عضو هیات مدیره انجمن بلاک‌چین: احتمال راه ‌اندازی کریپتو ریال وجود دارد

عضو هیات مدیره انجمن بلاک‌چین: احتمال راه‌انداری کریپتو ریال رمزارز ملی

اعضای کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در هفدهمین جلسه خود، به بررسی رمزارز ملی کشور چین که با نام کریپتو یوآن معرفی شده است پرداختند.

به گزارش همتاپی به نقل از روابط عمومی این کمیسیون دلیل توجه این کمیسیون به موضوع رمزارز ملی چین از این جهت بود که به عقیده صاحبان کسب و کارهای نو و مدیران استارت‌آپی، دولت چین در یک اقدام نادر گام در مسیر راه‌اندازی رمز ارز برداشته است و به سوی اکوسیستم کریپتوکارنسی‌ حرکت می‌کند که این اقدام تحولات شگرفی در دنیای مالی جهان رقم خواهد زد.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

از آنجایی که دولت ایران و چین شرکای تجاری هم هستند ورود رمز ارز رسمی دولت چین، به احتمال زیاد در معاملات تجاری آینده کشورمان تاثیرگذار خواهد بود و نقش ویژه‌ای ایفا خواهد کرد. به همین دلیل برخی از صاحبان کسب و کارهای نو عقیده دارند که ارز یوآن و تجربه کشور چین را در راه‌اندازی رمزارز ملی باید به فال نیک گرفت. بنابراین کشور ما باید از این تجربه برای ایجاد یک نظام مالی جدید با هدف رفع موانع و مشکلات اقتصادی و دور زدن تحریم‌ها استفاده کند. تعدادی از تحول‌گران اقتصاد دیجیتال ایران بر این باورند که طراحی رمزارز ایرانی که برخی از آن با نام کریپتو ریال یاد می‌کنند به منظور ورود کشورمان به تبادلات نیازمند مقدمات و زیرساخت‌هایی می‌باشد که بخش اعظمی از این اقدامات باید توسط دولت فراهم شود. یکی از این موارد پذیرش تراکنش‌های ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی ایران است. علاوه بر این سازمان امور مالیاتی کشور باید ارزهای دیجیتال را در محاسبات ملی خود بگنجاند.

سهیل نیکزاد عضو هیات مدیره انجمن بلاک‌چین که توضیحاتی برای اعضای این کمیسیون در رابطه با ارزهای دیجیتال ارائه داد، خاطر نشان کرد غیر متمرکز و مختار بودن انتشار ارزهای دیجیتال از جمله ویژگی‌های منحصر بفرد این فناوری می‌باشد. علاوه بر، این شبکه پرداخت این ارزهای دیجیتال باعث شده است دیگر کاربردهای آنها به جز خرید، جذابیت بیشتری پیدا کنند.

به گفته ایشان حجم تراکنش‌های بازار ارز دیجیتال جهان حدود نیم تریلیون دلار است که نیمی از حجم این بازار متعلق به بیت‌کوین می‌باشد. به گفته این عضو هیات مدیره انجمن بلاک‌چین حجم تراکنش‌های بیت‌کوین به ۴۰ میلیارد دلار در روز می‌رسد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دولت چین حجم بازاری که این رمز ارزها برای خود ایجاد کرده‌اند را به عنوان فرصتی مورد استفاده قرار داده است و برای ایجاد رمزارز ملی خود تلاش می‌کند اگرچه هنوز به طور کامل مشخص نشده است که رمز ارز یوآن قرار است روی چه بلاکچینی اجرا شود. اما آنچه که به طور کامل مشخص شده است راه‌ اندازی یوآن در دو لایه مختلف است. لایه نخست آن است که این رمز ارز توسط بانک مرکزی چین منتشر شود و مشتریان آن بانک‌های تجاری باشند. لایه دوم نیز بانک‌های تجاری منتشرکننده هستند و مشتریان، مردم و خریداران می‌باشند. به این ترتیب تمام نهاد‌های مرتبط با آن نیز می‌توانند از این رمز ارز پایه برای معاملات خارجی استفاده کنند. همچنین در این نشست به جایگاه رمزارز ملی کشور در رفع محدودیت‌های اقتصادی ایران با سایر کشورها اشاره شد علاوه بر این مقرر شده است در جلسات بعدی این کمیسیون، به مشارکت رمز ارزها در تبادلات مالی صادرکنندگان و واردکنندگان کشور پرداخته شود. این جلسه قرار است با حضور کمیسیون صادرات ایران برگزار شود تا راهکارهای گسترش آن‌ها مشخص شوند.

فرزین فردیس نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در این جلسه گفت ما آمادگی خود را جهت راه ‌اندازی این رمزارز ملی در آینده نزدیک اعلام می‌کنیم. همچنین در مصوبه سال گذشته این کمیسیون، ایجاد یک مرکز نوآوری و تحول دیجیتال در دستور کار اتاق تهران قرار گرفت که هیات رئیسه موافقت خود را با آن اعلام کرد. هم اکنون مدیر اجرایی این طرح تعیین شده و مقرر شده است واحدهای بخش‌ خصوصی که عضو اتاق تهران هستند نیز این کمیسیون را در جهت ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌و‌کارها، فرهنگ‌سازی نفوذ این فناوری در صنایع مختلف و برگزاری رویدادهای مختلف یاری کنند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *