با وجود افت بازار، بیت ­کوین مثل همیشه صعودی است

با وجود افت بازار، بیت ­کوین مثل همیشه صعودی است

دلایل مختلفی برای ادامه‌ی بازار گاوی فعلی بیت کوین و ارزهای دیجیتال وجود دارد. در این مقاله به بررسی اخبار مثبت و منفی برای بیت کوین می‌پردازیم.

در جامعه‌ی بیت کوین، بحث داغ هفته‌ی گذشته، السالوادور بود. از زمانی که رئیس جمهور الساوادور، نجیب ابوکیله (Nayib Bukele)، در کنفرانس بیت ­کوین 2021 میامی اعلام کرد که السالوادور بیت ­کوین را به عنوان پول قانونی خواهد پذیرفت، اینترنت از این خبر پر شده است. پس از آن، پارلمان این کشور با رأی اکثریت به این لایحه، بیت کوین را رسمی کرد.

همچنین مذاکراتی در مورد راه‌اندازی عملیات ماینینگ در این کشور و امکان اقامت سرمایه ­گذاران با سه بیت کوین یا بیشتر نیز انجام شده است. این امر باعث می‌­شود که سایر کشورهای آمریکای مرکزی علاقمند به پیروی از آن­ها باشند. مدت­ها بود که می­‌گفتیم اولین کشوری که رسماً بیت ­کوین را بپذیرد پیشگام خواهد بود و هفته‌ی گذشته السالوادور این کار را انجام داد.

در سایر خبرها آمده است: «شورای ماینینگ بیت ­کوین» بیانیه‌ی مأموریت خود را صادر کرد؛ سرکوب رمزنگاری چین ادامه دارد؛ دونالد ترامپ رئیس ­جمهور سابق ایالات متحده با بیت ­کوین مخالفت کرد، چندین شرکت ماینینگ و کیف پول، سرمایه‌­های جدیدی را به بیت­ کوین اختصاص دادند؛ و تورم ایالات متحده به بالاترین نرخ خود از بحران مالی 2008 تاکنون رسیده است. 

در هفته‌ی گذشته، موارد مهم خبری عبارت بودند از:

  •     السالوادور قانونی را تصویب کرد که بیت ­کوین را به عنوان پول قانونی قرار داد.
  •     میکرواستراتژی پس از دریافت 1.6 میلیارد دلار سفارش، آخرین پیشنهاد اوراق بهادار خود را به 500 میلیون دلار را افزایش داد.
  •     سازنده کیف پول سخت افزاری بیت ­کوین، لجر، 380 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده و ارزش آن 1.5 میلیارد دلار است
  •     رئیس جمهور السالوادور از استخراج کنندگان بیت­ کوین دعوت می­‌کند تا از انرژی گرمایی آتشفشان استفاده کنند.
  •     مشاور فنی بایدن بین 1 تا 5 میلیون دلار بیت ­کوین دارد.

اخبار بازار گاوی بیت کوین

به نظر می‌­رسد بسیاری از اخبار صعودی بازار کریپتوکارنسی در هفته‌ی گذشته مربوط به السالوادور بوده است. در حالی که اکثر علاقه‌مندان بیت ­کوین در هفته‌ی گذشته نام این کشور را به اندازه تمام عمر خود شنیده‌­اند، اما این بازی تازه شروع شده است. این کشور:

  1. قبول بیت ­کوین برای پرداخت حساب را اعلام کرد.
  2. راه ­حل‌­های ماینینگ و سرمایه­ گذاری را ارائه داد.
  3. و شروع به فعالیت در سراسر کشور کرده است.

چیزی که ممکن است در کشورهای دیگر دارای بروکراسی، سال‌­ها به طول انجامد، در اینجا کمتر از یک هفته انجام شد. کشورهایی مانند پاناما و آرژانتین نیز ابراز علاقه کرده­‌اند که روش آن­ها را ادامه دهند.

علاوه بر این، تپ‌­روت (Taproot) در اوایل هفته‌ی گذشته، آخرین مانع خود را برطرف کرد و این نشان‌دهنده فصل جدیدی برای بیت ­کوین است. این تحول در مقایسه با مشاجره­‌های مربوط به اندازه‌ی بلاک در سال 2017 نسبتاً آرام بود.

همچنین مایکل سایلور (Michael Saylor) و میکرو استراتژی  (MicroStrategy) مبالغ بیشتری را برای خرید بیت ­کوین اختصاص داده‌اند. با توجه به اینکه آنها اوراق قرضه­‌ای که منتشر می‌کنند بسیار زیاد است، شایعاتی مبنی بر اینکه بانک فدرال رزرو نیز بیت کوین بخرد نیز وجود دارد.

به طور کلی، هفته‌ی گذشته، یک هفته کاملاً صعودی برای بیت­ کوین بود و اخبار و تحولات بزرگ بازار هنوز در قیمت بیت ­کوین منعکس نشده است.

اخبار بازار خرسی بیت کوین

اما همه خبرها، اخبار خوبی نیستند. «شورای ماینینگ بیت­ کوین» بیانیه‌ی ماموریت خود را منتشر کرد که احتمالاً راه را برای تمرکز در ماینینگ هموار می‌­کند. نیازی به گفتن نیست که ایلان ماسک (Elon Musk) در این ماجرا دخیل است، و بارها و بارها ثابت کرده است که ممکن است منافع بیت ­کوین و جامعه را در نظر نداشته باشد.

علاوه بر این، هند و چین به حملات خود علیه بیت ­کوین و به طور کلی بازار رمزارزها ادامه داده‌­اند. اگرچه هیچ اقدام قطعی انجام نشده است، اما این موضوعی است که باید آن را در نظر گرفت. صندوق بین المللی پول (IMF) در مورد عدم تأیید آن­ها از پذیرش بیت ­کوین در السالوادور بسیار سخن گفته است و احتمالاً آن­ها به دنبال راه‌­هایی برای حمله به بیت ­کوین و هر کسی که به آن مرتبط شود، هستند. به ویژه برای اینکه کشورهای دیگر را از ادامه دادن راه السالوادور منصرف کنند.

فعال‌­سازی تپ روت (Taproot) در این مرحله پس از قفل شدن در آخر هفته قطعیت دارد. این سافت فورک (soft fork)، انعطاف‌­پذیری قرارداد هوشمند بیت­ کوین را گسترش می­‌دهد، در حالی که حریم خصوصی بیشتری در این کار ایجاد می‌­کند. تپ­روت قرار است در ماه نوامبر فعال شود و اکوسیستم فعلی بیت­ کوین را تا حد زیادی بهبود بخشد.

پذیرش بیت ­کوین در السالوادور، یک کار تمام شده است. سرمایه ­گذاران مانند جاستین سان (Justin Sun) به صراحت اعلام کرده­‌اند که قصد دارند در کشور آمریکای مرکزی فروشگاهی را راه­‌اندازی کنند، زیرا مرزها و اقتصاد آن به روی افراد دارای بیت ­کوین باز است. برنامه­‌های این کشور برای امکان استخراج بیت ­کوین 100٪ پاک از طریق نیروگاه­‌های زمین گرمایی، باعث سکوت افرادی می‌­شود که (به دروغ) ادعا کرده‌­اند استخراج بیت­ کوین موجب تغییرات آب و هوایی است و زمینه را برای اتخاذ نوآوری‌­های ماینینگِ سبز توسط ماینرها، بیشتر فراهم می‌­کند.

با توجه به بالاترین نرخ تورم ایالات متحده از سال 2008 تاکنون، کشورهای در حال توسعه که به عنوان ارز ذخیره و پوشش ریسک در برابر تورم، به دلار آمریکا در کشورهای خود متکی هستند، احتمالاً در ماه‌­ها و سال‌­های آینده طرفدار بیت­ کوین می‌­شوند. این می‌­تواند بازار را نزولی کند، زیرا ممکن است هر کسی از دولت ایالات متحده تا صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و دیگران علیه بیت ­کوین فشار آورده و از قدرت و نفوذ خود برای مبارزه با پذیرش بیت ­کوین استفاده کنند.

آنچه که بیش از همه خبرساز است، این واقعیت است که السالوادور در کمتر از یک هفته موفق به اعلام و تصویب لایحه­‌ای با رأی اکثریت شده است، که نشان‌­دهنده‌ی تعهد خود به اجرای برنامه‌­هایش است و فقط در حد حرف زدن نیست. به احتمال زیاد سایر کشورها نیز از او پیروی خواهند کرد، اما نقش السالوادور در ایجاد بیت­ کوین به عنوان «استاندارد جهانی» و نشان دادن سود استفاده از آن به سایر اقتصادهای در حال مبارزه و در حال ظهور، بسیار حیاتی خواهد بود و احتمالاً کشورهای آفریقایی در آینده از این الگو پیروی خواهند کرد.

به طور کلی، هفته‌ی گذشته یک هفته تغییر‌دهنده برای بیت ­کوین بوده است. قیمت فعلی ممکن است هنوز منعکس‌کننده آن نباشد و شاید برای مدتی هم تاثیر نپذیرد، اما بیت ­کوین مطمئناً به یک نام پرآوازه تبدیل خواهد شد و ما هنوز در روزهای ابتدایی آن هستیم. همانطور که بسیاری تایید می‌­کنند، قیمت بیت ­کوین در حال حاضر بسیار کمتر از ارزش آن است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *