ماینرها، عامل سقوط قیمت بیت‌کوین!

آیا ماینرها عامل سقوط قیمت بیت‌کوین هستند

قیمت بیت‌کوین تحت تاثیر چه عواملی سقوط کرد؟ آیا استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در محدوده زمانی 51 روزه قبل از هاوینگ (نصف شدن قیمت) موجب سقوط قیمت بیت کوین شده‌اند؟

طبق خبری که در تاریخ 22 مارس 2020 توسط کوین تلگراف (cointelegraph) منتشر شده است.

قیمت بیت‌کوین همچنان قدرت خود را پس از چهارشنبه سیاه در هفته‌های گذشته به نمایش می‌گذارد، اما آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که این روند ادامه می‌یابد؟ یا این فقط یک اصلاح نسبی در مسیر سقوط می‌باشد؟

در این مقاله به بررسی اینکه آیا استخراج‌کنندگان بزرگ باعث سقوط قیمت بیت‌کوین در تاریخ 21 ماه مارس شدند می‌پردازیم. این احتمال پس از دسترسی به داده‌های تاییدکننده شدت گرفت. داده‌ها حاکی از آن بود، دارندگانی که بیتکوین را برای مدت کوتاهی نگاه می‌دارند، مقدار زیادی بیتکوین (۲۸۱۰۰۰) را به فروش گذاشتند و همین امر باعث سقوط ناگهانی قیمت این ارز دیجیتال شده است.

آیا استخراج کنندگان باعث کاهش قیمت بیت‌کوین شدند؟

به گزارش کوین مترکیس (coinmetrics) در تاریخ 17 ماه مارس، داده‌های بلاکچین این حقیقت را تایید کرد که کاهش قیمت بیت کوین به احتمال زیاد باید به دلیل فروش افرادی باشد که بیتکوین را به مدت کوتاه نگه‌داری کردند و نه مالکان جدید.

داده‌ها حاکی از آن بود که تعداد 281000 بیت‌کوین بعد از 30 روز نگه داشتن به گردش در آمده بودند، و این در مقایسه با تعداد 4131 بیت‌کوینی می‌باشد که به مدت یک سال کاملا دست نخورده باقی مانده بود.

این داده‌ها ممکن است از نظر بعضی‌ افراد نشان‌دهنده سرمایه‌گذارانی باشد که یا در استراتژی‌های خود تزلزل دارند و یا افرادی که هنگام صعود 30 درصدی بیتکوین در آغاز سال 2020 شروع به خرید کرده‌ بودند و یا سندرم ترس از دست دادن سرمایه خود را دارند. به هر حال باید انگیزه‌های احتمالی فروش این مقدار کلان بیتکوین با قیمت پایین را جستجو کرد.

در این وضعیت احتمال می‌دهیم که همان افرادی که در بالا رفتن قیمت بیت‌کوین تاثیر داشتند، در کاهش قیمت این ارز دیجیتال نیز تاثیرگذار بودند.

همانطور که در نمودار پایین مشاهده می‌کنید، بیت‌کوین از ماه ژوئن سال 2019 در یک کانال موازی، روندی نزولی داشته است. روندی که در 4 ژانویه سال 2020 به کف رسیده است و پس از آن قیمت بیت‌کوین را در حال اوج گرفتن و در یک کانال صعودی جدید می‌بینیم.

این انگیزه جدی برای قیمت بیت‌کوین مورد استقبال قرار گرفت. اما مورد سوال قرار نگرفت: چرا قیمت بیت‌کوین صعود کرد؟ آیا به علت هاوینگ بیت کوین بود؟ آیا این افزایش قیمت مربوط به دشواری استخراج بیتکوین بود؟ به هر حال، اگر علت افت قیمت به خاطر تمام دلایل بالا با اندکی تغییر می‌بود، چه؟

اگر استخراج‌کنندگان دیگر بیت‌کوین نفروشند چه اتفاقی خواهد افتد؟

روزانه 1800 بیت‌کوین جدید استخراج می‌شود و در فاصله زمانی 4 ژوئن تا 12 مارس 122400 بیت‌کوین استخراج شده است. این تعداد بیت‌کوین برابر با نیمی از تعداد بیت‌کوین‌هایی است که توسط دارندگان کوتاه مدت استخراج شده است و بیت‌کوین‌های استخراج شده نسبت به بیت‌کوین‌های کوتاه مدت بیشتر نمی‌باشند.

چرا استخراج‌کنندگان بازار بیت‌کوین را خراب می‌کنند؟

نمی‌خواهم وانمود کنم که علت این کار را می‌دانم. فقط در حد یک نظریه ارائه می‌دهم. البته داده‌های زیادی این موضوع را تایید می‌کنند. اما قبل از این که به تحلیل خود ادامه دهم، چند دلیل به وضوح مشخص می‌کند استخراج‌کنندگان بزرگ در تغییرات قیمت بازار بیتکوین نقش دارند:

  • برکنارکردن رقبای اهرمی ( بسیاری از استخراج‌کنندگان کوچک بر روی پلتفرم‌های اهرمی مثل بیتمکس (Bitmex) داد و ستد می‌کنند)
  • افزایش سهم بازار خود قبل از  هاوینگ ( بنا به دلیل بالا)
  • از بین بردن دستکاری‌های بزرگ قبل از هاوینگ ( مانند کلاهبرداران PlusToken و سرمایه‌گذاران وابسته به آگهی و تبلیغات)

به نظر من دلایل بالا محتمل هستند. همچنین باید در نظر داشته باشید که چه اندازه قدرت هش متعلق به چین است. این کشور پیش‌بینی‌های خوبی دارد، مثل پیش‌بینی کرونا که اولین مورد این ویروس در نوامبر سال 2019 در این کشور گزارش شد.

این وضعیت تقریبا شرایط کاملی را برای وقوع رویداد قو سیاه (یک حادثه پیش‌بینی نشده) فراهم آورده است. وضعیتی که می‌تواند هم بر بازار غالب شود، و هم می‌تواند دوباره کنترل قیمت را بدست گیرد. با وجود این، اگر استخراج‌کنندگان هیچ کنترلی بر قیمت‌ها نداشته باشند، آنگاه هاوینگ هیچ اثری بر روند تغییرات قیمت بیت‌کوین ندارد.

اگر روی چارت یک روزه بیتکوین زوم کنید مشاهده می‌کنید که در کدام نقطه استخراج‌کنندگان می‌توانستند فروش را متوقف کنند. شکست ابتدای سال 2020 درست مانند یک سرعت گیر عمل کرده است چرا که در آن زمان در همان کانال نزولی نیمه دوم سال 2019 ادامه داده است. 

به دلیل فروش ناگزیر نمی‌دانیم که آیا سناریوی بالا حقیقت دارد یا نه. به هر حال، همانطور که از هفته قبل هم پیش‌بینی شد، با قاطعیت می‌توان گفت قیمت برای حمایت از کانال 4,400 دلار جهش یافته است. بنابراین، با در نظر گرفتن این سطوح باید ببینیم در هفته بعد چه اتفاقی خواهد افتاد.

فعلا (22 مارس) قیمت بالاتر از حد متوسط کانال و حدودا 5,800 دلار می‌باشد. به هر حال، اگر قیمت بیت‌کوین در این سطح باقی نماند، آن وقت، احتمال می‌رود که قیمت در هفته آینده به 4,200 دلار برسد.

اما اگر قیمت 5,800 دلار باقی بماند، رقم7,200 دلار مقاومت اصلی برای بیتکوین خواهد بود که بتواند از این مرحله رد شده و حمایت شود تا از این کانال نزولی یک بار برای همیشه خلاص شود.

کاهش قیمت با توجه به مشکلات استخراج

از ابتدا سال 2020، با افزایش سختی استخراج رو به رو بوده‌ایم. ظاهرا این مشکل به نوبه خود، باعث افزایش قیمت بیت‌کوین شده است و به خودی خود، به عنوان یک شاخص معتبر در نظر گرفته شده است.

به هر حال هفته آینده، اولین تعدیل دو رقمی سال را خواهیم دید و متاسفانه، باید گفت این رقم %10.54- است. فقط زمان می‌تواند تعیین کند که آیا این موضوع بر قیمت بیت‌کوین تاثیر منفی خواهد داشت یا خیر.

همچنین روند سالانه حاکی از آن است که قیمت بعد از چنین فروش ناگزیری خودش را اصلاح خواهد کرد. بیتکوین قبل از اینکه پاداشی بزرگ به دارندگان خود دهد، آنها را تنبیه کرده است. نمودار زیر آنچه را که در هفته‌ها و ماه‌های آینده در بازار پیش خواهد آمد را نمایش داده است.

فکر می‌کنم نموداری مثل نمودار نسبت سهام به گردش موجودی، به شما کمک کند تا پیام مهمی از آن بگیرید و آن پیام مهم این است در این سطوح به خریدن بیت‌کوین ادامه دهید.

در حالی که این نمودار به منظور پیشنهاد مالی طراحی نشده است و همچون مدل S2F احتمالا براساس بازنگری روندهای سودگیری گذشته می‌باشد، آن چه می‌توان از آن دریافت این است که به طور عادی قبل و بعد از هاوینگ چه مدتی باید در منطقه آبی fire sale (فروش کالاها با تخفیف خیلی زیاد) بمانیم.

به عنوان دارنده و معامله‌گر بیت‌کوین، از مشاهده این نمودار از یک مورد مطمئن هستم. در این نمودار فرصت‌های خرید بیت کوین نسبت به فروش بیشتر است. از این‌رو، اگر قیمت بیت‌کوین در هفته آینده همینطور بازگشت داشته باشد، سعی کنید آن را به عنوان فرصتی برای خرید بیشتر در نظر بگیرید، و اجازه ندهید احساس یک فرد ورشکسته را داشته باشید.

سناریوی بازار صعودی قیمت بیت‌کوین

هفته گذشته اعلام کردم و دوباره هم تکرار می‌کنم، شکاف CME هنوز در سطح 9,165 دلار است. با اینکه در حال حاضر غیر ممکن به نظر می‌رسد ( 90% شکاف CME پر شده است)، اما همیشه ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد.

به هر حال، اگر واقع‌بین‌تر باشیم و هفته پیش رو را در نظر بگیریم: اگر بیتکوین حمایت 5,800 دلاری را حفظ کند، آن وقت تمام نگاه‌ها به سطح 7,200 دلار خواهد بود تا این سطح کلیدی را هم بشکند.

در این مرحله، قبل از این که به 10,000 دلار فکر کنیم، انتظار دارم مقاومت بعدی حدود 8,000 دلار باشد.

سناریوی بازار نزولی قیمت بیت‌کوین

ما نمی‌توانیم تمام نابسامانی‌های جهان را نادیده بگیریم. از اینرو، اگر قیمت در 5,800 دلار باقی نماند، به نظر من، احتمالا دوباره قیمت 4,200 دلار را ببینیم.  

به نظر من، کاهش قیمت بیتکوین به کمتر از 4,200 دلار سناریویی نیست که باید در نظر گرفته شود. به هر حال اگر این اتفاق بیافتد، آن وقت به نظر من قیمت 2,760 دلار آخرین سطح حمایت است. از این جهت که این قیمت نماینگر 80% برگشت از بالاترین قیمت پارسال در سطح 13,800 دلار می‌باشد. اگر قیمت بیت‌کوین در آن قسمت جهش نداشته باشد، دقیقا می‌توانم قیمت را تا کانال 1,000 دلار پیش بینی کنم.

نظرات اظهار شده در این مقاله فقط از آن Officiallykeith می‌باشد و لزوما نظرات کوین تلگراف نیست. هر نوع سرمایه‌گذاری و معامله‌گری با ریسک همراه می‌باشد. قبل از انتخاب و تصمیم‌گیری می‌بایست تحقیق نمایید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارزهای دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *