آشنایی با معاملات اسکالپینگ در دنیای ارزهای دیجیتال

آشنایی با معاملات اسکالپینگ در دنیای ارزهای دیجیتال | همتاپی

اسکالپینگ (Scalping) یک روش تجاری برای افرادی است که جنون آدرنالین دارند. اگر قصد دارید در تایم‌فریم‌های یک دقیقه‌ای اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال و کسب سود کنید، اگر تمایل دارید سریع‌تر از هر معامله‌گری وارد معاملات یا از آن خارج شوید؟ بنابراین، اسکالپینگ ممکن است استراتژی موردعلاقه شما در این زمینه باشد.

معامله‌گران اسکالپ قصد دارند از روندهای صعودی اندک سود ببرند. هدف آن‌ها این نیست که با هر معامله سود زیادی به دست آورند، بلکه می‌خواهند با ورود و خروج‌های مکرر خود سودهای ناچیز را در حساب خود ذخیره کنند. به عبارتی قصد دارند مانند ضرب‌المثل قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود عمل کنند. اگر این کار را به خوبی انجام دهند، به مرور دارایی خود را افزایش می‌دهند. معامله‌گران اسکالپ اغلب از اهرم و حد ضررهای جزئی استفاده می‌کنند.

آیا شما می‌خواهید یاد بگیرید که معامله‌گران اسکالپ چگونه کار خود را انجام می‌دهند؟ بنابراین، ادامه مطلب را از دست ندهید.

اسکالپ (یا معامله اسکالپ) یک استراتژی معاملاتی کوتاه مدت متداول است. در حقیقت، این سبک از معامله از رایج‌ترین استراتژی‌های معاملات روزانه است که به نوسان‌گیری نیز شهرت دارد. این استراتژی شامل تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر، تصمیم‌گیری سریع و تجزیه و تحلیل فنی نمودار قیمتی می‌شود. در نتیجه، بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای بخشی از دارایی خود را برای معاملات اسکالپ اختصاص می‌دهند.

از آنجایی که استراتژی‌های معاملات اسکالپ می‌توانند در بسیاری از بازارهای مالی مختلف موثر باشند، اسکالپرها از آن‌ها به طور ویژه در بازار سهام، معاملات فارکس و ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.


اسکالپ چیست؟


معاملات اسکالپینگ به عنوان یک استراتژی معاملاتی شناخته می‌شود که شامل تلاش برای سودآوری از تغییرات نسبتاً کوچک قیمت است. معامله‌گران اسکالپ به دنبال کسب سودهای هنگفت نیستند. آن‌ها در عوض قصد دارند آنقدر اقدام به نوسان‌گیری کنند و در تایم‌فریم‌های کوچک کسب سود نمایند که در نهایت یک سود بزرگ نصیبشان شود.  

به این ترتیب، معامله‌گران اسکالپ ممکن است معاملات زیادی را در تایم‌فریم‌های کوتاه انجام دهند و به دنبال تغییرات قیمت کوچک و رکود بازار باشند. ایده اصلی این است که با جمع‌آوری این سودهای کوچک، در یک بازه زمانی بلند مدت به ثروت زیادی دست پیدا کرد.

با توجه به محدوده زمانی کوتاه، اسکالپرها تمرکز اصلی خود را روی تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال  می‌گذارند و کاری با تحلیل‌های فاندامنتال ندارند. از آنجایی که اکثر اخبار پیرامون ارزهای دیجیتال در طولانی مدت تاثیر خود را بر روند بازار می‌گذارند، به ندرت پیش می‌آید که معامله‌گران اسکالپ نگران تغییرات عمده بازار باشند. با این وجود، تحلیل‌های فاندامنتال می‌توانند هنگام تصمیم‌گیری در مورد انتخاب ارز دیجیتال مورد معامله، تاثیرگذار باشد.

سهام یا ارزهای دیجیتالی که به دلیل برخی اخبار یا رویدادهای اساسی، مورد توجه معامله‌گران قرار می‌گیرند، به طور کلی حجم و نقدشوندگی خوبی خواهند داشت، حداقل برای یک دوره. این زمانی است که اسکالپرها می‌توانند وارد عمل شوند و از بروز نوسانات کسب سود نمایند.

به طور خلاصه، اسکالپرها بجای بهره بردن از حرکت‌های صعودی بلندمدت، از انفجارهای کوتاه‌مدت نوسانات استفاده می‌کنند. این یک استراتژی است که احتمالاً برای همه ایده‌آل نیست، زیرا به درک پیشرفته‌ای از مکانیزم بازار و تصمیم‌گیری سریع (اغلب تحت فشار) نیاز دارد.


اسکالپرها چگونه کسب درآمد می‌کنند؟


اسکالپرها چه تحلیل‌هایی را برای معاملات خود در نظر می‌گیرند؟ پاسخ روشن است! آن‌ها از حجم معاملات، قیمت، سطح حمایت و مقاومت، الگوهای نمودار شمعدانی برای شناسایی رفتار بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. برخی از رایج‌ترین شاخص‌های فنی مورد علاقه معامله‌گران اسکالپ، استفاده از میانگین متحرک، شاخص قدرت نسبی (RSIباندهای بولینگر (Bollinger)، اندیکاتور میانگین قیمت هم وزن (VWAP) و ابزار اصلاحی فیبوناچی می‌باشد.

بسیاری از اسکالپرها همچنین از تحلیل اوردر بوک در زمان واقعی (real-time order book)، مشخصات حجم (volume profile)، سود باز (open interest) و سایر شاخص‌های پیچیده استفاده می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از آن‌ها شاخص‌های سفارشی خود را ایجاد می‌کنند تا برتری خود را در بازار نشان دهند. مانند هر استراتژی تجاری دیگر، یافتن مزیت منحصر به فرد نسبت به بازار برای موفقیت بسیار مهم است.

اسکالپینگ به یافتن فرصت‌های کوچک در بازار و استفاده به موقع از آن‌ها اشاره دارد. از آنجایی که این استراتژی‌ها به راحتی توسط عموم قابل تشخیص خواهند بود، استفاده از آن‌ها می‌تواند بعد از مدتی بی‌اثر شود. بنابراین، معامله‌گران اسکالپ همواره در تلاشند تا استراتژی‌های معاملاتی خود را مخفی نگه دارند تا در بین مردم رواج پیدا نکند. به همین دلیل استفاده از استراتژی پنهان خود و مخفی نگه داشتن آن‌ها برای هر معامله‌گری مهم است.

همانطور که در قسمت‌های قبل عنوان کردیم، اسکالپرها معمولاً تایم‌فریم‌های کوتاه‌تری را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال انتخاب می‌کنند. در واقع این‌ها نمودارهای روزانه‌ای هستند که ممکن است در تایم‌فریم‌های 1 ساعته، 15 دقیقه‌ای، 5 دقیقه‌ای یا حتی 1 دقیقه‌ای به اسکالپرها سود بدهند. برخی از معامله‌گران اسکالپ حتی ممکن است به بازه‌های زمانی کمتر از یک دقیقه نگاه کنند.

به همین سبب، بسیاری از تحلیل‌گران مجبورند با وجود چنین بازه‌های زمانی کوتاهی، متوسل به ربات‌های تحلیلگر شوند که به دلیل نداشتن منطق انسانی هرگز نمی‌توانند گزینه قابل اطمینانی باشند. از آن جایی که ربات‌ها می‌توانند داده‌های زیادی را به سرعت پردازش کنند، اکثر انسان‌ها وقتی به نمودارهای 15 ثانیه‌ای خیره می‌شوند واقعاً قادر به تجزیه و تحلیل سریع آن نخواهند بود. بنابراین، استفاده از آن‌ها خالی از لطف نیست.

در اینجا چیز دیگری است که باید در نظر بگیرید. ما می‌دانیم که سیگنال‌های سطوح بازه زمانی بالا عموماً قابل اطمینان‌تر از سیگنال‌های بازه زمانی کوتاه‌تر هستند. به همین دلیل است که اکثر اسکالپرها هنوز هم ابتدا به ساختار بازار در تایم‌فریم بالا نگاه می‌کنند. دلیل آن چیست؟ آن‌ها ابتدا سطوح مقطع زمانی بالا را ترسیم می‌کنند و سپس فرصت‌های ایده‌آل را جهت معاملات اسکالپ انتخاب می‌نمایند. این نشان می‌دهد که داشتن یک چشم‌انداز خوب از بازه زمانی بالا در مورد ساختار بازار می‌تواند حتی در مورد معاملات کوتاه‌مدت بسیار مفید باشد.

با این وجود، استراتژی‌های معاملاتی و سرمایه‌ گذاری می‌تواند بین معامله‌گران مختلف بسیار متفاوت باشد. قوانین سختی برای اسکالپ وجود ندارد، اما دستورالعمل‌هایی وجود دارد که هنگام تنظیم قوانین خود می‌توانید به آن‌ها توجه کنید.


انواع معامله گری در اسکالپینگ


ما می‌توانیم دو نوع معامله‌گر اسکالپ را در نظر بگیریم: معامله گران اختیاری و سیستماتیک.

معامله‌گران اختیاری تصمیمات تجاری را در لحظه می‌گیرند، زیرا روند اصلی بازار پیش از آن‌ها ظاهر می‌شود. آن‌ها ممکن است مجموعه خاصی از الزامات برای زمان ورود یا خروج را داشته باشند، اما تصمیمات آن‌ها براساس شرایط موجود است. به عبارت دیگر، معامله‌گران اختیاری ممکن است عوامل مختلفی را در نظر بگیرند، اما قوانین سختگیرانه کمتری را برای تجارت خود اتخاذ می‌نمایند و بیشتر بر احساسات و هیجان تکیه می‌کنند.

در مقابل، معامله‌گران سیستماتیک رویکرد متفاوتی را اتخاذ می‌کنند. آن‌ها دارای یک سیستم تجاری مشخص هستند که اساساً نقاط ورود و خروج را برای آن‌ها تعیین می‌کند. اگر شرایط خاصی از مجموعه قوانین معامله‌گران سیستماتیک رعایت شود، آن‌ها وارد معامله می‌شوند یا از آن خارج می‌شوند. معاملات سیستماتیک تمایل بیشتری به رویکرد مبتنی بر داده دارد تا معاملات اختیاری. معامله‌گران سیستماتیک کمتر به هیجان توجه کرده و بیشتر به داده‌ها و الگوریتم‌ها تکیه می‌کنند.

در واقع، این استراتژی می‌تواند برای سایر معامله‌گران نیز صدق کند. با این حال، هنگامی که صحبت از استراتژی‌های کوتاه مدت می‌شود، این تمایز واضح‌تر است. گذشته از همه، معاملات اختیاری ممکن است به طور مداوم در بازه‌های زمانی بالاتر کار نکند.

برخی از اسکالپرها از استراتژی دیگری تحت عنوان معاملات محدوده نوسان (range trading) استفاده می‌کنند. آن‌ها منتظر می‌مانند تا محدوده قیمتی مشخص شود و در این محدوده به معامله بپردازند. ایده این است که تا زمانی که محدوده نوسان شکسته نشود، پایین محدوده به عنوان نقطه حمایت و بالای محدوده به عنوان نقطه مقاومت باقی می‌ماند. البته، این ایده هرگز تضمین شده نیست، اما همچنان می‌تواند به عنوان یک استراتژی موفق در معاملات اسکالپ باشد. با این حال، معامله‌گران حرفه‌ای اسکالپ با تعیین حد ضرر (stop-loss)، خود را برای فرار از محدوده آماده می‌کنند.

یکی دیگر از تکنیک‌های اسکالپینگ استفاده از استراتژی شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش (bid-ask spread) است. اگر تفاوت قابل توجهی بین بالاترین پیشنهاد خرید و پایین‌ترین درخواست فروش وجود داشته باشد، اسکالپرها می‌توانند از آن سود ببرند. با این اوصاف، این نوع استراتژی بیشتر برای معاملات الگوریتمی یا کمّی مناسب است. اما چرا؟ واضح است، انسان‌ها در یافتن ناکارآمدی‌های کوچک در بازار به اندازه ربات‌ها قابل اعتماد نیستند. در نتیجه، این حوزه به شدت با ربات‌های تجاری اشباع شده است. به این ترتیب، افرادی که می‌خواهند این استراتژی را اتخاذ کنند، عموماً باید با الگوریتم‌ها رقابت کنند.

اسکالپ معمولاً شامل استفاده از اهرم می‌شود. با توجه به این که درصد تارگت‌ها نسبتاً کوچک هستند، اسکالپرها معمولاً می‌خواهند با استفاده از اهرم، موقعیت یا بهتر است بگوییم شانس موفقیت خود را افزایش دهند. به همین دلیل است که اسکالپرها اغلب از پلتفرم‌های معاملاتی مارجین (marginقراردادهای آتی (futures contracts) و سایر محصولات مالی که معاملات با نفوذ بالا را ارائه می‌دهند، استفاده می‌کنند. با این حال، همانطور که اسکالپرها قصد دارند از حرکت‌های کوچک‌تر با موقعیت‌های بزرگ‌تر سود ببرند، باید از لغزش‌ها (Slippage) نیز آگاه باشند. (در صورتی که نقدینگی کافی در قیمت موردنظر برای پر کردن یک سفارش بزرگ در بازار وجود نداشته باشد، ممکن است تفاوت زیادی بین قیمتی که انتظار دارید سفارش شما با آن انجام شود و قیمتی که واقعا انجام می‌شود، وجود داشته باشد. به این تفاوت اسلیپیج یا لغزش گفته می‌شود.


5 استراتژی برتر اسکالپ 


1.      رِنج ترید (Range Trading)

در اصطلاح معاملاتی، رِنج (Range) قیمت به زمانی گفته می‌شود که قیمت یک دارایی، در یک بازه زمانی به طور مداوم بین دو قیمت یا سطح (که حمایت و مقاومت نام دارند) در رفت و برگشت است. در این استراتژی، معامله‌گر ابتدا محدوده‌های رنج و تثبیت قیمت را پیدا می‌کنند. در این هنگام سعی می‌کنند ارز دیجیتال مورد نظر را به محض رسیدن قیمت به حمایت، خریداری کرده و پس از رسیدن به مقاومت بفروشد. اگر تریدر باتجربه‌ای هستید، در نظر داشته باشید که روند بازار را تشخیص داده و نواحی حمایت و مقاومت را با استفاده از ابزار ترند لاین (Trend Line) مشخص کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید که قیمت بیت کوین به مدت چند روز بین 27 هزار دلار و 27,900 دلار در نوسان بوده است. در این شرایط، استفاده از روش رنج ترید یک گزینه مناسب است. در نتیجه، هنگامی که قیمت به سطح پایینی ناحیه رنج (حمایت) نزدیک می‌شود، زمان خرید بیت کوین، و هنگامی که قیمت به سطح بالایی (مقاومت) می‌رسد، زمان مناسب برای فروش بیت کوین است. مادامی که قیمت در ناحیه رنج در نوسان باشد، می‌توانید این فرایند را تکرار کنید.

2.      آربیتراژ (arbitrage)

آربیتراژ یکی از مهمترین استراتژی‌های خرید و فروش ارز دیجیتال در کوتاه مدت است. معامله آربیتراژ به خرید یک ارز دیجیتال با قیمت پایین‌تر در یک بازار و سپس فروش همان ارز دیجیتال با قیمت بالاتر در یک بازار دیگر گفته می‌شود. به طور کلی دو نوع آربیتراژ وجود دارد:

  • آربیتراژ مکانی، به خرید و فروش یک جفت ارز دیجیتال در دو مکان (صرافی ارز دیجیتال) متفاوت گفته می‌شود.
  • آربیتراژ جفت ارز متفاوت، به خرید یک دارایی در یک جفت ارز و فروش آن با یک جفت ارز دیگر است. (مثلا خرید بیت کوین در ازاء تتر BTC/USDT و فروش آن در جفت ارز BTC/ETH)

واکنش سریع و به‌موقع و کاروتلاش فراوان برای زیرنظر گرفتن قیمت یک دارایی در بازار‌های مختلف به‌طور همزمان، لازمه استفاده از فرصت‌های مناسب آربیتراژ است. 

3.      استراتژی bid-ask spread (اختلاف قیمت سفارش خرید و فروش)

ترید براساس اختلاف قیمت خرید و فروش ارز دیجیتال، یکی دیگر از شیوه‌های متداول در معاملات اسکالپ است. این روش مبتنی بر بهره‌مندی از اختلاف بین قیمت تقاضا (قیمت سفارش خرید یا بالاترین قیمتی که یک خریدار مایل به پرداخت آن است) و قیمت عرضه (قیمت سفارش فروش یا پایین‌ترین قیمتی که یک فروشنده حاضر به قبول آن است).

در این شیوه، هدف خرید یک دارایی با قیمت پایین‌ترین سفارش خرید ممکن و فروش آن با قیمت بالاترین سفارش فروش است. ارز های دیجیتالی که به سرعت دچار تغییر روند می‌شوند، بهترین گزینه برای این نوع اسکالپ هستند و بهترین فرصت‌های معاملاتی را در اختیار تریدر قرار می‌دهند.

4.      پرایس اکشن (Price Action)

روش پرایس اکشن (تحرکات قیمت) مبتنی بر عوامل اساسی تاثیرگذار بر قیمت یک ارز دیجیتال است. برخلاف استراتژی‌های آربیتراژ، روش پرایس اکشن مشابه خرید ارز دیجیتال بدون قصد اسکالپینگ است. تنها تفاوت این است که در روش پرایس اکشن برای اسکالپ ارز های دیجیتال، نمودار‌هایی با مدت زمان بسیار پایین را در نظر می‌گیرید.

روش‌های متعددی برای تشخیص روند وجود دارد. با توجه به ماهیت سرعتی بودن معاملات اسکالپ، تحلیل تکنیکال نقش مهمی را در تعیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب برای اسکالپ ایفا می‌کند.

5.      مارجین تریدینگ (Margin Trading)

در معاملات مارجین، کاربران می‌توانند با قرض‌گرفتن مبلغی از یک صرافی یا پلتفرم معاملاتی، پوزیشن‌های بزرگتری داشته باشند. ابن کار می‌تواند باعث افزایش سود حاصل از معاملات اسکالپ شود. به عنوان مثال، فرض کنید میزان سرمایه شما 100 دلار باشد و میزان سود شما از معامله اسکالپ، پیزی حدود 1.7 درصد باشد. در این حالت سود شما تنها 1.7 دلار خواهد بود. اما در معاملات مارجین می‌توانید با استفاده از اهرم 5 (X5 Leverage)، میزان سود خود در همین معامله را به 8.5 دلار برسانید. این اتفاق مانند این است که قیمت واقعی بیت کوین در یک معامله معمولی، 8.5 درصد صعود داشته باشد و به 31,465 دلار برسد.

اما باید به یاد داشته باشید که اهرم یک عامل دوطرفه است. یعنی میزان زیان را نیز درست مانند سود، چند برابر می‌کند. علاوه بر این، معاملات مارجین کارمزد بیشتری دارند و این عامل باعث می‌شود که تریدر ها، حتی در قیمت سربه‌سر نیز دچار زیان شوند.


آیا ما نیز می‌توانیم معاملات اسکالپینگ ارزهای دیجیتال را آغاز کنیم؟


سوال سختی است! این بستگی به این دارد که چه نوع معاملاتی برای شما مناسب است. برخی از معامله‌گران دوست ندارند حتی وقتی که در خواب هستند، دارایی‌های خود را در بازار به صورت باز نگه دارند، بنابراین استراتژی‌های کوتاه مدت را انتخاب می‌کنند. معامله‌گران روزانه و سایر معامله‌گران کوتاه مدت ممکن است در این دسته قرار گیرند.

از سوی دیگر، معامله‌گران بلندمدت ارزهای دیجیتال دوست دارند تصمیمات خود را برای مدت طولانی‌تری اتخاذ کنند و مشکلی ندارند که ماه‌ها داراییشان را در موقعیت‌های باز رها کنند. آن‌ها فقط می‌توانند ورودی، اهداف سود و حد ضرر خود را تعیین کنند، و گاهی اوقات روند بازار را نظارت کنند. سوئینگ تریدرها (Swing traders) یا همان کسانی که تمایل دارند در بازه‌های نسبتا میانی باشند، ممکن است در این دسته قرار گیرند.

بنابراین، اگر می‌خواهید روش معاملاتی خود را انتخاب کنید، باید اهداف خود را از خرید و فروش ارز دیجیتال روشن کرده و توضیح دهید که کدام روش معاملاتی بیشتر برای شما مناسب است. همچنین، شما باید یک استراتژی معاملاتی پیدا کنید که با شخصیت و روحیات شما سازگار باشد تا بتوانید آن را به طور مداوم جهت  سودآوری اعمال کنید.

به طور طبیعی، می‌توانید چندین استراتژی را امتحان کنید و ببینید کدام عملی‌تر است و کدام موثر نیست. معاملات کاغذی (Paper trading) در نسخه آزمایشی بایننس فیوچرز (Binance Futures testnet) می‌تواند راهی عالی برای آزمون و خطای معاملات شما باشد. به این ترتیب، می‌توانید استراتژی‌های اسکالپینگ را بدون به خطر انداختن سرمایه واقعی خود آزمایش کنید.


سخن پایانی: معاملات اسکالپینگ


اسکالپ یک استراتژی معاملاتی کوتاه مدت متداول است که شامل هدف سودآوری از تایم‌فریم کوتاه مدت است. این یک روش معاملاتی است که نیاز به نظم و انضباط زیاد، دانش بازار و تصمیم‌گیری سریع دارد.

سوال اینجاست که آیا اسکالپینگ یک استراتژی معاملاتی مناسب شما است؟ اگر مبتدی هستید، می‌‌توانید به دنبال استراتژی‌های بلندمدت‌تری مانند نوسان‌‌گیری یا هولد (Hodl) باشید. اگر تجربه بیشتری دارید، معاملات اسکالپ برای شما مناسب است. اما صرف نظر از آن چه در بازارهای مالی انجام می‌دهید، همیشه مهم است که اصول مدیریت ریسک را در نظر بگیرید، مانند استفاده از حد ضرر و اندازه مناسب موقعیت معاملاتی (position sizing).

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. خوب شد اخرش توضیح دادید که واسه منیکه مبتدی هستم معاملات اسکالپ مناسب نیست برام. من همینکه بیت کوین و تتر بخرم و برای بلند مدت نگه میدارم کافیه برام 🙂