آیا خریداران بیت کوین کنترل بازار را به دست گرفته‌اند؟

تحلیل قیمت بیت کوین: آیا خریداران بیت کوین کنترل بازار را به دست گرفته‌اند؟ | همتاپی

سپتامبر یک ماه بی ثبات و پر از ماجراهای لیکویید شدن سرمایه مردم، فاد، خطر جهانی، عدم اطمینان در سیاست‌های پولی و افزایش دلار بود. با این حال، قیمت بیت کوین (BTC) با حفظ روند صعودی خود، توانست ساختار تکنیکالی بزرگتر را در 40 هزار دلار حفظ کند.

 قیمت بیتکوین (Bitcoin) با بسته شدن مجدد بالای خط روند صعودی در ۴۴ هزار دلار و باز پس گیری سطح ۴۵.۲ هزار دلار و همچنین بسته شدن در بالای میانگین متحرک ۲۰۰ روزه توانست یک الگوی شمعی پوششی (Engulfing) تشکیل دهد. بیت کوین همچنین توانست به محدوده سبز خودش در قیمتی بین 47.2 هزار دلار و 50.5 هزار دلار بازگردد؛ درست همان جایی که مقاومت قبلی بیت کوین بود.

 تحلیل قیمت بیت کوین. منبع: تریدینگ ویو

 تحلیل قیمت بیت کوین. منبع: تریدینگ ویو

 

در کوتاه مدت، برای قیمت بیت کوین مهم است که سطح 47.2 تا 47 هزار دلار را حفظ کند، زیرا این سطح با توجه به معیار توزیع قیمت واقعی UTXO عرضه و فشار فروش زیادی دارد.

اگر قیمت از این سطح بالاتر برود، این سطح به عنوان حمایت عمل می‌کند. تاکنون، قیمت بیت کوین سطح 47.2 هزار دلار را چندین بار تست کرده و محدوده حمایت را حفظ کرده است.

طبق نظریه الیوت، موج 2 تقریباً به پایان رسیده است

همانطور که قبلا گفتیم، اصلاح قیمت از 52.9 هزار دلار به 39.5 هزار دلار در موج 3 به صورت ABC شکل گرفت که معمولاً در زمان پولبک در یک حرکت پنج موجی اتفاق می‌افتد. روند صعودی معاملات مدتی طول کشید زیرا بازار جهانی سهام با کمی ریزش روبرو شد، اما قیمت بیت کوین (BTC) با حفظ کردن بالاترین کف خود در 40.7 هزار دلار، تا یک هفته قبل از افزایش قیمت، قدرت خود را نشان داد.

وقتی قیمت بیت کوین بالاتر از 45.2 هزار دلار بسته شد نشان داد که در حال حاضر در ریز موج صعودی شماره 3 قرار دارد که قسمتی از پنج موج صعودی است. در آینده نزدیک، خریداران باید از سطح 47.2 هزار دلار به عنوان حمایت محافظت کنند و قیمت بیت کوین را به بالای 48.8 هزار دلار برسانند، و سپس در کوتاه مدت، قیمت را به بالای 52.9 هزار دلار برسانند و این بالاترین قیمت از ماه سپتامبر است. برای تأیید این مطلب که پولبک به سطح 39.5 هزار دلار یک تله خرسی بود، قیمت بیت کوین باید در بالای 52.9 هزار دلار بسته شود.

تحلیل چارت بیت کوین با الیوت | همتاپی

 تحلیل چارت بیت کوین با الیوت. منبع: تریدینگ ویو

ساختار موج بزرگتر نشان می‌دهد که پولبک از قیمت 64.8 هزار دلار تا 30 هزار دلار، یک موج چهارم بزرگتر بعد از موج 3 صعودی بود و توانست قیمت بیت کوین را از 3.8 هزار دلار به 64.8 هزار دلار برساند. با استفاده از این شمارش موج، به نظر می‌رسد که قیمت بیت کوین در مراحل اولیه موج بزرگتر پنجم که صعودی است قرار دارد و به طور بالقوه میتواند بیت کوین را به بالاترین سطح تاریخی خود برساند.

براساس داده‌های درون زنجیره‌ای، بازار بیت کوین شدیدا صعودی است

در حالی که بیت کوین در محدوده پایین‌تر از 40 هزار دلار با سنتیمنت بسیار نزولی وارد حالت رِنج شد، معیارهای درون زنجیره‌ای همچنان نشان می‌دهد که هولدرهای بلند مدت همچنان محکم سر جای خود هستند و معاملات اهرمی و هولدرهای ضعیف از بازار خارج شده‌اند.

حتی با وجود اصلاح قیمت بیت کوین در چند هفته گذشته، موجودی لحظه‌ای صرافی‌ها بیش از 14,000 بیتکوین کاهش یافته و انباشت قوی را نشان می‌دهد. موجودی لحظه‌ای بیت کوین در صرافی‌ها از 26 ژوئیه 2021 روند نزولی داشته است،زیرا بیت کوین همچنان در مرحله انباشت و خروج از صرافی‌ها بود که این یک سیگنال بسیار صعودی است. زیرا رمزارزهای در حال نقد شدن کمتر می‌شوند و این موضوع خرید انبوه آنها را بدون افزایش قیمت برای موسسات بزرگ دشوارتر می‌کند.

معیار میانگین سن ارز کریپتوکوانت (CryptoQuant) که روند جمع آوری یا عرضه هولدرهای بلندمدت را اندازه گیری می‌کند، همچنان روند صعودی خود را ادامه داده و انباشت قوی را نشان می‌دهد، که نتیجه‌اش تداوم بازار صعودی است. شرایط فعلی بسیار شبیه به پولبک میان سیکلی سال 2013 است که قیمت بیت کوین برای شش ماه وارد رنج شد در حالی که میانگین سن ارز همچنان با خرید بیت کوین به صورت مجدد دارندگان بلند مدت به روند افزایشی خود ادامه می‌داد.

تصویر میانگین سن ارز | همتاپی

نمودار میانگین سن ارز. منبع: کریپتوکوانت

رنج بوجود آمده باعث شد قیمت بیت کوین وارد فاز دوم صعودی شود و بالاترین سقف تاریخی خود را ثبت کند. البته این امر باعث شد تا هولدرها و ماینرهای بلند مدت، دارایی‌های خود را عرضه کنند و میانگین سن بیت کوین‌ها کاهش یابد و روند صعودی عرضه را تأیید کند. درعین حال شرایط فعلی هیچ نشانه‌ای از عرضه کردن هولدر‌های بلندمدت ندارد، که این مطلب نشان می‌دهد نیمه دوم بازار گاوی سال 2021 تازه آغاز شده است.

وضعیت ذخایر ماینرها بدون تغییر و کمی متمایل به بالا است که نشان می‌دهد ماینرها امسال حتی با وجود اصلاحات شدید قیمتی و فادهای (FUD) متعددی که منتشر می‌شود، هنوز تمایلی به فروش بیت کوین به صورت گسترده ندارند.

اگرچه ماینرها اخیراً مقدار کمی بیت کوین را نسبت به کل دارایی‌هایشان فروخته‌اند، اما هنوز فروش تهاجمی که در بازارهای خرسی شاهدش هستیم بوجود نیامده است؛ بطوری‌که ماینرها برای برداشت سود خودشان تحت فشار قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، نرخ هشریت (Hash rate) بیت کوین از پایین‌ترین سطح ماه ژوئن بیش از سه برابر رشد داشته است که نشان می‌دهد ماینرها پس از مهاجرت از چین دوباره به شبکه متصل شده‌اند.

نمودار نرخ هش ریت شبکه بیت کوین | همتاپی

نمودار نرخ هش ریت شبکه بیت کوین. منبع کریپتو کوانت

 با قیمت فعلی بیت کوین، ماینرها در سود زیادی هستند و این آنها را به جای فروش برای تامین هزینه های عملیاتی، به نگهداری تشویق می‌کند و چنین مطلبی قابل توجه است زیرا عرضه جدید بیت کوین به بازار بیشتر توسط ماینرها انجام می‌شود. اکثریت ذخایر موجود بیت کوین همچنان در اختیار هولدرهای بلندمدت و موسساتی است که سابقه فروش کمی دارند و این نشان می دهد عرضه به مراتب کمتر می‌شود.

آیا همچنان ریسک وجود دارد؟

در هفته جدید، معامله‌گران، بازار سهام و دلار را به دقت زیر نظر دارند تا ببینند آیا ریسک همچنان در بازار وجود دارد یا نه. به نظر می‌رسد دلار به تازگی به بالاترین سطح خود رسیده است، در حالی که شاخص SPX با تشکیل دو کف دوقلو توانست در دو هفته گذشته کف‌ها را حفظ کند. با توجه به اینکه شرایط کلان به نفع دارایی‌های پرریسک است، اما به نظر می‌رسد خطر بیشتری همچنان معامله‌گران را تهدید می‌کند. معاملات پر ریسک از هفته آینده ادامه می‌یابند.

با عملکرد بهتر بیت کوین از بازار سهام،  پس از بهبود این بازار انتظار صعود بیشتری از بیت کوین خواهد بود. با وجود تحلیل بنیادی و تکنیکال برای بیت کوین؛ به نظر میرسد بیت کوین محکوم به صعود شدیدی است و گاوها به تدریج کنترل بازار را به دست خواهند گرفت.

برای اطلاع از آخرین اخبار بیتکوین، به مقاله تحلیل بیت کوین مراجعه نمایید. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *