آیا دولت‌ها در سال ۲۰۲۱ براى خرید بیت کوین اقدام خواهند کرد؟

آيا دولت‌ها در سال 2021 براى خريد بیت کوین اقدام خواهند کرد؟

به سال گذشته که فکر می‌کنیم سالی پر از فراز و نشیب­‌های فراوان را برای جامعه بیتکوین و ارزهای دیجیتال می‌بینیم. اما این سال جدید (2021) برای جامعه بیت کوین و رمزارزها چگونه رقم خواهد خورد؟

با درنظر گرفتن بیماری کوید 19 که تمام جهان را درگیر خود کرده است، آتش­‌سوزی جنگل‌های سواحل غرب آمریکا و تعداد بی‌شماری فجایع و بلایای دیگر که شاهد آن بوده‌­ایم، جهان ما در سال گذشته اغلب اوقات، به صورت مجازی، در شعله‌­های آتش بوده است. 

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم
 

کوین دسک (CoinDesk) به مروری از سال 2020 و پیش‌بینی‌ها و نظرات تحلیل‌گران کریپتو برای این سال جدید (2021) پرداخته است.

سال‌­ها بعد که به سال 2020 برگردیم و نگاهی بیندازیم، این سال را نقطه عطف بحرانی در پذیرش گسترده‌­تر سرمایه‌­های رمز ارزی و تکنولوژی بلاک­ چین تلقی خواهیم کرد.

مدت زمان بسیار طولانی انتظار کشید‌یم تا ارزهای د‌یجیتال مورد پذیرش همگان قرار گیرند. تا اینکه بالاخره روزی ارزش ارزهای دیجیتال افزایش یافت و پرداختی‌­ها در دوران همه‌گیری به صورت دیجیتالی انجام گرفت. سپس، قوانینی مدون­‌تر برای این رمز ارزها در حوزه‌­های اصلی قضایی همانند ایالات متحده تنظیم شد. از نظر نویسنده مقاله کوین دسک، سال 2020 باز هم بهترین سال برای رمز ارزهاست.

در سال 2021 چه انتظاراتی را باید از بیت کوین و ارزهای دیجیتال داشته باشیم؟

دو موضوع اساسی در سال 2020 باعث شدند رمز ارزهایی مانند بیت ­کوین پیشرفت کنند و به اوج قیمت‌های جدیدی برسند. همین دو موضوع نیز باعث شده است تا کاهش قیمت بیت ­کو‌ین بسیار کند باشد.

1. افزایش خرج و چاپ پول توسط دولت‌های بزرگ

احتمالا نگرانی‌­های مردم که شامل خرج پول توسط دولت آمریکا و البته محرک­‌های پولی می‌شود، از مهمترین عوامل برای افزایش قیمت، بالا رفتن ارزش و پذیرش گسترده‌­تر ارزهای دیجیتال بوده‌اند. در واقع، میزان قرض دولت‌ آمریکا حتی قبل از شیوع بیماری بسیار زیاد بود. در نتیجه همین امر سبب شده بود که مردم ابراز نگرانی کنند. این میزان بدهی بالا برای اکثر افراد در حکم زنگ خطر و از طرفی تداعی‌­کننده‌­ی بدهی­‌های دولت در زمان جنگ جهانی است. البته اکنون جنگ جهانی صورت نگرفته است. شاید هم در حالت کلی شیوع این بیماری یک محرک توجیه شده باشد. یک واقعیت ریاضی در این میان وجود دارد: زمانی که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی مانع دادن سود بانکی و از طرفی افزایش عرضه پول شوند، در چنین شرایطی اغلب اوقات دارایی­‌های نسبتاً کمیاب‌­تر ارزشمندتر می‌­شوند.

اگر بخواهیم به صورت ساده­‌تر بیان کنیم، هرچقدر پول فیات (fiat) و بدهی­‌ها بیشتر باشد، ارزش برخی چیزها (برای مثال، بیت ­کوین) بالاتر می‌­رود.

بیت ­کوین، در میان تمام رمز ارزها، سود بسیار زیادی از این روند کسب کرده است. تا جایی که به نظر می‌­رسد بیت کوین امسال در وال استریت و جاهای دیگر با عنوان سرمایه‌­گذاری طلای دیجیتال بازار گسترده­‌تری را از آن خود کند. 

اخیراً با برخی نشانه­‌ها مواجه شده­‌ایم که حاکی از آنست که ترس­‌های ناشی از افزایش تورم سبب شده است که برخی سرمایه­‌گذاران بخشی از سبد سهام طلای خود را به بیت کوین اختصاص داده‌اند. اگر این روند به همین شیوه ادامه یابد، ارزش بیت ­کوین بیشتر نیز خواهد شد.

در حالی که در حال حاضر وعده­‌هایی برای واکسن کوید 19 داده شده است، احتمالا همه‌گیری این بیماری و محدویت­‌های اقتصادی ناشی از این بیماری باید در سال 2021 روندی نزولی داشته باشند. با این حال، همچنان در آینده درگیر این بدهی جهانی هنگفت و البته بی‌­سابقه خواهیم بود. در نتیجه این نوع بدهی نسبتاً پایدار سبب نگرانی مردم خواهد شد و تمام این عوامل در کنار یکدیگر سبب بالا رفتن قیمت رمز ارزها خواهد شد چرا که محدودیت­‌هایی در عرضه‌­ی آنها وجود دارد.  

2. تنش­‌های ژئوپلتیک و اقتصادی میان چین و آمریکا

علی­رغم تغییرات آتی در ریاست جمهوری ایالات متحده، احتمال اینکه رقابت ژئوپلتیک و استراتژیک بین دو قدرت برتر جهان، چین و آمریکا، فروکش کند بسیار غیر محتمل به نظر می‌­رسد.

اینکه آیا ارزهای دیجیتال دلیلی برای درگیری بین این ابرقدرت­‌ها هستند یا خیر، موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم، اما برخی نتایج احتمالی شامل موارد زیر می‌­شود:

  •     افزایش هزینه‌­های دولت در جنگ سرد جدید
  •     عرضه­‌ی رو به افزایش رمز ارزهای بانک مرکزی
  •     سیستم‌­های مختلف مالی و حکومتی جهان

تمام تحولات و توسعه­‌های بوجود آمده پیامدهای مثبتی را برای دارایی‌­ها رمز ارزی نسبتاً غیرمتمرکز مثل بیت ­کوین و اتر (ether) دارد.

شاید ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) سبب به چالش­ کشیدن تعداد بیشتری از شبکه‌­های متمرکز دارایی­‌های رمزنگاری شده، مانند استیبل ­کوین‌ها، شوند. اما در نهایت رقابت بین آنها و متعاقباً نظارت بر آنها بیشتر می‌شود. دیجیتالی ­شدن ارزهای فیات و پرداخت گسترده­‌تر با آنها سبب می‌شود که با دارایی‌­های غیرمتمرکز رمزنگاری شده همانند بیت ­کوین بیشتر مکمل یکدیگر باشند، اینکه با یکدیگر وارد رقابت شوند. در نتیجه سبب می­‌شود در طراحی­ هم‌پوشانی کمتری با یکدیگر داشته باشند. برای مثال، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی محدودیتی برای عرضه نخواهند داشت. حداکثری که برای عرضه بیت کوین خواهد بود (hard cap)  تعداد 21 میلیون کوین می‌باشد ولی ارزهای فیات محدودیتی ندارند. به علاوه، بسیار بعید به نظر می‌­رسد که این ارزهای دیجیتال به اندازه بیت کوین در برابر سانسور مقاوم باشند و نیاز به اعتمادسازی را به حداقل برسانند.

بیت کوین، ابزاری بسیار قدرتمند برای ارتقای آزادی­ و ارزش‌های جامعه­ باز است

تصویر ارائه شده از حاکمیت‌ها مختلف جهانی بدان معناست که نمی‌­توانیم سختگیری­‌های نظارتی گسترده و هماهنگی‌های یکپارچه‌ای را برای همگان وضع کنیم. ری دایلو (Ray Dalio) و دیگران ادعا می‌کنند که این همان عاملی است که باعث می‌شود رمز ارزها «بسیار ارزشمند» شوند.این سیستم مالی جهانی چند قطبی (multi-polar global financial system)، در محدوده نفوذ آمریکا و چین نیز تاثیر خواهد گذاشت. این امر سبب می‌شود تا فضا‌ها و انگیزه‌هایی ایجاد شود که دارای زیرساخت‌های مالی و دارایی‌­ به صورت بی‌طرافانه‌تر و مبتنی بر بلاک ­چین ارائه شوند.

نیل فرگوسن (Niall Ferguson)، مورخ نظریه‌پرداز در مورد پول، اخیراً استدلالی داشته است: آمریکا باید بیت ­کوین و دیگر دارایی‌­های رمزنگاری شده را بپذیرد، زیرا با پذیرش آنها می‌­تواند حامی سیستم مالی همگانی‌­تر با حریم خصوصی بیشتر باشد. در نهایت این سیستم درست در نقطه مقابل سیستم مالی متمرکزتر (یعنی توسعه و پیشرفت توسط چین و ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور، DCEP) قرار دارد. 

همچنین این سوال مطرح می‌­شود که چه کسی بیشترین کنترل و بیشترین میزان تاثیر بر بلاک­ چین‌­های عمومی همانند بیت ­کوین (BTC) و اتریوم (Ethereum)  را دارد. برایان بروکس (Brian Brooks)، قائم مقام سرپرست امور مالی ارزی ایالات متحده، اخیراً در رابطه با نفوذ بسیار زیاد چین بر رمز ارزهایی همانند بیت ­کوین ابراز نگرانی کرده است، زیرا این کشور سهم عظیمی در محاسبات استخراج ارزهای دیجیتال دارد که در واقع تامین کننده امنیت شبکه‌­های بلاک ­چین است. 

ریپل (Ripple) نیز اخیراً در واکنش به پرونده‌­ی دعوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار (Securities and Exchange Commission lawsuit) در مورد میزان تاثیر و نفوذ کشور چین بر بیت ­کوین و اتریوم ابراز نگرانی کرده است.

حمایت‌های فزاینده‌­ از کریپتو توسط افرادی که نگران ارزش‌های دموکراتیک و ایجاد تعادل جهانی بین قدرت‌ها هستند شاید بدان معنا باشد که در آینده شاهد عظیم‌­ترین تحولات مثبت برای دارایی‌­های رمز ارزی خواهیم بود. دولت‌ها نقش مستقیمی در حمایت از دارایی­‌های رمز ارزی و حتی مالکیت این نوع دارایی‌­ها را دارند.

اگرچه صرفاً حدس و گمان است، اما می‌­توانیم شرایطی را در نظر بگیریم که هر دو کشور چین و آمریکا پذیرش گسترده‌­تری را در رمز ارزهایی همانند بیت ­کوین خواهند داشت.

همانطور که پیش‌­تر گفته شد، در رابطه با ابرقدرتی همانند چین که سرمایه‌­های مالی بسیار زیادی دارد، این احتمال را می‌­توان داد که دارایی‌­های ذخیره شده‌­ی (reserve asset) این کشور با خرید بیت ­کوین‌های بیشتر­ شاید افزایشی جهشی یابد. ترس از دست دادن (FOMO) صرفاً محدود به فعالان بخش خصوصی بازار نمی‌­شود. اولین ملت یا کشوری که در این راستا قدم بردارد بیشترین سود از دارایی‌­های ذخیره شده را کسب خواهد کرد.

همچنین احتمال می‌رود ایالات متحده و دیگر کشورهای دموکراتیک در آینده شاهد افزایش ظهور شبکه‌­های بلا­ک­چین نسبتاً غیرمتمرکز و همگانی، با ویژگی­‌هایی مشابه اینترنت همگانی، باشند. این امر ابزاری بسیار قدرتمند برای ارتقای آزادی و ارزش‌های جامعه­ باز خواهد بود.

افزایش قیمت بیت کوین و رمز ارزها در دوران پسا کرونا

اگرچه همه ما امیدواریم این همه‌گیری و محدودیت‌­های بسیار زیاد اجتماعی و اقتصادی ناشی از این بیماری در سال آینده به اتمام برسد، اما شاید با پایان این همه‌گیری، پذیرش رمز ارزها تا حدودی کم رنگ‌تر شود (در مقایسه با پذیرش بی‌­نظیر رمز ارزها در دوران همه‌گیری).

سال 2020 نشان داد که دارایی‌­های رمز ارزی نه تنها در حال از بین رفتن نیستند، بلکه عوامل بسیار مهمی برای گذران زندگی مالی همگان بودند. با اینکه سال 2020 سالی بسیار تاریخی و البته دشوار برای همگان بود، اما این سال نشان داد که آینده‌­ی بیت ­کوین و دارایی‌­های رمز ارزی و استفاده و مالکیت آنها بسیار روشن‌تر از همیشه خواهد بود.     

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *