چه عواملی می‌تواند مانع روند صعودی قیمت بیت کوین باشد؟

چه عواملی می‌تواند مانع روند صعودی قیمت بیت کوین باشد؟ | همتاپی

علی‌رغم اینکه خریدارانِ بیت کوین توانستند قیمت بیت کوین را به 33,300 دلار برسانند، همچنان بازارهای سنتی می‌تواند بر قیمت این ارز دیجیتال تاثیر بگذارد و مانع روند صعودی آن شوند.

قیمت بیتکوین از 27ام ماه مه صعودی بوده است. معمولا قیمت‌ها در تعطیلاتِ آخر هفته بی ثبات هستند و تغییرات عمده‌ی قیمت در آن‌ها عادی است؛ حتی در بازارهای صعودی هم افت قیمت معمول است، اما بیت کوین این روند را کاهش داد.

شاخص قیمت کود (Fertilizer price index) | صرافی همتاپی

نمودار روزانه قیمت بیت کوین به دلار. منبع: تردینگ ویو

قیمت بیت کوین بین روزهای 27ام تا 30ام ماه مه تقریبا 11 درصد افزایش یافت و از سطحِ حساس 28,600 دلار عبور کرد و به بالای 30,000 دلار بازگشت؛ در نهایت، قیمت بیت کوین به رقم 31,700 دلار رسید. با این حال، ترس‌های ناشی از تغییرات اقتصادِ کلان ممکن است بر روند صعودی قیمت این ارز دیجیتال تأثیر بگذارد.

نگرانی از کمبود غذا در جهان، باعث افزایش قیمت کالاها شده است

عرضه‌ی جهانی غذا یک عامل اساسی است و به پتانسیل قیمت بیت کوین در آینده کمک می‌کند. از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، دولت‌ها در سراسر جهان، بنادر و فرودگاه‌های خود را تعطیل کرده‌اند، این اقدام باعث اختلال در جریان ورود و خروج کالا شد. سال‌ها طول می‌کشد که این اختلال رفع شود و شرایط به حالت عادی بازگردد؛ اما این دلیل اصلی نگرانی نیست.

در ایالات متحده، هزینه‌های کود در 18 ماه گذشته به طور تصاعدی افزایش یافته است. در ژانویه 2021، شاخصِ قیمت کود 78.83 دلار بود و در حال حاضر 254.97 دلار است که نزدیک به +225٪ افزایش یافته است. ترکیبی از اختلالات زنجیره‌ی تامین و ادامه‌ی کمبود، این گرانی بازار را مختل خواهد کرد.

شاخص قیمت کود (Fertilizer price index) | همتاپی

شاخص قیمت کود (Fertilizer price index)

قیمت تک کالاها همچنان در حال افزایش است و عامل اصلی افزایش مداوم، تورم است.

به طور خاص، در فوریه 2022، قیمت گندم (CBOT:ZW) به بالاترین حد خود رسید و همچنان نزدیک به این رکورد باقی مانده است. تنها در سال 2022 شاهد رشد 76 درصدی قیمت معاملات آتی گندم بودیم و این در حالی است که در 18 ماه گذشته بیش از 143 درصد قیمت آتی این معاملات افزایش داشته است.

نمودار هفتگی بازار آتی گندم. | صرافی همتاپی

نمودار معاملات آتی گندم

معاملات آتی نفت (NYMEX:CL) همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و اکنون  خرید و فروش بیت کوین در سطوحی  می‌شود که از ژوئیه 2008 مشاهده نشده است. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نگرانی‌های گسترده‌ای دارند مبنی بر اینکه ممکن است پس از پایانِ تعطیلی در چین به خاطر ویروس کرونا، قیمت نفت به 150 دلار در هر بشکه برسد. زمانی که این اتفاق بیفتد، تقاضا به طور قطع بازگشت خواهد کرد و بر قیمت نفت تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.

معاملات آتی نفت خام (NYMEX) | همتاپی

نمودار معاملات آتی نفت

نگرانی‌ها در مورد رشد بازار سهام

بازارهای سهام در سراسر جهان همچنان با فشار قابل توجهی روبرو هستند. افزایش تورم، افزایش هزینه کالاها، اختلالات زنجیره تامین و درگیری در اوکراین، سرمایه گذاران و معامله گران را در حالت تدافعی قرار داده است.

چندین رویداد اقتصادی مهم قرار است در این هفته رخ دهد، که به احتمال زیاد هرگونه حرکت عمده‌ی قیمت در سهام و بیت کوین را متوقف خواهد کرد. در اول ژوئن، آمار بیکاری اتحادیه اروپا، همراه با تصمیم بانک ژاپن درباره نرخ بهره و داده‌های تولیدی منتشر می‌شود. همچنین، در سوم ژوئن، آمار بیکاری و شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزیِ ایالات متحده منتشر خواهد شد.

در این هفته، سه نفر از اعضای سابق فدرال رزرو ایالات متحده نیز سخنرانی خواهند کرد: جان ویلیامز (John Williams) و جیمز بولارد ( James Bullard) در 1 ژوئن، و لائل برینارد (Lael Brainard) در سوم ژوئن.

سطوح تکنیکال ممکن است بازیابی بیت کوین را به 37,000 دلار محدود کند

بیت کوین در حال ثبت رکورد تاریخیِ 9 هفته ضرر متوالی است. از زمان شروع کندل هفتگی فعلی، خریداران قیمت بیت کوین را بالاتر از کل محدوده معاملاتی دو هفته گذشته قرار داده‌اند؛ خریداران همچنین قیمت بیتکوین را بسیار بالاتر از محدوده 50 درصدیِ سقوط آنی (flash crash) ​​در کندل هفتگی 9ام مه 2022 قرار داده‌اند.

اگر کندل قیمت بیت کوین بالاتر از خط کیجون سنِ (Kijun-Sen) روزانه یا بالاتر از رقم 31,350 دلار بسته شود، این ارز دیجیتال مسیر بسیار همواری برای رسیدن به منطقه 37,000 دلار دارد. سطح 37,000 دلار ممکن است جایی باشد که خریداران دوباره با فروشندگان روبرو شوند.

نمودار روزانه قیمت بیتکوین به دلار امریکا (ایچیموکو کینکو هیو) (Ichimoku Kinko Hyo) | صرافی همتاپی

نمودار روزانه قیمت بیتکوین به دلار امریکا. منبع: تردینگ ویو

اگر خریداران بخواهند این پیام را به بازار ارسال کنند که یک روند صعودی جدید در شرف آغاز است، باید تلاش کنند تا کندل روزانه‌ قیمت بیت کوین در نزدیکی 44,000 دلار بسته شود؛ در این صورت، بیت کوین باعث ایجاد یک «شکست ایده‌آل ایچیموکو صعودی» می‌شود و خریداران فرصت پیدا می‌کنند تا دوباره سقف تاریخی قیمت بیتکوین را آزمایش کنند.

در حالی که قیمت سهام در محدوده بازار نزولی باقی ‌مانده است و قیمت کالاها در بالاترین حد خود باقی مانده‌اند، شاید یک روند معکوس موقت رخ دهد. اگر ضرب المثل قدیمی تحلیل تکنیکال، «حجم بر قیمت مقدم است» درست باشد، باید در حالی که قیمت سهام و بیت کوین افزایش می‌یابد، شاهد فروش کالاهای غذایی و نفت باشیم.

در زمان انتشار این مقاله، قیمت بیت کوین به دلار در حوالی 31,663 دلار می‌باشد. 

برای اطلاع از آخرین اخبار بیت کوین، به مقاله تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین مراجعه نمایید. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *