۴ عاملی که خوش‌بینی معامله‌گران را به روند صعودی قیمت بیت کوین نشان می‌دهد

روند صعودی بیت کوین

با وجود افت قیمت بیت کوین، عوامل مختلفی عملکرد گاوی معامله‌گران را نسبت به بیت کوین نشان می‌دهند.

با اینکه قیمت بیتکوین در تاریخ ۱۱ دسامبر، پایین‌ترین سطح قیمت این ماه (17,580 دلار) را تجربه کرد، و تحلیل‌گران در مورد بازار خرسی مطالبی را منتشر ‌کردند، اما سرمایه‌گذاران نسبتا آرام بودند. اگر چه معاملات هفته گذشته در همان سطحی که شروع شد به پایان رسید، اما فاندامنتال بیت کوین بیش از پیش قدرت یافت.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

نمودار 4ساعتی بیت کوین/دلار | همتاپی

نمودار 4ساعتی بیتکوین/دلار. منبع:TradingView

هر بار که قیمت بیت کوین سقف جدیدی ثبت می‌کند، سرمایه‌گذاران انتظار نوعی اصلاح قیمت را دارند. قیمت بیتکوین در 21 دسامبر نتوانست مقاومت 24,000 دلاری را بشکند و قیمت به سرعت تا زیر 22,000 دلار سقوط کرد. شاید این رویداد برخی از فروشندگان را امیدوار کرد، اما با نگاهی عمیق‌تر می‌توان گفت که این سقوط قیمت نشان از نقطه ضعف بیت کوین نیست.

در هفته گذشته سلطه بیت کوین از 64.3 درصد به 67.3 درصد صعود کرد و همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. این جریان با پیش‌بینی قیمت 46,000 دلاری برای سال 2021، توسط شرکت مشاور مالی DeVere Group مستقر در دبی، نیز تقویت شد. همچنین، قراردادهای آتی صرافی شیکاگو (CME) از مرز 1.3 میلیارد دلار گذشت. این جریانات شواهد غیرقابل انکاری را از شدت مشارکت نهادها در بازارهای بیت کوین به دست می‌دهد.

به نظر می‌رسد این اخبار به سرمایه‌گذاران جرأت بیشتری داد و باعث شد که قیمت بیت کوین در دسامبر 2020 به بالاترین رقم خود یعنی 24,300 دلار برسد.

عملکرد هفتگی 16 رمزارز برتر | همتاپی

عملکرد هفتگی 16 رمزارز برتر. منبع: Nomics و CoinMarketCap

در هفته گذشته قیمت بیت کوین نسبت به 15 آلتکوین برتر عملکرد بهتری داشته و به طور میانگین رشد 7.7 درصدی را تجربه کرده است. از همه مهمتر حجم معاملات آلتکوین‌ها در مقابل افزایش 50 درصدی قیمت بیتکوین، ناامیدکننده بود. این شاخص عملکرد اخیر سلطه بیت کوین را تقویت کرده و حمایت جدیدی را در سطح 22,500 تثبیت می‌کند. 

با تثبیت قیمت بیت کوین سرمایه‌گذاران سازمانی به اندوخته‌های خود می‌افزایند

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت گری اسکیل (Grayscale) با جدیت به سبد سهام خود بیت کوین اضافه می‌کند. به نحوی که در حال حاضر ذخیره بیت کوین این شرکت ارزشی معادل 13.3 میلیارد دلار دارد.

ذخیره بیت کوین شرکت گری‌اسکیل | همتاپی

ذخیره بیتکوین شرکت گری‌اسکیل. منبع: bybt.com

این شرکت هفته گذشته با خرید 11,620 بیتکوین، دارایی‌اش را در مجموع به 576,650 بیت کوین رساند. بنابراین، هفته عالی دیگری برای این شرکت (Grayscale Bitcoin Trust) سپری شد. همچنین به دنبال ذخیره بیت کوین، با بررسی سود هر سهم (در حال حاضر 0.00095064 بیت کوین)، شور و هیجانی زیادی مشاهده شد.

سود Grayscale Bitcoin Trust. | همتاپی

سود Grayscale Bitcoin Trust. منبع: TradingView و Grayscale

همانطور که قبلاً گفته شد در هفت روز گذشته، سودها از ۱۸ درصد به ۴۰ درصد افزایش داشته‌اند. چنین میزان خارق‌العاده‌ای را می‌توان با تعلیق موقتی عرضه سهام جدید، توضیح داد.

هرچند که این جریان غیرمعمول است، چنین کاری شش ماه پیش نیز انجام شد. بدین صورت که با متوقف کردن عرضه به مشتریان سازمانی، هر تقاضای دیگری می‌بایست با فروش ثانویه تأمین می‌شد، بنابراین این امر فشاری برای سود بیشتر را پدید می‌آورد.

روند سرمایه‌گذاری‌های معاملات آتی دائمی، ثابت خواهد بود

قراردادهای دائمی (Perpetual contracts) که آنها را به نام معاملات معکوس (inverse swaps) می‌شناسند، نرخ مشخص شده‌ای دارند و معمولاً هر هشت ساعت پرداخت می‌شوند. نرخ تأمین مالی تضمین می‌کند که ریسک عدم موجودی صرافی، بوجود نیاید. حتی اگر بهره فروشندگان و خریداران همیشه یکی باشد، اهرم می‌تواند متغیر باشد.

زمانی که خریداران تقاضای اهرم بالاتری داشته باشند، نرخ تأمین مالی مثبت می‌شود. بنابراین، خریداران کسانی هستند که هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. این جریان خصوصاً در هنگام افزایش ناگهانی قیمت، یعنی زمانی که تقاضای بیشتری برای خرید وجود دارد، صادق است.

نرخ ثابت بیش از ۲ درصد در هفته، بسیار خوش‌بینانه است. در بازار گاوی این مقدار قابل قبول است. اما اگر قیمت بیت کوین نوسانات یکسانی داشته باشد و یا در روند نزولی قرار گیرد، مشکل‌ساز خواهد شد.

در این شرایط، احتمالاً اهرم‌های بالای خریداران باعث افزایش برداشت‌های زیاد در زمان افت ناگهانی قیمت می‌شود.

نرخ تأمین مالی قراردادهای آتی دائمی بیت کوین | همتاپی

نرخ تأمین مالی قراردادهای آتی دائمی بیت کوین. منبع: Digital Assets Data

توجه داشته باشید که علیرغم ضعف بیت کوین در ۲۱ دسامبر، چگونه نرخ جذب سرمایه هفتگی توانست از رسیدن به نقطه منفی اجتناب کند. داده‌ها نشان می‌دهد که هم خریداران و هم فروشندگان، تقریباً از یک اهرم یکسان استفاده می‌کنند.

این جریان یک استنباط خنثی را پدید می‌آورد، زیرا هر دو طرف توانایی این را دارند که بازار را ترک کنند و یا سرمایه خود را افزایش دهند.

فعالیت شبکه‌های اجتماعی درباره ارزهای دیجیتال به اوج خود رسید

فعالیت کاربران توییتر در مورد بیتکوین در مقابل قیمت بیت کوین/دلار | همتاپی

فعالیت کاربران توییتر در مورد بیتکوین در مقابل قیمت بیتکوین/دلار. منبع: TheTie

اطلاعات سایت TheTie نشان می‌دهد که افزایش اخیر قیمت بیتکوین در حالی اتفاق افتاده است که توییت‌های مرتبط با بیت کوین از دسامبر سال ۲۰۱۷، به بالاترین میزان خود رسیده‌اند. علیرغم کاهش‌های اخیر در شاخص فعالیت‌ شبکه‌های اجتماعی، میزان فعالیت فعلی آنها در این زمینه نسبت به ماه گذشته ۱۰ درصد بیشتر است.

افزایش قابل توجه فعالیت‌های توییتری لزوماً با خریدهای خرد بیت کوین برابر نیست. اما مطمئناً با روند صعودی قیمت‌ها، افزایش فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی توجهات بیشتری را به سمت رمزارزها جلب می‌کند. 

ضریب اختیار فروش به خرید (Options put-to-call ratio)

بهترین راه برای ارزیابی کلی احساسات بازار، سنجش اختیار خرید (call option) یا اختیار فروش (put option) است. بطور کلی، اختیارات خرید برای استراتژی‌های گاوی و اختیارات فروش برای استراتژی‌های خرسی استفاده می‌شوند.

شاخص نرخ put-to-call با عدد 0.70 نشان می‌دهد که اختیار فروش 30 درصد کمتر از اختیار خرید است. بنابراین، روند گاوی است.

در مقابل، شاخص 1.20 نشان می‌دهد که اختیار فروش ۲۰ درصد بیشتر است و می‌توان نتیجه گرفت که بازار خرسی است. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که این معیار، مجموع میزان اختیارات در بازار بیت کوین است، و تمامی ماه‌های سال را شامل می‌شود.

ضریب اختیار  فروش به خرید pull-to-call | همتاپی

ضریب اختیار  فروش به خرید pull-to-call. منبع: Cryptorank.io

هنگامی که قیمت بیتکوین از مرز ۲۰ هزار دلار عبور کرد، سرمایه‌گذاران برای محافظت از سرمایه خود به بازار هجوم آوردند. در نتیجه نرخ فروش به خرید در ۱۹ دسامبر، به اوج خود یعنی 1.08 رسید. سپس به زودی استراتژی‌ها به سمت خنثی و بعد نزولی پیش رفتند و این شاخص به 0.60 بازگشت.

این جریان نشان می‌دهد که این اصلاح قیمت ۱۰ درصدی که به دنبال بالاترین قیمت تاریخی بیتکوین یعنی 24,000 دلار اتفاق افتاد، به خوش‌بینی سرمایه گذاران صدمه‌ای وارد نکرد.

بیت کوین قیمت 22,500 دلار را حفظ کرده، درحالی که معامله‌گران نسبت به آن خوش‌بین هستند

به طور کلی، در هر یک از شاخص‌هایی که مورد بحث قرار دادیم، قیمت‌ها به سرعت به سمت خنثی و بعد صعودی بازگشتند. حتی با توجه به اینکه اخیراً  بازار قیمت 21,910 دلار را تجربه کرده است، همچنان روند  قیمت نسبتا مثبت است.

همچنان که قیمت بیت کوین بالاتر از 22,500 دلار است، سرمایه‌گذاران به سرعت اعتماد به نفس مجدد خود را به دست می‌آورند. و هر بازگشتی که پس از افت قیمت اتفاق می‌افتد، نشانه‌ی خوبی است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *