تسهیل موانع قانونی استخراج ارزهای دیجیتال برای صادرات و واردات کشور

تسهیل موانع قانونی استخراج ارزهای دیجیتال برای صادرات و واردات کشور | همتاپی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به مصوبه جدید دولت ماینرهای ارز دیجیتال می‌توانند رمز ارزهای استخراج شده خود را به صرافی‌های مجاز عرضه کنند.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به نوسانات زیاد قیمت ارزهای دیجیتال، گفت: افرادی که تمایل دارند وارد این حوزه شوند باید این نکته را در نظر بگیرند و همه ثروت خود را وارد این حوزه نکنند. علاوه بر این، غالب مبادلات ارزهای دیجیتال قابل ردیابی نیستند و نهادهای قضایی نمی‌توانند در اکثر مواقع شکایت‌های اعلام شده در این خصوص را بررسی و پیگیری کنند.

ایشان در پاسخ به این سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه مرجع سیاست‌گذاری در  حوزه ارزهای دیجیتال کیست؟ خاطر نشان کرد:

با توجه به اینکه قانون دست بالا را دارد و مجلس نیز به این حوزه ورود کرده است، بخشی از موارد بر عهده مجلس است. بخشی از موضوعات نیز بر عهده دولت است و مصوباتی نیز داشته است. به طور خاص رمز ارزها حوزه‌های مختلف دارند؛ مثلا در زمینه استخراج رمز ارز، دولت سیاست‌گذاری می‌کند. در زمینه خرید و فروش رمز ارز، بانک مرکزی سیاست‌گذار کلیدی است، اما باید در چارچوب قوانین و مصوبات بالادستی دولت، شورای عالی مبارزه با پولشویی و مرکز ملی فضای مجازی اقدام کند.

یارانه کلان انرژی دلیل اصلی برای جذابیت استخراج ارزهای دیجیتال در ایران

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در ادامه با اشاره به یارانه‌های زیادی که برای انرژی در ایران در نظر گرفته شده است، افزود:

این یارانه مورد توجه استخراج‌کنندگان رمز ارز قرار گرفته است، اما مشکل اینجاست که در این زمینه راهبرد کشور به صورت شفاف تعریف نشده است. ثبت‌نام اولیه برای ایجاد مزارع استخراج رمز ارز انجام گرفته، اما تعداد نهایی مجوزهای صادره در قالب پروانه بهره‌برداری به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. با توجه به اقبالی که هم‌اکنون به تسهیل این موضوع دیده می‌شود، امیدوار هستیم به زودی در این زمینه شاهد پشتیبانی قانونی و مانع زدایی باشیم.

به گفته ایشان با مصوبه جدید دولت و معرفی صرافی‌های ارز دیجیتال مجاز به وسیله بانک مرکزی، استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال در کشور می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را به این صرافی‌ها عرضه کنند. 

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

ایشان در ادامه خاطر نشان کرد براساس دستورالعملی که مرکز فضای مجازی ابلاغ کرده است بانک مرکزی می‌بایست با تشکیل یک کارگروه کارشناسی، حوزه تبادلات ارزهای دیجیتال را رصد کند. که این کار در حال انجام است.

وجود تناقض در مصوبه مرداد 98 هیئت دولت

محرمیان با بیان اینکه در مصوبه مرداد ماه سال 1398 هیئت دولت، برای ارزهای دیجیتال دو حوزه مجزا، استخراج و مبادله در نظر گرفته شده بود، افزود: مبادلات ارزهای دیجیتال نیز دو نوع هستند. مبادله ریال و ارز با رمز ارز و مبادله کالا با رمز ارز هستند. هم‌اکنون طبق اطلاعات به دست آمده مبادله کالا با رمز ارز در بیشتر کشورها مجاز نیست، چرا که استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان روش پرداخت درست مانند این است که از یک ارز بیگانه در مبادلات داخلی استفاده شود و تبعات زیادی دارد.

وی گفت: با وجود آن‌که در مصوبه مرداد ماه سال 1398 استخراج ارزهای دیجیتال توسط دولت آزاد شده بود؛ اما مبادله ارز دیجیتال با پول رسمی کشور طبق روش‌های رایج در صرافی‌های ارز دیجیتال غیرقانونی اعلام شده است و تاکید شده است ریسک مبادلات با معامله‌گران است. بنابراین اگر متضرر شوند، تمام مسئولیت با خودشان خواهد بود.

معاون فناوری‌‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به تناقض های موجود در مصوبه 1398 اعلام کرد:

برای رفع این تناقض، هیئت دولت در تاریخ 30 مهرماه 1399، مصوبه جدید داشت. در مصوبه سال 99 گفته شده است رمز ارزهای استخراج شده را می‌توان در صرافی‌های معرفی شده توسط بانک مرکزی عرضه کرده تا برای امور واردات استفاده شود. در این مصوبه، بر این نکته نیز تاکید شده است که فقط رمز ارزهای دست اولی که در مزرعه مجاز داخلی استخراج شده است قابلیت عرضه در صرافی‌های رسمی بانک مرکزی را خواهند داشت و افراد نمی‌توانند رمز ارزها را پس از خرید و فروش و مبادله به این صرافی‌ها عرضه کنند.

او افزود بانک مرکزی نیز دستورالعمل‌های لازم را تهیه کرده است  بعد از اعمال نظرات مرکز اطلاعات مالی در جلسه هیات عامل اول اردیبهشت 1400 نهایی کرده و ابلاغ خواهد کرد.

استخراج ارزهای دیجیتال یعنی صادرات غیرمستقیم انرژی به کشورهای خارجی

به گفته محرمیان بسیاری از کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال براین باورند که استخراج رمز ارزها و استفاده از آن‌ها برای واردات معادل خروج غیر مستقیم انرژی محسوب می شود.

وی در ادامه افزود:

از آنجا که در حال حاضر کشور ایران در حال صادرات برق است ولی با دشواری می‌تواند درآمد خود را از صادرات برق به کشور وارد کند، به اعتقاد بسیاری کارشناسان، استخراج رمز ارز به این معناست که می‌تواند به مثابه صادرات غیرمستقیم انرژی به شمار آید. هدف اصلی این مصوبه دولت نیز قانونی شدن استخراج رمز ارز است؛ اگرچه تا پیش از این نیز به صورت غیرقانونی انجام می‌گرفت.

معاون فناوری‌‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد که استفاده از ارزهای دیجیتال برای صادرات و واردات تنها برای ارقام کوچک‌ (چندین میلیون دلار) قابل اجرا است؛ استفاده از این روش برای ارقام بزرگ رمز ارز بدون متوجه شدن نهادهای ناظر بر تحریم های  بین المللی امکان پذیر نیست.

رمزپول ملی 

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در ادامه صحبت‌های خود به رمزپول ملی اشاره کرد:

رمزپول‌ها راه‌حل میانی رمز ارزها و اسکناس و مسکوک رایج کشورها هستند. از طرفی پول‌های سنتی را داریم که با پشتوانه در بانک‌های مرکزی منتشر می‌شوند و در طرف دیگر این طیف، رمز ارزها را داریم که با پشتوانه اقبال مردمی اعتبار یافته‌اند؛ بنابراین رمزپول‌ها در واقع همان پول‌های رسمی با پشتوانه دارایی‌های تحت نظارت بانک‌های مرکزی جهان هستند که در بستر فناورانه رمز ارزها منتشر می‌شوند.

محرمیان توضیح داد در حال حاضر کشورهای زیادی در حال بررسی رمزپول ملی خود می باشند. در این میان چین طرح رمزپول ملی خود را اجرا کرده است. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای فعال در این حوزه، قصد دارد به زودی رمزپول ملی خود را با پشتوانه ریال تولید کند. در واقع ارزش رمزپول ملی با ریال اسکناس و مسکوک یکسان است و تفاوتی با هم ندارند، تنها تفاوت آن‌ها در محیط استفاده و بکارگیری آن است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش ارز دیجیتال صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *