طرح پیشنهادی EIP-1599 برای کاهش کارمزد تراکنش‌های اتریوم

طرح پیشنهادی EIP-1599 برای کاهش کارمزد تراکنش‌های اتریوم | همتاپی

طرح پیشنهادی بهبود اتریوم (Ethereum Improvement Proposal-EIP)، که به دنبال بازسازی اساسی مکانیسم قیمت‌گذاری کارمزد اتریوم است، مورد توجه جامعه توسعه‌دهندگان قرار گرفته است.

این طرح پیشنهادی که با عنوان طرح EIP-1599 نیز شناخته می‌شود، محدودیت  گس فی اتریوم را افزایش داده و کارمزد پایه انعطاف‌پذیری را برای تراکنش‌های اتریوم تعیین می‌کند که به طور خودکار سوزانده می‌شود.

پس از آنکه ازدحام شدید، افزایش قیمت زیاد و ناخواسته اتر در سال 2020 اتفاق افتاد، با اجرای این طرح انتظار می‌رود کارمزد تراکنش‌های اتریو‌م به سطوح کاربردی‌تری بازگردانده شود.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

طرح EIP-1599 چه تغییراتی را ایجاد خواهد کرد؟

در حال حاضر، کارمزد تراکنش‌های ethereum با استفاده از سیستم معروف «مزایده اولین قیمت (first-price auction)» محاسبه می‌شود. با استفاده از این سیستم، کاربران درخواست می‌دهند تا تراکنش‌های آنها در بلوک بعدی قرار گیرد. اما مشکلی که این روش دارد اغلب باعث می‌شود کاربران عجول، هزینه‌های بیشتری بپردازند که در نتیجه باعث افزایش هزینه متوسط همه افراد می‌شود.

طرح EIP-1599 پیشنهاد می‌دهد که محدودیت فعلی گس اتریوم را دو برابر کنید (گس واحدی است که هزینه محاسبات شبکه را نشان می‌دهد). با این کار متوسط حد فعلی گس اتریوم 10 میلیون باقی خواهد ماند، اما سقف برای هر بلاک به 20 میلیون تغییر خواهد کرد.

در عین حال، کارمزد پایه نیز اعلام می‌شود که با توجه به شلوغی شبکه، متغیر خواهد بود. اگر حد گس از 50٪ ظرفیت بیشتر شود، هزینه کارمزد پایه کاهش خواهد یافت. اما اگر حد گس به کمتر از 50% کاهش یابد، کارمزد پایه افزایش می‌یابد. 

کاهش کارمزد تراکنش‌های اتریوم

یکی از توسعه‌دهندگان (rbin@) برنامه پیام‌رسان غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم به نام Status، در این باره می‌گوید طرح جدید نیاز کاربران به محاسبه یا تعیین کارمزدهای تراکنش را برطرف می‌کند. گرچه کارمزدهای مورد نظر به طور خودکار توسط این پروتکل سوزانده می‌شوند، اما پاداش کوچکی برای جبران خسارت ماینرها هم در نظر گرفته شده است. این توسعه‌دهنده اظهار داشت:

انتظار می‌رود که اکثر کاربران حتی در دوره‌هایی که فعالیت شبکه بسیار زیاد است نیز مجبور به تنظیم دستی هزینه‌های گس نباشند. کارمزد پایه (BASEFEE) برای اکثر کاربران، به طور خودکار توسط کیف پول‌شان تنظیم می‌شود. و همچنین برای پاداش ماینرها مقدار کمی با عنوان «انعام» (به عنوان مثال 0.5 gwei) به آنها تعلق می‌گیرد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *