بحران کارمزد بالای گس اتریوم با طرح EIP-1559 حل نخواهد شد

بحران کارمزد بالای گس اتریوم با طرح EIP-1559 حل نخواهد شد

شرکت تحلیلی کوین متریکس (Coin Metrics) با بررسی کارمزد تراکنش‌های اتریوم در گزارشی اعلام کرد بلاک­‌‌‌‌‌‌‌های پر حاکی از آن است که قیمت گس به بالاترین حد خود رسیده است و حتی احتمال دارد بروزرسانی شبکه که بسیار مورد توجه قرار گرفته است هم نتواند این مشکل را برطرف کند.

طبق گزارش کوین متریکس در رابطه با گس اتریوم (Ethereum Gas)، در سال 2021 متوسط کارمزدهای اتریوم به طور مداوم بیش از 10 دلار بوده است. اما در سال­‌های 2017 و 2018، میانگین کارمزدهای تراکنش اتریوم در زمان اوج 5.70 دلار بوده است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

برخی این افزایش را ناشی از افزایش اتریوم می‌­دانند که باعث گران‌تر شدن گس شده است. از ابتدای سال 2021، با وجود اینکه قیمت اتر از بالاترین رقم خود (2050 دلار) 19 درصد اصلاح داشته است، اما در کل قیمت اتر 125 درصد افزایش را تجربه کرده است. با این حال، در مدت مشابه، متوسط قیمت گس 532 درصد افزایش داشته است.

تراکنش‌­های مختلف، به مقادیر متفاوتی گس احتیاج دارند. برای مثال، در انتقال یک توکن ERC20 نسبت به اجرای یک قرارداد هوشمند پیچیده برای ایجاد بازار، از گس بسیار کمتری استفاده می‌شود. با این حال، در این گزارش آمده است به جای اینکه دیفای (DeFi) دلیل اصلی گران شدن گس باشد، به طور کلی تراکنش­‌های بیشتر می­‌تواند مسبب آن باشند.

از ژانویه 2020، میزان گس مصرفی به ازای هر تراکنش روند نزولی داشته است. این امر نشان می­‌دهد که افزایش پیچیدگی تراکنش‌­ها مسبب کارمزدهای بالای تراکنش‌ها نمی‌باشد.

تراکنش‌­های اتریوم در حال حاضر به حراج گذاشته می‌­شود. کسانی که گس بیشتری می‌­پردازند، در اولویت ماینرها قرار می‌گیرند و این تراکنش‌ها نسبت به تراکنش‌­هایی که محدودیت گس پایین دارند، سریع­‌تری انجام می‌­شوند.

این گزارش خاطر نشان کرد که کارمزدهای بالای فعلی به دلایل متفاوتی می‌باشد: بلاک­‌ها به طور مداوم پر هستند (حدود 95 درصد) و دیفای (DeFi) نیز از اواسط سال 2020 پیشرفت عظیمی داشته است. همچنین بررسی‌های این تحقیق نشان داد که در مارس سال 2021 تقریبا 97٪ تا 98٪ بلاک‌­های اتریوم پر بوده‌اند.

میزان پر بودن بلاک‌های اتریوم | همتاپی

میزان پر بودن بلاک‌های اتریوم _ منبع: کوین متریکس

همچنین در این گزارش آمده است که ماینرها باید مشخص کنند که کدام تراکنش‌­ها را هنگام استخراج بلاک‌­های جدید در نظر می‌­گیرند. و با توجه به حداکثر حجم بلاک، هر بلاک فقط می‌­تواند شامل تعداد محدودی تراکنش باشد (به طور متوسط 160 تا 200 تراکنش).

ماینرها به طور طبیعی تراکنش‌­های با بالاترین قیمت گس را در اولویت قرار می‌­دهند، زیرا اگر این تراکنش‌­ها را انجام دهند، درآمد بیشتری به آن­ها می‌­رسد.

در نتیجه این گزارش آمده است، ب­روزرسانی شبکه با اجرای طرح EIP-1559، (که برای تغییر مکانیزم حراج طراحی شده است و برخی از کارمزدها سوزانده می‌شود) مشکل کارمزدهای بالای گس را حل نخواهد کرد و فقط راه­‌حل­‌های مقیاس­‌پذیری بلند مدت بهبود می‌یابد.

کوین متریکس توضیح داد که این ارتقا فقط به پیش ­بینی بیشتر کارمزدها کمک می­‌کند، زیرا علت کارمزدهای بالا مشکل مقیاس‌پذیری است. 

اگر اتریوم فقط بتواند صدها تراکنش­ (به طور متوسط) در هر بلاک را پردازش کند، تا زمانی که استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز افزایش یابد، کارمزدهای بالا وجود خواهند داشت. تا زمانی که رقابت بالایی برای فضای بلاک وجود داشته باشد، قیمت­‌ گس همچنان بالا خواهد بود. 

ترجمه و جمع‌آوری: واحد تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *