آیا کشورها می‌توانند بیت کوین و ارزهای دیجیتال را ممنوع کنند؟

آیا کشورها می‌توانند بیت کوین و ارزهای دیجیتال را ممنوع کنند؟ | همتاپی

نگرانی‌ها مبنی بر این که کشوری می‌تواند بیت کوین را به طور کامل ممنوع کند، اگرچه که بیش از یک دهه است ادامه داشته است، اما با گذشت زمان احتمال ممنوع شدن بیت کوین کمتر شده است.

 از همان روزهای اولیه بیت کوین، نگرانی‌هایی وجود داشت مبنی بر این که ممنوعیت این ارز دیجیتال توسط دولت‌های سراسر جهان دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد.

نکته اصلی اینجاست که از بیتکوین اغلب به عنوان تهدیدی برای سیستم‌های پولی سنتی یاد می‌شود، زیرا می‌تواند کنترل بانک‌های مرکزی بر عرضه پول را تضعیف کند. همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که بیتکوین به دلیل ماهیت ناشناس، فرآیند قاچاق مواد مخدر، پولشویی و باج‌گیری را تسهیل می‌کند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

بیت کوین قبلاً در برخی از کشورها ممنوع شده است

به سوال مهم که آیا بیت کوین را می‌توان ممنوع کرد یا نه تا حدودی پاسخ داده شده است چون این ارز دیجیتال قبلاً در چندین کشور به طور رسمی ممنوع شده است.

در حال حاضر، کشورهای انگشت‌شماری تعامل، مالکیت یا استفاده از بیتکوین را در هر شکل و روشی به طور کامل ممنوع کرده‌اند. این کشورها شامل الجزایر، اکوادور، مصر، نپال و پاکستان است. 

چندین کشور دیگر، از جمله عربستان سعودی و تایوان نیز به طور نسبی این ارز دیجیتال را ممنوع کرده و عموم موسسات مالی را از خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال منع کرده‌اند.

تا کنون، اکثر کشورهایی که استفاده از بیتکوین را محدود کرده‌اند یا آن را به طور کامل ممنوع کرده‌اند، دارای رتبه نسبتا پایینی در شاخص دموکراسی اکونومیست (Economist) هستند. در واقع بسیاری از آن‌ها دارای دموکراسی معیوب و یا بدتر هستند. 

ضربه چین به بیت کوین

در میان همه کشورهایی که در مورد بیت کوین موضع منفی گرفته‌اند، چین در سال 2021 برخی از تهاجمی‌ترین اقدامات را علیه این ارز دیجیتال انجام داد. 

چین با تعهد به بی‌طرفی کربن و یا carbon neutrality (به گفته کارشناسان، راه‌اندازی رقیب بالقوه بیت کوین یعنی یوان دیجیتال)، با استخراج ارزهای دیجیتال و شرکت‌های مرتبط با رمزارزها برخورد کرد.

چین مدت‌ها به ممنوعیت معاملات ارزهای دیجیتال ادامه داد، اما در سال 2021، این کشور ماینرهای ارزهای دیجیتال را مجبور به تعطیلی فعالیت‌های خود و خروج از کشور کرد، همچنین بانک مردمی جمهوری خلق چین (PBoC) حکمی را برای توقف سیستم عامل‌های پرداخت و بانک‌ها صادر کرد تا فعالیت رمزارزها کلا منقطع شود. 

قبل از سرکوب ماینرها، چین تقریباً دو سوم صنعت استخراج بیت کوین را در اختیار داشت.  پس از آن خروج گسترده ماینرها صورت گرفت، در حالی که صرافی‌های ارز دیجیتال هیوبی (Huobi) و اوکی اکس (OKEx) خدمات خود را برای کاربران چینی محدود کردند. حتی حساب‌های شخصی مربوط به ارزهای دیجیتال توسط شبکه اجتماعی محبوب Weibo نیز مسدود شد.

اما تأثیر گسترده‌تر این ممنوعیت محدود شده است. علیرغم تلاش‌های چین برای مقابله با صنعت بلاکچین، افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند همچنان می‌توانند با استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) به صرافی‌های ارز دیجیتال دسترسی پیدا کنند.

در همین حال، پس از ممنوعیت استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال از سوی چین نرخ هش استخراج بیت کوین به طور پیوسته از رکود اولیه در حال بهبود بوده است. در حالی که قیمت بیتکوین هنوز قله‌های قبل از ممنوعیت خود در ماه‌های اپریل و می 2021 پس نگرفته است، از اواخر جولای به طور مداوم در حال رشد بوده است.

آیا ایالات متحده می تواند بیت کوین را ممنوع کند؟

در حال حاضر بیت کوین در ایالات متحده قانونی است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) اعلام کرد که بیت کوین یک اوراق بهادار نیست و کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) در سال 2015 اعلام کرد که این کالا مانند طلا است، بنابراین تابع مقررات آن است. علاوه بر این، در سال 2013، شبکه اجرایی جرائم اقتصادی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (FinCEN) دستورالعمل‌هایی صادر کرد مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری در بیتکوین و استفاده از آن به عنوان یک روش پرداخت قانونی است، تا زمانی که فروشنده کالا یا خدمات مایل به پذیرش آن باشد.

به دلیل مجموعه‌ای از قوانین ایالتی و فدرال در ایالات متحده، مقررات دقیق در مورد بیتکوین در ایالت‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، در هاوایی (Hawaii)، مشاغل مربوط به بیت کوین و ارزهای دیجیتال باید برای انتقال پول درخواست مجوز کنند، در حالی که ایالت وایومینگ (Wyoming) به ارزهای دیجیتال و بیتکوین وضعیت قانونی مشابهی با پول داده است.

با در نظر گرفتن همه این‌ها، به نظر می‌رسد خطر کلی ممنوعیت بیتکوین در ایالات متحده بسیار ناچیز است.  در حقیقت، میلیاردها دلار توسط شرکت‌های آمریکایی بر روی بیتکوین سرمایه‌گذاری شده است، در حالی که هنوز گمانه‌زنی ها درباره زمان تأسیس اولین ETF بیت کوین یا صندوق قابل معامله توسط ایالات متحده ادامه دارد.

با این حال، هنوز برخی خطرات وجود دارد، زیرا بیتکوین مورد انتقاد نهادهای نظارتی و برخی قانون‌گذاران قرار گرفته است. گری جنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار گفت: بیت کوین یک دارایی غیرفیزیکی است و همچنین ارزهای دیجیتال جرائم را تسهیل کرده و نمی‌توانند به عنوان پول شناخته شوند. سناتور الیزابت وارن (Elizabeth Warren) ابراز نگرانی کرده است که ارزهای دیجیتال سیستم مالی را “تحت هوا و هوس برخی افراد در سایه و بی‌چهره از ابر برنامه‌نویسان و ماینرها” قرار می‌دهد.

در حالی که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایالات متحده ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال را در دستور کار خود دارد، اما از لحاظ تئوری می‌توان الزامات سختگیرانه نظارتی را در سراسر اکوسیستم بیتکوین اعمال کرد که بدست آوردن و استفاده از آن را بدون ممنوعیت رسمی بسیار دشوار می‌کند.

ممنوعیت بیتکوین می‌تواند با هزینه اقتصادی جدی همراه باشد

مارشال هاینر (Marshall Hayner):

بیت کوین در سیستم مالی ایالات متحده بسیار قوی است و نمی‌توان آن را ممنوع کرد

مارشال هاینر، مدیرعامل متال پی (MetalPay)، به مجله دیکریپت (Decrypt) گفت:

بیتکوین در سیستم مالی ایالات متحده از نظر فرهنگی و تکنولوژیکی بسیار ریشه‌دار شده است.

ممنوعیت آن به معنای تعطیلی موسسات ناظر بر میلیاردها دلار دارایی و از بین بردن ده‌ها هزار شغل، تقویت بازار

سیاه بیت کوین و راه دادن به رقبا برای این نوآوری است.

اجرای ممنوعیت بیت کوین دشوار خواهد بود

گرچه واضح است که برای دولت کاملاً ممکن است حکمی مبنی بر ممنوعیت بیت کوین صادر کند، اما اجرای چنین ممنوعیتی در بسیاری از کشورها اگر غیرممکن نباشد، ساده هم نخواهد بود. مگر این که دولت کنترل شدیدی بر اینترنت اعمال کند. البته افراد مطمئناً می‌توانند با بارگیری نرم‌افزار کیف پول بیت کوین، یک گره (Node) را اجرا کرده و تراکنش‌ها را به سادگی انجام دهند.

این امر با این واقعیت اثبات می‌شود که هنوز تعداد قابل توجهی از کاربران بیتکوین در اکثر کشورهایی که قبلاً ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده‌اند وجود دارند. بر اساس گزارش 2019 وبسایت wearesocial.com، حدود 4 درصد از کاربران اینترنت در مصر در حال حاضر دارای ارز دیجیتال هستند، در حالی که در پلتفرم کوین مارکت کپ، پاکستان یکی از پررشدترین کشورها در زمینه ارزهای دیجیتال در سه ماهه اول سال 2020 بود.

به همین ترتیب، حتی در کشورهایی که کنترل دقیق بر اینترنت دارند، ابزارهای گوناگونی که برای دور زدن این محدودیت‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند تلاش دولت‌ها را بی‌نتیجه کند. گذشته از این، اجرای ممنوعیت بیتکوین بسیار دشوار است در حالی که عملاً هر کسی می‌تواند از طریق ماهواره Blockstream، شرکت خدمات بلاکچینی کانادایی، با استفاده از دانگل رادیویی (SDR) نسبتاً ارزان و یک عدد آنتن به بلاک چین بیت کوین دسترسی پیدا کند.

هاینر گفت:

ایالات متحده می‌تواند محدودیت‌هایی را برای خرید و فروش بیت کوین وضع کند، اما اجرای ممنوعیت کامل، غیرممکن است.

او افزود: این سوال نیز مطرح است که آیا ممنوع کردن بیتکوین مردم را بیشتر به سمت آن ترغیب نمی‌کند؟

در واقع این استدلالی است که سیفدین آموس (Saifedean Ammous) نویسنده کتاب استاندارد بیت کوین می‌کند. دلیل استدلال او این است که ممنوعیت بیت کوین توسط دولت نشان می‌دهد که آن دولت به دنبال محدود کردن آزادی‌های مالی مردم است که این امر می‌تواند فایده رمزارزها را برجسته‌تر کند. 

اگر بانک به شما بگوید که نمی‌توانید با حساب بانکی خود بیتکوین خریداری کنید، در واقع با این کار بیشتر برای بیتکوین تبلیغ کرده است.

وی استدلال کرد درعوض دولت‌ها می‌توانند با مجاز کردن خرید و فروش ارزهای دیجیتال و بیت کوین و ایجاد یک جایگزین بهتر، تقاضا برای بیت کوین را کم کنند.

اما با توجه به این که بیتکوین در السالوادور قانونی است و اوکراین نیز دنبال قانونی کردن آن است، به نظر می‌رسد که این ارز دیجیتال در بین دولت‌ها مورد استقبال روزافزون قرار گرفته است و هر کشور جدیدی که آن را تصویب کند، احتمال اعمال ممنوعیت دیگر کشورها کاهش می‌یابد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *