آیا روند عرضه اتریوم پس از ادغام، کاهشی خواهد بود؟

آیا روند عرضه اتریوم پس از ادغام، کاهشی خواهد بود؟ | همتاپی

ادغام اتریوم پس از پشت سر گذاشتن چالش‌های فراوان، بالاخره موفق به تغییر مکانیزم عرضه اتریوم و محقق نمودن بسیاری از پیش بینی‌ها و انتظارات تحلیل‌گران و بنیاد اتریوم شد. با این حال هنوز هم جزییاتی وجود دارند که باید مشخص شوند. مواردی مانند این که آیا بالاخره عرضه اتریو‌م ضد تورمی خواهد شد؟ چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟ چه زمانی عرضه اتر کاهشی می‌شود؟

اتریوم چندان هم غیرتورمی نیست

علیرغم کاهش شدید عرضه اتریوم (ETH)، این رمزارز همچنان یک دارایی تورمی به شمار می‌رود. بر اساس گزارش وبسایت ultrasound.money، تعداد اترهای در گردش از زمان ادغام (Merge) یعنی تاریخ 15 سپتامبر تا زمان انتشار این مطلب (26 سپتامبر) بیش از 5990 اتر افزایش داشته است. با در نظر گرفتن قیمت فعلی اتر، تقریبا معادل 8 میلیون دلار اتریوم وارد چرخه بازار شده است. البته این آمار به این معنی نیست که ادغام اتریوم در میزان عرضه بی‌تاثیر بوده است. تعداد اتر عرضه شده پس از ادغام، بسیار کمتر از تعدادی است که انتظار می‌رفت در بازه زمانی مشابه، در مکانیزم اثبات کار استخراج شود. در صورت تداوم مکانیزم پیشین، پیش بینی می‌شد این تعداد برابر با 122 هزار اتر باشد.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

ضمنا این میزان بسیار پایین‌تر از نرخ استخراج بیت کوین یعنی  6.25 بیت کوین در هر 10 دقیقه است.

چگونگی عرضه اتریوم

به طور کلی میزان عرضه اتر به دو متغیر وابسته است: یارانه یا پاداش بلاک (block subsidy) و نرخ توکن سوزی.

یارانه یا پاداش بلاک، نشانگر میزان اتریوم تولید شده در هر بلاک است که پس از ادغام به میزان یک اتر در هر 12 ثانیه رسیده است. میزان کمک هزینه به تعداد اتر استیک شده در شبکه بستگی دارد. با توجه به میزان اتر استیک شده فعلی یعنی حدود 14 میلیون اتر، روزانه 1700 اتر به استیک کنندگان پاداش داده می‌شود.

نرخ توکن سوزی نیز به میزان توکن اتر سوزانده شده بوسیله کارمزدهای گس (gas) گفته می‌شود. طبیعتا نرخ سوزاندن متناسب با کارمزدها افزایش می‌یابد و در نتیجه با افزایش حجم تراکنش‌های اتریوم، این میزان نیز افزایش می‌یابد.

این مکانیزم توکن سوزی سال گذشته و در پی هاردفورک لندن به کاربران معرفی شد. این مکانیزم در دوره‌های مختلف به کاهش عرضه تورمی اتر کمک کرده است. در عین حال ادغام صورت گرفته در ماه جاری، میزان عرضه روزانه اتر را حدود 90 درصد کاهش داده و از 14,600 اتر به 1,600 اتر رسانده است.

به منظور کاهش تورم اتریوم، تعداد توکن‌هایی که از طریق پاداش بلاک تولید می‌شوند، باید کمتر از میزان سوزانده شده توسط شبکه باشند. به عبارت دیگر روند تورمی اتریوم در صورتی کاهش می‌یابد که میزان اتر استیک شده کاهش پیدا کرده و تعداد تراکنش‌ها افزایش یابد. با در نظر گرفتن میزان اتر استیک شده در زمان حال، نرخ پایه کارمزد تراکنش‌ها باید حداقل 15 Gwei یعنی 0.000000015 اتر باشد.

اما از تاریخ 20 سپتامبر، شرایط این گونه نبوده و کارمزد تراکنش‌ها فقط 11 Gwei بوده است. این عدد منجر به سوزاندن 412 هزار اتر در سال می‌شود. در حالی که تعداد اتر استیک شده فعلی می‌تواند منجر به تولید 603 هزار توکن جدید در سال شود. این میزان به مفهوم تورم یا عرضه افزایشی 0.16 درصدی و برابر با 191 هزار اتر در سال است.

آیا عرضه اتریوم نهایتا غیرتورمی خواهد شد

 برای مشاهده تغییر در این روند باید منتظر بمانیم.

از یک سو می‌توان انتظار داشت که تعداد استیک کنندگان روند افزایشی داشته باشد. در حال حاضر شبکه اتریوم برای استیک اتر نرخ سود سالانه 4.5 درصدی را در نظر گرفته است. گرچه برخی سرویس دهندگان مانند Binance US نرخ سود 6 درصد را برای استیک کنندگان در نظر می‌گیرند.

با درنظر گرفتن میزان ریسک به پاداش استیک کردن در مقابل سایر روش‌های موجود درآمد زایی (مانند وام دادن)، فرایند استیک کردن برای خریداران اتر در آینده جذاب‌تر خواهد بود.

ضمنا فرایند استیک کردن در شبکه اتریوم هنوز بکر و تازه بوده و از همین رو فرصت مناسبی به شمار می‌رود. میزان توکن استیک شده در شبکه اتریوم حدود 14 درصد است، در حالی که این میزان در سایر شبکه ها حدود 50 درصد از توکن‌های بومی آن شبکه را در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر اما کسانی که اعتقاد دارند اتریوم تبدیل به شبکه‌ای با حجم تراکنش بسیار بالا برای تجارت غیرمتمرکز خواهد بود، انتظار دارند کارمزد تراکنش‌ها افزایش یافته و در نتیجه میزان توکن سوزی نیز غیرتورمی و افزایشی باشد. آرتور هیز (Arthur Hayes) مدیر عامل سابق صرافی بیتمکس (BitMEX) معتقد است که این فرایند می‌تواند باعث تشویق سرمایه گذاران به خرید و استفاده از اتر شود. این اقدام باعث بالا رفتن میزان تراکنش‌ها و کارمزدها شده و در نتیجه تبدیل به یک چرخه کاهش دهنده تورم خواهد شد.

با این حال هیز در مصاحبه‌ای در ماه جاری اذعان نمود که ممکن است در آینده و پیش از نا امید شدن کاربران، محدودیتی برای میزان افزایش کارمزدها ایجاد شود.

فرض کنیم کاهش تورم آن‌قدر ادامه پیدا کند که منجر به افزایش قیمت اتر شده و تا جایی پیش برود که دیگر کسی از آن استفاده نکند. حدس بزنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آن‌ها نرخ تورم را تغییر خواهند داد.

مطالب مرتبط: تحلیل قیمت اتریوم: همزمان با ادغام قیمت اتریوم ۱۵ درصد کاهش یافت

به همین علت هیز معتقد است که اتریوم قادر به رقابت با بیتکوین بعنوان یک شبکه پولی نخواهد بود. به اعتقاد او، نقش اساسی هزینه‌های گس اتریوم با مفهوم در نظر گرفتن اتریوم بعنوان پول مغایرت دارد. این در حالی است که ارزش بیتکوین با کارایی سایر ابزارهای موجود در شبکه تداخلی ندارد.

پائولو آردوینو (Paulo Arduino) یکی از مدیران صرافی بیتفینکس (Bitfinex) نیز استدلال مشابهی را مطرح نمود که به مسئله ادغام منتهی شد. به اعتقاد او، وضعیت اتریوم مدام در حال تغییر است و ویژگی‌ها و اولویت‌های بسیاری دارد که رقابت آن با بیتکوین بعنوان یک دارایی پولی را بی معنی می‌کند.

لقب ultrasound money که به اتریوم تعلق گرفته است، در واقع نشات گرفته از عبارت sound money به معنای «پول سالم» است که پیش از آن به بیت کوین اطلاق می‌شد. بیتکوین این لقب را بخاطر ویژگی‌هایی همچون عرضه ثابت و مصونیت در برابر از دست دادن ارزش پولی خود به دست آورده است.

در لحظه بارگذاری این مقاله، قیمت اتر به دلار با ;کاهش 1.55 درصدی نسبت به دیروز در حوالی 1,432 دلار در نوسان است. 

برای اطلاع از اخرین اخبار اتریوم، به مقاله تحلیل قیمت اتریوم مراجعه نمایید. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *