موانعی که ماینرها را به سمت استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال سوق می‌دهد

موانعی که ماینرها را به سمت استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال سوق می‌دهد | همتاپی

بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال بر این باورند که صنعت استخراج ارزهای دیجیتال موهبتی بزرگ برای توسعه زیرساخت‌های برق کشور می باشند و وزارت نیرو آن را نادیده می گیرد.

براسال اعلام این وزارتخانه، تاکنون حدود 310 مگاوات انشعاب برق به مراکز استخراج ارزهای دیجیتال اختصاص داده شده است. این آمار در مقایسه با تعداد دریافت کنندگان جواز تاسیس حکایت از وجود موانع زیاد بر سر راه فعالیت قانونی ماینرهای ارز دیجیتال دارد.  

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در این خصوص محمدرضا شرفی، فعال حوزه صنعت استخراج ارز دیجیتال کشور، در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه رشد مصرف برق صنعتی در یک کشور نشان‌دهنده رونق فضای تولید و نوید بخش ارزش افزوده می باشد، افزود:

به همین دلیل است که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته برق صنعتی از تعرفه پایین‌تری نسبت به برق خانگی برخوردار است، اما تعرفه اختصاص داده شده به صنعت استخراج رمز ارز بالاترین تعرفه‌ای است که در کشور وضع شده است؛ به نحوی که علاوه بر پوشش هزینه‌های تولید و انتقال برق، سود بسیاری عاید صنعت برق کشور می‌شود.

در این گفت و گو شرفی صنعت استخراج ارزهای دیجیتال را موهبتی برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های برق کشور دانست و در ادامه خاطر نشان کرد:

بر اساس اعلام وزارت نیرو، تاکنون 310 مگاوات انشعاب به صنعت استخراج رمز ارز واگذار شده است. از این رقم حدود 270 مگاوات در مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری و حدود 40 مگاوات در سرزمین اصلی واگذار شده که این آمار در کنار آمار دریافت‌کنندگان جواز تاسیس (بیش از 1000 مجوز)، حکایت از موانع بسیار برای فعالیت قانونی متقاضیان این صنعت دارد.

به عقیده محمدرضا شرفی مشکل اصلی صنعت استخراج ارز دیجیتال موانع ایجاد شده برای فعالیت قانونی این صنعت در داخل کشور می‌باشد. این فعال حوزه استخراج ارزهای دیجیتال بر این باور است که در شرایط کنونی که باید زمینه فعالیت قانونی برای فعالان این صنعت به منظور ایجاد فرصت برابر، توازن در سرمایه‌گذاری، توسعه، اشتغال و تقسیم ثروت ایجاد شود، موانع و محدودیت‌های موجود در دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشور را از بهره‌گیری از منابع صنعت استخراج ارزهای دیجیتال محروم می‌کند.

این موانع باعث می شود فعالان این حوزه ناچار به سمت مناطق آزاد بروند و یا بصورت غیر قانونی به فعالیت خود ادامه دهند.

این فعال صنعت استخراج ارزهای دیجیتال در ادامه گفت و گو در خصوص موانع پیش روی ماینرها افزود:

موانعی همچون الزام به استقرار در شهرک‌های صنعتی که این الزام برخلاف حذف محدودیت‌های استقرار در حریم شهرها در مصوبه هیئت دولت است، تعیین حداقل توان انشعاب خاص که نیاز به زیرساخت‌های پرهزینه داشته و سبب حذف بسیاری از امکانات و منابع موجود می‌شود، الزام عدم فعالیت و تعطیلی 3 ساله واحد متقاضی که علاوه بر مغایرت با مصوبه هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل محیط کسب و کار، باعث حذف بسیاری از فرصت‌ها و سرمایه‌های موجود برای بهره‌گیری از این صنعت است، عدم فعالیت همزمان در کنار صنایع دیگر، الزام به تنظیم قرارداد اجاره در دفاتر اسناد رسمی در حالی که بسیاری از واحدهای صنعتی فاقد سند رسمی بوده یا سند آن‌ها در رهن بانک است.

محمدرضا شرفی علاوه بر موارد ذکر شده احداث نیروگاه با نرخ‌گذاری نامتعارف گاز مصرفی و عدم امکان استقرار در کنار نیروگاه‌ها را نیز از دیگر مشکلات پیش روی ماینرهای استخراج ارز دیجیتال دانست 

او در پایان، نیز با ابراز امیدواری بیان کرد به زودی شاهد ایجاد تغییرات اصولی و بنیادی در مصوبات و دستورالعمل‌های وزارت نیرو برای صنعت استخراج ارزهای دیجیتال باشیم تا این مشکلات برطرف شود شوند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *