آیا اتریوم می‌تواند امسال با سولانا و اولانچ رقابت کند؟

آیا اتریوم می‌تواند امسال با سولانا و اولانچ رقابت کند؟ | همتاپی

صرافی آمریکایی ارز دیجیتال کوین بیس (Coinbase) در حال ارزیابی مسیری برای پلتفرم قراردادهای هوشمند اتریوم (ETH) است که سال جدید میلادی را با چالش‌های فراوانی شروع کرده است. 

در یک گزارش مفصل، دیوید دوونگ (David Duong)، رئیس تحقیقات نهادی کوین ‌بیس می‌گوید: اتریوم هم از نظر تلاش‌های خود برای عرضه اتریوم 2.0 (ETH 2.0) و هم در مواجهه با فشار از سوی دیگر پروژه‌های بلاکچین در یک مقطع حساس قرار دارد.

مقاله پیشنهادی: اتریوم چیست

همانطور که چالش‌های مقیاس‌پذیری برای اتریوم همچنان پا برجاست، ما فکر می‌کنیم که کشش برای جایگزین‌های L1 [لایه 1] عمدتاً به سرعت ظهور راه‌حل‌های ETH 2.0 و L2 [لایه 2] بستگی دارد. به این معنا که احتمالاً می‌توانیم شاهد رشد مداوم شبکه‌های لایه 1 جایگزین در نیمه اول سال 2022 و همچنین پل‌هایی برای اتصال این زنجیره‌ها به هم باشیم. با این حال، فرصت برای جایگزین‌های لایه 1 ممکن است در نیمه دوم 2022 به طور قابل توجهی شروع به محدود شدن کند، زیرا ما انتظار داریم که فناوری اثبات شده ZK [دانش صفر] بهبود یابد و برای استفاده گسترده‌تر گردآوری شود.

در اثبات دانش صفر، یک طرف می‌تواند صحت بخشی از اطلاعات را بدون افشای خود اطلاعات به طرف دوم ثابت کند.

رمزنگارها از روش ZK برای افزایش سطح امنیت و حفظ حریم خصوصی داده‌ها استفاده می‌کنند.

این گزارش نشان می‌دهد که چگونه هزینه سنگین استفاده از پروتکل اتریوم بر رشد گسترده آن تأثیر منفی گذاشته است، اما همچنین اشاره می‌کند که مقدار قابل توجهی از توسعه هنوز با استفاده از ETH انجام می‌شود.

هزینه‌های گس (Gas) در شبکه اتریوم یکی از بزرگترین موانع در پذیرش انبوه پروتکل‌ها و همچنین پلتفرم‌های قرارداد هوشمند بوده است. به طوری که رقبای اتریوم نظیر سولانا (Solana)، اولانچ (Avalanche) و ترا (Terra) از این فرصت استثنایی به بهترین شکل ممکن استفاده کرده‌اند و با ارائه کارمزدهای بسیار کم، راه را برای پذیرش انبوهی از پروژه‌ها هموار نموده‌اند.

با این حال، به نظر می‌رسد که اکثر توسعه برنامه‌های فعال در سراسر شبکه‌های لایه 1 هنوز در بلاکچین اتریوم با ارزش کل 156 میلیارد دلار در 214 پروژه انجام می‌شود.

رقبای اتریوم، سولانا، اولانچ و ترا همگی در سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کردند، اما از ضررهای کلی که بر بازارهای ارزهای دیجیتال در سال 2022 تأثیر گذاشته مصون نمانده‌اند.

نمودار تحلیل و پیش بینی قیمت اتریوم نشان می‌دهد، قیمت اتریوم در آغاز سال نو میلادی در محدوده 3730 دلار قرار داشت، اما شاهد یک سری افت قیمت بود که اکنون در مجموع 32.9 درصد کاهش یافته و با قیمت 2501 دلار معامله می‌شود.

تجزیه و تحلیل کوین بیس این چنین نتیجه می‌گیرد که انتقال اتریوم از الگوریتم اثبات کار به الگوریتم اثبات سهام احتمالاً منجر به صدور اتریوم کمتر و متعاقباً فروش آن توسط ماینرها می‌شود. البته، در این شرایط هیچ تأثیری بر عملکرد بلاکچین اتریو‌م گذاشته نمی‌شود. در این گزارش هیچ کدام از رقبای اتریوم به عنوان برنده قطعی در سال جاری شناخته نشده‌اند.

با این حال، ما فکر می‌کنیم که اوج راه‌حل‌های مقیاس‌بندی لایه 2 همراه با ارتقاهایی مانند ادغام زنجیره‌ی Beacon و شاردینگ می‌تواند پیشرفت لایه‌های جایگزین 1 را در شکل فعلی‌شان محدود کند.

با بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم، کاربران برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) ممکن است از جستجوی جایگزین‌های سریع‌تر و ارزان‌تر برای اتریوم خودداری کنند.

با این وجود، ما فکر می‌کنیم که در کوتاه‌مدت، فضایی برای زنجیره‌های متعدد وجود خواهد داشت که در فضای کریپتو همزیستی داشته باشند، که با همکاری زنجیره‌ای متقابل و نیاز احتمالی به مکانیسم‌های اجماع جایگزین تسهیل می‌شود.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *