بررسی مشکلات و راهکارهای استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)

بررسی مشکلات و راهکارهای استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) | همتاپی

کارمزدهای بالا و گیج شدن کاربر، باعث فاصله گرفتن کاربران از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) شده است، اما یک ترمینال همه کاره رمزارزی با نام اوراکس (Aurox)، قصد تسهیل خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارد.

علیرغم اثبات ارزش اقتصادی صرافی‌های غیرمتمرکز (به عنوان مثال حجم معاملات صرافی غیرمتمرکز «یونی سواپ»(Uniswap) در طی 24 ساعت، بیش از 440 میلیون دلار بوده است) آن‌ها دارای ساز و کار غیرضروری زیادی هستند که مانع از رشد دیفای (DeFi) می‌شود.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

نیاز به پردازش سفارشات از طریق قراردادهای هوشمند باعث بروز تأخیر در انجام سفارشات می‌شود، کمبود جریان نقدینگی منجر به افت قیمت شده و کارمزدهای بالای تراکنش‌ها مانع استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز در سطحی گسترده‌تر می‌شود.

برخی از اپراتورهای صرافی راهکارهایی ارائه داده‌اند که هدف این راهکارها، کاهش موانع ورود به این حوزه برای افرادی است که دارایی‌های رمزارزی کمتری در اختیار دارند. اما دموکراتیزه کردن دسترسی به اقتصاد رمزارزی، چالش لاینحل دیگری را برای صرافی‌های غیرمتمرکز ایجاد کرده است و آن ایجاد ارتباط بین بلاکچین‌های مختلف (cross-chain Bridging) است.

از آنجایی که توکن‌ها را می‌توان در صرافی‌های متعددی لیست کرد، قبل از اینکه معامله گران بتوانند کاری با آن‌ها انجام دهند، باید کوین‌های خود را بین بلاکچین‌ها انتقال دهند، و این کار فارغ از تجربه‌ای ناخوشایند برای آن‌ها، می‌تواند پرهزینه نیز باشد.

اوراکس، یک ترمینال معاملاتی رمزارزی است که ویژگی‌های یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز را با یک پلتفرم غیرمتمرکز وام دهی ترکیب کرده است. گیورگی خزرادزه (Giorgi Khazaradze)، مدیر و یکی از بنیان‌گذاران اوراکس، می‌گوید:

برای ارسال دارایی‌ها، تنها ایجاد ارتباط از یک بلاکچین به بلاکچین دیگر می‌تواند بین 200 تا 500 دلار هزینه دربرداشته باشد و این علاوه بر کارمزدی است که برای انجام تراکنش باید پرداخت شود.

خزرادزه در صحبت‌های خود گفت:

این جریان، مثل این است که خودم پول را به بانک دیگری واریز کنم و سپس مجبور باشم صدها دلار را صرف پس گرفتن پول خودم کنم.

مشکلات ارتباط بین بلاکچین‌ها

جواب این سوال که چرا صرافی‌های غیرمتمرکز، و به طور کلی دیفای، نتوانسته‌اند نظر مؤسسات را جذب کرده و استقبال سرمایه گذاران کوچک را بدست آورند؟، سخت نیست.

جواب، کارمزدهای به شدت بی‌ثبات و بالا، و همینطور سخت بودن کار با آن‌هاست.

خزرادزه در این باره گفت:

یک مؤسسه این شرایط را می‌بیند و با خود می‌گوید، خب، این جریان کمی عجیب است، بنابراین اصلاً نمی‌خواهم کاری با آن داشته باشم. همین امر برای سرمایه گذاران کوچک نیز صادق است و آن‌ها وقت خود را صرف درک این تکنولوژی جدید نخواهند کرد.

حالتی را تصور کنید که دارایی یک معامله گر روی شبکه پالیگان (Polygon) تمام می‌شود و با خرید اتریوم از صرافی کوین‌بیس (Coinbase) قصد دارد آن را به شبکه پالیگان انتقال دهد. واضح است که نمی‌تواند دست کم بدون گذراندن یک فرآیند چند مرحله‌ای و پرداخت کارمزد ایجاد ارتباط، این کار را انجام دهد.

خزرادزه می‌گوید:

این مشکل بسیار بزرگی است، زیرا که این مشکل دیوار حائلی بین این بلاکچین‌های مختلف ایجاد کرده و مانع از تعامل کاربران می‌شود. اگر شرایط استفاده کاربران بهتر نشود، فعالیت بلاکچین‌های مختلف، به آن میزانی که می‌توانست باشد، نخواهد رسید.

جاستین وو (Justin Wu)، مدیر و بنیان‌گذار کنفرانسی در زمینه دیفای با نام DeFi Summit، می‌گوید :

مقابله با مشکل ایجاد ارتباط بین بلاکچین‌ها، قدم مهم بعدی در تقویت جامعه ارزهای دیجیتال است.

وو گفت:

حالت ایده‌آل این است که قابلیت انجام معاملات بین بلاکچین‌ها را داشته باشیم، اما ما هنوز راه زیادی برای رسیدن به آن داریم. 

امروزه با وجود بلاکچین‌های زیادی که از ماشین محاسباتی مجازی اتریوم (EVM) استفاده می‌کنند، جابه‌جایی دارایی‌ها کمی آسان‌تر شده است. اما وقتی لایه‌های ۱ و ۲ دیگری را که مبتنی بر اکوسیستم‌های دیگر هستند به این ترکیب اضافه کنید، به یک چالش تبدیل می‌شود.

اوراکس، راه‌حلی برای رفع مشکلات ارتباط بین بلاکچین‌ها

اوراکس، اخیراً کار روی راه‌حلی برای رفع مشکلات ارتباط بین بلاکچین‌ها را آغاز به کار کرده که کاربران را قادر می‌سازد تا تراکنش، خرید و فروش و سرمایه گذاری با هر نوع توکنی را در بین بلاکچین‌های مختلف انجام دهند و در عین حال کارمزد ایجاد ارتباط را نیز نداشته باشد.

هدف از بوجود آمدن اوراکس و رویکرد جدید آن در خصوص دریافت و اعطای وام؛ گام برداشتن در جهت حل جدی مشکلاتی است که زیرساخت‌های ارتباط بین بلاکچین‌ها از آن رنج می‌برند.

مشکلات در استفاده و همچنین بی‌ثباتی کارمزدها در خرید و فروش ارز‌های دیجیتال، موانع اصلی فاصله گرفتن سرمایه گذاران سنتی از صرافی‌های غیرمتمرکز هستند.

خزارادزه گفت:

کاربران باید همان ظاهر و احساسی را تجربه کنند که روی هر پلتفرم معاملاتی معمولی دیگری دارند.

هدف ترمینال اوراکس که توکن URUS را ارائه می‌دهد، این است که به عنوان کانونی یکپارچه‌ برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، البته نه کاملاً مشابه ترمینال بلومبرگ، عمل کند، که کاربران بتوانند آسان‌تر و سریع‌تر کار خرید و فروش و سرمایه گذاری خود را روی ارزهای دیجیتال انجام دهند.

وو می‌گوید:

اگر بخواهیم مورد قبول انبوهی از کاربران قرار بگیریم، مهم است که قابلیت استفاده راحت از آن‌ها را فراهم کنیم. ما باید چیزی شبیه اپلیکیشن «رابین‌هود» (Robinhood) را برای کسانی‌ که هرروز معامله می‌کنند، ایجاد کنیم.

سیستم معاملاتی متمرکز اوراکس، یک پلتفرم واحد را به کاربران ارائه می‌دهد که می‌توانند از آن برای خرید و فروش هر نوع از دارایی‌ها استفاده کنند، در عین این که پروتکل وام‌دهی غیرمتمرکز آن به معامله گران امکان می‌دهد تا وام دریافت کرده و برای سفارش‌های بزرگتر با تضمین اصل مبلغ، به صورت اهرمی از استخر وام‌دهی دیفای نیز، تسهیلات دریافت کنند.

خزرادزه می‌گوید: معامله‌گران می‌توانند از طریق وام دادن وجوه بلااستفاده خود، سود دریافت کنند و این یعنی واسطه‌ها فرصتی برای سود بردن از مابه‌التفاوت در مبلغ وام‌های ارز دیجیتال و برداشتن سهم خود نخواهند داشت. این جریان که کاربران قادر خواهند بود نیازهای خود را مستقیماً از طریق پلتفرم تأمین کنند، به بهبود نرخ بهره در اوراکس کمک می‌کند.

از این جهت که حجم بیشتر هر توکنی، اکثراً در اختیار گردانندگان اصلی آن است، معمولاً جریان نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز بسیار کم است. در عین حال، در صرافی‌های متمرکز، حجم نقدینگی قابل توجهی وجود دارد و اکثر جفت‌های معاملاتی از نقدشوندگی بالایی برخوردارند.

خزرادزه گفت: 

بهترین حالت این است که هر دوی این شرایط را در کنار هم قرار دهیم.

وام دهندگان می‌توانند از طریق یک استخر وام غیرمتمرکز، امنیت وجوه خود را تضمین کنند و در عین حال معامله‌گران نیز این فرصت را دارند که در بازاری با نقدینگی بالا معاملات خود را انجام دهند. چنین مفهومی در مورد توکن URUS نیز صادق است.

کاربرانی که پرداخت کارمزدهای معاملات مارجین و معاملات عادی خود را با توکن URUS انجام دهند، شامل دریافت تخفیف می‌شوند. همینطور معامله‌گران وام دهندگانی که نرخ بهره کمتری دریافت می‌کنند، این انتخاب را دارند که بهره بیشتری را با دریافت توکن URUS داشته باشند. همچنین کاربران می‌توانند با واریز و نگهداری توکن URUS، پاداشی در ازای استیک کردن آن دریافت کنند.

خزرادزه گفت:

همه این تلاش‌ها برای این است که معامله کردن را برای کاربران خود ساده‌تر کنیم. به همین دلیل است که گام بعدی ما، تمرکز بر جنبه غیرمتمرکز کردن کار است، زیرا افراد باید این امکان را داشته باشند روی صرافی‌های غیرمتمرکز و با کارمزد‌های پایین، تراکنش‌های خود را انجام دهند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *