالقوه در اینجا چیست؟ همچنان احتمال دستگیر شدن توسط پلیس را دارید اما، این احتمال نیز وجود دارد که ببر به شما حمله کند و شما صدمه جدی ببینید. از طرف دیگر، مبلغ پیشنهادی از شرط مربوط به طوطی بیشتر است و در صورت موفقیت اندکی بیشتر بیت کوین دریافت خواهید کرد.

به نظر شما کدام معامله بهتر است؟ از نظر تکنیکال، هر دو معاملات بدی هستند، زیرا نباید دزدکی کاری را انجام دهید. با این وجود شما در قفس ببر بسیار بیشتر ریسک می‌کنید تا فقط کمی بیت کوین بیشتری بدست آورید.

همچنین در انجام معاملات، بسیاری از معامله‌گران به دنبال موقعیت خرید‌هایی هستند که احتمال سوددهی بیشتری نسبت به ضرر دارند. به این حالت فرصت نامتقارن گفته می‌شود (روند صعودی بالقوه از روند نزولی بیشتر است).

نکته مهم دیگری که باید به یاد داشته باشید نرخ برد شماست. این نرخ بر اساس تقسیم تعداد معامله‌های موفقیت‌آمیز به معامله‌های از دست رفته بدست می‌آید. به عنوان مثال، اگر نرخ برد شما 60 درصد باشد در 60٪ از معاملات خود (به طور متوسط) سود می‌کنید. حال این سوال مطرح است که چگونه می‌توان از نرخ برد در مدیریت ریسک استفاده کرد؟

اگرچه برخی از معامله‌گران می‌توانند با نرخ برد بسیار پایین نیز سودآور باشند. چرا؟ زیرا نسبت ریسک به پاداش در معاملات آنها اصلاح شده و از تناسب خوبی برخوردار است. اگر تنها خریدهایی انجام شود که نسبت ریسک به پاداش آنها 1 به 10 باشد، احتمال این وجود دارد که 9 معامله پشت سر هم را از دست بدهند و در نقطه سر به سر قرار بگیرند. در این حالت اگر در 2 معامله موفق شوند، سوددهی خواهند داشت. این نشان‌دهنده ارزشمندی نسبت ریسک به پاداش است.


نسبت ریسک به پاد‌اش، نتیجه‌گیری


در این مقاله به بررسی نسبت ریسک به پاداش و نحوه استفاده آن در انجام معاملات پرداختیم. هنگامی که صحبت از استراتژی‌های مدیریت مالی به میان می‌آید، محاسبه این نسبت امری ضروری است.

همچنین هنگام ریسک کردن می‌بایست از معاملات روزانه خود گزارش‌هایی تهیه کنیم. با مستند‌سازی معاملات می‌توانید تصویر دقیق‌تری از عملکرد استراتژی‌های خود بدست آورید. به علاوه، این امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید استراتژی‌های خود را در بازارها و دارایی‌های مختلف بررسی نمایید.

اگر همچنان درباره نسبت ریسک به پاداش و یا نحوه محاسبه آن سؤالی دارید می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات مطرح نمایید.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. منم بخاطر ریسکی بودنم گاهی اوقات سود میکنم در خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا بد ضرر کردم. واسه من که ریسکیم جالب بود.