با تاثیر ایلان ماسک شرکت‌­ها برای خرید بیت ­کوین رقابت می‌­کنند

با تاثیر ایلان ماسک بر روی بیت­ کوین شرکت‌­ها اکنون برای خرید بیت ­کوین رقابت می‌­کنند

اگرچه بیت کوین روند پرتلاطمی را طی کرده است تا به مکان فعلی خود برسد، اما سرانجام توجه و شناخت لازم را به خود جلب کرده است و روز به روز علاوه بر افراد، شرکت‌ها نیز به خرید بیت کوین روی می‌آورند. 

از زمان ایجاد بیت کوین در سال 2009، بیت ­کوین جامعه سرمایه‌­گذاران خود را با تلاطم‌­های زیادی روبه‌رو کرده است. این بازار هم رضایتمندی بازار گاوی و هم ناامیدی بازارهای خرسی را به همراه داشته است. اگرچه بیت کوین روند پرتلاطمی را طی کرده است تا به مکان فعلی خود برسد، اما سرانجام توجه و شناخت لازم را به خود جلب کرده است.

برخی مواقع، انتقاداتی از بی‌­ثبات بیت­کوین وجود دارد که اغلب به دلیل از دست دادن سرمایه­‌ی سرمایه­‌گذاران بی‌­تجربه در هنگام خرید بالای چرخه است. از آنجایی که این افراد نمی‌­توانند در برابر اصلاح بازار مقاومت کنند، تسلیم می‌­شوند. نوسانات نیز یکی از مهم­ترین دلایلی است که SEC هنوز مجوز ETF بیت ­کوین را تصویب نکرده است. با این حال، لازم به یادآوری است که ما هنوز در دوران ابتدایی این طبقه دارایی جدید هستیم. یک روش عالی برای تجزیه و تحلیل سیر رشد بیت ­کوین این است که جایگاه آن را با چرخه پذیرش تکنولوژی بسنجیم.

چرخه پذیرش تکنولوژی یک مدل جامعه شناختی است که اتخاذ یا پذیرش یک محصول یا نوآوری جدید را توصیف می‌­کند. این چرخه را می‌­توانید به صورت یک توزیع معمولی تصور کنید که از نوآوران شروع می‌­شود، پس از پذیرندگان اولیه، گروه پیشگامان وارد شده، و سرانجام دو گروه آخر یعنی افراد پیرو و افراد خواب‌مانده وارد میدان می‌شوند. نقطه بحرانی چرخه، زمانی اتفاق می‌­افتد که پذیرندگان اولیه به اصطلاح از یک شکاف عظیم عبور می‌­کنند و به تدریج گروه پیشگامان وارد می‌شوند. تشخیص اینکه دقیقاً چند درصد از افراد بیت ­کوین دارند، می‌­تواند چالش ­برانگیز باشد. براساس یک نظرسنجی، این میزان چیزی در حدود 10 تا 15 درصد می‌­باشد که می‌توانند جزو پذیرندگان اولیه ارز دیجیتال به حساب آیند.

حال سوال این است: چه کاتالیزوری می‌­تواند بیت ­کوین را از آن شکاف عظیم، عبور دهد تا پذیرندگان اولیه بتوانند رشد بیت ­کوین را بیشتر تحریک کنند؟ به نظر می‌­رسد توییت بین مایکل سیلور و ایلان ماسک توانست کاتالیزور مورد نیاز باشد تا افراد بیشتری را به خرید بیت کوین ترغیب کند.

توییتی که همه چیز را برای خرید بیت کوین تغییر داد

بیت ­کوین از روزهای ابتدایی مسیر طولانی را طی کرده است و این موضوع را نمی‌­توان انکار کرد. با وجود رشد باورنکردنی بیت کوین، از ابتدا این سوال مطرح بوده است که آیا سرمایه‌­های سازمانی به این حیطه سرازیر می‌­شوند؟ با اقدامات اخیر مایکل سیلور و ایلان ماسک این سوال دیگر مطرح نمی‌­شود. این دو فرد، شور و هیجانی  را برای خرید بیت کوین به راه انداخته‌­اند که شاید تازه آغاز راه برای آینده باشد.

مایکل سیلور در توییتر خود گفت:

بیت ­کوین مثل هورنت‌­های سایبری و الهه خرد است، که از آتش حقیقت تغذیه می‌­کند، و در پشت دیواری از انرژی رمزگذاری شده، باهوشمندی، بسیار سریع‌ و قوی‌ رشد می‌­کند.

کاملا واضح است که سیلور به دنبال دارایی‌هایی است که کمیاب می‌باشند و به عنوان پوشش ریسک (hedge) در برابر کاهش ارزش دلار عمل می‌کنند. او دارایی خود را در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که در موردش حرف می‌زند. در پایان سال گذشته، شرکت میکرواستراتژی اعلام کرد که در سال 2020 تعداد 29,646 بیت ­کوین را با متوسط قیمت 21,925 دلار، تقریبا به ارزش 650 میلیون دلار خریداری کرده است. هرچند خریدهای بیت کوین میکرواستراتژی در اینجا متوقف نشد و همین هفته گذشته، این شرکت 1.05 میلیارد دلار دیگر را برای خرید بیت ­کوین‌های بیشتر اختصاص داد.

اعتقاد سیلور به بیت ­کوین، فراتر از تبدیل خزانه‌­داری میکرواستراتژی می‌­باشد. او با تلاش برای حضور سایر مدیران شرکت­‌های بزرگ مثل Fortune 500 و پیشگامان فناوری، به عنوان سفیر بیت ­کوین فعالیت می‌­کند. در حقیقت، احتمالا یک تبادل توییتری بین سیلور و ایلان ماسک توانست روند بیت ­کوین را برای همیشه تغییر دهد.

در تاریخ 20 دسامبر 2020، سیلور با ارسال توییتی به ماسک گفت:

اگر می­‌خواهید 100 میلیارد دلار به سهام­داران خود سود برسانید، ترازنامه تسلا را از دلار به بیت کوین تغییر دهید. شرکت‌­های دیگر در شاخص S&P 500 از شما پیروی خواهند کرد و با گذشت زمان رشد می‌­کنند و به یک تریلیون دلار سود می‌­رسند.

ماسک با اشاره به الگوی رفتاری بیت ­کوین گفت که بیت­کوین واقعاً وسوسه برانگیز است. همانطور که مشخص است، این وسوسه برای ماسک بیش از حد بود. CNBC در اوایل فوریه 2021 اعلام کرد که تسلا 1.5 میلیارد دلار بیت ­کوین خریداری کرده است و همچنین قصد دارد این ارز دیجیتال را به عنوان روش پرداخت خود بپذیرد. 

اگرچه مطمئناً سیلور مسئولیت هدایت این جریان را بر عهده دارد و حتی می‌­توان وی را چهره برتر این جنبش دانست، اما نمی­‌توان انکار کرد که ایلان ماسک نیز چهره­ای تحول آفرین در چرخه­‌ی فناوری نیست. سخنان او تاثیر زیادی دارد، بنابراین وقتی او صحبت می­‌کند، مردم گوش می‌­دهند. در توئیت اولیه سیلور به ماسک، سیلور به درستی پیش‌­بینی کرد که اگر او تصمیم به خرید بیت ­کوین بگیرد، شرکت‌­ها از وی پیروی خواهند کرد. در نهایت ماسک این کار را کرد و شرکت‌­ها هم از او پیروی کردند. 

تسلا راه را برای سرمایه‌های سازمانی هموار کرده است

زمانی که تسلا اعلام کرد 1.5 میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرده است، اخبارِ بی‌وقفه از موسسات نشان داد که آن­ها نیز یا بیت کوین خریداری کرده‌­اند یا به جد قصد خرید این ارز دیجیتال را دارند. در حقیقت، حتی جیم کرامر از CNBC نیز اظهار داشت که غیرمنطقی است که شرکت‌­ها هیچ بیت ­کوینی را در ترازنامه خود قرار ندهند.

شرکت‌ها این توصیه‌­ها را می‌­پذیرند و تصمیم می­‌گیرند، بیت­ کوین را به دارایی­‌های خود اضافه کنند. در ادامه فقط چند نمونه از شرکت‌­هایی که به جامعه بیت­ کوین ملحق شده‌­اند، آمده است.

  • در تاریخ 10 فوریه 2021، مدیر مالی توییتر گفت که این شرکت در حال بررسی بیت کوین است.
  • در تاریخ 13 فوریه 2021، مورگان استنلی اظهار داشت که ممکن است از طریق بخش سرمایه‌­گذاری 150 میلیارد دلاری خود، یعنی کانترپوینت گلوبال (Counterpoint Global)، در بیت­کوین سرمایه‌­گذاری کند.
  • در 17 فوریه 2021، ریک ریدر (Rick Rieder)، مسئول سرمایه‌­گذاری بلاک راک (BlackRock)، اعلام کرد که مدیر دارایی این شرکت شروع به بررسی بیت ­کوین کرده است.
  • همچنین، در 17 فوریه 2021، شرکت The Motley Fool اعلام کرد که 5 میلیون دلار بیت کوین خریداری کرده است.
  • علاوه بر این ، شرکت مسترکارت اعلام کرد که به بازرگانان اجازه می‌­دهد امسال، در برخی از موارد پرداخت‌­های رمزارزی را بپذیرند. اگرچه این شرکت مشخص نکرد که کدام رمز ارزها پذیرفته می‌­شوند، اما این یک پیشرفت بسیار مثبت برای این طبقه دارایی است و بیشتر خاطر نشان می‌­کند که بیت کوین آمده است تا بماند.

رقابت برای خرید بیت ­کوین‌های بیشتر

اکنون واضح است که شرکت‌­ها شروع به شناسایی پتاتسیل‌­های بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال و یک ذخیره ارزش، کرده‌­اند. یکی از مواردی که باعث ایجاد ارزش اخیر بیت کوین می‌­شود، مفهوم کمیابی آن است. حداکثر موجودی­‌ که می‌­تواند برای بیت ­کوین وجود داشته باشد 21 میلیون است و با از بین رفتن یا سوزاندن برخی از آن­ها در طول سال، بیشینه‌­ی آن حتی کمتر نیز می­‌شود.

در پایان سال 2020، تحلیلگران گلس‌نود (Glassnode) اظهار داشتند که خرید بیت ­کوین سخت‌­تر خواهد شد. زیرا نقدینگی در صرافی­‌ها کاهش یافته است. از آنجا که موسسات بیشتری،  را به عنوان ذخیره ارزش خود برای محافظت در برابر فیات، در نظر می­‌گیرند، مطمئناً ممکن است که نقدینگی بیت کوین پایان یابد.

کمبود نقدینگی ممکن است منجر به یک بازار آشفته شود، به این معنی که معامله­‌گران تنها در صورتی قادر به دریافت بهترین قیمت بیت کوین هستند که در یک صرافی حساب داشته باشند. بنابراین، ایده خوبی است که معامله­‌گران در نظر داشته باشند که در همه صرافی­‌های اصلی مانند کوین­‌بیس (Coinbase)، کراکن (Krakenبایننس (Binance)، بیت‌استمپ (Bitstamp) و بیتفینکس (Bitfinex) حساب داشته باشند و سپس از یک پلتفرم مانند Cove Markets یا Voyager استفاده کنند تا بتوانند آن­ها را با یک واسط کاربری ساده به راحتی مدیریت کنند.

ایده‌ی کمبود بیت کوین بسیار مطرح شده است، اما به دلیل افزایش چاپ ارزهای فیات در سراسر جهان، مورد توجه واقع نشده است. احتمالاً در مقطعی، رقابت برای جمع­‌آوری این دارایی رخ خواهد داد و ایلان ماسک در این امر نقش بسزایی خواهد داشت. ری دالیو (Ray Dalio)، بنیان‌گذار بزرگترین صندوق پوشش ریسک جهان، Bridgewater Associated، اخیراً گفته است:

بیت کوین یک اختراع محشر است.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *