۳ دلیلی که قیمت اتر را برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۸ به اوج رساند

3 دلیلی که قیمت اتریوم را برای اولین بار بعد از سال 2018 به اوج رساند | همتاپی

روز گذشته، اتریوم (ETH) برای اولین بار از ماه مه 2018 تاکنون به اوج قیمت جدید خود یعنی 748 دلار رسید. اتریوم در 4 مه سال 2018 معادل 797 دلار بود. در ادامه به بررسی دلایل افزایش قیمت اتریوم در روز گذشته می‌­پردازیم.

روز گذشته، دومین رمزارز بازار به بالاترین قیمت خود (748 دلار) در دو سال گذشته رسید. اما بعد قیمت این ارز دیجیتال کمی افت کرد و اکنون در حدود 730 دلار معامله می‌­شود. 

قیمت اتر پس از مدتی نوسان در نزدیکی این قیمت، به شدت کاهش یافت و اکنون در تلاش است تا به آن سطح بازگردد. از این رو، در روز یکشنبه (27 دسامبر) قیمت ETH از 700 دلار عبور کرد. طبق داده‌های کوین‌­مارکت­‌کپ (CoinMarketCap)، در زمان نگارش این مقاله، قیمت اتر 730 دلار می‌باشد. اما چرا قیمت اتر در حال افزایش است؟

در ادامه محتمل‌­ترین دلایل رشد اتریوم را بررسی خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: اتریوم چیست

نمودار یک روزه قیمت اتریوم. منبع: CoinMarketCap

نمودار یک روزه قیمت اتریوم. منبع: CoinMarketCap

 قرارداد استیکینگ (staking) اتریوم 2.0

سه عامل عمده افزایش بازار اتریو‌م مربوط به کارایی این رمزارز می‌باشد و اتریوم قصد دارد یک محصول سازمانی مبتنی بر ETH را به تازگی معرفی کند.

پس از آنکه به اندازه کافی اتریو‌م از سمت اعتبارسنج‌­ها سرمایه‌گذاری شد، در تاریخ 1 دسامبر، فاز صفر اتریوم 2.0، راه‌­اندازی شد. در قرارداد هوشمند استیکینگ، هدف اولیه‌ 524,288 اتر بود که قبل از این تاریخ محقق شد، اما کاربران همچنان به ارسال اترهای خود ادامه دادند.

طبق داده‌­های Dune Analytics، در حال حاضر 1.2 میلیارد دلار اتر وجود دارد که در این قرارداد قفل شده است. 

دیفای (DeFi) مبتنی بر اتریوم

دلیل دیگر رشد اتریوم مربوط به قبل از سال 2020 است: امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای.

بسیاری از اپلیکیشن‌­های دیفای مبتنی بر اتریوم در سال جاری موفقیت­‌های بزرگی کسب کرده‌­اند، از جمله Yearn.finance ،Chainlink ،Wrapped Bitcoin ،Compound ،Uniswap ،SushiSwap و غیره.

هر چند که برخی از این پروژه­‌ها، مانند YAM، به دنبال افزایش علاقه سرمایه­‌گذاران، با شکست‌­هایی نیز روبرو شده­‌اند.

علاوه بر این، چندین اپلیکیشن­ دیفای امسال قربانی هکرها شدند و مقدار زیادی از اتر کاربران خود را از دست دادند.

گروه CME قراردادهای آتی مبتنی بر اتریوم را برای موسسات راه‌اندازی می‌­کند

در 16 دسامبر، گروه CME اعلام کرد که قصد دارد برای موسسات مالی قراردادهای آتی مبتنی بر اتریو‌م راه‌­اندازی کند. 

همین پلتفرم برای اولین بار معاملات آتی بیتکوین را در دسامبر 2017 آغاز کرد و راه را برای مؤسسات جهت دستیابی به طلای دیجیتال باز کرد.

به گفته تیم مک کورت (Tim McCourt)، مدیر ارشد CME، تصمیم انتشار قرارداد‌های آتی اتریوم براساس رشد سریع در بازارهای قرارداد‌ آتی و آپشن بیت کوین بود.

اتریوم از نظر ارزش بازار و حجم روزانه دومین رمزارز بزرگ است. معرفی قرارداد آتی اتریوم، به بازار مشتقات گروه CME کمک خواهد کرد تا با ایجاد یک منحنی فوروارد (forward curve)، فعالان بازار اتریوم بتوانند ریسک قیمت را بهتر مدیریت کنند.

ETH تحت فشار بالا رفتن قیمت بیت کوین قرار گرفته است

دلیل احتمالی دیگر رشد ETH، ادامه بالارفتن قیمت بیت کوین است. در تعطیلات سال نو میلادی، بزرگترین رمزارز توانست از 25,000 دلار عبور کرده و در زمان کوتاهی به بیش از 28,000 دلار افزایش یابد و سپس دوباره به عقب بازگشت اما بالاتر از 26,000 باقی ماند.

علاوه بر این، هفته گذشته سومین ارز برتر بازار (XRP)، پس از آنکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ایالات متحده علیه ریپل (Ripple) شکایت کرد و آن را متهم کرد که XRP را بدون مجوز در هشت سال گذشته فروخته و بیش از یک میلیارد دلار از این فروش کسب کرده است، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

کریس لارسن (Chris Larsen)، بنیانگذار ریپل، و برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیر عامل  شرکت، نیز توسط این نهاد نظارتی متهم شده‌­اند.

این دو عامل نیز احتمالاً در بالا رفتن اتریوم نقش داشته‌­اند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *