چرا قانون‌گذاری بیشتر برای پذیرش بیشتر رمز‌ارزها، امری کلیدی است؟

چرا قانون‌گذاری بیشتر برای پذیرش بیشتر رمز‌ارزها، امری کلیدی است؟ | همتاپی

در مدت زمان حدودا ۱۰ سال، صنعت رمز‌ارزها از هیچ به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل شده است و در میان تمام دارایی‌ها، بیت کوین بهترین عملکرد را در پایان این دهه داشته است.

از زمانی که ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، توسعه‌دهنده ناشناسی که وایت پیپر پررمز‌ و راز خود را درباره «سیستم نقدی الکترونیکی نظیر-به-نظیر» منتشر کرد، تغییرات زیادی بوجود آمده است. افراد جدیدی که وارد این عرصه شده‌اند و همچنین قانون‌گذاران همگی تلاش می‌کنند تا این دارایی‌های جدید را بهتر بشناسند و  بدون سرکوب نوآوری‌های جدید بهترین راه را برای حفاظت از سرمایه‌گذاران داشته باشند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در حالی که بازار رمز‌ارزها برای استقبال از موج بعدی فعالان این عرصه آماده می‌شود، قوانین بهتر به تنهایی مطلوب نیست، بلکه برای رشد این صنعت ضروری است.

عدم وجود مقررات، چگونه به صنعت رمز‌ارزها آسیب می‌زند؟

همزمان با بلوغ صنعت رمز‌ارزها، همینطور که بسیاری از قوانین امنیتی، نظارتی و حمایتی بیشترین فشار را بر این صنعت وارد می‌کنند، رمزارزها باید از شتاب و حرکات ناگهانی قیمت خود، در جذب سرمایه نیز استفاده کنند.

مطمئناً موانع زیادی در مسیر رشد ارزهای دیجیتال وجود دارد که بدون شک، قانون‌گذاری در صدر این لیست قرار دارد. شفافیت در بخشنامه‌های ضد پولشویی (AML) و شناخت مشتری (KYC)، مقررات مربوط به عرضه رمز‌ارزها و صرافی‌ها، رویکرد صحیح در مواجهه با دارایی‌ها برای تعیین مالیات، همگی در این مرحله باعث تقویت روحیه در سرمایه‌گذاران خرد و کلان شده و همچنین باعث تشویق افراد برای وارد کردن سرمایه‌شان به این حوزه می‌شود. 

بازار رمزارزها برای بسیاری از این افراد، بویژه کسانی که به بخش مالی سنتی عادت دارند، به معنای واقعی کلمه همانند غرب وحشی است که با ویژگی‌هایی از قبیل کلاهبرداری، فعالیت‌های غیرقانونی مانند مبادلات پول‌شویانه و نقشه‌هایی برای فرار شناخته می‌شود.

بدون شک بیشترین میزان این سوء برداشت، از ناآشنایی با مفهوم کلی رمز‌ارزها ناشی می‌شود. اما اغلب اوقات افراد منفی باف، نکات قابل تأملی را بیان می‌کنند. بنابراین، برای ایجاد حمایت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران و نگه داشتن صرافی‌ها در مسیر درست، معاملات رمز‌ارزها باید تحت قوانین نظارتی هدفمند قرار گیرند.

متاسفانه بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی رمز ارزها، در خارج از مرزهای ایالت متحده ثبت شده‌اند و تحت قوانین نظارتی اندک و یا بدون قوانین هستند. علاوه بر این، تعداد زیادی از این پلتفرم‌ها قربانی عملیات‌ پیشرفته هک شده‌اند و به دنبال آن مشتریان، وجوه خود را از دست داده‌اند. در برخی موارد برنامه‌های سرمایه‌گذاری رمز ارزی که تعداد کاربران زیادی داشته‌اند، اقدام به کلاهبرداری میلیاردها دلار از کاربران خود کرده‌اند که باعث شده که کل اعتبار این صنعت، از این جریان آسیب ببینند. 

آیا قانون‌گذاری باعث آسیب دیدن حوزه رمزارزها می‌شود؟

اگرچه منتقدان قانون‌گذاری رمز ارزها اغلب ادعا می‌کنند که در صورت اعمال محدودیت‌ در حوزه رمز ارزها، فعالیت‌های اقتصادی آسیب خواهند دید، اما در یک مقاله تحقیقاتی که توسط دانشکده وارتون پنسیلوانیا در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، مشخص شده است که قانون‌گذاری «در فعالیت‌های مبادلاتی خارج از حوزه قضایی کشوری (مانند ایالات متحده) تغییرات قابل ملاحظه‌ای، ایجاد نخواهد شد. فعالان و بازار این کشورها از اجرای مقررات و عدم اطمینان شکایت دارند و نه از حوزه‌های قضایی که اتفاقاً مورد استقبال هم هستند»

در مقابل، بسیار محتمل است که نظارت قانونی شدیدتر، از موارد غیر قانونی و کلاهبرداری بکاهد و به رمز ارزها کمک کند تا به وعده خود به عنوان یک دارایی جایگزین عمل کنند. همان وعده‌ای که باعث ایجاد علاقه در میان سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و مؤسسات مالی می‌شود.

چارچوب قانونی مناسب می‌تواند تدابیر حفاظتی مناسبی را برای جلوگیری از آسیب‌ها ایجاد کند، به عنوان مثال، از کار افتادن صرافی‌ها در لحظات حساس که روی قیمت رمز ارز‌هایی نظیر بیت‌کوین تأثیر می‌گذارند. قوانین محتاطانه، مسئولیت‌پذیری را که مسئله اصلی مورد نیاز هر تجارتی برای پیدا کردن رونق است را تضمین می‌کنند. 

صرافی‌های سازگار با قانون، این قالب را خواهند شکست

تاد کراس‌لند (Todd Crosland)، بنیان‌گذار و مدیر عامل کوین زوم (CoinZoom) که یک موج جدیدی را در بین صرافی‌های قانونی ایجاد کرده، می‌گوید:

پذیرش گسترده، بخصوص از طرف موسسات سرمایه‌گذاری بزرگ، از طریق قانون‌گذاری میسر خواهد شد و صرافی‌های قانونی برتر، ذینفعان این روند خواهند بود.

جالب توجه است که تیم بنیان‌گذار این پلتفرم، از آنجایی که سابقاً شرکت‌هایی را تحت قوانین نظارتی CFTC، NFA و FINRA اداره می‌کردند؛ تجربه بالایی در کار با قوانین ایالات متحده و بین‌المللی را دارا می‌باشند. همچنین CoinZoom اولین صرافی رمز ارز در آمریکا بود که خدمات ویزا کارت (Visa card) را به مشتریان خود ارائه می‌داد.

این صرافی علاوه بر این که کاربران خود را قادر می‌ساخت تا ارز فیات در حساب‌های خود نگه دارند، این امکان را نیز برای آن‌ها فراهم می‌آورد که بدون دریافت هیچ کارمزدی از آنها، از طریق سیستم پرداخت P2P، برای دوستان و خانواده خود رمز ارز و یا ارز فیات ارسال کنند. همچنین، خدمات پلتفرم مبادله حرفه‌ای نیز در یک اپلیکیشن پیشرفته، بر روی دسکتاپ و موبایل در دسترس کاربران این صرافی می‌باشد. صرافی کوین زوم با انتخاب مدل کاملاً قانونی، وظیفه خود را در قبال پذیرش رمزارزها و تشویق حمایت دولتی انجام می‌دهد.

در کل، تعداد کمی صرافی قانونی وجود دارد، اما می‌توان گفت که بیشتر آنها یکسان عمل نمی‌کنند. در حالی که صرافی جمینی (Gemini)، تحت قوانین سازمان خدمات مالی نیویورک (NYDFS) فعالیت می‌کند، صرافی کوین‌بیس (Coinbase) شاید شناخته شده‌ترین صرافی قانونی باشد که قوانین مربوط به FinCEN، قوانین میهن پرستانه ایالات متحده آمریکا و قانون رازداری بانکی، را رعایت می‌کند. شایع شده که این شرکت همچنین در تلاش است تا به یک کارگزاری قانونی تبدیل شود.

در همین حال صرافی کراکن (Kraken) توانسته است با کسب مجوز بانکی ایالات متحده از ایالت وایومینگ (Wyoming)، یک گام فراتر رود. در واقع این صرافی به «اولین بانک قانونی تحت قوانین ایالت متحده تبدیل شده است که خدمات جامع دریافت سپرده، محافظت و ذخیره وجوه را برای دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌دهد.»

هیچ تضمینی وجود ندارد که بازار صنعت رمزارزها با قانون‌گذاری بر صرافی‌ها همانطور که در بالا به آن اشاره شد پر رونق‌تر شود. اما شاید موفقیت صرافی‌های کاملاً قانونی و جریانات محتاطانه نظیر صرافی BitMEX که گردانندگان آن با اتهامات کیفری بسیاری رو به رو هستند، بتواند نسل بعدی این گونه پلتفرم‌ها را مجاب کند تا از این الگوها پیروی کنند.

نه تنها این مسئله به خاطر خودشان می‌باشد، بلکه به صلاح صنعت رمزارزهاست.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *