هنوز برای ثروتمند شدن با بیت کوین دیر نیست

هنوز برای ثروتمند شدن با بیت ­کوین دیر نیست | همتاپی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن تازه واردان به بازار ارزهای دیجیتال بویژه بیت کوین را به خود مشغول کرده این است که آیا برای ثروتمند شدن با بیت کوین دیر شده است؟ برخلاف چیزی که اکنون به نظر می‌­رسد، بهترین روزهای بیتکوین هنوز از راه نرسیده است.

جوزف تتک (Josef Tetek) می‌گوید، وقتی چند سال پیش با بیت کوین آشنا شدم، فکر کردم که خیلی دیر شده است. به مرور متوجه شدم که اشتباه می‌­کردم. من هم مثل جان اسنو (Jon Snow) چیزی نمی‌­دانستم! بیشترِ پرایس اکشن‌­ها (price action)، توسعه تکنولوژیک، پیامدهای ژئوپلیتیک و غیره، همه از من جلوتر بودند. با گذشت سال‌­ها، الان معتقدم که هنوز وقت هست و خیلی دیر نشده است. 

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

 ساتوشی ناکاموتو معاملات بیت کوین را این گونه پیش بینی کرده بود:

من مطمئن هستم که در 20 سال آینده یا حجم معاملات این حوزه بسیار زیاد خواهد بود یا هیچ حجمی  نخواهد داشت.

جوزف تتک، پس از سال­‌ها تحقیق در مورد بیت ­کوین و تأثیر آن بر جهان، معتقد است که بیت ­کوین نمی‌­تواند در حد متوسط باشد و یا در سطح پایین‌­تری نسبت به بقیه ارزهای دیجیتال قرار گیرد. همانطور که ساتوشی پیش ­بینی کرده بود، بیت ­کوین یا در بالاترین نقطه خواهد بود یا به طور کل نابود خواهد شد. همه­ چیز یا هیچ، یا موجب تکامل پول جهانی خواهد بود و یا کاملا بی‌­اهمیت می‌­شود.

چرا این گونه است؟ بیت ­­کوین پولی است که با الگوی از پایین به بالا (bottom-up) عمل می­‌کند و در نتیجه در مقابل پول فیات که الگوی از بالا به پایین (top-down) دارد، قرار می‌گیرد. جامعه برای مبادله یکپارچه کالا و خدمات و همچنین حفظ ارزش تولیدات در آینده، به پول نیاز دارد. از نظر اقتصادی، پول نقش واسطه برای مبادله و ذخیره ارزش را ایفا می‌­کند. در حال حاضر پول فیات به عنوان یک وسیله مبادله بسیار خوب عمل می‌­کند، اما به عنوان ذخیره ارزش، مخصوصا در دراز مدت، به طور فزاینده‌ای بد عمل می‌کند.

دلار آمریکا یکی از قوی‌­ترین ارزهای فیات در 100+ سال گذشته بوده است. با این وجود، 96 درصد از قدرت خرید خود را از سال 1913 از دست داده است.

دلار آمریکا یکی از قوی‌­ترین ارزهای فیات در 100+ سال گذشته بوده است. با این وجود، 96 درصد از قدرت خرید خود را از سال 1913 از دست داده است.

منبع: Visual Capitalist

مردم برای جبران این مشکل، به ابزارهای دیگری مانند اوراق بهادار یا املاک و مستغلات به عنوان ذخیره ارزش روی آورده­‌اند. بنابراین بیت ­کوین با این ابزارها نیز رقابت می‌­کند. در مقایسه با دیگر راهکارهای ذخیره ارزش، بیت ­کوین تحت حوزه قضایی خاصی (مانند سهام، اوراق قرضه، ابزارمشتقه یا املاک) قرار نمی‌­گیرد و نیازی به شخص ثالث برای نگهداری (مانند طلا، الماس یا آثار هنری گران قیمت) ندارد. این دو ویژگی مهم گاهی به اندازه ساختار عرضه محدود ببت کوین مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

گاهی حفظ ارزش در بازارهای قانون‌مند، با توجه به احتمال خطراتی که از طرف شخص ثالث وجود دارد، میتواند پر‌ریسک باشد و بیت ­کوین به عنوان یک دارایی بالقوه، میتواند این خطرات را در طول زمان کاهش دهد.

ابزارهایی که در حال حاضر به عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می‌­گیرند، نابود نمی‌­شوند بلکه فقط ارزش افزوده پولی خود را از دست می‌­دهند. در نتیجه، باید به پول فعال تبدیل شوند. وقتی مشکل پول از طریق پذیرش گسترده بیت ­کوین برطرف شود، ابزارهای موقت حفظ ارزش، در جایگاه منطقی خود قرار می‌­گیرند؛ خانه برای زندگی، اوراق بهادار برای جریان نقدی قابل پیش­بینی و سهام برای تخصیص سرمایه. این ابزارها برای جامعه مفید هستند، اما ابزار ذخیره ارزش نیستند. 

تولید بیت ­کوین

اگر این احتمال را در نظر بگیریم که بیت ­کوین (Bitcoin) موفق شود و به پول سالم جهانی تبدیل گردد، ما به عنوان اولین نسل بیت ­کوین شناخته می‌­شویم و فرقی نمی‌­کند که در مت گاکس (Mt. Gox) قمار کرده­‌ایم، شاهد انشعاب‌های بیت کوین برای اندازه بلوک بوده‌ایم یا مهاجرت دسته جمعی استخراج کنندگان چین را دیده‌ایم. ما به عنوان یک نسل اولی در نظر گرفته می‌­شویم چون قبل از اینکه بیت ­کوین، جهان را تسخیر کند، آنجا بودیم.

ممکن است اینطور به نظر برسد که من دچار توهم شده‌­ام، اما به نظر می‌رسد بیت کوین  به هیچ عنوان به جایگاه اصلی خود نزدیک نشده است. به یاد داشته باشید: این یک نوعِ همه چیز یا هیچ است.
حجم بازار بیت کوین حدود 7 درصد بازار طلا است. با اینکه طلا دارای اثر لیندی (Lindy effect) قوی است، اما شما قطعا نمی‌­توانید همانند بیت کوین، آن را در یک چشم برهم زدن به طرف دیگر کره زمین منتقل کنید. طلا برای عملکرد مناسب نیاز به واسطه­‌های قابل اعتماد دارد. بیت ­کوین در بلند مدت بر طلا پیروز می‌­شود.

  • تنها یک کشور تاکنون بیت ­کوین را به عنوان پول قانونی خود پذیرفته است.  قرن بیستم عصر دلار بود؛ اما قرن  بیست و یک، احتمالا عصر بیت­ کوین خواهد بود.
  • بازی‌­های ژئوپلیتیک بیت ­کوین هنوز شروع نشده است. برای آنچه در سال­‌های آینده خواهیم دید به قول جک مالرز افسانه­‌ای: هیچ راهی وجود ندارد که آماده باشیم. روند صعودی را در نظر داشته باشید و بیت کوین های خود را ذخیره کنید. آینده پیش روی ماست.
  • اکثر مردم از شبکه لایتنینگ (Lightning) اطلاع ندارند. چند مرتبه شنیده­‌اید که بیت ­کوین نمی‌­تواند از چهار تراکنش در ثانیه بیشتر انجام دهد؟ در اینجا شبکه لایتنینگ به میان می‌­آید.
  • بسیاری هنوز از تقسیم ­بندی بیت ­کوین به 100,000,000 واحد، معروف به ساتوشی یا SATS آگاه نیستند. تعصب بر روی واحد کامل، بسیاری را به سمت شیت ­کوین‌ها (shitcoin) سوق می‌­دهد و ساده لوحانه معتقدند که هر رمزارز جدیدی می‌تواند جایگزین مناسبی برای بیت ­کوین باشد.
  • با وجود اینکه بیت ­کوین در ترازنامه شانس بالایی برای حفظ ارزش پول ملی کشور‌های کوچک دارد(حداقل تا قبل از منسوخ شدن آنها با افزایش کاربرد بیت ­کوین)، با این حال بانک­‌های مرکزی هنوز بیت ­کوین جمع­‌آوری نکرده­‌اند.
  • سرمایه­‌گذاران بزرگ به آرامی با این واقعیت رو به رو می‌­شوند که در رابطه با اوراق قرضه، سهام و حتی خود پول اشتباه بسیار وحشتناکی وجود دارد. اما بالاخره از خواب بیدار می‌­شوند.
  • تنها چیزی که در حال مقابله با دلار آمریکا است، سیاست پولی است. هنگامی که مردم متوجه ­شوند که سیاست‌های پولی کشورها علیه خودشان استفاده می‌­شود، تجارت بیت ­کوین بسیار پررونق خواهد شد.

چشم‌انداز قیمت‌های بالاتر، اگرچه قابل اندازه­‌گیری نیستند، اما بیشتر از بررسی‌های کوتاه مدت قیمت(کوتاه مدت کمتر از کندل­های سالانه است)، درباره بیت ­کوین به ما اطلاعات می‌­دهند. نوسانات قیمتی در بازه کوتاه مدت ممکن است برای معامله‌گران اغوا کننده باشد، اما در چشم انداز‌های بزرگ بی‌­ربط هستند. واقعاً مهم نیست که قیمت بیت کوین 3,000 دلار ، 30,000 دلار یا 300,000 دلار است. برچسب قیمت فیات در واقع اهمیتی ندارد زیرا خود پول فیات در بلند مدت اهمیتی نخواهد داشت. تا زمانی که ما بیت ­کوین را در مقابل فیات محاسبه می‌­کنیم، هنوز زود است زیرا این بدان معناست که بیت ­کوین هنوز به واحد محاسبات جهانی تبدیل نشده است.

هر سال که می­‌گذرد ارزهای فیات بی ارزش­تر می‌­شود. این دقیقاً نحوه عملکرد سیستم مبتنی بر بدهی است. برای جلوگیری از فروپاشی کل سیستم، باید واحدهای پولی بیشتری ایجاد شود:

نمودار عرضه دلار، این نمودار برای GBP ،EUR ، JPY ، CHF ،RMB نیز  کاملاً مشابه است | همتاپی

نمودار عرضه دلار، این نمودار برای GBP ،EUR ، JPY ، CHF ،RMB نیز کاملاً مشابه است. منبع: بانک مرکزی آمریکا

همه­‌ی ارزهای فیات در شرایط تورم شدید هستند. تنها تفاوت بین آن­ها مقیاس زمانی است که روی می‌­دهد. استفاده از بیت ­کوین برای جمع­‌آوری فیاتِ بیشتر، نشانه سوء تفاهم اساسی از آنچه در جهان امروز در حال رخ دادن است، می‌­باشد. همانطور که بسیاری اشاره کرده­‌اند فیات یک پول پایدار نیست. انباشتن فیات یک بازی احمقانه است. مقدار نامحدود فیات وجود دارد. مهم نیست که چقدر به دست آورید، با گذر زمان، مقدار پول شما صفر می‌­شود.

قیمت ­گذاری بیت ­کوین با فیات در درازمدت منطقی نیست

مسلماً این امر در حال حاضر کمی مضحک به نظر می‌­رسد، بسیاری از ما هنوز دستمزد، هزینه و بدهی را تحت عنوان فیات بیان می‌­کنیم. بله، ما هنوز در استاندارد فیات هستیم. اما همانطور که بیت ­کوین به تدریج قانونمند می‌­شود، انجام محاسبات ذهنی در بیت ­کوین عادی می‌­گردد. امروزه ما به قیمت دلار فکر نمی­‌کنیم، بلکه به این فکر می‌­کنیم که با دلار چه می‌توان ­خرید. در مورد بیت ­کوین نیز چنین خواهد بود زیرا جهان به تدریج آن را به عنوان پول می‌­پذیرد. دیدگاه ذهنی افراد از قیمت خرید بیت ­کوین به قدرت خرید بیت ­کوین تغییر خواهد کرد.

از آنجا که بیت ­کوین (BTC) عمدتاً به عنوان ذخیره ارزش استفاده می‌­شود، منطقی است که عادت داشته باشیم که به جای دلار با واحد ساتوشی به ذخیره بیت ­کوین خود فکر کنیم. ارزش دلاری دارایی‌­های بیت ­کوین ما ممکن است در طول زمان تغییر کند، اما اکثر مردم در نهایت به این نتیجه می‌­رسند که تنها چیزی که در پایان اهمیت دارد جمع آوری تعداد بیشتر ساتوشی­ است.

بسیاری راه سخت را در پیش می­‌گیرند یعنی فروش بیت کوین در قیمتی که ظاهرا به اندازه کافی بالا رفته است. اما بعداً شاهد افزایش بیشتری در قیمت خواهیم بود. در نهایت معامله‌­گران روزانه درمی­‌یابند که بیت ­کوین خیلی کمی دارند. وقتی متوجه این موضوع می‌­شوند، مدل ذهنی خود را از محاسبه بر اساس دلار به حالت محاسبه بر اساس ساتوشی تغییر می‌­دهند.

گام بعدی این است که افراد بخشی از دستمزد خود را به صورت بیت ­کوین بپذیرند. این یک پیشرفت طبیعی برای بیت­ کوینرهای با سابقه است و به دنبال شغلی هستند که بتوانند به اشتیاق خود برسند. در کنار بیت ­کوینر­های پرشور، احتمالا به زودی شاهد پرداخت دستمزد کارکنان به صورت گسترده باشیم. زمانی که دستمزد‌ها براساس فیات تعیین ­شوند، کارکنان به مرور متوجه می‌­شوند که هر ماه چه تعداد ساتوشی دریافت می‌­کنند. آنها با افزایش قیمت بیت ­کوین برحسب فیات، تعداد ساتوشی کمتری دریافت می‌­کنند، با این حال، این مقادیر کم با گذشت زمان ارزش بیشتری بر مبنای فیات خواهند داشت. در این حالت، جنبه تورمی بیت ­کوین به صورت یک روش طبیعی در نظر گرفته می‌­شود.

سپس یک گام دیگر باید به طور ذهنی صورت گیرد تا خریدهای بزرگ با واحد ساتوشی (sats) انجام شود. سه میلیون ساتوشی برای یک آیفون؟! پنجاه میلیون برای یک ماشین؟ !!  هر دارنده­‌ی بیت­ کوین با سابقه می‌­داند که این قیمت­‌ها بر اساس بیت کوین، با گذشت زمان کاهش می‌­یابد. این فرآیند باعث ترجیح ارزش ­گذاری سطح رفاه بلندمدت در مقابل رضایت کوتاه مدت خواهد شد.

اینگونه است که قیمت بالا می‌­رود به تدریج به مقدار کاهش می­‌یابد تبدیل می‌­شود. ممکن است در آینده قیمت بیت­ کوین بر حسب فیات به بی‌­نهایت برسد البته در‌آن زمان شاید اهمیت نداشته باشد زیرا در آن زمان دیگر فیات غیر مرتبط می‌­شود. امروز هیچ­کس اهمیت نمی‌­دهد که ارزش بیت ­کوین بر حسب دلار زیمبابوه چقدر است، و هیچ کس در چند دهه دیگر اهمیت نخواهد داد که بر حسب دلار آمریکا چقدر خواهد بود. افراد دارای استاندارد ساتوشی، شاهد کاهش مداوم قیمت‌­ها خواهند بود.

اما نوسانات چگونه خواهد بود؟ هنگامی که بیت ­کوین به عنوان واحد حساب جهانی پذیرفته شود، نوسانات و نرخ افزایش بسیار کاهش می‌­یابد. این به عوامل متعددی بر می‌­گردد: هیچ معامله‌­گر روزانه‌­ای برای دستیابی به سود فیات وجود نخواهد داشت، و ارزش بازار آنقدر بزرگ خواهد بود که عملاً غیرممکن است هر نهاد واحد بتواند قیمت بیت ­کوین را جابجا کند. دامپ (dump) و پامپ (pump) وجود نخواهد داشت. در عوض، نرخ افزایش قدرت خرید پس از همگانی شدن بیت کوین (hyperbitcoinization) به سادگی با نرخ رشد بهره‌وری مطابقت خواهد داشت. این استاندارد بیت کوین با کاهش نرخ رشد ناشی از فناوری هماهنگ است.

فناوری ضد تورم است این تخمین نیست بلکه طبیعت تکنولوژی است. از آنجا که فناوری بیشتر و بیشتر جهان پیرامون ما را درگیر می­کند، بدین معناست که برخلاف چیزی که اکنون در جهان شاهد آن هستیم، ما وارد عصر کاهش تورم می­شویم. -جف بوث (Jeff Booth می گوید:

اکنون ممکن است بگویید همه اینها خوب است، اما دهه­‌ها زمان می‌برد. 

درست است، این نکته­‌ی کل مقاله است، اینطور نیست؟ شما امروز خیلی دیر نکرده­ا‌ید زیرا پیامدهای عمده اقتصادی و اجتماعی هنوز در پیش روی ما هستند. درک احتمالات و به نظر من، تحولات کاملاً احتمالی آینده تأثیر شدیدی بر رفتار امروز دارد. دانستن این که همه چیز به کجا می‌­انجامد ما را ترغیب می­‌کند تا امروز به شیوه‌­ا‌ی بهتر عمل کنیم: اتخاذ چشم انداز با ترجیح زمانی کوتاه، صبر و حوصله در هنگام محاسبه پس‌­اندازهای خود به ساتوشی به جای فیات، و نادیده گرفتن ماکسیمالیست­‌های فیات و شیت‌­کوینرها.

برای پذیرش بیت کوین هنوز دیر نشده است

برای استفاده از بیت ­کوین هیچ‌وقت دیر نیست. وقتی بیت ­کوین به پول جهانی تبدیل شود و میزان قدرت خرید بیت کوین، نشان‌­دهنده رشد بهره‌­وری بشر باشد، ذخیره ارزش به صورت بیت ­کوین منطقی خواهد بود. این روش به سادگی بهترین ابزار پس انداز خواهد بود که در برابر خطرات شخص ثالث یا ریسک‌های ناشی از سرمایه­‌گذاری نیز ایمن است.

با این حال ذخیره کردن و نگهداری بیت­کوین قبل از همگانی شدن بیت کوین خطراتی را نیز به همراه دارد. برخی از این خطرات ماهیت فنی دارند. اگرچه ابزارها با سرعت زیادی دارند پیشرفت میکنند و بهبود می‌­یابند ولی هنوز امنیت کامل برقرار نیست.
خطرات دیگر ماهیت سیاسی دارند. پول هنوز در انحصار قانونی دولت‌ها است و از آن محافظت می‌­کنند. دارندگان فعلی بیت ­کوین با خطر رفتار ناعادلانه مالیاتی، مصادره یا سایر انواع آزار و اذیت مواجه هستند.

اگرچه هیچ کس برای پذیرش بیت ­کوین دیر نمی‌­کند، اما مهم این است که قبل از همگانی شدن بیت کوین آنجا باشیم.

و این چیزی است که باید به نوه­‌هایمان بگوییم.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *