قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد وضعیت ارزهای دیجیتال

قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد وضعیت ارزهای دیجیتال | همتاپی

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه 23 شهریور ماه گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص بررسی وضعیت صنعت استخراج ارزهای دیجیتال و مبادلات داخلی این دارایی ها در کشور را در جلسه علنی مجلس قرائت کرد. 

متن این گزارش در راستای، موضوع تبصره (1) ماده (45) قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تهیه شده است. در این گزارش‌ کمیسیون اقتصادی مجلس پس از بررسی ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از موضوعات مهم و حساس کشور به این نتیجه رسیده است با قانونی شده حوزه ارزهای دیجیتال و کمک دولت در سازماندهی ظرفیت‌های شکل گرفته، در کمتر از 1 سال آینده سهمی 10 درصدی در صنعت ارز دیجیتال های خواهیم داشت و به کمک آن‌ می‌توانیم سالانه نیم میلیارد دلار تولید ثروت کسب کرده و با رشد 10 درصدی، این سهم را حفظ کنیم.

 سهم کنونی ایران از استخراج بیت کوین در جهان

در حال حاضر  ارزش کل بازار رمزارزها در دنیا 350 میلیارد 1.5 تریلیون دلار است. بیت کوین به تنهایی حدود 57 درصد ارز این بازار را شامل می‌شود. 

میزان استخراج ارزهای دیجیتال جهان درطول یک سال حدود 3800 میلیون و 15 میلیارد دلار و در این 285 میلیون 1.1 میلیارد دلار تخمین زده شده است. سهم ایران از استخراج بیت کوین حدود 19500 واحد می‌باشد.

در دوره قطعی اینترنت سال گذشته مشخص شد، سهم ایران حدود 10 درصد از سهم جهانی استخراج رمزارزها و کنترل تراکنش‌ها می‌باشد؛ بنابراین اگر دولت از تجهیزات و فرصت‌های ایجادشده در این زمینه استفاده کند می‌تواند سالانه حدود نیم میلیارد دلار درآمد داشته باشد؛ اما در حال حاضر به دلیل نبود قوانین مشخص و بازار سازمان یافته برای ارزهای دیجیتال، اکثر سرمایه‌گذاران به بازارهای کشورهای مجاور پناه می‌برند. لذا این کار منجر به خروج ارز از کشور خواهد شد که ریسک‌های زیادی دارد.

تقسیم‌بندی حوزه رمزارزها از نگاه کمیسیون اقتصادی

در حال حاضر ارزهای دیجیتال را می‌توان به 5 حوزه مختلف دسته‌بندی کرد:

  • استفاده از رمزارزها برای تبادلات خارجی:

ارزهای دیجیتال به دلیل دشوار بودن رسد مبادلات آنها می‌توانند در کاهش اثرات تحریم ها موثر باشند. بدون در نظر گرفتن استخراج ارزهای دیجیتال، می توان برای پرداخت هزینه صادرات و واردات کالا از کشورهای دیگر از این رمزارزها استفاده کرد.

  • استخراج و تولید ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین:

استخراج ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین را می‌توان با تبدیل انرژی فسیلی، جریان آب، باد و انرژی هسته‌ای به برق انجام داد. چنانچه صادرات انرژی فسیلی و برق کشور محدود شود، برای تبدیل آنها به رمزارزها و استفاده از این دارایی ها برای واردات کشور مسیری تعیین خواهد شد. البته در این مورد باید خروج ارز به دلیل خرید تجهیزات ماینینگ را نیز در نظر گرفت. علاوه بر این وجود بازار پررونق جهانی ارزهای دیجیتال می‌تواند ظرفیت بالقوه‌ای برای دسترسی به منابع ارزی ایجاد کند.

  • طراحی ارزهای دیجیتال ملی یا چندجانبه:

در این زمینه نیز هرچند که تلاش‌های زیادی انجام شده است؛ اما هنوز دولت و مجلس به نتیجه قطعی نرسیدند؛ بنابراین باید در این خصوص گفتگو و بررسی‌های عمیقی انجام بگیرد.

  • تبادل ارز دیجیتال و ایجاد بسترهای تبادل ارزهای دیجیتال:

تبادل رمزارزها نیز ریسک‌های زیادی دارد که می‌تواند متوجه اقتصاد کشور باشد؛ باید توجه داشته باشیم برخورد سلبی و منفعل هرگز راه حل مناسب برای از بین بردن این ریسک ها نخواهد بود. برای تبدیل این ریسک ها و تهدیدهای موجود در حوزه ارز‌های دیجیتال باید جنبه های مثبت حوزه ارزهای دیجیتال، ریسک های موجود در این حوزه و همچنین آثار اقتصاد کلانی تبادل ارزهای دیجیتال توسط عموم مردم کشور مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

  • صنایع مرتبط با حوزه ارزهای دیجیتال:

از مهم ترین موضوعات مرتبط با این حوزه مانند چگونگی تسهیم برق بین زمینه مختلف این حوزه و دیگر بخش های اقتصاد و توسعه ظرفیت‌های آن می باشد. در این بخش لازم است تکنولوژی ایجاد و تولید ارز دیجیتال، محل و تأسیسات واحدهای استخراج، چگونگی دسترسی به دستگاه‌های استخراج و غیره نیز مورد بررسی قرار بگیرند.

سازوکارهای موثر برای رونق بازار ارزهای دیجیتال

در این گزارش سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس علاوه بر بررسی چالش‌ها و مشکلات ارزهای دیجیتال، چند سازوکار مختلف را جهت رونق این صنعت در کشور بیان کرد:

  • بین صنعت ارز دیجیتال با تولیدکنندگان برق ارتباط شفافی ایجاد شود.
  • وزارت نیرو به تعهدات مالی خود به نیروگاه‌داران عمل کند؛ زیرا عدم تعهد به این کار باعث بروز مشکلات مالی زیادی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیروگاهی شده است.
  • تحریم‌ها و فشارهای آن بر کشور باعث شده تا استراتژی‌های فروش حامل‌های انرژی و سوخت را در کشور تغییر دهیم. لذا لازم است دولت برای کاهش این فشارها، درآمد ارزی و غیرنفتی کشور را افزایش دهد.
  • سرعت احداث و بهره‌برداری صنعت استخراج ارز دیجیتال بسیار بالا است و محدودیتی به جز برق در محل احداث واحدهای صنعتی و نیروگاه‌های پراکنده وجود ندارد؛ با رونق بخشیدن به این حوزه می توان در مناطق محروم فرصت های شغلی زیادی ایجاد کرد.
  • عدم اجرای ماده 50 برنامه ششم در سه سال گذشته، خسارت‌های زیادی را به اقتصاد کشور وارد کرده است. مهم ترین بروز این مشکلات محدودیت های تامین و تبادلات ارزی برای نیروگاه های تجدیدپذیر می باشد. با هدایت مزارع استخراج ارزهای دیجیتال به تولید این قبیل انرژی ها می توانیم تولید برق کرده و از بروز این خسارات جلوگیری کنیم.

 در ادامه این گزارش نیز پیشنهاد‌هایی برای حمایت و ساماندهی رمزارزها آورده شده است. هم‌چنین در این گزارش بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار، دولت، وزارت صمت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و غیره را موظف به انجام وظایفی در قبال این صنعت کرده است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *