بررسی قیمت بیت کوین از سقوط ۵۰ درصدی تا پذیرش بعنوان ارز رسمی کشورها

بررسی قیمت بیت کوین از سقوط 50 درصدی تا پذیرش بعنوان ارز رسمی کشورها | همتاپی

در این مقاله، بزرگترین سقوط تاریخی 10 ساله بیت کوین در 12 تا 13 مارس 2020 و آنچه در دو سال بعد از آن اتفاق افتاده است را بررسی خواهیم کرد.

آخر هفته گذشته دومین سالگرد سقوط بیت‌ کوین، در یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ رمزنگاری بود، ریزش 50 درصدی بیت کوین ناشی از همه گیری کرونا (COVID19) بود، در این روز بیت کوین با سقوط 50 درصدی ظرف چند ساعت از قیمت 8,000 دلار به 3,600 دلار رسید. در شرایطی که مخالفان سرسخت بیتکوین با بهره‌گیری از فرصت سقوط تاریخی با تحلیل‌های احساسی و یک بعدی، مرگ و پایان بیتکوین را اعلام می‌کردند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

قیمت بیت کوین پس از مدتی به روند صعودی خود بازگشت و تا پایان سال، قیمت بیت کوین ضمن پنج رقمی شدن، رشد 800 درصدی را تجربه کرد. همچنین قیمت بیتکوین یک سال پس از مبدا سقوط شدید تاریخی خود در مارس 2020، در ماه مارس سال 2021 با رشد 1800 درصدی بالاترین قیمت تاریخی (ATH) خود را ثبت کرد. در این مقطع، بیتکوین توسط موسسات و سرمایه‌ گذاران نهادی متعددی پذیرفته شد و حتی در کشور السالوادور قانونی شد.

بررسی قیمت بیت کوین در دو سال گذشته

از پنجشنبه سیاه ماه مارس، 2 سال می‌گذرد. با این حال احتمالا به دلیل تعدد و تنوع رویدادهای مرتبط با بازارهای مالی و خصوصا ارزهای دیجیتال، این دوسال مدت زمان زیادی به نظر می‌رسد و از مارس 2020 تا امروز تغییرات زیادی رخ داده است.

ادامه سال 2020 به خصوص برای بازار ارزهای دیجیتال مثبت و امیدوارکننده بود. قیمت بیت کوین در اول ژانویه وارد محدوده 7 هزار دلار شد و در این محدوده توقف زیادی نداشت. سپس از این سطح به سرعت با رشد تقریبی 45 درصدی، دقیقا 6 هفته بعد، 5 رقمی شده و به سطوح بالای 10 هزار دلار رسید. چشم‌انداز سایر بازارهای مالی سنتی نیز (پر ریسک) مشابه بود. شاخص عملکرد بورس ایالات متحده (نزدک و نیویورک) برای 500 شرکت برتر که به اس اند پی 500 (500 S&P) معروف است، به بالاترین حد خود رسید. با این حال، تهدید اکولوژیکی بزرگی برای حرکت‌های پیش رو وجود داشت. این تهدید که تا آن زمان فقط برای چند کشور (بیشتر آسیایی) شناخته شده بود، یک ویروس ناشناخته بود، که ظاهراً منشاء آن از یک خفاش در شهر ووهان چین بود.

در آن زمان، افراد زیادی وجود نداشتند که بتوانند تأثیر واقعی این ویروس بر کل جهان و هر آن‌چه را که سال‌ها بعد اتفاق افتاد (و همچنان رخ می‌دهد) پیش‌ بینی کنند. در واقع، تنها تعداد انگشت‌شماری در غرب در ابتدا این تهدید را جدی گرفتند.

با این حال، وضعیت بیماری به سرعت جدی شد. زمانی که سازمان بهداشت جهانی در اواسط مارس 2020 آن را یک بیماری همه‌گیر نامید، این ویروس با نام علمی کووید 19 به یک تهدید و هشدار همه جانبه تبدیل شد. در ادامه به جزئیات تبعات هراس جمعی و بویژه فیلم‌های آموزشی در مورد نحوه شستن دست‌ها، نیاز به ماسک، مواد ضدعفونی کننده و … نمی‌پردازیم. فقط، آنچه را که در بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال رخ داد و تاثیر آن را بر این بازار بررسی خواهیم کرد.

بیت کوین در آن روزها از قبل مقداری از ارزش خود را از دست داده بود و در آن روز تاریخی با قیمت حدود 8,000 دلار خرید و فروش می‌شد. پس از سقوط تاریخی پنج شنبه سیاه مارس، در عرض چند ساعت با کاهش بیش از 50 درصدی، بخش قابل توجهی از ارزش خود را از دست داد و به 3,600 دلار رسید.

نمودار قیمت بیت کوین به دلار | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین به دلار. منبع: تردینگ ویو

هم‌زمان با کاهش قیمت بیت کوین، آلتکوین‌ها نیز کاهش قیمت قابل توجه‌تری را تجربه کردند. ترس (FUD) و وحشت در سرتاسر بازار حاکم شده بود. برخی از رسانه‌های سنتی و در صدر آن مخالفان سرسخت بیتکوین مانند پیتر شیف (Peter Schiff) به سرعت پایان بیتکوین را اعلام کردند. در شرایطی که مخالفان بیتکوین سقوط قیمت بیت کوین را به محدود سه رقمی محتمل می‌دیدند، جامعه ارزهای دیجیتال با ناامیدی به دنبال دلایل بالقوه این سقوط و آشفتگی قیمتی بود.

برخلاف پیش بینی‌ها بیت کوین همچنان زنده است

همان‌طور که در بیش از 400 مورد پیش بینی در مقاطع مختلف تاریخ بیتکوین، اشخاصی پایان بیتکوین را اعلام کرده‌اند، بیت کوین برخلاف تمام پیش‌ بینی‌ها ثابت کرد که آن‌ها اشتباه می‌کنند. هیچگاه از قیمت 1,000 دلار به پایین‌تر سقوط نکرد و به 0 دلار هم نرسید و هیچگاه نخواهد رسید.

بیت کوین در ادامه بر خلاف شایعات و گمانه‌زنی‌های مخالفان خود، به آرامی اما قاطعانه شروع به بازیابی ارزش از دست رفته کرد و بدون توجه به گذشته و اتفاقاتش، کمتر از دو ماه بعد با قیمت 8,000 دلار خرید و فروش شد. در ماه‌های بعد با ادامه روند صعودی قیمت بیت کوین به سطوح بالاتری دست یافت. در ادامه با رخ دادن سومین هاوینگ (نصف شدن پاداش بلاک) در تاریخ 11 می 2020، بیتکوین افزایش پذیرش سال 2020 را تقریباً با قیمت 30,000 دلار به پایان رساند.

قیمت بیت کوین با تداوم روند صعودی به شدت در حال افزایش بود، به گونه‌ای که تعیین محدوده و قلمرو قیمتی کاملا مشخص نبود. نقطه عطفی در روند قیمتی بیت کوین آغاز شده بود؛ فرآیند تحولی متفاوت از سوی سرمایه‌ گذاران متعدد، که بسیاری از آن‌ها قبلاً تردید داشتند و بیتکوین را مورد انتقاد قرار داده بودند، آغاز شد. سرمایه‌ گذارانی برجسته مانند پل تودور جونز سوم ( Paul Tudor Jones III)، استن دراکن میلر (Stan Druckenmiller)، آنتونی اسکاراموچی (Anthony Scaramucci) و بن میلر (Ben Miller) شروع به تمجید از بیتکوین نموده و ضمن پذیرش آن، بخش قابل توجهی از دارایی‌هایشان را در آن سرمایه‌ گذاری کردند.

در ادامه همچنین افرادی مشهور و تاثیرگذار مانند کوین اولری (Kevin O’Leary)، جردن بلفورد (Jordan Belford)، ری دالیو (Ray Dalio) و کن گریفین (Ken Griffin) با خرید بیت کوین یا پیش‌ بینی قیمت‌های شش رقمی، چرخش آغاز شده 180 درجه‌ای را در روند پذیرش بیتکوین تکمیل کردند.

چهره شناخته شده و معروف دیگری که هفت سال قبل قابلیت و شایستگی بیتکوین را نادیده می‌گرفت، مایکل سیلور (Michael Saylor) مدیرعامل و مدیر اجرایی شرکت هوش تجاری مایکرواستراتژی بود که امروز با اصطلاح ماکسیمالیست بیت کوین شناخته شده است. او و شرکتش شروع به خرید مقادیر بالای بیتکوین کردند. که اکنون مجموعاً ارزش دارایی‌های بیت کوین مایکرواستراتژی بیش از 5 میلیارد دلار است.

تحول جدید در زمینه پذیرش بیت کوین تنها توسط چهره‌های معروف رقم نخورد، زیرا مؤسسات دیگری مانند MassMutual ،One River Asset Management و BlackRock نیز پذیرش بیتکوین را آغاز کردند. حتی منتقدان نهایی، یعنی «بانک‌های غول پیکر که رقیبان ارزهای دیجیتال بودند» نیز به عرصه رمزنگاری ورود پیدا کردند.

به این ترتیب جی پی مورگان (JPMorgan) از بزرگترین بانک‌های دنیا که زمانی مدیرعامل آن از بیت کوین به عنوان یک طرح «پانزی وکلاهبرداری» یاد می‌کرد، اکنون خدمات رمزنگاری ارائه می‌دهد. همچنین بانک آمریکا (BOA) از سولانا، چین لینک و کل صنعت ارزهای دیجیتال تمجید می‌کند و می‌گوید بیت کوین «مهم» است. سیتی گروپ (Citigroup) اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد تیم رمزنگاری خود را با استخدام بیش از 100 نفر گسترش دهد.

اخیرا مورگان استنلی (Morgan Stanley) می‌گوید بیت‌کوین «از بین نمی‌رود» و به سرمایه‌ گذاران نهادی اجازه می‌دهد تا بخش‌هایی از دارایی را از طریق چندین صندوق خریداری کنند. قدیمی‌ترین بانک آمریکا «نیویورک ملون» هم اکنون خدمات حضانت (custdy) ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد و با صندوق دارایی‌های رمزنگاری گری اسکیل (Grayscale) برای کمک به صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله بیت کوین در بورس (ETF) خود همکاری می‌کند. این فهرست همچنان ادامه دارد…

تداوم پذیرش بیتکوین

پذیرش بیت کوین و ارزهای دیجیتال امروز اشکال متنوعی دارد. تعداد کسب و کارهایی که بیتکوین را بعنوان روش پرداخت پذیرفته‌اند، در دو سال گذشته به شدت افزایش یافته است. از هم‌اکنون، می‌توانید از ارز بیت کوین یا سایر (آلتکوین‌ها) برای پرداخت بلیط سینما، خرید فست فود، خرید خودرو و املاک استفاده کنید. با بیتکوین و ارزهای دیجیتال همچنین می‌توانید محصولات برند را خریداری کنید، در زمینه مد خدمات دریافت کنید و حتی به امور خیریه کمک کنید، یا گران‌ترین و با کیفیت‌ترین نوشیدنی‌ها یا تقریبا همه چیز بخرید.

اما شاید قابل توجه‌ترین و مهم‌ترین خبر پذیرش بیت کوین سال گذشته بود، که طی آن السالوادور اولین کشوری بود که بیت کوین را به طور رسمی قانونی کرد. این قانون در اوایل سپتامبر اجرایی شد و دولت از آن زمان تاکنون چندین طرح در حمایت از بیتکوین را آغاز کرده است. بدون شک بزرگترین و جاه طلبانه‌ترین آن‌ها، ساخت شهر رمزنگاری است که تماما بر پایه و اساس رمزنگاری است.

از مباحث مفصلی که مطرح شد، نتیجه می‌گیریم که بیت کوین در 12 تا 13 مارس دو سال پیش، زمانی که از نگاه خیلی از مخالفان حتی مطبوعات رسمی سنتی به پایان راه رسیده بود، از بین نرفت. دقیقا برعکس، به نقطه عطف و آغازی برای شروع شکوفایی بیشتر دارایی‌های دیجیتال تبدیل شد که در ادامه طی تحولاتی که ذکر شد امروز به یک طبقه دارایی شناخته شده و پذیرفته شده تبدیل شده که این صنعت چند تریلیون دلاری را رهبری می‌کند. و صنعت عظیم ارزهای دیجیتال که تحولات اولیه آن با بیت کوین رقم خورد دارای زیر مجموعه‌های متنوع و جذابی در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال (mining)، تبادلات صرافی های متمرکز (CEX) و غیر متمرکز (DEX)، امور مالی غیر متمرکز (Defi)، قراردادهای هوشمند، سازمان‌های خودمختار مستقل (DEO)، صنعت عظیم توکن های غیرقابل معاوضه (NFT) و اخیرا حوزه آینده نگرانه متاورس (metaverse) و ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC)، است.

برای اطلاع از آخرین اخبار قیمت بیت کوین، به مقاله تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین مراجعه نمایید. 

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *