علیرغم اصلاح قیمت بیت کوین، همچنان ترس بر بازار حاکم است

تحلیل قیمت بیت کوین: علیرغم اصلاح قیمت بیتکوین، همچنان ترس بر بازار حاکم است | همتاپی

در این مقاله تحلیلی، از جنبه تکنیکال، درون زنجیره‌ای و بازار معاملات آپشن (Options Market)، نگاهی دقیق‌تر به قیمت بیت کوین خواهیم داشت و سناریوهای احتمالی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت را مورد بحث قرار می‌دهیم.

طی هفته‌های اخیر، به دلیل وجود ترس زیاد در میان معامله گران و وضعیت ریسک‌گریز بازار (Risk-off)، ارزهای دیجیتال شاهد افت قیمت شدیدی بودند.

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

  • تحلیل بلند مدت قیمت بیتکوین

در نمودار تحلیل قیمت بیت کوین زیر می‌توان مشاهده کرد که پس از اولین فاز صعودی بازار، قیمت بیت کوین چگونه به‌طور ارگانیک به یک ساختار اصلاحی بزرگ‌تر تبدیل می‌شود. چند نوسان (swing) اوج و کف قیمت در نمودار پدیدار شده که به شناسایی ساختاری اصلاحی کمک می‌کند.

نمودار تحلیل بلند مدت قیمت بیتکوین | همتاپی

نمودار تحلیل بلند مدت قیمت بیتکوین. منبع: تردینگ ویو

اگر با دید کلی‌تری به این نمودار نگاه کنیم، قیمت بیتکوین از منطقه بالاترین قیمت تاریخی خود (10 نوامبر 2021)، یک کانال صعودی دوقله‌ای و الگوی سر و شانه را ایجاد کرده است که منجر به تشکیل یک نقطه تلاقی فروش (Sell Confluence) گشته است.

از ماه نوامبر تاکنون، قیمت بیت کوین با اصلاحات تایم فریم کوتاه‌تر، در روندی نزولی قرار دارد. البته به این خاطر که به کف‌های قیمتی در نوسانات قبلی نرسیده‌ایم که قیمت را به اندازه تایم فریم‌های بالاتر قبلی پایین بیاورد و الگو را تکمیل کند، احتمال تثبیت قیمت وجود دارد.

بسیار حیاتی است که در انتظار مشاهده شکل‌گیری هرگونه رفتار معکوس قیمت باشیم تا ببینیم که قیمت به محدوده کف قیمت (که در نمودار بالا با خط نارنجی مشخص شده)، می‌رسد یا خیر. این تأییدیه‌ها برای تعیین این که آیا قیمت بیت کوین قادر خواهد بود مجدداً مرحله صعودی دیگری را آغاز کند، مهم هستند.

  • تحلیل کوتاه مدت قیمت بیت کوین

همان‌طور که در نمودار زیر با تایم‌فریم 4 ساعته نشان داده شده است، قیمت در روند نزولی آشکاری قرار دارد که از زمان رسیدن قیمت بیتکوین به بالاترین میزان قیمت خود یعنی 69,000 دلار، آغاز شد.

خط روند صعودی مشخص شده به عنوان ناحیه مقاومتی محکمی در برابر قیمت عمل کرده است. بیتکوین دارای سطوح مقاومتی محکمی در مسیر صعود برای بازگشت به محدوده قیمتی 40 تا 50 هزار دلار است، بنابراین باید الگوی قوی‌تری را برای بازگشت و شروع یک رالی تازه تشکیل دهد.

در صورت ادامه این روند نزولی، سطح حمایت بعدی آن، پایین‌ترین سطح قیمت قبلی در تایم‌فریم‌های بالاتر، یعنی محدوده 30 هزار دلاری می‌باشد.

نموارد 4 ساعته قیمت بیت کوین | همتاپی

نموارد 4 ساعته قیمت بیت کوین. منبع: تریدینگ ویو

  • تحلیل درون زنجیره‌ای قیمت بیت کوین

یکی از معیارهای کلیدی که نشان‌دهنده حرکت نزولی قریب الوقوع در سه ماهه چهارم سال 2021 بود، افزایش ذخایر جانبی صرافی‌های مشتقه بود.

ذخایر صرافی‌های اسپات در بلندمدت به شکل نامتناسبی کاهش یافته است و این تناقض نشان می‌دهد که در زمان افت قیمت، خریدبیت کوین به سرعت انجام و از صرافی‌های اسپات خارج شده است. بنابراین، بدیهی است که در فاز جمع‌آوری و انباشت قرار داشته باشیم که در میان مدت تا بلندمدت، صعودی می‌باشد.

موجودی بیت کوین صرافی‌های اسپات و مشتقه | همتاپی

موجودی بیت کوین صرافی‌های اسپات و مشتقه. منبع: تریدینگ ویو

  • تحلیل بازار آپشن بیت کوین

روز جمعه، یعنی در تاریخ 28 ژانویه، تقریباً 2.1 میلیارد دلار از قراردادهای آپشن بیتکوین در سایت Deribit، منقضی شده و این مهم‌ترین زمان انقضا در این ماه است.

در حال حاضر نسبت P/C روی 0.5 و Max Pain Price (قیمتی که در آن برای بیشترین تعداد دارندگان قراردادهای آپشن، در زمان انقضا ضرر مالی ایجاد می‌کند.) روی 42 هزار دلار قرار دارد. با توجه به ترس شدید در بازار و فروش اسپات، معامله‌گران آپشن، برای جلوگیری از هرگونه نزولی در پی اخبار مربوط به نشست آتی فدرال رزرو (چهارشنبه ساعت 19:30 UTC) قراردادهای خرید (call) خود را فروختند و قرارداد فروش (Put) خریدند. نسبت P/C از ماه ژانویه تا کنون نیز افزایش یافته که نشان‌دهنده تمایل و دیدگاهی نزولی در بازار معاملات آپشن می‌باشد.

قراردادهای آپشن بیتکوین در سایت Deribit | همتاپی

قراردادهای آپشن بیتکوین. منبع: Deribit

قراردادهای آپشن بیت کوین | همتاپی

قراردادهای آپشن بیت کوین

برای اطلاع از آخرین اخبار بیتکوین، به مقاله تحلیل بیت کوین مراجعه نمایید. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *