۷ نکته در مورد پرونده شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا از بایننس

7 نکته در مورد پرونده شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا از بایننس | همتاپی

شکایت غافلگیرکننده کمیسیون معاملات آتی کالا علیه صرافی ارز دیجیتال بایننس، در تاریخ 27 مارس (7 فروردین)، شوک جدیدی را به بازارهای مالی وارد کرد.در این مقاله 7 نکته مهم درباره شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا از بایننس بررسی شده است.

کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) با تهیه یک شکایت 74 صفحه‌ای، ارز های دیجیتال اتر، BUSD (استیبل کوین بایننس)، تتر (USDT) و لایت کوین را در کنار بیت کوین و به عنوان کالا معرفی نموده و ادعا‌های جالبی را در این رابطه مطرح کرده است.

50000 شیبا
جایزه بگیرید!
همین حالا ثبت نام کن

این مرجع قانونگذاری، علاوه بر ارائه ادعا‌هایی مبنی بر دستکاری بازارها توسط بایننس و عدم تلاش برای رعایت الزامات و مقررات صرافی‌ها، این صرافی را به عدم همکاری در تحقیقات و همچنین پنهان کردن محل استقرار دفتر اصلی خود متهم کرده است. البته بایننس تمام این ادعا‌ها را رد کرده است.

با این حال، این تنها ظاهر ماجرا است و وقتی که به بررسی این شکایت 74 صفحه ای بپردازیم، با جوانب بیشتری از این موضوعات روبرو خواهیم شد. در ادامه به بررسی برخی از جزئیات مطرح شده در این شکایت می‌پردازیم.

1. توکن‌هایی که به عنوان کالا طبقه بندی شده‌اند

بر خلاف اظهارات گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در مورد دارایی‌های دیجیتال، CFTC در شکایت خود بیت کوین، اتر، تتر، لایت کوین و BUSD را به عنوان کالا طبقه بندی کرده است.

اوایل سال میلادی جاری، SEC در طرح دعوی خود علیه شرکت Paxos، از توکن BUSD به عنوان اوراق بهادار ثبت نشده یاد کرده بود. گنسلر همچنین به طور مکرر نظر خود را در مورد ارز های دیجیتال مطرح نموده و از نظر او، به استثناء بیت کوین، تمام ارزهای دیجیتال، اوراق بهادار هستند.

شیلا وارن (Sheila Warren)، مدیر شورای نوآوری ارز های دیجیتال، این بیانیه را آب سردی بر پیکره بازار ارز های دیجیتال دانست و اعلام کرد که این مسئله، تاثیر قابل توجهی بر روی صنعت ارز های دیجیتال خواهد داشت و منجر به افزایش اختیارات و کنترل این نهاد قانون گذار، بر روی بازار می‌شود.

در عین حال، پاول گروال، مدیر ارشد حقوقی صرافی کوین بیس، با اشاره به عدم اتفاق نظر این دو مرجع نظارتی گفت:

ظاهرا یک اوراق بهادار، می‌تواند همزمان کالا هم باشد، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و بستگی به این دارد که از کدام نهاد، و در چه زمانی بپرسید. اگر شما هم گیج شده اید، بدانید که تنها نیستید. آیا این بهترین وضعیتی است که قانون آمریکا می‌تواند ارائه دهد؟

2. دسترسی به اطلاعات تلفن همراه CZ

چانگ پنگ ژائو، مدیر عامل صرافی بایننس، یکی از متهمان این پرونده است که طی این شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا از بایننس، بار‌ها به او اشاره شده است. جالب اینجاست که CFTC از پیام‌های آقای ژائو در پیام رسان سیگنال، و گفتگو‌های او در گروه‌های مختلف، که از «تلفن آقای ژائو» به دست آمده است، به عنوان مدرک استفاده می‌کند. اما سوال اینجاست که دسترسی به این موارد، چگونه ممکن بوده است؟

مارتین کرانگ طی یک پست توئیتری در تاریخ 27 مارس نسبت به این موضوع واکنش نشان داد:

 آن ها چطور به تلفن CZ دسترسی داشته‌اند؟ 

CFTC در این شکایت خود بیان کرده است که ژائو با استفاده از پیام رسان سیگنال و قابلیت حذف خودکار پیام‌ها، چندین بار با مدیران، کارمندان و نمایندگان صرافی بایننس ارتباط برقرار کرده است.

3. اتهام فعالیت تروریستی

یکی دیگر از اتهامات حیرت انگیز مطرح شده از سوی CFTC، مطلع بودن کارمندان این شرکت از کمک به انجام “فعالیت‌های غیرقانونی” توسط این صرافی بوده است:

مدیران، کارمندان و نیرو‌های این صرافی، در گفتگو‌های داخلی خود، احتمال دست داشتن این صرافی در تسهیل فعالیت‌های غیر قانونی را تایید کرده‌اند.

این گزارش، به طور ویژه به رخدادی در ماه فوریه 2019 اشاره می‌کند که طی آن، ساموئل لیم، رئیس سابق نظارت بر اجرای مقررات، اطلاعاتی را در ارتباط با تراکنش‌های حماس به دست آورده بود. براساس ادعای مطرح شده در این پرونده، در آن زمان ساموئل لیم به یکی از همکارانش توضیح داده است که تروریست‌ها معمولاً مبالغ اندک را به این صرافی واریز می‌کنند و مبالغ بزرگتر، با هدف پولشویی واریز می‌شوند.

همکار لیم، در پاسخ گفته بود: بعید می‌دانم با 600 دلار بتوان حتی یک اسلحه AK47 خریداری کرد.

اما در فوریه 2020 و با اشاره به برخی از مشتریان بایننس، از جمله کاربران روس، بار دیگر به همکار خود گفته بود که قطعا این افراد با اهداف مجرمانه در این صرافی هستند. مدیر بخش نظارت بر قوانین بایننس همچنین اعلام کرده است که «ما این بدی‌ها را می‌بینیم، اما هر دو چشم خود را به روی این موضوع بسته‌ایم».

4. یک نفر در راس ماجرا

بر اساس این شکایت، CFTC ادعا می‌کند که آقای ژائو مالکیت و کنترل چندین نهاد مختلف را بر عهده دارد که پلتفرم بایننس (Binance) را به عنوان یک «شرکت مشترک» اداره می‌کنند.

برای خرید و فروش متیک در خواست خود را ثبت کنید.

می خواهم متیک بخرم

به عنوان مثال، در این شکایت عنوان شده است که آقای مدیر، شخصاً هزینه‌های جزئی شرکت را تأیید نموده و برای پرداخت هزینه برخی خدمات مورد نیاز شرکت، مانند خدمات وبسایت آمازون، از کارت اعتباری شخصی خود استفاده کرده است.

ژائو، به عنوان موسس و مدیرعامل صرافی بایننس، مسئول تصمیمات راهبردی، توسعه کسب و کار و مدیریت صرافی بایننس است. ژائو شخصاً در برخی از اقدامات فرعی و جزئی شرکت دخیل بوده است. به عنوان مثال، او شخصاً پرداخت هزینه حدوداً 60 دلاری مربوط به لوازم شرکت را تایید نموده است. این اتفاق در ماه ژانویه 2021 و در حالی رخ داد که درآمد بایننس در این ماه بیش از 700 میلیون دلار بوده است.

چکیده متن شکایت 2

5. امتیازات VIP بایننس

در ادامه این شکایت، یکی از برنامه‌های VIP بایننس، حاوی امتیازات و اعتبارات ویژه نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

بنابر ادعای CFTC، در این برنامه، علاوه بر تشویق مشتریان به استفاده از شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای دسترسی به این پلتفرم، بخشی از امتیازات مشتریان VIP، دریافت اعلان فوری در مورد هرگونه درخواست اجرای الزامات قانونی در مورد حساب آن‌ها است.

یکی دیگر از امتیازات مشتریان VIP، دریافت اعلان فوری در مورد هرگونه درخواست اجرای الزامات قانونی در مورد حساب آن‌ها است. بر اساس یکی از سیاست‌های این شرکت تحت عنوان، مدیریت درخواست‌های حقوقی مبنی بر ارائه اطلاعات کاربری و جزئیات تراکنش، که توسط آقای لیم و به دستور ژائو ایجاد تنظیم شده است، بایننس به تیم VIP خود دستور داده بود تا یک اطلاعیه ویژه را برای یکی از مشتریان ارسال کنند:

ویژه
شرایط مسدود شدن حساب به درخواست مراجع قانونی، و بلافاصله پس از رفع مسدودی (که 24 ساعت پس از مسدود شدن حساب انجام می‌شود). تیم VIP موظف است از هر طریق ممکن (تلفن/ پیام) به مشتری اطلاع بدهند که حساب او مسدود و یا رفع مسدودی شده است. اطلاعیه نباید به گونه‌ای باشد که مستقیما باعث وحشت و خروج کاربر از این پلتفرم شود. فقط کافی است بگویید که مسدود بودن حساب برطرف شده و توسط نهاد X مورد بررسی قرار گرفته است. اگر آن کاربر یک معامله گر بزرگ یا باهوش باشد، نکته را دریافت می‌کند.

CFTC همچنین ادعا کرده است که با توجه به سود هنگفت سرمایه گذاری کاربران آمریکایی (به ویژه کاربران VIP) در این پلتفرم، مایل به حفظ آن‌ها در این صرافی است.

6. نادیده گرفتن الزامات نظارتی ایالات متحده

CFTC همچنین بایننس را متهم کرد که علی رغم آگاهی از الزامات نظارتی ایالات متحده، آن‌ها را نادیده گرفته و با اخذ تصمیمات راهبردی و عامدانه، تصمیم به فرار از قوانین فدرال گرفته است.

این پرونده یک بار دیگر به پیام‌های داخلی مدیران بایننس در سال 2018 در رابطه با استراتژی این صرافی برای مواجه با قوانین صرافی‌ها در ایالات متحده و انطباق با تحریم‌های اعمال شده توسط قانون‌گذاران برای صرافی‌های بین المللی اشاره می‌کند.

بایننس علی رغم آگاهی از الزامات نظارتی ایالات متحده، آن‌ها را نادیده گرفته است.

بایننس از دستورالعمل‌ها و قوانین مربوط به موسسات مالی مانند FCM و صرافی‌هایی مانند DCM و SEF مطلع بوده است، اما با این حال، با اخذ تصمیمات راهبردی و عامدانه، تصمیم به فرار از قوانین فدرال گرفته است.

مکاتبات داخلی ژائو، لیم و سایر مدیران بایننس، نشان دهنده آگاهی آن‌ها در مورد نیاز به رعایت الزامات و دستورالعمل‌های قانونی، از همان روز‌های اولیه است.

به عنوان مثال در اکتبر 2018 و درست پیش از بازه زمانی مربوطه، لیم خطاب به ژائو گفته است:

ممکن است ناراحت شوید، اما وظیفه دارم این موارد را به طور مداوم به شما یادآوری کنم:

تاکنون هیچ اشاره‌ای به تحریم‌ها و یا حمایت از تحریم‌ها انجام نداده‌ایم.

آیا قرار است اتصال مشتریانی که از آدرس کشور‌های تحریمی وارد می‌شوند را مسدود کنیم؟ چون ما همین الان هم مشتریانی را از این آدرس‌ها پذیرفته‌ایم.

یا اینکه مایل هستید در زمان دیگری و پس از حل مسئله مربوط به مشتریان آمریکایی، راهکار شفاف دیگری را مد نظر قرار دهید؟ مشکل اینجاست که اگر شبکه مقابله با جرائم مالی (Fincen) و یا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) به شواهد محکمی دست پیدا کنند، تلاش می‌کنند تا ضمن انجام تحقیقات، این خبرها را در سطح جهانی منتشر کنند.

7. جریمه و رای دادگاه شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا از بایننس

این نهاد قانونگذار در پایان متن شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا از بایننس اعلام نموده است که به دنبال اتخاذ جریمه‌های مالی، حذف هرگونه سود حاصل از معاملات، حقوق، کارمزد، وام و هرگونه درآمد حاصل از اقدامات ظاهراً نادرست عوامل این مجموعه و همچنین پرداخت جریمه نقدی مربوط به هزینه‌های پرونده و تحقیقات است.

این نهاد همچنین خواستار صدور حکمی برای جلوگیری از تخلفات احتمالی در آینده است.

CFTC همچنین خواهان اقدامات روشنی از جمله سلب امتیاز، جریمه های مالی و ممنوعیت دائمی تجارت و ثبت است.

پس از اجرای این شکایت، آیا بایننس باز هم قادر به فعالیت در آمریکا و برخورداری از مشتریان آمریکایی خواهد بود؟

منبع: توییتر هنری ارسلانیان (Henri Arslanian)

به اعتقاد خانم وارن، مدیر شورای نوآوری ارز های دیجیتال، CFTC وقت خود را با درگیری در پرونده‌های نامشخص تلف نمی‌کند، بلکه مستقیما و با هدف محکوم کردن طرف مقابل پیش می‌رود.

بایننس تاکنون ادعا‌های بسیاری را رد نموده و اعلام نموده است که پاسخی کامل و جامع را ارائه خواهد داد.

در تاریخ 28 مارس، CZ در پاسخ به آنچه که یک دعوی مدنی نابهنگام و ناامید کننده خوانده بود، اظهار کرد که صرافی بایننس در طول 2 سال گذشته، با CFTC همکاری نموده است.

در عین حال، سختگوی بایننس در مصاحبه با کوین تلگراف اعلام کرد که بایننس همچنان از اتصال کاربران آمریکایی، بدون توجه به محل سکونت آن‌ها جلوگیری می‌کند:

ما برای تطابق با قوانین و مقررات بین المللی، رویکردی جدید را با 3 لایه امنیتی و با هدف رعایت مقررات به کار گرفته‌ایم که موارد زیر تنها برخی از کاربرد‌های آن است:

  • تضمین احراز هویت اجباری برای تمام کاربران از هر کشوری.
  • مسدود کردن ارتباط تمام کاربران مقیم آمریکا.
  • مسدود کردن ارتباط تمام کاربران آمریکایی، فارغ از محل زندگی آن‌ها.
  • مسدود کردن اتصال تمام دستگاه‌هایی که از ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه در آمریکا استفاده می‌کنند.
  • مسدود کردن تمام اتصال‌هایی که با IP آمریکا انجام می‌شود.
  • جلوگیری از واریز و برداشت کاربران با استفاده از بانک‌های آمریکایی

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی 

منبع: blockchair.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *