حجم معاملات جعلی و قیمت بیت کوین: آیا ارتباطی با هم دارند؟

حجم معاملات جعلی و قیمت بیت کوین : آیا ارتباطی با هم دارند؟

قبل از شروع به انجام معاملات کریپتوکارنسی باید مواردی را در نظر بگیرید، از حجم جعلی معاملات بیت کوین گرفته تا ارتباط بین جستجوهای گوگل و قیمت بیت کوین که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سال گذشته، مدیریت دارایی Bitwise به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده گزارش داد که 95٪ از حجم معاملات بیتکوین (BTC) جعلی است. این ادعا بر اساس تحلیل داده‌های موجود در وب سایت‌های ردیابی بازار از جمله کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) بود و هدف از آن نشان دادن اختلاف قابل توجه بین حجم معاملات اعلام شده و حجم واقعی معاملات در بازارهای ارز دیجیتال بود. Bitwise میانگین حجم معاملات روزانه بیت کوین در آوریل 2019 را تقریبا 10 میلیارد دلار اعلام کرد. این در حالی است که حجم معاملات روزانه سهام اپل، یکی از بزرگترین سهام نقدینگی در جهان، تنها 5.5 میلیارد دلار است، با وجود اینکه ارزش بازار اپل تقریبا نه برابر بیشتر از ارزش بازار بیت کوین است. این گزارش به طور گسترده‌ای در جامعه ارزهای دیجیتال مورد بحث قرار گرفت و بر ضرورت شفافیت بیشتر و ارزیابی دقیق‌تر حجم معاملات در بازارهای کریپتو تاکید کرد.

مؤسسه شفافیت بلاکچین (Blockchain Transparency Institute) از سال 2018 به بررسی حجم معاملات جعلی در بازارهای رمزنگاری پرداخته است. گزارش آوریل سال 2019 این موسسه حاکی از آن بود که 17 مورد از 25 صرافی بزرگ ذکر شده در CoinMarketCap بیش از 99٪ حجم معاملات جعلی داشتند. همچنین در گزارش سپتامبر سال 2019 آمده است که حداکثر نرخ معامله شویی (wash trading) بین 96.9٪ تا 99.7٪ می‌باشند.

در سال 2019، صرافی‌هایی که بیشترین حجم را گزارش می‌کردند، ناشناخته بودند. براساس تحقیقات Bitwise، بیشترین معاملات گزارش شده از آوریل سال 2019 توسط FCoin صورت گرفته بود که با داشتن تنها 4781 دنبال‌کننده در توییتر، 1.7 میلیارد دلار حجم معاملات روزانه داشت. این در حالی است که این صرافی چهار بار در بلومبرگ، به عنوان “صرافی با حجم زیادی از معاملات جعلی”، ذکر شده بود. این صرافی در میان وب سایت‌های بزرگ جهان در سایت بازاریابی الکسا رتبه 56539 را به خود اختصاص داده بود.

Bitwise، بایننس (Binance) را به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال با حجم معاملات واقعی معرفی کرد، اگرچه در گزارش حجم‌های جعلی، این صرافی رتبه پانزدهم را کسب کرده بود. در آوریل سال 2019، بایننس گزارش داد که حجم معاملات روزانه این صرافی 218 میلیون دلار می‌باشد، که این رقم یک هفتم معاملات FCoin بود. با وجود اینکه این موضوع 6830 بار توسط Bloomberg مطرح شده است، مدیر عامل FCoin در توییتر 342000 نفر دنبال کننده دارد، و وب سایت این صرافی در الکسا رتبه 971 در جهان را دارد.

مطمئناً بازار بیت کوین در حال رشد کردن است و بازار امروزی این ارز دیجیتال مانند گذشته نیست. بسیاری از ستون‌های اولیه اکوسیستم بیت کوین توسط کارآفرینان درجه یک که به بیت کوین علاقه‌مند بودند بنا شده است. صرافی ژاپنی Mt.Gox که بزرگ‌ترین صرافی بیت کوین در جهان به شمار می‌رفت در ابتدا کار خود را با جمع‌آوری کارت‌های جادویی شروع کرده بود و CoinMarketCap محبوب‌ترین مرکز داده در این زمینه، در سال 2013 به عنوان یک پروژه نیمه وقت در خارج از یک آپارتمان شروع به کار کرد.

امروزه، بهترین صرافی‌های رمزارز‌ شرکت‌های بزرگی هستند که در یک اکوسیستم رو به رشد فعالیت می‌کنند. همچنین، معاملات آتی بیت کوین، توسعه وام‌های کوتاه مدت سازمانی، سازندگان بزرگ بازار الگوریتمی، حفاظت از بیت کوین و بیمه حفاظت به کارآیی بازار ارزهای دیجیتال افزوده‌اند. علیرغم حجم جعلی معاملات بیت کوین و بازار کوچکتر از حد تصور، قیمت بیت کوین هر روز با دقت بیشتری مشخص می‌شود.

به لطف استقرار یک بازار جهانی برای خرید و فروش بیت کوین و نفوذ مبادلات در سراسر جهان، قیمت‌ بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال با ارزش به طور دقیق در نظر گرفته می‌شوند. از این گذشته، جمع‌آوری‌کنندگان سنتی داده‌ها مثل Nasdaq، اکسچنج بین قاره‌ای، بلومبرگ و تامسون رویترز در حال ورود به این صنعت می‌باشند که تصویر واضح‌تری از داده‌های تاثیرگذار در خرید و فروش‌ بیت کوین به ما می‌دهند.

توجه به اینترنت و قیمت بیت کوین

محققان دانشگاه کالیاری در ایتالیا با استفاده از Google Trends، نشان دادند در چه مدت زمان معینی یک واژه مورد جست‌و‌جو قرار می‌گیرد تا بتوانند تعامل بین بیت کوین و موتور جست‌و‌جوی گوگل را مورد مطالعه و بررسی دهند. آنها به طور ویژه رابطه بین حجم معاملات بیت کوین و حجم سوالات مرتبط با بیت کوین را مورد بررسی قرار دادند.

محققان در گزارشی با عنوان “پیش بینی تاثیر رسانه‌های جستجو در وب با موضوع حجم معاملات بیت کوین” دریافتند که همبستگی و ارتباط متقابلی بین آنها می‌باشد که نشان‌دهنده قدرت بالای جستجو‌ها برای پیش‌بینی میزان معاملات ارز بیت کوین می‌باشد.

محققان در فاصله زمانی ژوئن سال 2014 و ژوئیه سال 2015 این تحقیق را مورد بررسی قرار دادند و رفتار معاملات بیت کوین را با داده‌های جستجو‌های به دست آمده از Google Trends مقایسه کردند. این گزارش شامل نتایج زیر می‌باشد:

می‌توانیم تایید کنیم که Google Trends به دلیل مقدار همبستگی زیاد متقابل، پیش‌بینی‌کننده بسیار خوبی است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد نتایج بدست آمده در کارهای قبلی براساس داده‌های متفاوتی بوده است و بر روند متفاوتی از بازار بیت کوین اشاره دارد.

برای پیشرفت بیشتر در آینده، به فکر استفاده از این نوع رویکرد در زمینه‌های مختلف به منظور درک بهتر قدرت پیش‌بینی‌کننده جستجوی وب هستیم. مورد محتمل دیگر این است که نه تنها می‌توان به جستجو در وب بلکه به رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک و + Google نیز باید توجه کرد. 

همانطور که دارایی‌های دیجیتالی، سهام و کالاهای سنتی‌تر به تدریج دیجیتالی می‌شوند، یادآوری‌های آنلاین می‌توانند نقش مهمی در تعیین و پیش‌بینی تمایلات بازارهای مختلف (نه تنها ارزهای رمزنگاری شده) ایفا کنند.

ارزهای دیجیتال هیچ رابطه‌ای با سهام‌ و اقتصاد‌های کلان ندارد

در سال 2018 دو محقق با نام‌های Yukun Liu و Aleh Tsyvinski از دانشگاه ییل در گزارشی با عنوان “خطرات و بازدهی ارزهای رمزنگاری‌شده” اعلام کردند که بازدهی و ریسک معاملات بیت کوین، اتریوم و ریپل با آنچه که در سهام، ارزهای فیات (Fiat) و فلزات گرانبها مشاهده می‌شود تفاوت دارد. همچنین اعلام کردند که ارزهای رمزنگاری‌شده به هیچ رابطه‌ای با رایج‌ترین بازار بورس و فاکتور‌های کلان اقتصادی ندارند و همچنین ارزهای دیجیتال هیچ رابطه‌ای با ارزهای دولتی و کالاها ندارند.

این محققان به این نتیجه رسیدند که بازدهی ارزهای رمزنگاری‌شده فقط توسط جنبه‌های خاصی از رمزنگاری قابل پیش‌بینی است:

به طور مشخص، ما می‌توانیم تعیین ‌کنیم که یک تاثیر مقدار حرکت زمان به سری (time-series momentum) قوی وجود دارد و اینکه پروکسی‌ها برای جلب توجه سرمایه‌گذاران با شدت زیادی بازدهی ارزهای دیجیتال را پیش بینی می‌کنند.

به طور خلاصه، بازدهی ارزهای رمزنگاری‌شده در ارتباط با انواع دارایی‌های سنتی، مانند سهام، ارزهای فیات و دیگر کالاها قرار نمی‌گیرد. 

محققان دریافتند که بازدهی ارزهای رمزنگاری شده توسط دو عامل پیش‌بینی می‌شود: مقدار حرکت (Momentum) و توجه سرمایه‌گذار.

یافته‌های ما توضیحات رایج را زیر سؤال می‌برد که عواملی از جمله تأمین هزینه‌های ماینینگ، نسبت سود نقدی هر سهم به قیمت بازار و یا نوسانات تحقق یافته، برای پیش‌بینی رفتار بازدهی ارزهای دیجیتال مفید هستند.

معاملات بیت کوین چگونه قانون‌گذاری می‌شوند؟

هنگام خرید و فروش بیت کوین، دانستن قوانین و مقررات ضروری است. سازمان مالیات بر درآمد ایالات متحده (The U.S. Internal Revenue Service) در سال 2014 اعلام کرد که بیت کوین جزو اموال محسوب می‌شود نه ارز. بنابراین مالیات هر گونه سود حاصل از سرمایه‌گذاری و معاملات بیت کوین با نرخ سود سرمایه هر سرمایه گذار محاسبه می‌شود، نه با نرخ یک درآمد معمولی.

در ژوئیه سال 2019، سازمان مالیات بر درآمد ایالات متحده (IRS) نامه‌ای به 10000 دارنده ارزهای دیجیتالی ارسال کرد. اما آنها یا نتوانستند این مالیات را بپردازند و یا نتوانستند گزارش درستی از مالیات دارایی‌های دیجیتال خود ارائه دهند. مامور IRS اظهار داشت که:

مالیات‌دهندگان می‌بایست این نامه‌ها را بسیار جدی بگیرند و به صورت دقیق فرم‌های مربوطه را تکمیل نمایند و در صورت لزوم، بازدهی‌های گذشته را اصلاح کرده و مالیات، بهره و جریمه  آن را بپردازند.

آلتکوین‌ها (Altcoins) و داشتن یک برنامه

در هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال موارد دیگری را نیز باید در نظر داشته باشید. قبل از معامله یک دارایی دیجیتال خاص، به ویژه آنهایی که آلتکوین در نظر گرفته می‌شوند، میزان حجم معاملات آن را بررسی کنید. اگر در نظر دارید تا با یک آلتکوین جدید خرید و فروش کنید، باید بدانید که روزانه چه مقدار از چنین توکن‌هایی خریداری و فروخته می‌شوند.

هرچه حجم معاملات بالاتر باشد، خرید و فروش دارایی دیجیتال آسان‌تر خواهد بود. از طرف دیگر، حجم معاملات پایین، سطح نقدینگی کمتری را نشان می‌دهد. یعنی یک معامله‌گر باید تلاش بیشتری برای خرید یا فروش آن دارایی دیجیتال در بازار آزاد داشته باشد. حتی صرافی‌های کریپتو توکن‌های با حجم معامله مشکوک یا راکد را حذف می‌کنند.

داشتن یک برنامه برای هر معامله می‌تواند به شما اطمینان دهد که یک تصمیم غیرعاقلانه و از روی احساس نداشته باشید. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دقیق و منضبط برای قیمت‌های مورد نظر خود خرید و فروش ارز دیجیتال خود طرح خاصی دارند. آنها ارزهای دیجیتال خود را با برنامه پیش می‌برند  و از این طرح منحرف نمی‌شوند. برای مدیریت این امر، معامله‌گران می‌بایست از سفارش‌های stop-loss استفاده کنند تا از فروش هر دارایی با قیمت از پیش تعیین شده اطمینان حاصل کنند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *